Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä säveltäjä/teos/soitin/tms. kolahti viimeksi?
1 2 3 4 5 6
Kissatäti
17.02.2024 17:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hera Hyesang Park - While you live
 
https://www.youtube.com/watch?v=_WbzZ2FBsK8
 
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Prophet
23.02.2024 23:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harpsikordin viihdekäyttö.
 
https://www.youtube.com/watch?v=YftUC_hZZdo
 
https://www.youtube.com/watch?v=4A_-p5p2RNs
 
megatherium
25.02.2024 16:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://youtu.be/vQVkbKULKpI?t=820 Tässä näyte Schönbergin ilmeikkäästä melodraamasta Pierrot Lunaire puheäänelle tai lausujalle ja soitinyhtyeelle.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
25.02.2024 16:32:56 (muokattu 25.02.2024 16:34:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: https://youtu.be/vQVkbKULKpI?t=820 Tässä näyte Schönbergin ilmeikkäästä melodraamasta Pierrot Lunaire puheäänelle tai lausujalle ja soitinyhtyeelle.
 
Hyvä styge. Menee kivasti tässä iltapäiväkahvin ja pullan kyljessä.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
megatherium
25.02.2024 16:56:13 (muokattu 25.02.2024 17:02:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Hyvä styge. Menee kivasti tässä iltapäiväkahvin ja pullan kyljessä.
 
Mutta aika rohkealta ja jopa barbaariselta se on kuulostanut aikalaistensa korvissa ja onkin otettu vihellyksin ym. epämiellyttävin huomion osoituksin vastaan, että ihmettelen kykyäsi alistaa näin voimakastehoinen ja ilmaisuvoimainen musiikki pöytä-tai ravintolamusiikin tasolle. Tämä oli sellainen heitto vain. Tarkoitus ei ollut olla epäkohtelias. Kiva kun pidit siitä.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
25.02.2024 17:25:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: ihmettelen kykyäsi alistaa näin voimakastehoinen ja ilmaisuvoimainen musiikki pöytä-tai ravintolamusiikin tasolle.
 
Aivan keskittyneesti kykenen kuuntelemaan samalla kun hörpin kahvia ja katselen ikkunasta maisemia.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
Prophet
10.03.2024 00:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivo Kuulan Lampaanpolskaa soitetaan elokuvassa Lampaansyöjät. Kurenniemen sähkökvartettikin sitä kuuluu soittavan pätkän yhdessä kohdassa.
 
https://areena.yle.fi/1-1557912
 
Prophet
07.04.2024 00:35:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viihdyttävää musette-maalaistanssia harpsikordilla soitettuna. Näyttää helpolta oppia.
 
Bach, Musette in D major, BWV Anh 126, Harpsichord
 
https://www.youtube.com/watch?v=izMntvru-Ko
 
sub zero
07.04.2024 14:43:24 (muokattu 07.04.2024 14:43:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Bach, Musette in D major, BWV Anh 126, Harpsichord
 
Tekijä on epäselvä, ehkä J.S. Bach.
 
Saman vihkon marssia (tekijäksi arvailtu C.P.E. Bachia) on tullut kuunneltua enemmän:
https://www.youtube.com/watch?v=evY4u2FMV_o
 
Nakkikioskit vapiskaa! Hampurilaisketjut ovat tulossa! Amerikkalaisperäinen pullan sisään pantu jauhelihapihvi uhkaa kukoistavaa suomalaista nakkimakkara- ja hotdog-kulttuuria. Hampurilaisten ohella ravintolat myyvät myös kansainvälistä ilmapiiriä.
megatherium
07.04.2024 20:56:33 (muokattu 12.04.2024 14:27:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saikkolan tyyliltään ehkä uusklassisessa pienoiskonsertossa sellolle on joitakin ekspressiivistä melodista kauneutta huokuvia jaksoja.
 
