Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livebändin valaisu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
miffe
09.07.2007 23:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovat
 
Eli ei niillä PAR-kannua korvata.

 
Höps. On jo riittävän tehokkaita, mutta yhden sellaisen hinnalla ostaa sen 100 PAR-kannua (tässä ei sitten oteta millään tavalla huomioon käyttökuluja). Eli eivät varsinaisesti korvaa, mutta valotehon osalta ollaan jo aika hyvillä kantimilla muutamien tuotteiden kohdalla (Thomas PixelPAR, VaryLED 3*84, VaryLED 4*90, jotain Coemarin ja Color Kineticsin tuotteita).
 
Halpikset sitten on eri asia.
 
Lisäksi LED-purkkien puolesta ei puhu sekään, että ne eivät koko spektriä toista, vaan siellä on piikit kohdissa, joita ne LED-mulikat tuottaa. Eli vaikka joku näyttäisi silmän mukaan olevan saman värinen kuin valaistava kohde, niin se valaistava kohde saattaakin jäädä valaisematta.
 
Mutta tunnelmavalaistukseen ne sitten sopivat erityisesti valkoiselle pinnalle heijastettaessa. Ja ns. trusstonereina ovat koko ajan suositumpia.
 
turkulainen
rintapek
22.09.2007 23:42:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen harrastajabändin valaisu muuten voi sitten olla todella vaikeaa.Oman bändini tekniikan tuntemus on siinä kuosissa, että valopäisistä ideoista paras oli se, että ostetaan T- kaupasta valosetti, joka roiskaistaan jonnekin ja se tekee ehkä jotain. Jostain syystä en lämmennyt ajatukselle.
 
Suunnaton kiitos herroille Sormunen, Marzi ja Kivi. Kuin myös muille, jotka olette näihin valotopikkeihin vaivautuneet kirjoittamaan.
 
Olettaisin saavani jotain tolkullista aikaan. Kun kokemusta kertyy, niin laitan tekstiä. Jos saan aikaiseksi, niin laitan kuvan.
 
Tämä kirjoitus ei ehkä kuulu aiheeseen, mutta en muutakaan paikkaa keksinyt.
Kiven ja Marzin tekstit aukenevat kertalukemalla... tai no muutaman kerran lukemalla. Sormusen tekstit aukenevat, jos aukenevat vasta useamman tankkauskerran jälkeen, mutta ne ovat kyllä sitten sitä mitä haluan lukea.
 
Kiitos. Ihan sydämestäni.
 
One kind of music only - the good kind
isojussi
30.09.2007 21:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko kirjoittaa puolustuspuheenvuoro ledien puolesta - tää koskee sitten pienemmän budjetin juttuja. Elikkäs halppiksilla mennään eikä meinata.
 
- Valoteho on toki pienempi, kuin normi par-kannuissa, mutta niin on sitten sähkönkulutuskin ja lämmöntuotto sen edestäkin pienempi.
 
- Värisävyt ovat toki hieman "karikatyyrimaiset", mutta IMHO se näyttää vaan hyvältä. Hieman epätodelliselta. Niin kuin kunnon showkin.
 
- Monipuolisuudessa hakkaavatkin sitten perusparrit mennen tullen. Ledilampussahan on käytännössä himmennin ja värinvaihtaja itsessään. Sitä paitsi musiikkiohjaus on paljon rauhallisemman ja tyylikkäämmän näköistä, kun voi mennä väristä toiseen. Normiparreillahan ainoa vaihtoehto on on/off.
 
- Käsittely ja roudaus on lediparreissa moninkertaisesti mukavampaa. Eikä polttimoita säry.
 
- Mun mielestä on myös huomioitava, että kun ei himmentimiä tarvita, ei tule hurinoita.
 
Nämä asiat ainakin ottaisin puntariin.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Youngster
01.10.2007 14:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, onhan LEDeissä hyvätkin puolensa, niitähän voi heitellä melkee miten vaan eikä ne säry. Ovat kevyempiä kun normi parri vaikkei sekään juuri mitään paina.
 
En itse oikein noista halpiskamoista tiedä, en oo ollu tekemisissä kovin montaa kertaa mut lavan koosta riippuen saattaa se valotehokin olla riittävä vaikka niitä lediparreja ois vähemmänkin kun 'oikeita' kannuja. Todella käteviähän ledit on lavan pesuun, ja se väriskaala on tosiaan melkonen.
 
Sähkön saatavuus tulee usein parrejen kanssa vastaan, lediparrejahan tökkii kymmeniä yhen 10A nallin perään. Jos ostaa monta ledikannua niin pääseehän siinä valotehossakin perus 500W parrejen yli jos se sähkön määrä on rajallinen, kuten usein on. tai oikeestaan aina.
 
Etuvaloina ledit on kyllä todella huonoja.
 
Itse tykkään ledejä käyttää nimenomaan tuohon lavan pesuun hazen kanssa, tulee nätti kevyt sävy mistä voi tehä vaikka mimmosia sateenkaaria kunhan ei laita kaikkia kannuja samaan dmx osotteeseen, ja paksun savun kanssa hohtaa koko lava niin ettei artistista välttämättä näy kuin silhuetti.
 
Kalliimmissa (lue: laadukkaammissa) Ledivehkeissä on valotehokin kyllä jo ihan kunnioitettava ja niillä voi tehä isompaakin lavaa.
 
Noh, ledilampuista on ihan omakin ketjunsa niin ehkei niistä enempää täällä, vai?
 
Tässä ketjussa on ollut aika hiljasta itse aiheesta, eli nyt kysyisin arvoisilta kollegoilta että miten lähtisitte toteuttamaan 14 hengen bigbandia 6x10m lavalla?
 
Kokoonpanoon kuuluu rumpali ja sen aika kookas setti, siis 4 tomia, 2 snarea ja varmaa 15 peltiä jotka heijastaa kaiken mahdollisen valon jonnekkin ihan huisin v**tuun.
Sitten olis 2 kitaraa ja basso, syna, 3 lead ja 3 taustalaulua, taustoilla jotain perkussiosälää ja sitten olis vielä 3 hengen torvisoittokunta.
 
Siis ihan perus 2 etuvaloo ja taakse 8 kannua XD
 
Oon itte tehny tätä pändiä jo useempaan kertaan mutta alkaa ideat olee vähissä, lavalla on aikas ahdasta kun kaikki haluavat säntäillä paikasta toiseen.
Kalustoa on, mutta jotain uutta vois kehitellä ni ei näytä taas samalta tuo setti.
Aikasemmin oon tehny suurinpiirtein 24 kannulla ja 8 liikkuvaa + vaihtelevaa sälää molesta colorwebin kautta lediparreihin.
 
Esittäkää jotain uutta, vaikka vanha onkin hyväksi todettua. Kiitos jo etukäteen.
 
Vai onko se sittenkin toisin?
isojussi
04.10.2007 00:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etuvaloina ledit on kyllä todella huonoja.
 
???
 
Tarkennatko, miksi.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Youngster
04.10.2007 02:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se lediparriketju on yhä edelleen erikseen mutta jospa nyt tässä sitten vastaan kysymykseesi, elikkäs:
 
Valoteho tulee taas vastaan, jos takana on enempi valoo ni kummasti hukkuvat etuvalot, siis menevät etuvaloina jos takana on vaan muutama kannu/liikkuva, mutta jo 16 kannuakin voip olla liikaa suuntauksesta ja väreistä riippuen.
 
Tämä hukkuminen taas johtuu siitä että ledeissä on ne tietyt 'piikki' kohdat väreissä, täysin kylmä kirkas, punainen, vihreä ja sininen on ne kirkkaimmat.
Jos säätää sävyä kannusta sinne lämpimämpään suuntaan ni hukkuu puolet valotehosta jonnekin, jos ei säädä sävyä ja pitää sen perus kylmänä artisti/ kuka siellä lavalla heiluukaan näyttää ihan hirveeltä, valo on niin kylymä että ihan värisyttää ja yllättäen valo on myös aika epätasainen.
 
En itse ole nähnyt tarpeelliseksi lähteä näitä ongelmia ratkomaan ku aina voi lyödä parria tai fresuu tai floodia tai pääasia että se on halogeeni.
 
Se lediketju on erikseen, muistinhan mainita?
 
Nollapiuha poikki ja kaikkialta pääsee sininen savu ulos.
isojussi
05.10.2007 00:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valoteho tulee taas vastaan...
 
No tänpäiväsen messukokemuksen perusteella ei enää.
 
Se lediketju on erikseen, muistinhan mainita?
 
