Aihe: Klassisia kitaroita | |
---|
|
Terve! Itselläni on tossa isäukon vanha Landola jostain 80 luvulta Kitaran malli on C-65H ja mietin että osattaisko tääl on sanoo onks kyseinen kitara mistää kotosin vai kannattasko lähtee ostaan uutta ja jos niin mitä? Omasta mielestä kitara soi hyvin ja on hyvä soittaa. Sing with me.. |
efnian 21.01.2010 10:49:16 (muokattu 21.01.2010 10:50:11) | |
|
llarppp: Terve! Itselläni on tossa isäukon vanha Landola jostain 80 luvulta Kitaran malli on C-65H ja mietin että osattaisko tääl on sanoo onks kyseinen kitara mistää kotosin vai kannattasko lähtee ostaan uutta ja jos niin mitä? Omasta mielestä kitara soi hyvin ja on hyvä soittaa. Mikäli pidät tuntumasta ja äänestä uuden ostolle ei ole vielä tarvetta. Halpiskitaroissa tuntuu olevan rutkasti vaihtelua. Joissakin on todella hyvä soitettavus ja saundi, jotkut ovat kamalia. |
calf 02.02.2010 22:35:10 | |
|
Tietääkö kukaan 'Aspen & Luthier' - merkinnällä varustetuista Landolan kitaroista? Omistan siis sellaisen, 80-luvulla ostettu. Lavassa lukaa kaunolla kirjaimet L ja A päällekkäin? There are no wrong notes |
baloff 07.04.2010 22:59:16 (muokattu 08.04.2010 01:40:35) | |
|
EDITTIÄ: siirsin saman jupinan tuonne kitaraosastolle kokopuukantisten huoltoa koskevaan topikkiin. |
calf 08.04.2010 11:23:36 | |
|
Onko kokemuksia Liikasen Romanillos-mallista? There are no wrong notes |
Congi 30.04.2010 15:27:14 (muokattu 30.04.2010 15:27:53) | |
|
calf: Onko kokemuksia Liikasen Romanillos-mallista? On. Koppa on hiukan pienempi. Kauniisti soi. Markku Klami (mklami) soitteli semmoisella monta vuotta. Lähetä hänelle yksityisviesti niin voit mahdollisesti saada jotain ääninäytteitä. Itse en voi toisten teoksia levitellä. T.Congi |
othmo 14.06.2010 17:25:07 (muokattu 18.06.2010 00:58:21) | |
|
-Viesti poistettu- |
|
calf: Tietääkö kukaan 'Aspen & Luthier' - merkinnällä varustetuista Landolan kitaroista? Omistan siis sellaisen, 80-luvulla ostettu. Lavassa lukaa kaunolla kirjaimet L ja A päällekkäin? Minun muistaakseni nuo olivat Landolan aikansa laatumalleja. |
Old Guitar 25.07.2010 02:22:43 (muokattu 24.06.2011 00:30:12) | |
|
Itselläni on Jose Ramirez 125 anos klassinen kitara, joka on hemmetin hyvä |
mopar 22.08.2010 13:31:24 (muokattu 22.08.2010 13:42:00) | |
|
Oho meni väärälle osastolle. Siirretty... |
|
Onko kuinka haitallista nylonkieliselle käyttää katkenneen G-kielen tilalla varalla ollutta A-kieltä? Eli paksumpi kieli on viritetty korkeammalle = jännitettä enemmän. Moista ratkaisua on tullut joskus käytettyä sähkiksen kanssa hätävarana kun ei ole ollut varalla oikean paksuista kieltä. On tuntunut hyvin toimivan, mutta en tiedä miten ratkaisu toimii nylon-kielisen kanssa. heavyä: www.myspace.com/fatalembracemusic
akustista coverointia: www.myspace.com/duodominico |
|
Ei kannata, koska kielen jännite kiristyy liikaa ja se voi vaurioittaa kitaraa. Ota iisisti - loppu lähestyy... |
|
Tuowinen: Onko kuinka haitallista nylonkieliselle käyttää katkenneen G-kielen tilalla varalla ollutta A-kieltä? Eli paksumpi kieli on viritetty korkeammalle = jännitettä enemmän. Varmaan ihan ok, mutta kannattaa vaihtaa takais oikeanlaiseen kieleen niin pian kun on uuteen varaa. Ei ne kielet kai niin kalliita ole. T.Congi |
|
Congi: Varmaan ihan ok, mutta kannattaa vaihtaa takais oikeanlaiseen kieleen niin pian kun on uuteen varaa. Ei ne kielet kai niin kalliita ole. Itse en laittaisi noin paksua kieltä g-vireeseen. Se vaurioittaa kitaraa melko varmasti. Kannattaa säästää vanhoja satseja, josta saa tarpeen tullen korvattua poikki menneitä kieliä. Voihan mennä ostamaan puuttuvan kielen kaupasta. Yksi mahdollisuus on myös pistää tämä sivuston Torille ostoilmoitus g-kielestä. Jos halvemmalla haluaa, niin ostaa vaikkapa käytetyn g-kielen. Harmi, minullakin on pilvin pimein vanhoja satseja, enkä ole oivaltanut laittaa niitä myyntiin Torille. Jos ei halua ostaa kieltä poikki menneen tilalle, niin parempi vaihtoehto on laittaa neloskieli kolmosen kohdalle ja vara-aa neljännen kohdalle. Miksei voisi kokeilla siimaakiin kielen sijaan tai ohutta metallilankaa. Ehkä kannattaisi siirtää kaksi ylintä kieltä pykälän alemmas ja soittaa kitaraa viisikielisenä tai tehdä siitä ukulelen neljällä kielellä. Ehkä viidellä kielellä saisi 'banjokitarankin'. Voisi myös tehdä kitarasta neljäkielisen basson, siihen olisi bassokieliä tarpeeksi. Voisi virittää yläkielet unisonoon ja bassokielille vaikkapa F, G, C, niin voisi soitella melodioita C-duurissa säestäen bassokielillä. Usein olen ihmetellyt, että mitä oikeastaan teemme kitarassa kolmannella kielellä? Sen voi huoletta jättää pois ja keskittyä jäljellä oleviin kieliin. G-kieli on kitaran turhin kieli, siitä ei kannata huolta kantaa. Otelaudan tuntemuskin kasvaa, jos soittaa esim. ilman g-kieltä, koska sävelet joutuu hakemaan muilta kieliltä. Kannattaa siis vakavasti harkita kannattaako vaihtaa koko g-kieltä! Sitä ei ainakaan kannata vaihtaa A-kieleen, jos kitarastaan yhtään välittää. Ota iisisti - loppu lähestyy... |
|
wedevirtanen: No, onko muista soololovellisista klassisista kitaroista kokemuksia? Korkeintaan tonnin luokkaa hinnaltaan ja paljon halvemmistakin. Tuosta soololovesta kun on ollut juttua niin Liikasilla näyttäisi olevan niiden linssikitara käytettynä myynnissä, soololovella varustettuna: http://www.liikanenguitars.com/Second-hand-guitars.php Enpä ole moista ennen nähnyt. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
|
Herättelenpä tässä vanhaa topikkia henkiin. Pääsin testaamaan lyhyesti Vanhatalon kitaraa (niistä oli joskus aiemmin keskustelua täällä), kuuntelin sillä soitetun konsertin ja vähän sain sitä kokeilla. Mallinumero oli jotain hieman alle kolmenkymmenen luokkaa. Kitara oli soinniltaan ihan hieno, ääntä tuli paljon ja kauniisti. Soundi oli ehkä hieman tummempaan päin kallellaan. Rimoituksesta tai materiaaleista ei ole tietoa, kansi oli varmaan kuusta. Ei se nyt soinniltaan näille uusille kaksikantisille pärjää, mutta ihan pro se oli soinniltaan. Semmoinen perinteisempi kitara. Viimeistely oli kitarassa paikoin melko törkeän näköistä, eikä minusta suhteessa kitaran sointiin. Hintaa en tiedä. Mutta summa summarum, positiivinen kuva jäi soinnin puolesta. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
|
18is9: Pääsin testaamaan lyhyesti Vanhatalon kitaraa (niistä oli joskus aiemmin keskustelua täällä), kuuntelin sillä soitetun konsertin ja vähän sain sitä kokeilla. Mallinumero oli jotain hieman alle kolmenkymmenen luokkaa. Kitara oli soinniltaan ihan hieno, ääntä tuli paljon ja kauniisti. Tänään ilmaantui yksi Vanhatalo myyntiin Helsingin kitaraseuran kitaratorilla: http://www.kitaraseura.fi/2010/03/k … ratori-2/comment-page-1/#comment-97 |
|
Kaverin kanssa pohdittiin äsken kahvitauolla - klasaria kun emme tunne - että onkohan teräskielisellä akustisella soitettu koskaan klassista musiikkia levylle tai konserteissa, vai onko se nimenomaan aina naikkari? Hyvissä käsissähän voisi kuvitella teräskielisestä lähtevän jotakin cembalomaista ja ehkä sopivaa esim. barokkiin. Krooninen sävelkorvan tulehdus ja rytmitajuttomuustila jo vuodesta 1978 |
|
Demo Harrison: onkohan teräskielisellä akustisella soitettu koskaan klassista musiikkia levylle tai konserteissa, vai onko se nimenomaan aina naikkari? Hyvissä käsissähän voisi kuvitella teräskielisestä lähtevän jotakin cembalomaista ja ehkä sopivaa esim. barokkiin. Nykymusiikkisäveltäjät ovat löytämässä teräskielistä myös taidemusiikkiympyröihin. Tuolla loistavalla albumilla on teräskielinen kitara monessa piisissä mukana: http://open.spotify.com/album/3sPLfGA33eNdu6qPCXynTE Mitä tulee teräskielisen käyttöön vanhemmassa klasariosastossa, niin vaikka idea voi tuntua hyvältä, ei sillä yleensä ole kuriositeettiarvoa kummempaa merkitystä. Naikkarin väri- ja dynamiikkapaletti on kuitenkin osaavissa käsissä teräskielistä huomattavasti rikkaampi. Onhan moni fuusiokitaratähti levyttänyt yksittäisiä klasaripiisejä, mutta niiden kanssa törmätään taas törmätään siihen, että kavereiden tyylitajun puute tekee esityksistä yleensä teknisesti taidokasta, mutta sisällöltään köyhää bulkkiviihdettä. Johtuu siitä, että lähestyvät menneitä mestareita ulkoapäin kunnioittaen, eivät sisältäpäin partituuria tutkien. Mutta legendaarinen Augustin Barrios taisi käyttää teräskieliä 1900-luvun alkupuoliskolla - korjatkaa, jos olen väärässä. Barriosin rahisevia - joskin remasteroituja - levytyksiä on edelleen hyvin saatavilla. |
|
Demo Harrison: Kaverin kanssa pohdittiin äsken kahvitauolla - klasaria kun emme tunne - että onkohan teräskielisellä akustisella soitettu koskaan klassista musiikkia levylle. Barriosin kielivalinnoista: http://www.classicalguitardelcamp.com/viewtopic.php?t=60877 Barriosin Julia Florida teräskielisellä tulkittuna: https://www.youtube.com/watch?v=aH2txoNxqW8 Sori, mutta musta toi kuulostaa kauhealta. Varsinkin soinnin yleinen ohuus syö hermoja. Tyylille ominaiset glissandot eivät soi teräksisellä juoheasti. Yleinen soundimaailma kuulostaa tietokoneelta. Laulavuus ja puhuvuus puuttuu, eikä se ole pelkästään soittajan vika. Tässä sama kaveri saman piisin kimpussa naikkarilla. Ei ideaali, mutta ihan kelvollinen tulkinta: https://www.youtube.com/watch?v=xViga3wZK0E |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|