Tuossa yleisilmeeltään ja ilmaisultaan niinkin pienimuotoiseksi ja tekstuuriltaan miltei kamarimusiikilliseksi teokseksi hämmästyttävän kypsässä, vakavassa ja ikään kuin sotamuistoja heijastelevassa concerto in miniaturassa, joka voisi olla hilpeämpikin ja merkityksettömämpikin teos tilapäisluonteisen teoksen kaltaiseksi suurteosten sivutuotteeksi, on varsin laaja ilmaisuasteikko, joka ulottuu valoisammista ja toiveikkaammista sävyistä tummempiin ja intohimoisempiin kieliin asti.
 
Minusta teos on vakuuttavampi näyte Saikkolan luovasta intuitiosta ja nerosta kuin esim. sävelkieleltään paljon sovinnaisempi ja muodoltaan perinteisempi Musiikkia jousille. Klami katsoo myös, että Saikkola karttaa teoksessaan tavanomaisia ratkaisuja ja pistää merkille teoksessa vallitsevan kontemplatiivisuuden vauhdikkuuden sijasta. Tuntuu perin omituiselta prof. Salmenhaaran väite siitä, että Saikkola suosisi erittäin nopeita tempoja teoksissaan tämän melko hidastempoisen teoksen näkökulmasta asiaa tarkastellen, mutta ehkäpä kyseessä lieneekin vain poikkeus säännöstä.
 
Miten kiehtovaa olisikaan saada kuulla joku säveltäjän todella merkittävistä suurista sinfonioista, ku8ten maineikas Taistelusinfonia, Traaginen, Liikkuva ajatus tai traagisen scherzo karakterin omaavan sinfonian vaimolleen omistetusta sinfoniasta muihin myöhäissinfonioihin ja sinfoniettoihin saakka.
 
Mutta muodoltaan rapsodisena teoksena se jopa ylitti odotukset jossain määrin fantasianomaisessa ja vapaasti assosioivassa kulussaan, eikä noudata nähdäkseni 1 osaisessa muodossaan edes perinteistä konserttomuotoa.
 
Kuvittelin aluksi sen olevan touhukkaampi ja raskaammin orkestroitu teos, mutta soinniltaan läpikuultavana ja kevein vedoin piirrettynä pienenä unenomaisena mestariteoksena soolo osuus vie päähuomion ja korostuu orkesterin kustannuksella, vaikka myös puupuhaltimet näyttelevät tärkeätä osaa ja pianolla on säestävä tehtävä. Solisti käy teoksessa vuoropuhelua pienen orkesterin kanssa.
 
Ja vaikka se on soitinnettu varsin säästeliäästi kamariorkesterille vailla suuria ja voimakkaita orkestraalisia tehoja, niin hämmästyttävää kyllä, kuten sanottu, myös piano sisältyy teoksen soitinkokoonpanoon.
 
Suosittelen kuuntelemaan uudet levyt ohjelmasta tämän tunnelmiltaan varsin intensiivisen ja kohottavan kauniin teoksen, jossa sello soi puhtaasti ja niin sanomattoman kauniisti.
 
Olen kuunnellut sen nyt useita kertoja jopa varsin haltioituneenakin. Kuvittelin sen olevan eräänlainen kevyt välityö, mutta teos osoittautui varsin omalaatuiseksi, kypsäksi ja kunnianhimoiseksikin tekeleeksi., joka sisältää ylimaallisen soitinrunouden hehkuttamia jaksoja, joissa puhaltimet, jouset ja sooloääni kietoutuvat toisiinsa ekspressiiviseksi soittimelliseksi fantasiaksi.
 
Teoksessa voi tarkkakorvainen kuulla alluusioita joihinkin suurten klassikoiden teoksiin, joista Saikkola kehittelee jotain ainutlaatuista ja omanlaista, jota ei vielä kukaan ennen häntä ollut luonut.
 
Kansallisromantiikkaa se ei ole, vaan jotakin iätöntä ja yleis-inhimillistä tragiikkaa, joka ulottuu yli tyylirajojen ja kulkee juonteen lailla hänen tuotannossaan puhutellen ihmissydämiä yli aikojen.
 
Paikka paikoin melko pelkistetystäkin sävelkielestä huolimatta teos on ilmaisultaan varsin poltteinen ja pakahduttava unohtumattoman kauniisti laulavissa ja teosta kannattelevissa soolosellon melodiasäkeissä pianon sointujen tukemana.
 
Saikkola osoittautuu tämän teoksen myötä armoitetuksi melodian mestariksi, jolle oli suotu suuret melodian lahjat ja taito punoa kauniita melodialinjoja, jotka ilmaisevat syvää tunnetta.
 
Omasta puolestani todettakoon, että pienet Saikkolan säveltäjäkykyjä kohtaan tuntemani epäilykset hälvenivät hieman tämän teoksen suoman syvällisen kokemuksen myötä, vaikka säveltäjän todelliset suurteokset jäävätkin täysin pimentoon ja tuntemattomiksi tälle ajalle, emmekä näin ollen pysty niiden valossa arvioimaan Saikkolan todellista merkitystä ja nerokkuutta säveltäjänä Sulho Rannan mukaan monin paikoin hyvin vaikuttavaksi mainitusta Taistelusinfoniasta ja säveltäjän parhaimpiin teoksiin kuuluvasta kilpailuvoittaja Ristin oopperasta huolimatta, joita ei esitetä missään.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Prophet
10.04.2024 20:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Tekijä on epäselvä, ehkä J.S. Bach.
 
Saman vihkon marssia (tekijäksi arvailtu C.P.E. Bachia) on tullut kuunneltua enemmän:
https://www.youtube.com/watch?v=evY4u2FMV_o

 
Hyviä kappaleita löytyy vihkosta, joten lainasin kirjastosta. Jos vaikka innostuisi.
 
megatherium
24.05.2024 16:13:24 (muokattu 26.05.2024 17:56:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuukkasen upea sinfoninen runo, Vuorten laulu, on nyt kuultavissa Yle areenasta voimaklassista podcastista.
 
Se synnyttää mielikuvan jatkuvasta kiipeämisestä vuorenrinnettä ylöspäin ja vihdoin kumisevien patarumpujen jylyn myötä vuoren huipulta alas laaksoon avautuvista valtavan huikeista näköaloista, jotka välittyvät kuulijalle musiikin henkeäsalpaavan kuvausvoimaisuuden myötä.
 
Teoksen keskitaitteessa voi kenties aavistella myös paimenten kaitsevan lammaskatrastaan vuoren rinteellä paimenpillin vihellyksin.
 
Teoksessa voi kuulla joitakin lyhyitä muistumia säveltäjän Meri sinfoniasta ja eräs aihe tai motiivi, jonka, jos oikein muistan, Sallinen lienee lainannut 4. sinfoniaansa, mutta tämä on tarkistusta vailla oleva epävarma muistikuva, niin tutulta kuin tuo musiikillinen aihe tuntuikin ja voisin vaikka vannoa kuulleeni sen kyseisessä ja Vuorten laulua paljon myöhemmin syntyneessä sinfoniassa.
 
Ensimmäisellä kuuntelukerralla huomiota herätti myös nouseva aihe, joka lienee löytänyt tiensä myöhemmin Pessi ja Illusia balettiin.
 
Saattaa myös olla, että ravel on himpun verran antanut joitakin vaikutteita erään motiivin myötä, mutta teos on valtavissa mittasuhteissaan kokonaisuutena aitoa ja ehtaa Tuukkasta persoonallisessa ilmeessään ja merkittävä suurteos suomalaisessa musiikissa.
 
Sivumennen sanottakoon, että tunnettu suomi kapukin youtubessa käyttää Langgaardin esikoissinfoniasta kertoessaan kiipeämiseen, mutta myös suolaiseen veteen ja kukkiin liittyviä musiikillisia mielikuvia.
 
Musiikkikirjallisuudessahan sitä viljellään paljon ja sieltä olen oppini ammentanut.
 
Nyt kun olen kuunnellut Vuorten laulun lukuisia kertoja vaikuttuneena totean, että teos on empimättä sanottuna suuri mestariteos ja tähän asti kuulemistani sinfonisista runoista suomen suurin ja mahtavin.
 
Surua ilmentävä Karjala palaa on myös jäänyt muistiin vaikuttavana ja syvästi riipaisevana teoksen ja Saikkolalla on muitakin sinfonisia runoja, kuten Raasepori ja Karjalaisella vielä enemmän, mutta tuntemistani kyseisen lajityypin teoksista vuorten laulu on omaa luokkaansa.
 
Otaksun, että myös joku Fordellin vedenhaltija on merkittävä sinfoninen runo, josta jollakin foorumilla on keskusteltukin.
 
Vaikka toteankin kuunnelleeni tietyllä tavalla äärimmäisen vaikuttuneena Tuukkasen Vuorten laulua objektivoituna tunteena teokseen valetun hengenpalon ilmetessä sisimmässäni ja lumontunteena tajunnassani, niin eihän tällä tavoin kuunneltuna musiikki ole juuri mitään. pakahduttavuudestaan huolimatta, verrattuna niihin katharsiksiin, joita koin suurimpia säveltäjäneroja kuunnellessani teininä ja koin sen minkä Salmenhaaran todetessa, ettei nämä ihmiskunnan suurimmat nerot ovat kokeneet suuren luomisinnon vallassa luomisaktin aikana, kuten Hildesheimer tuumii ja jonka väitteen voin allekirjoittaa.
 
Mutta nyt kun tuota Vuorten laulua jälleen haltioituneena kuuntelin sen voimakas ilmeinen ilmaisukieli tuntui koko olemuksessani syvää emotionaalista tyydytystä tuottavana ja positiivista energiaa kuulijassaan synnyttävänä sielua ravitsevana aitona hengen tuotteena.
 
Sitten jos vertaamme vaikka Sibbeä ja hänen aikalaiskriitikoiden mukaankin temaattisesti "heikkoa ja hedelmätöntä" Tapiolaansa, jota tämän kannattaja Olin Downeskin luonnehti pettymykseksi, Tuukkasen lähes mahtipontiseen Vuorten lauluun, jossa on melodista voimaa ja rytmi energiaa, on todettava, kuten Salmenhaara kirjoittaa siitä, siis Tapiolasta, että romanttisen perinteen näkökulmasta tapiolaa arvostelleet kriitikot, jotka arvostelivat sitä pääaiheen mitäänsanomattomuudesta, olivat oikeassa, ettei sen paria tai kolmea säveltä kiertelevä motiivi, jollaisen kuka tahansa pystyisi esim. tapailemaan pianolla, ole mikään teema, Sibben toistaessa sitä eri hahmoissa parisenkymmentä kertaa, mutta teos on erkaantunut romanttisesta perinteestä, eikä siten tuota tunnekylläiselle romanttiselle musiikille ominaisten vo8imakkaiden tunnekarakterien synnyttämiä emotionaalisia ja haltioitumisesta kertovia kokemuksia, vaan on tavallaan sisäiseltä ilmaisultaan jäätynyttä ja paikalleen jähmettynyttä, minimalistisen toisteista ja staattista musiikkia, joka jättää kuulijan varsin kylmäksi tietyllä tavoin esi-modernin musiikin tavoin, varsinkin jos ajatellaan älyllistä Schönbergiä, jolla Karajanin mukaan fantastinen romantiikan taju kaikkosi, edellisen ihmetellessä sen syytä, mutta esim.
 
Sibbe ei oikein edes ensimmäisissä sinfonioissaan ollut erityisen romanttinen vaan kulki jo niissäkin klassismin niukkuutta kohden jossa suuret romanttiset lauluteemat loistavat poissaolollaan ja musiikki rakentuu mosaiikkimaisista lyhyistä motiiveista, lukuun ottamatta ehkä 7. sinfonian pasuunateemaa, joka onkin lainattu Brahmsilta, mutta ei myöskään kosketa intohimon kieliä vaikutelman ollessa emotionaalisesti varsin neutraali ellei jopa steriili kliinisyydessään.
 
Missään nimessä sinfoniassa ei ole "Kaikki", vaan emotionaalisesti se on hämmästyttävän tyhjää ja epäromanttista sinfoniataidetta staattisuudessaan, jossa muoto on asetettu sisällön edelle.
 
Välittömästi kirjoitusprosessin jälkeen , joka ehkä siitä syystä, että se tavallaan tukahdutti kyvyn kokea musiikin välittämiä tunteita, sai aikaan sen, ettei Vuorten laulu maistunutkaan entiseen tapaan, vaan jollakin tavoin kirjoittaminen sai turtumaan, mutta heti uudelleen tämän jälkeen kuunneltuani teoksen totesin, että tämähän on sittenkin mahtavaa ja upeaa musiikkia, joka svengaa ja tempaa mukaansa ehtymättömän musiikillisen mielikuvituksensa ja keksintänsä ansiosta, teoksen merkityksen kohetessa ehkä jopa paljon suitsutettua Karhunpyyntiäkin suuremmaksi säveltäjän laajassa tuotannossa, jossa on muitakin vähän soitettuja, mutta merkittäviä suurteoksia, jossa joissakin on orkesterin lisäksi mukana Kuorot ja solistit, kuten sinfonietassa (Aale Tynnin sanoihin) ja 5-osaisessa sinfonisessa runoelmassa Ihminen ja elementit.
 
Tuukkasen tuotannossa on huomattavan paljon erityyppisiä sarjamuotoisia teoksia, joista monet edustavat näytelmämusiikkia, mutta löytyy myös sinfoninen fantasia. Mainittakoon, että Tuukkasen 4. sinfonia palkittiin kilpailussa.
 
On hiukan ristiriitaista, että Tammen musiikkitietosanakirja nostaa esille Tuukkasen ensimmäisen sinfonisen runon ikään kuin se olisi merkittäväkin teos, mitä se ei ainakaan Klamin mielestä ollut, vaikka tämä arvostikin Tuukkasen serenata Giocosoa erityisesti sen aidosti nopeatempoisen finaalin vuoksi, jollaisia vain taitavat säveltäjät hänen mukaansa osaavat kirjoittaa, mutta ehkäpä tuon Kalvean immen tarina runon Klamilta saama kritiikki voidaan pistää heikon esityksen tiliin, vaikka musiikki kenties olisikin todellisuudessa keksinnältään tuoretta ja elinvoimaista sekä teknisessä suhteessa onnistuneesti sävellettyä, siitä päätellen, että se on mainittu suppeassa tietosanakirjan hakusana artikkelissa, vaikka Uuno Klamin arvio siitä onkin turhan kriittinen.
 
Ei näet uskoisi, että mm. vuorten laulun, Karhunpyynnin ja mm. meri sinfonian luoja olisi tuottanut jotain heikompaakin materiaalia nuoruudessaankaan, mitä en minäkään usko. Siinä määrin inspiraatiolla perustuvaa musiikkia Tuukkanen usein säveltää, että tuskinpa hän itsekään tyytyisi luokattomiin ja inspiraatiota vailla oleviin persoonattomiin töherryksiin ja ns. virkamiesmusiikkiin.
 
Jopa Tukkijoella on sujuva sävellys, joka on myös levytetty. Mutta ehkäpä juuri edellä mainitun sinfonisen runon mahdollisen heikon laadun takia sitä ei ole tallennettu kantanauhallekaan, kuten esim. Runolaulaja ja näytelmämusiikkiteos Kuun sokea ovat.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «