Aihe: Fonin soiton aloittaminen | |
---|
funkylord 07.06.2005 23:41:56 (muokattu 07.06.2005 23:45:14) | |
|
Olet juuri saanut sen oman pillin käteen. Isoisän ullakolta on löytynyt vanha pilli tai vastaavaa. Mistä kannattaa lähteä? 1. Kasataanpa ensin soitin: Otat ensin fonin ylös sieltä kotelosta, ja puhallat pahimmat pölyt pois siitä. Seuraavaksi otat "mutkan" elikkä sen toisen messinkisen osan, ja liität sen järkeväksi liitteeksi soittimeen. Otat lehden, lehdykän, kielen, miksi haluat kutsua sitä. Siinä on kaksi osaa. Kanta ja terä. Terää kannattaa varoa, se on mielettömän herkkä, ja terän pienikin vaurioituminen näkyy soiton vaikeutumisena. Kostuta lehteä suussasi hetkinen. Ethän pysty laulamaankaan kuivalla kurkulla. Kun lehti on kasteltu ota toiseen käteen suukappale (se musta bakeliittinen, tai metallinen pieni osa.) Pistä kiristin jo valmiiksi suukappaleeseen, ja vasta sitten pujota lehti kanta edellä kiristimen, ja suukappaleen väliin. Lehden kuuluu olla samassa tasossa suukappaleen reunan kanssa. nyt vaan suukappale foniin ja pilli on valmis. 2.1 Ensimmäiset äänet: Otat vaan mahdollisimman rennon otteen suukappaleesta ja pidä sormet vielä erossa näppäimeltä. Ylähampaat tukee otetta, ja alahuuli on niin rennosti kuin vain voi olla. Puhallat juuri C# ääntä. 2.2 Sormitukset: Ensimmäinen oktaavi: http://www.wfg.woodwind.org/sax/sax_bas_1.html Toinen oktaavi: http://www.wfg.woodwind.org/sax/sax_bas_2.html Kun olet kyllästynyt soittamaan epävireessä, ja naapurit alkaa koputtelemaan seiniin, niin kannattaa tutustua ansatsiin. 3. Ansatsi: Lähden mieluummin ruotimaan ensin tärkeämpää, eli soittajaa itseään, kuin varusteita. 3.1 mikä?: Monet kysyy mitä ansatsi tarkoittaa. Siihen on varmaan yhtä monta vastausta kun vastaajaa, mutta minusta ansatsi tarkoittaa puhalluksen paineen, naamalihaspuristuksen ja kurkun asennon kombinaatiota Fonin soitossa tähän on ainakin kaksi vahvaa koulukuntaa, ja Ainoaa oikeaa ei ole. Se mikä kuullostaa hyvälle, ja tuntuu hyvälle, voi olla juuri sinun ansatsisi. Pureudun vähän löysempään ansatsiin ns.jazzaritatsi 3.2 Suun asento: Ensin etsitään optimaalisin paikka jossa lehti soi parhaiten. Katsotaan suukappaletta sivulta, ja laitetaan peukalo pystyyn siihen paikkaan jossa lehti ja suukappale yhdistyy. Käännetään peukalo suukappaleen mukaisesti, ja työnnetään huulet peukaloon asti. Huulet tulee olla fonin ympärillä, kuin kuminauha. Alahampaita ei kannata laittaa alahuulen alle, vaan antaa niiden alahampaiden olla mahd. alhaalla. Helpoin tapa tajuta tuo kuminauha periaate, on laittaa huulet pusuasentoon, ja vetää sieltä sisäänpäin, että huulen punaiset osat peittyy. 3.3 Puhallus: Ensiksi varoituksen sananen. Älä pullista poskiasi puhaltaessasi! Dizzy ei tätä tiennyt. Näette lopputuloksen. Yksi hyvä tapa estää poskien pullistaminen on ottaa samallainen ote kuin viheltäisit sinne torveen. Ja yrität pitää sen samalla kun puhallat. Ei ole todellakaan helppoa oppia tuota asiaa, mutta kun se kerran loksahtaa, niin ei tarvita paljoakaan totuttelemista, kun paha tapa on poissa. 3.3.1 Hengitys: Hengitä ensin normaalisti alavatsaan, niinkuin et tekisi mitään. Pikkuhlijaa rupea lisäämään ilman määrää mitä hengität, mutta olkapäät ei saa nousta. Alussa se saattaa pierettää ja jopa sattua, mutta se on vain alkukankeutta. Vain alhaalta saat kunnon tuen puhaltamiselle. 