Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun opetusta Netissä
1 2 3 4 5
tanjuli
31.12.2004 10:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kenelläkään kokemusta ensimmäisen kirjoituksen laulunopetuksesta?? (vocalrelease-sivusto) Ja miltä se vaikuttaa kokeneemman laulajan mielestä....
 
ainakin ton esittelyosaston perusteella on ihan asiansatunteva tapaus. en sitten tiedä mitä itse vocalrelease-kurssin sisällöstä että mitä se painottaa. hyvin yleispätevä katsaus, noi rekisteriasiat pätee ainakin joka äänentuottotapaan.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
hannakatriina
07.01.2005 20:24:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin selailemassa noita nettisivuja ja kyllä ne ihan asialliselle vaikuttaa, tuo vocal release-sivusto myös. Enemmän noista kirjoituksista vaan melkein saa irti, jos käy myös laulutunneilla ja tietää jo asioista jonkun verran, eli termit on tuttuja jne. Luulisin, että kevyen musan laulussa liikutaan jokseenkin samoissa perusasioissa, mutta metodista riippuen painotetaan sitten vähän eri juttuja. Lauluharrastuksen aloittamisesta kirjoittelinkin jo vähän tuonne toiselle ”Mistä laulutunteja”-osastolle.
 
Ja kyllä hyvä laulunopettaja aina netin voittaa. Parhaiten ihminen oppii laulamaan matkimalla jotain esimerkkiä, tai niin meikäläinen ainakin oppii nopeimmin. Omin päin voi toki opetella, mutta silloin ei välttämättä tajua jos tekee jotain väärin. Väärin tekemisestä taas voi seurata ongelmia äänen kanssa.
 
Hyvä opettaja myös ohjaa kehittämään omaa persoonallista ääntä terveellä tavalla, eikä muokkaa sitä väkisin kuulostamaan joltain toiselta. Joku kirjoitteli laulamisen aloittamisesta kuorossa: Vähän oon eri mieltä siinä mielessä, että kuorossahan on pyrkimyksenä se, että kaikkien äänet muistuttavat toisiaan jotta kuoro soisi hyvin. Jos jollain on liian persoonallinen soundi tai kuuluva ääni, se kuuluu läpi, ja sitä yritetään hillitä. Näin ainakin omalla kohdallani...
 
Keke Urlaub
12.02.2005 09:07:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sadolin.net oli loistava sivusto. Opin sieltä todella paljon uusia juttuja, joita voi hyödyntää harrastelussa.
 
Hauska niinkuin noidannuoli.
Kirjoitus virhe
25.02.2005 08:41:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pah. minun mielestä ei voi kunnolla oppia laulamaan ilman oikeata opettajaa. tai ainakin se olisi hyvin vaikeeta ja "epälaadukasta". pitäisi olla elävä esimerkki.
 
Pah. Tiedän ihmisen joka osaa eikä ole yhtään tuntia ottanut.
 
Kautta Super Marion tulikukan
tanjuli
14.03.2005 19:28:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pah. Tiedän ihmisen joka osaa eikä ole yhtään tuntia ottanut.
 
laulunopettaja ei voi opettaa ketään laulamaan. hän voi korkeintaan neuvoa mitä asioita tehdä toisin, jotta oppiminen helpottuisi ja haluttu lopputulos saavutettaisiin instrumenttia vakavasti vahingoittamatta - ja neuvoa, miten voisi omaa osaamistaan kehittää.
 
osaaminenhan riippuu mitkä kriteerit sille laulamisen osaamiselle antaa. monillahan on luonnostaan suht. terve äänimateriaali ja ne käyttää luonnostaan sitä tietyllä tavalla josta seuraa tietyn laajuinen ääniala ja saundi, ja joillain on jopa luonnostaan ihan helevetin tarkka sävelkorva. he ns. osaavat laulaa. eri asia on, osaavatko he laulaa omasta mielestään, saavatko he äänestään irti sen mitä haluavat; käyttävätkö he koko potentiaalinsa.
 
faktaa nyt on vaan se, että omasta äänestään ei itse saa totuudenmukaista kuvaa ellei nauhoita ja jälkikäteen tapahtuva analysointi on aina hintsan vaikeempaa kun ei aina voi muistaa tasan miten minkäkin paikan teki. faktaa on myös, että instrumentin ollessa oman kehonsa sisällä piilossa sille voi tehdä vaikka mitä karmeuksia sitä erityisemmin huomaamatta.
 
laulunopettaja ei voi opettaa ketään laulamaan. hän voi korkeintaan neuvoa mitä asioita tehdä toisin, jotta oppiminen helpottuisi ja haluttu lopputulos saavutettaisiin instrumenttia vakavasti vahingoittamatta - ja neuvoa, miten voisi omaa osaamistaan kehittää.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Kirjoitus virhe
17.03.2005 17:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanjuli on täysin oikessa.
 
No voi ihq.
boanerges
08.05.2005 20:15:17 (muokattu 08.05.2005 20:18:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos osaa jo laulaa, ja perustermit ovat hallussa, voi netistä saada hyvinkin hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi Leanne Hoadin Singing Studio -sivuilta löytää hyviä vinkkejä mm. äänenavausharjoituksiin
 
http://www.leannehoad.com.au/resour … centre/singingtips/vocalwarmups.htm
 
Myös BBC:n sivuilta löytyy vokaaliasiaa (tosin myös suositellaan opettajan hankkimista):
 
http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/startingout/vocalp07.shtml
 
Ja ei laulun opiskelu niin kallista ole. On yksityisopettajia, jotka laskuttavat esimerkiksi 10 euroa tunnilta, ja ovat pätevöityneitä. Eihän harrastuksen hinnaksi tule kuin 40 euroa kuukaudessa, verraten vähän.
 
close enough for rock'n'roll
ezki82
03.06.2005 03:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.swingers.viihde.org/swdoc/lauluharjoitus/resonointi.php
löysinpä tämmöisen suomenkielisen sivuston...
 
Ihminen joka on ruvennut soittamaan kitaraa, on löytänyt elämän tarkoituksen!
pajupet
04.06.2005 10:06:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulun, puhun nyt ns. rock-laulun "opettaminen" on mun mielestäni kyseenalaista. Fakta on, että ääni on melko pitkälle annettu. Toisilla se vaan on ja toisilla ei ja sit kaikkea siltä väliltä.
 
Keskikertaisesta materiaalista ei saa huippulaulajaa, vaikka treenais kuinka! Heikosta ei saa edes keskinkertaista. Tosiasioiden hyväksyminen on viisauden alku.
 
Toiset on kauniita, toiset viisaita, toiset kivoja ja sit joillakin vaan on "miellyttävä" lauluääni. MUTTA KAIKILLA ÄÄNILLÄ SAA TIETENKIN LAULAA!!!! Makuasia, mikä toimii missäkin, mut se opettaminen.....ehkä oopperassa ok?
 
tanjuli
16.06.2005 19:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fakta on, että ääni on melko pitkälle annettu. Toisilla se vaan on ja toisilla ei ja sit kaikkea siltä väliltä.
 
on mullakin edellytykset ajaa polkupyörällä, koska mulla on terveet raajat ja tasapainoaisti ja polkupyörä. enpä vaan olis koskaan kerenny oppimaan vaikkapa oikealle kääntymistä, jos olisi pitänyt lähteä siitä, mitä ne hassut vempulat on missä on semmosia hassuja rautalangannäköisiä juttuja ja kumipinta ja miten ne niinkun toimii. turhaan olisi mennyt aikaa siihen pähkäilyyn, oon ihan tyytyväinen siitä että joku vaan sanoi että istuu siihen päälle ja sit vaan polkee. et sit se niinku liikkuu helpommin. ja muistaa olla painamatta käsijarrua jos ei halua hidastaa.
 
puheäänen häiriöt ovat käsittämättömän yleisiä, moni puhuu itseltään äänen pois iltaa kohti. sama pätee laulamiseen missä tahansa tyylilajikarsinassa. on aika turhaa treenailla keskenään äänenkäyttöä jos ei tiedä mitä on tekemässä tai miksi ääni kuulostaa siltä miltä kuulostaa ja miltä se voisi kuulostaa. jokaisen lähtömateriaali on sitä mitä on, sitä ei voi juurikaan muuttaa, mutta sitä voi opetella käyttämään monipuolisesti ja laaja-alaisesti vahingoittamatta elimistöään, ts. treenaamalla sen niin hyvään kuntoon että tulkinta ei kaadu tekniikan puutteeseen. villi veikkaukseni on, että noin 2% väestöstä on niitä ns. luonnonlahjakkuuksia, loput voivat kehittää taitojaan niin pitkälle kuin innostus riittää.
 
jos joku oppii keskenään, hyvä, loistavaa! siinä säästää rahaa. toiset oppii kirjoittamaan matkimalla, jotkut tarvitsevat ja jopa haluavat opettajan neuvomaan.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
hannakatriina
11.07.2005 23:41:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulun, puhun nyt ns. rock-laulun "opettaminen" on mun mielestäni kyseenalaista. Fakta on, että ääni on melko pitkälle annettu. Toisilla se vaan on ja toisilla ei ja sit kaikkea siltä väliltä.
 
Tätä en allekirjoita. Omasta puolestani voin sanoa, että lauluääni on loistavan opettajan avustuksella (perusasioiden opetus, treenaamaan kannustaminen, ongelmissa neuvominen) kehittyny NIIN paljon, että hyvä kun itteensä tunnistaa vaikka viiden vuoden takaisista äänityksistä. Sitä paitsi silloin en osannut laulaa rokkia ollenkaan uskottavasti, mut nyt alkaa irrota jos minkälainen musa. Ja niin, etten hajota ääntäni vaan pystyn tekemään tätä duunia toivottavasti vielä vuosikymmenten päästäkin. Enää ei tarvii valita biisejä sen mukaan mitä ehkä pystyis laulamaan, vaan voi valita biisit jo enimmäkseen sen mukaan mitä haluaa laulaa. En ois itekään uskonu vielä muutama vuosi sitten päätyväni laulu-uralle, kun oma ääneni ei mielestäni ollut mitenkään kummoinen, lähinnä se oli "keskinkertainen".
 
Keskikertaisesta materiaalista ei saa huippulaulajaa, vaikka treenais kuinka! Heikosta ei saa edes keskinkertaista. Tosiasioiden hyväksyminen on viisauden alku.
 
Viisauden alku voi olla myös se, että tunnistaa ne parhaat puolet omassa äänessään ja alkaa kehittää omaa persoonallista stailiaan sen mukaisesti. Ei kaikista tarvitse tulla rock-laulajia tai ei kaikilla tarvitse olla iso ja laaja-alainen ääni. Kiva ja persoonallinen soundi voi olla ihan yhtä hyvä juttu. Tai kyky tulkita. Huippulaulajan käsitekin on siis aina henkilökohtainen mielipide ja makuasia.
 
mallluainen1
12.09.2005 20:38:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pah. minun mielestä ei voi kunnolla oppia laulamaan ilman oikeata opettajaa. tai ainakin se olisi hyvin vaikeeta ja "epälaadukasta". pitäisi olla elävä esimerkki.
 
Hah! Oletkos ikinä kuullut Jarkko Aholasta?!
 
readmyscars
26.09.2005 16:20:19 (muokattu 26.09.2005 16:20:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fakta on, että ääni on melko pitkälle annettu. Toisilla se vaan on ja toisilla ei ja sit kaikkea siltä väliltä.
 
Huokaus... Tokihan ääni kaikille on annettu mutta se oikein laulaminen onkin sitten jo eri juttu... Itsekin laulan ja omasta mielestäni kohtalaisen hyvinkin, mutta tiedän että opetusta tarvitsisin ja paljon jotta voisin käyttää ääntäni kaikessa potentiaalissaan...
 
Et ole ollu kännissä, jos ei ole blackout...
Heavy singer
06.11.2005 11:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät laulun opettajat ovat todella harvassa ja nekin harvat opettavat niin korkealla tasolla ettei tavalliselle rivilaulajalle ole niistä vastaavaa hyötyä. Olen aina ihmetellyt miten nämä laulun opettajat saavat ihmiset kulkemaan vuodesta toiseen tunneillaan hinkkaamassa samoja nuotteja ja pakottaen tiettyyn muottiin , yleensä omaan makuunsa sopivaksi jolloin katoaa kaikki persoonallisuus ja laulaja ei luota enää omaan korvaan vaan on täysin open pianon armoilla ja toimeentulo on turvattu pitkäksi aikaa jopa vuosiksi eteenpäin. On todella poikkeus säännöstä jos sattuu kohdalle opettaja joka todella välittää oppilaan oppimis tarpeesta eli opettaa tarpeellisen mahdollisimman simppelisti jolloin peruslaulamiseen ei tarvita usean vuoden hinkkaamista vaan kuukausia ja persoona säilyy laulussa mukana kun oppilas joutuu käyttämään myös omia aivojaan käsittämään mitä hän äänellään tekee. Pallea hengitystekniikka esim. on tärkeimpiä laulamisen peruskiviä ja pitäisi kuulua opetukseen alkumetreistä lähtien, mutta mitä vielä, tunneilla vingutaan nuotteja kurkulla vuoden ja sitten toisen vuoden korjataan tätä väärin laulamista, joten tuntuu olevan jopa tahallista pitkittämistä eli rahastamista! kertokaa kokemuksistanne laulunopetuksen saralta.
 
hannakatriina
07.11.2005 00:10:28 (muokattu 07.11.2005 00:14:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No huh huh... sulla ei taida olla kovin positiivista kuvaa laulunopetuksesta. Jos jollain on oikeesti noin surkeita opettajia (ja itse sen huomaavat) niin suosittelen kyllä lämpimästi opettajan vaihtamista.
Hyviä laulunopettajia on olemassa - sellaisia, jotka ottavat huomioon oppilaan tarpeet, opettavat asiat käytännönläheisesti, lähtevät liikkeelle ihan perusasioista kuten ryhti ja hengitystekniikka, kuuntelevat oppilasta, eivätkä pakota mihinkään muottiin tai omien ihanteidensa mukaiseksi vaan tukevat oppilaan omaa persoonallista ääntä ja opettavat hyödyntämään sitä mahdollisimman tehokkaasti.
Voi olla eroa siinäkin että laulaako klassista vai kevyttä musaa. Klassisen musan puolella traditiot ja ihanteet on erilaiset kuin kevyessä, ja se tuntui ainakin itsestäni siltä, että haettiin jotain muuta kuin mitä oma ääneni oikeasti on. Mutta ei liedejä tai aarioita voikaan vetää sillä oman puheäänen kaltaisella soundilla mitä taas käytetään kevyessä musiikissa. Klassinen ei ollut minulle luontevaa eikä minun juttu, joten vaihdoin "kevyemmälle vaihteelle".
Enimmäkseen omat laulunopettajani ovat olleet erittäin pätevää porukkaa. Kukaan ei ole laulattanut pelkkiä 'nuotteja kurkusta' ja pianolla säestystä takoen... Jos ei ymmärrä jotain mitä opettaja selittää, niin pitää kysyä, ja kysyä niin kauan että sieltä tulee ymmärrettävä selitys.
Noh, tää kirjoitus ei kyllä vastaa enää yhtään tuota otsikkoa, mutta olkoon nyt kun tuli kirjoiteltua...
 
ubiquity
18.11.2005 00:19:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas asiakkaat mikä on mielestänne hyvä ja KUMPAAKIN osapuolta tyydyttävä hinta vaikkapa 1,5h laulutunnista.
Tästä vaikka gallup=)
 
tanjuli
23.11.2005 02:01:29 (muokattu 24.05.2007 14:21:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riippuu, missä opettaa (kuinka paljon vaivaa joutuu näkemään opetuspaikan/opetuspaikalle saapumisen suhteen). opetusaikakin on aika kova tekijä tossa hintajutussa - käykö tunneilla arki-iltaisin vai viikonloppuisin. vaiko kenties ainoastaan maanantaina ennen kolmea?
 
ja onko opettaja laulunopiskelija / laulunopettajaksi opiskeleva vai ammattiin jo valmistunut. vaikuttaa kovasti. opiskelevilta saa halvemmalla, mutta valmistuneista kannattaa yleensä maksaakin.
 
se, mitä itse olisin valmis maksamaan, riippuu siitä miksi menisin tunnille. jos kyse niinkin laajasta käsitteestä kuin laulamaan oppiminen, laulutekniiikan perusosaaminen tms, maksaisin enemmän kuin pelkästä keskustelutuokiosta. toisaalta, eri osa-alueita on vaikea erottaa. joten suosin sitä, että opetus, josta palkkaa maksan, sisältää asiantuntevaa ohjausta niin tekniikan, tulkinnan kuin tyylinkin saralla. yritän sitä myös omille oppilailleni tarjoilla, siinä määrin kuin pystyvät vastaanottamaan.
 
omien opettajieni suhteen olen kriittinen - vaadin pedagogista taitoa, ihmistuntemusta, fysiologista tietämystä, tyylintuntemusta sekä ohjelmistotuntemusta. alalla kuin alalla, mielellään jopa yli tyylirajojen. opettajan oma laulutaito ei ole enää niin keskeisessä asemassa; riittää, että opettaja kuulee oppilaan äänestä mitä pitää opettaa, ja osaa kommunikoida siten että oppilas ymmärtää ja pystyy toimimaan ohjeen mukaan.
 
periaatteenani pidän, että mikäli opettajan kommentti on "Ihan kiva (hiljaisuus)", opetuksesta ei kannata maksaa. opettajalle maksetaan siitä, että oppilas oppisi vielä paremmaksi. opettajalle myös maksetaan siitä, että opettaja näkee (tässä tapauksessa kuulee) mahdollisuudet monen vuoden päässä ja luotsaa niitä kohti ja suhteuttaa oppilaan omat ambitiot k.o. näkymään. se näkeminen ja kuuleminen on sitä ammattitaitoa, josta maksaisin ammattiopiskelijan näkökulmasta jopa 50 euroa tunnilta. jos laulaisin harrastusmielessä, 25 euroa olisi se raja.
 
hyvä laskukaavio: etsi käsiisi paikallisen musiikkiopiston/kansanopiston opintomaksut ja laske näistä tunnille hinta. vertaa siihen. muista, että opiston opettajilla työtila opiston puolesta ja pätevyys alalle. vertaa siihen. pyydä päästä seuraamaan opetusta vaikkapa tunnin, kahden ajaksi, jos et ole varma, saatko rahoillesi vastinetta (=sopiiko kyseinen opettaja sinulle).
 
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
23.11.2005 11:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen vähän sitä mieltä, että vaikka olisikin luonnonlahjakkuus, kannattaa silti mennä lauluopettajan pakeille. Mä uskon, että hyvä opettaja voi antaa vielä lisää näkökulmaa siihen. Laulusoundiakin voi oppia, koska ihminen voi kuulostaa niin erilaiselta, riippuen mihin sen äänen sijoittaa jne. Hyvää perussoundia ei kuitenkaan kaikilla ole ja oivallukset on aina itse opastuksessakin tehtävä.
 
orangutang
01.12.2005 23:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erinomainen sivusto:
 
www.voiceteacher.com
 
HedoNisti
12.12.2005 22:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ne laulunopettajat mitään ihmeitä tee. Vinkkejä he voivat antaa mutta itse sen työn tekee. Ne vinkit mitä opettejat antaa voi itse lukea.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «