Aihe: Mikrofonit livekäytössä | |
---|
|
Mitäs mikkejä porukka käyttää kitaroissa nykyään? Sähkö-sellaisissa senkun e906 ja akustisissa AKG C535. Yleisimmin pistän puoliakkarit kylmästi DI:n kautta tiskiin. Paenu sinä helevettihin siitä! |
|
Meillä kitaroissa Senkun E606:t ja puoliakustiset DI:n kautta suoraan pöytään. ...entässitte? |
|
Mitäs mikkejä porukka käyttää kitaroissa nykyään? Eniten keikoilla näkee: Shure SM57 Sennheiser 409/509/609/606/906/421 Itse menen yleensä tuplamikityksellä, jossa Audio-Technica AE3000 ja Audix D3. Eli siis isokalvoinen kondensaattori yhdessä dynaamisen kanssa. turkulainen |
Seba 20.04.2008 01:10:59 | |
|
Kertokaahan nyt kun kerran kaikkea olette jo kokeilleet, että minkälainen tuo 57 beta on laulukäytössä? Tarve olisi monikäyttöiselle mikille, kun välillä pitäisi bassoa mikitellä, välillä hoilotella ym, mutta ei raaskisi montaa ostaa kun käyttö on kuitenkin aika vähäistä. Eräs studioäänittelijä kehui sitä oivalliseksi siihenkin käyttöön, mutta haetaan vielä lisää mielipiteitä, vaikka mites sitten livenä menee laulussa? |
|
Kertokaahan nyt kun kerran kaikkea olette jo kokeilleet, että minkälainen tuo 57 beta on laulukäytössä? Tarve olisi monikäyttöiselle mikille, kun välillä pitäisi bassoa mikitellä, välillä hoilotella ym, mutta ei raaskisi montaa ostaa kun käyttö on kuitenkin aika vähäistä. Eräs studioäänittelijä kehui sitä oivalliseksi siihenkin käyttöön, mutta haetaan vielä lisää mielipiteitä, vaikka mites sitten livenä menee laulussa? Tuohan toimii vallan mainiosti myös laulukäytössä. Anna mennä vaan ja osta pois. Viltsu
audiokantaja |
|
Kertokaahan nyt kun kerran kaikkea olette jo kokeilleet, että minkälainen tuo 57 beta on laulukäytössä? Tarve olisi monikäyttöiselle mikille, kun välillä pitäisi bassoa mikitellä, välillä hoilotella ym, mutta ei raaskisi montaa ostaa kun käyttö on kuitenkin aika vähäistä. Eräs studioäänittelijä kehui sitä oivalliseksi siihenkin käyttöön, mutta haetaan vielä lisää mielipiteitä, vaikka mites sitten livenä menee laulussa? Von Hertzenit ainaki veteli noihin vielä joku aika sitten livenä ja hyvinhän tuo tuntuis toimivan... Et sillä referenssillä uskaltaisin kyl lähtee... Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/ |
MJ 10.05.2008 15:59:03 | |
|
Von Hertzenit ainaki veteli noihin vielä joku aika sitten livenä ja hyvinhän tuo tuntuis toimivan... Et sillä referenssillä uskaltaisin kyl lähtee... Gov't Mule muunmuuassa rapakon takana jne.. Et kyllä tuo aika yleinen on laulukäytössä. Toimii joillekki laulajille pirun hyvin.. |
|
Mikä olis hyvä ns. madonnamikki? Tarvetta olis soittaa pianoa ja laulaa samalla. Tossa soittamisessa välillä kun pääsee fiilareihin niin ettei meinaa tuolilla pysyä, niin mikkiständissä olevaan viiskasiin sihtaaminen on rajoittavaa. Kompura auttaa, mut mieluummin tommonen madonnamikki / sankamikki (mikä nyt oikea termi tälle sitten olisikaan....), niin pysyy mikki menossa mukana vakioetäisyydellä. |
|
Mikä olis hyvä ns. madonnamikki? Hyvejä kokemuksia löytyy Shure PGX14/WH20-kombinaatiosta. Tuohan on siis langaton, mut ton sangan saa kyllä semmoseen langalliseenkin palikkaan kiinni. Paenu sinä helevettihin siitä! |
|
Mikä olis hyvä ns. madonnamikki? Tarvetta olis soittaa pianoa ja laulaa samalla. Tossa soittamisessa välillä kun pääsee fiilareihin niin ettei meinaa tuolilla pysyä, niin mikkiständissä olevaan viiskasiin sihtaaminen on rajoittavaa. Kompura auttaa, mut mieluummin tommonen madonnamikki / sankamikki (mikä nyt oikea termi tälle sitten olisikaan....), niin pysyy mikki menossa mukana vakioetäisyydellä. No jos tarve saada sitä laulua monitoriin ei ole mitenkään valtava niin DPA:n 4088, saa ihonvärisenä ja mustana. Se on semmonen ohut, todella kevyt rautalankaviritys. Helppo laittaa päälle eikä purista kun voi sen rautalangan väännellä itse omalle päälleen hyväksi. Teatteriproduktioissa käyttävät paljon ja itse olen käyttäny noita seminaareissa ja ikuna ei oo hätää ollu. jos taas vähän vakuuttavamman näköistä halajaa niin sitten Crownin tämmöinen pyydys http://www.crownaudio.com/pdf/mics/102546.pdf Maailmalla käyttävät noita paljon, tai ainakin Ted Nugent ;) Viltsu
audiokantaja |
pitk 28.06.2008 03:59:39 (muokattu 28.06.2008 04:00:09) | |
|
No jos tarve saada sitä laulua monitoriin ei ole mitenkään valtava niin DPA:n 4088, saa ihonvärisenä ja mustana. Se on semmonen ohut, todella kevyt rautalankaviritys. Helppo laittaa päälle eikä purista kun voi sen rautalangan väännellä itse omalle päälleen hyväksi. Teatteriproduktioissa käyttävät paljon ja itse olen käyttäny noita seminaareissa ja ikuna ei oo hätää ollu. jos taas vähän vakuuttavamman näköistä halajaa niin sitten Crownin tämmöinen pyydys http://www.crownaudio.com/pdf/mics/102546.pdf Maailmalla käyttävät noita paljon, tai ainakin Ted Nugent ;) No mut hei, Nugent Myös ratsastaa lavalle biisonilla. Ja DPA:sta joutuu leikkaamaan (paljon ja kapealla filsulla) 16 kHz, jos mennään yhtään kovempaa. Pitk. |
|
No mut hei, Nugent Myös ratsastaa lavalle biisonilla.... Just siks Gonzo onkin ehkä maailman kovin jätkä :) Viltsu
audiokantaja |
|
Mikä olis hyvä ns. madonnamikki? Countryman E6 tuli kerran vastaan ja tykästyin siihen enemmän kuin nuihin DPA:n tuotteisiin (nähtävästi ovat juurikin tuota 4088 mallia). Onpi näet valittavissa kardioidin ja hyperkardioidin välillä (semmonen pikkupulikka, jolla se tehdään) ja johto vaikuttais luotettavammalta. Siihen kaveriks E6 EarClip, niin saapi molempiin korviin kiinni. Sit siitä on olemas vielä E6i, jonka pitäis olla vieläkin parempi osastolla "mökää ilman kiertoa". http://www.countryman.com/store/product.asp?id=91&catid=10 turkulainen |
|
Löytyykös Shuren BETA 53:sta kokemuksia? Tuohan on langallinen, mutta saa tarvittaessa kai langattomaksikin. - Pysyykö headsetti hyvin päässä? - Kiertoherkkyys? - Ominaisuudet äänisieppona. Minkälainen äänenväri? Kannattaako heti defaulttina ruuvasta eq:ta johonkin suuntaan tän kanssa. - Soveltuvuus kotistudiomikiksi, jos verrataan Shuren SM-58:iin |
|
kontrabasson mikityksestä kyselisin. ekaa kertaa tulee tarpeeseen ja kontrassa ei kiinteätä mikitystä. jazztrio kyseessä ja pitäis saada tosiaan mahd. akustinen fiilis. Neuvoja otetaan vastaan |
|
kontrabasson mikityksestä kyselisin. ekaa kertaa tulee tarpeeseen ja kontrassa ei kiinteätä mikitystä. jazztrio kyseessä ja pitäis saada tosiaan mahd. akustinen fiilis. Neuvoja otetaan vastaan Josku muinoin tuli jotain jazztrioa miksattua jossain joskus. AKG:n D12 törkättiin sillon kontran eteen ja hyvin pelitti. Jollain basarimikillä lähtisin kokeilemaan, B52, MD421, e602 jne. jne. Viltsu
audiokantaja |
|
kontrabasson mikityksestä kyselisin. ekaa kertaa tulee tarpeeseen ja kontrassa ei kiinteätä mikitystä. jazztrio kyseessä ja pitäis saada tosiaan mahd. akustinen fiilis. Neuvoja otetaan vastaan Tuo MD421 kuulostaisi äkkiseltään hyvältä vaihtoehdolta. Basarimikkiä en välttämättä laittaisi, kun niissä tuppaa olemaan alakerrassa korostusta, joka muhjuunnuttaa soundia. D-112 ehkä voisi mennä, mutta itse olen ainakin todennut sm57:n toimivan hyvin. Sen kun törkkää vähän alaviistosta osoittamaan jonnekkin tallan ja ääniaukon väliin, niin tulee ihan kelpoa soundia. Joskus joku on kuulemma rockabillyhommissa puskenut sen (olikohan vaahtomuoviin käärittynä) tallan reikään. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
|
Kontramikityksestä... Meikäläisen tilanteissa MD421 ollut yleisin, kansanmusassa saatu helposti tarvittavaa "huminaa" aikaiseksi. Mikki melko lähelle f-aukkoa. Kestävä mikki, ei pelota viedä lavalle, jos nopeita vaihtoja sun muuta hässäkkää, tai norsuja stagella. Paras soundi toistaiseksi saatu aikaiseksi ulkolavalla, AKG 414 kasina + suuntaavat subipinkat (liki sup.kardioidia). Mikin suuntakuvion ja vastaavasti lähimmän subipinkan toiston minimi laitettiin kuuntelemaan toisiaan. Kasin toinen puolisko poimi kontran ja toinen hiljaa olevan yleisön. Näin saatiin minimoitua kierrot ja huminat, puhdasta kontraa vain tuli ja tuli, sitä mukaa kun geinejä raotteli. Tuohon 414:n soundiin saatiin hieman kokonaisvaltaisemmin soittimen ääntä, ei pelkkää "perushumahtelua", mikki oli jonkun kymmenen sentin päässä bassosta. Oli kyllä hyvä kontra ja sen soittajakin. Noissa(kin) äänilähteissä on rutkasti eroja. |
|
omarklah: puoliakustiset DI:n kautta suoraan pöytään. Elektroakustisen kanssa putkietunen on jeesannut kummasti, jos vetää suoraan pöytään. Tai joku putkipöristin. Maltillisesti käytettynä itsellä hyviä kokemuksia ainakin The Brickistä ja EBS Valvedrivestä. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
|
Elektroakustisen kanssa putkietunen on jeesannut kummasti, jos vetää suoraan pöytään. Tai joku putkipöristin. Maltillisesti käytettynä itsellä hyviä kokemuksia ainakin The Brickistä ja EBS Valvedrivestä. Hmm, kiitoksia suosituksesta. Pitääpä joskus ottaa kokeeksi. Harmittaa vaan, kun meilläpäin tahtoo ne (elektro)akustisen kitaran omistajat olla semmosia, että niille on yleensä ihan se ja sama, miten sen kitaran ottaa pöytään, eikä sen tarttis oikeestaan kuuluakaan mihinkään... Toisinaan tullu kyseltyä, että miksi ne sitten yleensä soittaa sitä... Muuutta joka tapauksessa. Jos ei muuten niin omaksi iloksi. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|