3.3.2 Puhalluksen paine: Ota olo kuin vessassa jäykemmällä istuisit. Kovin paine lähtee mahdollisimman alhaalta. Tämä edellyttää alashengittämisen ideologian tajuamista. Paineen käytön tajuamiseen on mukava käyttää yhtä leikkiä. käytetään "paa" äännettä Sano ensin se hiljaa, rupea pikkuhiljaa nostamaan voimakkuutta, ja lopulta, että se "p" ja jälkimmäiset "aa":t tulee räjähtäen sieltä. Rupeat huomaamattasi käyttämään "a":n tehon lisäämiseen palleatukea. Tämän huomaa parhaiten, kun menee kyykkyyn. Tätä palleatukea tulisi käyttää paljon soitossa. 3.4 Kurkun asento: Saksofoni itsessään kuullostaa aivan kauhealta, mutta saksofonin oikean soundin tekee soittajan kurkku ja suuontelo. Siellä on se kaikukoppa. Eri soittajat käyttää eri vokaleita soittaessa, mutta "O" On niistä suurin, ja siitä saa kuulaimman soundin. Tämä "o" pitää olla ajatuksena mielessä, ja samalla kuvitella laulavansa matalaa ääntä. Näin kurkku kuin vahingossa laajenee, ja äänelle saa leveyttä, pituutta, ja paksuutta. 4. Varusteet: 4.1 Lehti: Lehden paksuus ja merkkikin joskus vaikuttaa jonkin verran paineen määrään, mitä tarvitaan saadakseen pilli soimaan. Aloittelijalle on suositeltavaa käyttää "2" paksusia lehtiä. Ja jos lihakset kasvaa, niin aina voi lisätä paksuutta, mutta ei kannata kuitenkaan ruveta huimimaan. Merkkejä on monia. tässä pieni pintakaapaisu: Vandoren basic sininen/v12: Ranskalainen klassinen u-muotoon leikattu lehti, jossa on kirkas ja terävähkö sointi. Klassiset muusikot käyttää paljonkin näitä. Huonojen lehtien osuus paketista huomattavan suuri, mutta kun löytyy hyvä, se on todella myös hyvä. Rico Royal basic sininen: Amerikkalainen tasaisesti leikattu lehti, joka soveltuu sekä klassiseen, että viihteellisempään. Hyvä peruslehti. Paketissa melkein kaikki suht hyviä lehtiä. Vandoren java/jumbo: Rentoon ansatsiin tarkoitettu lehti. Aika moni jazz muusikko käyttää näitä. Tasaisesti leikattu. Hieman jo kalliimpia, mutta laatu maksaa. Suosittelen kokeilemaan Rico Jazz select: Kalleimpia lehtiä mitä musiikkikaupasta saa, mutta minusta ainakin parhaita mitä rahalla saa. Tarkkaan valikoituja yksilöitä 5kpl paketissa, ja ei yhtään huonoa lehteä. 4.2 Suukappale: Suukappaleen valinnalla voit edesauttaa jonkun tietyn soundin löytämistä. Materiaalillakin on väliä. Metallisesta lähtee nasaali hieman rochimpi ääni, kun taas mustasta bakeliittisesta saa irti lämpimiä sävyjä. Näitä löytyy moneen tyyliin erikoistuneita. Näistäkin pari esimerkkiä: Vandoren: Enimmäkseen tekee klassisia suukappaleita. Muutama hassu jazzsuukapula on markkinoilla, mutta ei kovinkaan kovilla markkinoilla. Hyvä perusalotuskapula on a25 Halpa vaihtoehto. Hinta-laatusuhde on kohdallaan. Alttoon tämä kapula maksaa n.100e Mayer: Suurimmaksi osaksi ammattilaisten suosima suukappale. Erittäin vaikea aloittaa, mutta on tosi monipuolinen. Myös yksi kalleimmista suukappaleista. Käy sekä klassiseen, että jazziin. Yksi suukappale alttoon maksaa n.170e Fonit olisi ihan oma threadin aihe. 5. Treenaaminen: 5.1 Lämmittely: Muutama harjoitus alku lämmittelyyn, jossa ei muuten ole tarkoitus saada fonia lämpimäksi, vaan lihakset. :) Vire- ja lihastreeni: Pitkiä ääniä kromaattisesti keskioktaavissa aluksi. jossain välissä kannattaa siirtyä hieman ylemmäs ja alemmas. Niin pitkiä ääniä kuin jaksaa puhaltaa. Ainoastaan pakolliset hengitys välit. ei muuta. TAI joku kappale erittäin hitaasti. tempo=n.50bpm. Kaksiosainen yläsävelsarjatreeni (tuo muhkeutta ja varmuutta soundiin): Ensin otetaan vaikka D-ääni alhaalta. Kun on saatu se alhaalta soimaan, niin painetaan rekisteriläppä pohjaan, ja yritetään pitää ääni samassa oktaavissa. Tähän täytyy avata kurkkua mielettömästi. Silloin vasta huomaa kuinka kiinni kurkku onkaan. Käydään kaikki ensimmäisen oktaavin äänet läpi tuolla menetelmällä, ja siirrytään ylempään oktaaviin. Ne soitetaan ilman oktaaviläppää. Kuitenkaan purematta, vaan pallea voimalla.
Nyt heitän teille pallon. Sanokaa omia lämmitys reenejänne, mitä teette aina aloittaessanne. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
Wow! Hyvä meininki! Trumpettisyntikat rulez, ok. | |
+ ja FAQiin tämä. "There is two kinds of music, good and bad."
-Louis Armstrong- | |
Nyt heitän teille pallon. Sanokaa omia lämmitys reenejänne, mitä teette aina aloittaessanne 1. Alin oktaavi muutaman kerran edestakaisin 2. Satin Doll, kun sen äänet on ainakin mulle helppoja. "sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän" | gandar 08.06.2005 13:37:03 (muokattu 28.01.2007 14:48:28) | |
|
Ja muistutettakoon, että lehdykköjen koot eivät ole suoraan verrannolliset keskenään. Esimerkiksi Rico Roaylin 3 (myös ihan hyvä peruskieli) on suht. sama kuin 2.5 vahvuuksinen Vandoren V12. Kaavioita: http://www.petethomas.co.uk/pic-sax/reedchart.jpg http://www.intlmusicalsuppliers.com/pdf/WWCOMPAR.PDF http://www.legere.com/images/Sax_strength_chart.gif Suukappaleiden vastaavat kaaviot löytyvät esimerkiksi http://www.saxophone.org/facings.html Pari yleistä linkkivinkkiä: -> http://www.saxontheweb.net/ http://www.saxontheweb.net/Links.html http://www.jazclass.aust.com/sax00.htm http://www.saxlessons.com/ Pitäisikö niistä itse saksofoneista yrittää edes kirjoittaa mitään, vai pyhitetäänkö tuo toinen ketju? Nyt heitän teille pallon. Sanokaa omia lämmitys reenejänne, mitä teette aina aloittaessanne. Pitkää ääntä läpi koko skaalan, painottaen niitä hieman alempia ääniä. Tuohon päälle joku tilutreeni sormien totuttamiseen ja joku helpohko kappale ulkoa. Ennen varsinaisen soittamisen aloittamista pieni tauko lämmittelyn jälkeen. /edit: Ai niin. Jos ei katsota varpaille tallomiseksi, niin: 4.1.2 Synteettinen lehti: Puulehdyköihin tottuneelle jotain muuta materiaalia oleva kieli voi tuntua oudolta. Jos kuitenkin tuntuu, että puukielien iänikuinen valkkaaminen, hoitaminen, viilailu, kunnon ylläpitäminen jne. tuntuu turhalta ja juuri silloin, kun sitä kieltä tarvitsisi, se onkin "kuollut" tai jos soittaa useampaa puupuhallinta samassa konsertissa, kannattaa ainakin tutustua synteettisesti valmistettuihin kieliin. Nehän ovat siis tehty teollisesti muistuttamaan mahdollisimman paljon normaalia kieltä, mutta eivät tarvitse kostutusta, ovat pitkäikäisempiä (ja luonnollisesti myös kalliimpia). Ääni ei ole ihan niin "pehmeä" kuin puukielillä ja joskus tarvitsee pientä totuttelua. Ihan aloittelijalle en synteettistä kieltä suosittelisi, mutta pitemmälle ehtineille ainakin kokeiltavaksi. Lähimpänä puukieltä ( = helpoimmat aloittaa) on mielestäni Fibracellin (http://www.fibracell.com/) lehdykät, joita ostaessa kannattaa käydä sivuilla katsomassa omia vahvuuksia vastaava koko. Enemmän synteettisen "oloisia" kieliä ovat mm. Légère (http://www.legere.com/) ja BARI (http://www.bari-assoc.com/) . Synteettiset kielet maksavat n. 11-20 € / paketti ja paketissa on YKSI kieli. Ceci n'est pas une signature | |
Nyt heitän teille pallon. Sanokaa omia lämmitys reenejänne, mitä teette aina aloittaessanne. Itse soitan ennen treenaamista pitkiä ääniä. Soitan hitaassa temmossa yhtä ääntä yhden tahdin, tehden samalla cresendon tahdin aikana. Kun ääni on kovimmillaan hyppään oktaavin ja sama juttu, mutta tällä kertaa teen diminuendon. Tämä kannatta tehdä g1-g2, a1-a2, h1-h2 ja c1-c2 äänillä ensin g:stä c:hen ja takaisin. Samalla on hyvä treenata vibratoa. Ensin tekemällä neljä värähdystä iskun aikana, ja sitten kolme. Ja tietysti asteikkoja kannattaa treenata aina ennen kuin alkaa harjoittelemaan kappaleita. Näin on minun opettajani minua neuvonut. | Listen 25.08.2005 12:52:26 (muokattu 25.08.2005 12:53:23) | |
|
+ ! Aikoinaan saxofonin soittamista opetellessa tämä FAQ-sivusto oli erinomainen apu: http://www.bobrk.com/saxfaq/ Ja kannattaa etenkin alkuvaiheessa ehdottomasti hankkia opettaja jos suinkin vaan mahdollista, tai vaivata tuttua fonistia jos sellainen on. Itse opettelin puhallus- ja palleahengitystekniikan omin päin kirjaston kirjojen ja em. sivuston avulla, käytetyllä melko huonokuntoisella tenorisaksofonilla. Ja sen huomasi kyllä sitten, kun normaali puheääni oli ohentunut soittotuokion jälkeen. Eli huonoimmassa tapauksessa saattaa ajan myötä ilmestyä kyhmyjä äänihuuliin. Tenorisaksofoniakin soitin aika pitkään edessäni eikä sivulla, kuten luontevampaa tietenkin on... Opetuskirjojen kuvissa oli meinaan aina pienempi alttofoni, jota siis ennemmin soitetaan edessä. Kun on huono maku, elämä tarjoaa paljon enemmän nautintoja. -Aarno Laitinen | |
Olet juuri saanut sen oman pillin käteen. Isoisän ullakolta on löytynyt vanha pilli tai vastaavaa. Mistä kannattaa lähteä? 1. Kasataanpa ensin soitin: Otat ensin fonin ylös sieltä kotelosta, ja puhallat pahimmat pölyt pois siitä. Seuraavaksi otat "mutkan" elikkä sen toisen messinkisen osan, ja liität sen järkeväksi liitteeksi soittimeen. Otat lehden, lehdykän, kielen, miksi haluat kutsua sitä. Siinä on kaksi osaa. Kanta ja terä. Terää kannattaa varoa, se on mielettömän herkkä, ja terän pienikin vaurioituminen näkyy soiton vaikeutumisena. Kostuta lehteä suussasi hetkinen. Ethän pysty laulamaankaan kuivalla kurkulla. Kun lehti on kasteltu ota toiseen käteen suukappale (se musta bakeliittinen, tai metallinen pieni osa.) Pistä kiristin jo valmiiksi suukappaleeseen, ja vasta sitten pujota lehti kanta edellä kiristimen, ja suukappaleen väliin. Lehden kuuluu olla samassa tasossa suukappaleen reunan kanssa. nyt vaan suukappale foniin ja pilli on valmis.) ...Hyvä kirjoitus, mutta tuo suukappaleen liittäminen mutkaan tai kaulaan ; eikö se ole helpompi laittaa paikalleen ENNENKUIN laittaa mutkan/kaulan paikalleen runkoon...?! | |
...Hyvä kirjoitus, mutta tuo suukappaleen liittäminen mutkaan tai kaulaan ; eikö se ole helpompi laittaa paikalleen ENNENKUIN laittaa mutkan/kaulan paikalleen runkoon...?! höh... makuasioita :) Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
Hip! Yks hollantilainen gubbe (Praful Schröeder, ilmiömäinen..) aikoinaan neuvoi mulle, kuinka pallea löytyy.. Selin makuulle. Polvet koukkuun, jalkapohjat lattiaan. Sisäänhengitys. Uloshengitys sen verran mitä pelkällä rentoutuksella tulee. Sitten uloshengityksen jatko ilman että rintakehä liikkuu. Kun löysit lihaksen, jollakeuhkot saa IIIHAN tyhjiksi, löysit pallean.. Löytyi :) | |
Hip! Yks hollantilainen gubbe (Praful Schröeder, ilmiömäinen..) aikoinaan neuvoi mulle, kuinka pallea löytyy.. Selin makuulle. Polvet koukkuun, jalkapohjat lattiaan. Sisäänhengitys. Uloshengitys sen verran mitä pelkällä rentoutuksella tulee. Sitten uloshengityksen jatko ilman että rintakehä liikkuu. Kun löysit lihaksen, jollakeuhkot saa IIIHAN tyhjiksi, löysit pallean.. Löytyi :) Kuulostaa hyvältä. tuota pitää kokeilla. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
Hyvä kirjoitus, nakkasin plussaa, pitäisi vaan jostain saada se pilli. Tehkääpä joku teistä faq eri foneista, niiden hinnoista ja saundeista. Ja luetelkaa halpismerkit mitä kannattaa vältellä, ja mitä ei. Oma fonin soiton aloittaminen näyttää iloisesti kaatuvan siihen, ettei uskalla pistää tonnia soittimeen jolla ei ole koskaan soittanut. Hurjissa hinnoissa tuntuu hyvät fonit olevan. Kauniisti soi blues. | |
Oma fonin soiton aloittaminen näyttää iloisesti kaatuvan siihen, ettei uskalla pistää tonnia soittimeen jolla ei ole koskaan soittanut. Hurjissa hinnoissa tuntuu hyvät fonit olevan. Itse ostin Fonin sillain että en ollu nähny ees "livenä" ennen saatika pitänyt käsissä. (Itse asiassa myin autoni että sain sen ostettua) enkä ole tähän päivään mennessä katunut ostostani. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- | |
Aloitin alton treenaamisen 13-vuotiaana (yli neljäkymmentä vuotta sitten). Ensimmäinen hapuilu oli Take five, opettelin Paul Desmondin soolon ulkoa. Kun ansatsi oli vielä päin peetä, eikä Desmond-saundia syntynyt, niin siirryin "rajumpaan": Cannonball Adderleyn Work song ja This here olivat seuraava potilaat, opettelin soolot tietenkin ulkoa. Siitä olikin sitten helppo jatkaa:-) Näiden kahden mestarin sointukuluilla pärjäsi pitkään - niistä tajusin mitä on jatsimusiikki. | V1lleK 30.03.2006 16:23:13 (muokattu 20.04.2006 12:05:59) | |
|
Eka foni http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=95320 Keskustelua suukappaleista http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=115104 http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=46&t=114937&o=0p4307411 http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=46&t=109983&o=0p3885220 Fonin huollosta http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=122455 Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. | |
Hola! Olisinkohan täällä ketään gurua joka olisi valmis avustamaan ekan fonin ostossa Heslingissä? Olen varannut käytetyn Yamahan yas-23:n ja kuitenkin tästä keskustelusta tuli sellainen olo että joku guru pitäis matkassa olla testaamassa sitä. Kaikki kommentit otetaan kiitollisena vastaan. Maili osoite löytyy ohesta. | |
"Lehden paksuus ja merkkikin joskus vaikuttaa jonkin verran paineen määrään, mitä tarvitaan saadakseen pilli soimaan. Aloittelijalle on suositeltavaa käyttää "2" paksusia lehtiä. Ja jos lihakset kasvaa, niin aina voi lisätä paksuutta, mutta ei kannata kuitenkaan ruveta huimimaan. Merkkejä on monia. tässä pieni pintakaapaisu: Vandoren basic sininen/v12: Ranskalainen klassinen u-muotoon leikattu lehti, jossa on kirkas ja terävähkö sointi. Klassiset muusikot käyttää paljonkin näitä. Huonojen lehtien osuus paketista huomattavan suuri, mutta kun löytyy hyvä, se on todella myös hyvä. Rico Royal basic sininen: Amerikkalainen tasaisesti leikattu lehti, joka soveltuu sekä klassiseen, että viihteellisempään. Hyvä peruslehti. Paketissa melkein kaikki suht hyviä lehtiä. Vandoren java/jumbo: Rentoon ansatsiin tarkoitettu lehti. Aika moni jazz muusikko käyttää näitä. Tasaisesti leikattu. Hieman jo kalliimpia, mutta laatu maksaa. Suosittelen kokeilemaan Rico Jazz select: Kalleimpia lehtiä mitä musiikkikaupasta saa, mutta minusta ainakin parhaita mitä rahalla saa. Tarkkaan valikoituja yksilöitä 5kpl paketissa, ja ei yhtään huonoa lehteä. 4.2 Suukappale: Suukappaleen valinnalla voit edesauttaa jonkun tietyn soundin löytämistä. Materiaalillakin on väliä. Metallisesta lähtee nasaali hieman rochimpi ääni, kun taas mustasta bakeliittisesta saa irti lämpimiä sävyjä. Näitä löytyy moneen tyyliin erikoistuneita. Näistäkin pari esimerkkiä: Vandoren: Enimmäkseen tekee klassisia suukappaleita. Muutama hassu jazzsuukapula on markkinoilla, mutta ei kovinkaan kovilla markkinoilla. Hyvä perusalotuskapula on a25 Halpa vaihtoehto. Hinta-laatusuhde on kohdallaan. Alttoon tämä kapula maksaa n.100e Mayer: Suurimmaksi osaksi ammattilaisten suosima suukappale. Erittäin vaikea aloittaa, mutta on tosi monipuolinen. Myös yksi kalleimmista suukappaleista. Käy sekä klassiseen, että jazziin. Yksi suukappale alttoon maksaa n.170e" Enpä voinut vastustaa kommentoimista. Suukappale- ja lehtiasioissa niin hintojen kuin ominaisuuksien puolesta kääntyisin Helsingin Soitin Laineen puoleen. Piste. Ettei vaan menis pieleen. | |
Ota olo kuin vessassa jäykemmällä istuisit. Kovin paine lähtee mahdollisimman alhaalta. Tämä edellyttää alashengittämisen ideologian tajuamista. Kuinka on mahdollista, että faq:ssa on tällaista lööperiä. Jäykkä tuki pitäisi olla jo menneen talven lumia. Tuki seuraa soittoa, elää sen kanssa, jäykkä tuki vain kramppaa keskivartalon ja kipsaa soiton. Tämä tulee 30 ammattisoittovuoden ja 25 opetusvuoden painolla! | |
Ota olo kuin vessassa jäykemmällä istuisit. Kovin paine lähtee mahdollisimman alhaalta. Tämä edellyttää alashengittämisen ideologian tajuamista. Kuinka on mahdollista, että faq:ssa on tällaista lööperiä. Jäykkä tuki pitäisi olla jo menneen talven lumia. Tuki seuraa soittoa, elää sen kanssa, jäykkä tuki vain kramppaa keskivartalon ja kipsaa soiton. Tämä tulee 30 ammattisoittovuoden ja 25 opetusvuoden painolla! Jos olet noin kokenut, niin ehkäpä voisit jakaa lisää vinkkejäsi täällä... Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. | |
Muualla minulle maksetaan ammattitaitoni välittämisestä, ja siitä tykkää mm. pankinjohtaja saadessaan lainalyhennykset ajallaan... | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|