Mutta ei niitä tämän topicin mukaisessa aiheessakaan sivuuttaa saisi.
 
Monelle bändille hinta on edullinen suhteessa monipuolisuuteen ja näyttävyyteen.
 
Ja toi kikkailu värilämpötiloilla on aika hifistelyä IMHO.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sormunen
05.10.2007 01:07:02 (muokattu 05.10.2007 01:07:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: No tänpäiväsen messukokemuksen perusteella ei enää.
 
No eikös sulla omien kokemuksiesi mukaan käynyt niin, että kahdeksan lamppua ei piisannut valaiseen yhtä jäbää?
 
Normiparreillahan ainoa vaihtoehto on on/off.
 
Luojankiitos kukaan ei kertonut mulle kun aloitin. Niin se silmä hämää. Jospa kumminkin luottaisin siihen silmään jatkossakin.
 
isojussi
05.10.2007 09:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös sulla omien kokemuksiesi mukaan käynyt niin, että kahdeksan lamppua ei piisannut valaiseen yhtä jäbää?
 
Ei - vähempikin riittää. Puolet on takavaloina. Lisää vaan tekee mieli.
 
Luojankiitos kukaan ei kertonut mulle kun aloitin. Niin se silmä hämää. Jospa kumminkin luottaisin siihen silmään jatkossakin.
 
No kerropa, mitkä ovat mahdollisuudet ilman erillistä valomiestä - mikä on normibändin tilanne.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sormunen
05.10.2007 11:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isojussi: No kerropa, mitkä ovat mahdollisuudet ilman erillistä valomiestä - mikä on normibändin tilanne.
 
Kytkemällä lamput himmentimeen, himmennin ohjauksen taakse ja tekemällä ohjelmat. Niinkuin aina ja kaikkialla kaikkien lamppujen kanssa.
 
isojussi
05.10.2007 13:46:53 (muokattu 05.10.2007 13:50:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isojussi:
 
Kytkemällä lamput himmentimeen, himmennin ohjauksen taakse ja tekemällä ohjelmat. Niinkuin aina ja kaikkialla kaikkien lamppujen kanssa.

 
Entäs värinvaihto - mihin sä värinvaihtajat unohdit? Ledikannuissa on sekin systeemi.
 
Ja himmennin tuo aina hurinoita.
 
Ja onhan varmasti tarpeeks sähköö?
 
Silti ne on vaan on tai off.
 
EDIT: Se, minkä takia olen kärkkäänä tässä puolustamassa ledejä on, että mulla on niistä kokemusta ja halua, että tätä asiaa puidaan ihan perus bändikäytönkin, eikä vaan stadionesojen näkökulmasta.
 
Älkää helvetissä tehkö tästä hifistelyketjua - se ei palvele ketään.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
miffe
05.10.2007 20:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja himmennin tuo aina hurinoita.
 
Kertoo enemmän kaluston laadusta kuin itse tekniikasta. Ei ole ihan äsken tullut vastaan settiä, jossa himmentimet olis ongelmia aiheuttaneet.
 
Älkää helvetissä tehkö tästä hifistelyketjua - se ei palvele ketään.
 
Tuolla aiemmin väitit värilämpötilojen kanssa pelaamisen olevan hifistelyä. Mun mielestä se on ihan perusjuttu, joka jokaisen tulisi tuntea, jos vähänkään enemmän on valojen kanssa tekemisissä.
 
Jatkona tuohon ledien sopimattomuuteen naamavaloks voisin sanoa, että valonlähteen pitää tuottaa niitä aallonpituuksia, joita valaistavasta kohteesta takaisin heijastuu. Väri on valossa eikä toisinpäin. Eli, jos sun lediparrista irtoo tasan kolmea eri aallonpituutta, niin silloin jää spektristä (ja naamavärkistä) aika hiton paljon näkemättä.
 
Ns. valkoiset leditkään eivät mikään taivaan lahja varsinaisesti ole, kun niissä sovelletaan siihen linssiin samanlaista viritelmää kuten loisteputkissa. Eli sielläkin loistaa ne käytettävien aineiden spektrit, jolloin valosta jää puuttumaan aika paljon sävyjä.
 
Mutta kukin tavallaan, mä laitan nyt ja myöhemmin Tungstenia naamalampuiks.
 
turkulainen
isojussi
06.10.2007 02:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin - tän ketjun tarkoitus olikin ymmärtääkseni tajota vaihtoehtoja.
 
IMHO - ledparrien epätodellinen värimaailma näyttää vaan hienolta. Järjestetään sitten kaikki keikat auringonvalossa, jos on niin hiton tarkkaa, että kasvoille tulee varmasti luonnonvaloa.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Youngster
08.10.2007 00:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän ledejä saa käyttää niin paljon ku ikinä tykkää mutta ite en niille lämpene ku tila- ja taustavalona.
 
Miffe on tääysin oikeassa siinä mitä kerto, samoin sormunen.
 
Vielä niistä himmentimen hurinoista, opetelkaa vetämään sähköt oikein ni ei hurise, mikäli se himmennin itsessään ei hurise liikaa. Käsitin että toisi PA:han hurinoita, tai itseäni ne himmentimen hurinat häiritsee vaan jos tulevat ämyreistä.
 
Valo- ja äänisähköt erikseen ni loppuu hurinat.
 
Jos näistä ledeistä nyt halutaan taistella ni kyllä se käy, pannaa vaa uutta ketjuu pystyyn ja tänne vaikka linkki siihen suuntaan jos jotakuta sattuis vielä kiinnostaa.
 
Kiitos ja anteeksi.
 
Nollapiuha poikki ja kaikkialta pääsee sininen savu ulos.
isojussi
08.10.2007 03:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos näistä ledeistä nyt halutaan taistella ni kyllä se käy, pannaa vaa uutta ketjuu pystyyn ja tänne vaikka linkki siihen suuntaan jos jotakuta sattuis vielä kiinnostaa.
 
Tää on juuri musta hölmöä - ne on nyt sitten keinolla millä hyvänsä dissattu tähän ketjuu "livebändin valaisu" sopimattomiksi.
 
Miksi?
 
Nykypeleillä - niillä vähän tyyriimmillä - valkoisen värilämpötila on täysin säädettävissä. Ei ongelmia naamavalona.
 
Entä monipuolisuus - tarvitset varsinaisten heittimien lisäksi vaan DMX-ohjaimen, telineet ja edullista peruspiuhaa ynnä toki telineet. Ei himmentimiä, värinvaihtajia, moninapakaapeleita ym ym.
 
Ja onhan se paljon ympäristöystävällisempää valaista bändiä valaisimella eikä sähkögrillillä... Yksinkertainen laskukaava: Jos yksi ledpar, jonka max ottoteho on 21 W, antaa 36% vastaavan halogeenin valotehosta, käyttää kolme ledparria vain about 12,5% yhden vastaavan "konventionaalisen" heittimen tarvitsemasta tehosta. Eikä himmentimien ja värinvaihtajien tarvitsemaa energiaa ole vielä huomioitu. Säästyneellä sähköllä voi sitten mielensä mukaan joko pelastaa maailmaa tai nostaa PA:n tehoa.
 
Lampunvaihtokulut?
 
Roudattavuus?
 
Kiitos ja anteeksi.
 
Kiitos samoin - asioista pitää puhua.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
miffe
08.10.2007 11:35:10 (muokattu 08.10.2007 11:40:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on juuri musta hölmöä - ne on nyt sitten keinolla millä hyvänsä dissattu tähän ketjuu "livebändin valaisu" sopimattomiksi.
 
Ei mun mielestä. Olen vain kertonut niiden erityisen huonosta sopivuudesta kohdevalaistukseen. Yleistä pesua hazen kans niillä tekee ihan hyvin. Ja takarättiin just hyvät. Parhautta ihan, kun ei tarvi pelätä lakanan syttymistä.
 
Nykypeleillä - niillä vähän tyyriimmillä - valkoisen värilämpötila on täysin säädettävissä. Ei ongelmia naamavalona.
 
Hold your horses. Se on korreloitu värilämpötila, jota noissa spektriltään epäjatkuvissa valaisimissa käytetään.
 
Okei, jos sä tarkotit ny esim. noita SGM Palco 3/5 heittimiä, niin sitten lienet oikeassa. Hintaa muutama tonni joka lampulta. Ne muutaman sadan euron vehkeet ei o mua vielä vakuuttaneet.
 
turkulainen
isojussi
08.10.2007 14:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, jos sä tarkotit ny esim. noita SGM Palco 3/5 heittimiä, niin sitten lienet oikeassa. Hintaa muutama tonni joka lampulta.
 
Nää oli pari tonnia kipale ja valkoisen säätö näytti melko vakuuttavalta.
 
http://www.dts-lighting.it/home.asp?CA_ID=48&LG=en&Tipo=1
 
Ne muutaman sadan euron vehkeet ei o mua vielä vakuuttaneet.
 
Pitää muistaa, että toiset hakee toista ja toiset toista asiaa. Mun mielestä pelkillä halppisledeilläkin tehty, ehkä jossain määrin epäluonnollisenkin värinen shöy näyttää aika makeelta. Mielikuviahan me tavallaan myydään.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
miffe
10.10.2007 01:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää oli pari tonnia kipale ja valkoisen säätö näytti melko vakuuttavalta.
 
http://www.dts-lighting.it/home.asp?CA_ID=48&LG=en&Tipo=1

 
Mut noi on rgb-vekottimia ja itse tarkoitin niitä ns. valkoisia ledejä käyttäviä. Hintaluokka sinänsä samaa osastoa mutta vähän haiskahtavat plagiaateilta ja juurikin ne SGM Palcot mannekiineina.
 
Mielikuviahan me tavallaan myydään.
 
No minä yritän periaatteessa vain toteuttaa toisten visioita tarjolla olevan tekniikan puitteissa. Sama suomeksi: luen plotin ja yritän sovittaa sen jotenkin budjettiin sekä keikkamestaan.
 
Tällä hetkellä tossa suhteessa aika vaativa projekti päällä.
 
turkulainen
Youngster
14.10.2007 00:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on juuri musta hölmöä - ne on nyt sitten keinolla millä hyvänsä dissattu tähän ketjuu "livebändin valaisu" sopimattomiksi.
 
Ei kukaan oo väittäny niitä sopimattomiksi livebändin valaisuun, vaan naamavaloina ei ilmeisesti teikäläisen lisäks tykkää moni käyttää ja tiedän ja ymmärrän siihen syyt.
 
Ovat kyllä mainioita muuhun käyttöön.
 
Ja onhan se paljon ympäristöystävällisempää valaista bändiä valaisimella eikä sähkögrillillä... Yksinkertainen laskukaava: Jos yksi ledpar, jonka max ottoteho on 21 W, antaa 36% vastaavan halogeenin valotehosta, käyttää kolme ledparria vain about 12,5% yhden vastaavan "konventionaalisen" heittimen tarvitsemasta tehosta. Eikä himmentimien ja värinvaihtajien tarvitsemaa energiaa ole vielä huomioitu. Säästyneellä sähköllä voi sitten mielensä mukaan joko pelastaa maailmaa tai nostaa PA:n tehoa.
 
Ööö..
Aika järjettömän kovaa saat vetää että voisit jotenkin oleellisesti nostaa PA:n tehoa vaihtamalla halogeenit ledeiksi. Siinähän tarvii jo ISON tilan että voisi niin kovaa soittaa että siitä säästyvästä sähköstä olisi käytännön hyötyä ja sillon lava on tod.näk. isompi ja ledeistä loppuu hönkä..
 
Lampunvaihtokulut?
 
En kiellä, onhan se pitkällä tähtäimellä halvempaa, mutta eipä ne par umpiotkaan satoja euroja kappaleelta maksa.
 
Roudattavuus?
 
Painossa nyt ei merkittävää eroa ole, tietysti onhan kuuma halogeeni aina kuuma ja siten vähän herkempi särkymään.
 
En minäkään mitenkään LEDejen vastainen ole, on vain asioita mihin eivät käy.
Tykkään käyttää tilavalaisussa, voi tökkiä vaikka 170 yhen 16A nallin perään ja pesevät esim. seinät ihan kivasti.
 
LEDit on hyviä, muttei naamavalona.
 
Nollapiuha poikki ja kaikkialta pääsee sininen savu ulos.
isojussi
14.10.2007 06:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kukaan oo väittäny niitä sopimattomiksi livebändin valaisuun, vaan naamavaloina ei ilmeisesti teikäläisen lisäks tykkää moni käyttää ja tiedän ja ymmärrän siihen syyt.
 
Mä kin ymmärrän sun kannan kyllä, mutta tsekkaa vielä toi mun laittaman linkin heitin.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «