Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista | |
---|
LaMotta 25.07.2020 12:16:01 (muokattu 25.07.2020 12:17:44) | |
|
Notch: Terve. Olen tässä ekaa pedaalilautaa väsäämässä ja mietityttää kuinka paljon tai vähän saundiin vaikuttaa pedaalilaudasta vahvistimelle menevä johto, että olisiko sen oltava saman laatuinen kuin kitarasta pedaalilautaan menevä? Sanoisin että lyhyillä kaapelin pituuksilla vaikutus on melko vähäinen tai olematon. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
|
Notch: Terve. Olen tässä ekaa pedaalilautaa väsäämässä ja mietityttää kuinka paljon tai vähän saundiin vaikuttaa pedaalilaudasta vahvistimelle menevä johto, että olisiko sen oltava saman laatuinen kuin kitarasta pedaalilautaan menevä? Komppaan LaMottaa ja kysyn edellen, miksi siitä pitäisi tinkiä? Yksi efekti maksaa äkkiä enemmän kuin oikein hyvä ja pitkäikäinen kaapeli. Itse teen käytännössä kaikki johdot. Silikonikaapelia ja Neutrikin tai HiConin (kulmat laudassa) liittimet. Aina saa sopivan pituista, hyvälaatuista ja toimivaa. Vanhin tekemäni käytössä oleva kaapeli on 80-90-lukujen taitteesta, vuosikustannus on jo aika pieni. Moni kylkiäisenä tullut naru on hyytynyt aikoja sitten. Roudauksenkestävä on oikeasti kova vaatimus. Ainahan sitä voi säästää, säästön paikkaa kannattaa kyllä miettiä. |
KaRa 27.07.2020 14:11:35 | |
|
Joo kyllä itsekin olen unohtanut sellaisen "johto kun johto" ajattelun. Ei ehkä merkkaa joku metrin pätkä, mutta kun on pedaalien välipiuhat plus 2-5 metriä piuhaa molempiin suuntiin niin kyllä se vain vaikuttaa hurjasti ja kertaantuu kaikki epälaadukkuudet kaikissa piuhoissa. Offtopic on paras topic. |
|
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Tarkennan vähän kysymystä. Tarkoitin, että onko näiden edellä mainittujen piuhojen hyvä olla samaa piuhaa, esim. Jos kitarasta lautaan menee merkin x piuha, niin onko syytä jatkaa samalla tuotteella toinenkin pätkä? Sillä näitä kyselen, että saan kerralla hankittua oikeat kamat. |
KaRa 27.07.2020 23:52:35 (muokattu 28.07.2020 00:21:49) | |
|
Notch: Kiitoksia hyvistä vastauksista. Tarkennan vähän kysymystä. Tarkoitin, että onko näiden edellä mainittujen piuhojen hyvä olla samaa piuhaa, esim. Jos kitarasta lautaan menee merkin x piuha, niin onko syytä jatkaa samalla tuotteella toinenkin pätkä? Sillä näitä kyselen, että saan kerralla hankittua oikeat kamat. Kunhan on mahdollisimman matala kapasitanssista johtoa. Se käytännössä on tärkeimpiä laadukkaan piuhan preferenssejä (ainakin pidemmissä piuhoissa). Enemmän johtoa = enemmän kapasitanssia ja siten lojuu enemmän tavaraa matkan varrella ja käytännössä se toimii low-pass filtterinä (vähänniinkuin) ja botne putoo. Lepsuilta plugipäiltä ja häiriöääniltäkin välttyy vähän laadukkaammilla piuhoilla, ja se on varmaan sellainen ilmeisin häiritsevä asia. En keksi syytä, miksi pitäisi samaa merkkiä olla, ehkä joku viisaampi keksii. Offtopic on paras topic. |
|
KaRa: Kunhan on mahdollisimman matala kapasitanssista johtoa. Se käytännössä on tärkeimpiä laadukkaan piuhan preferenssejä (ainakin pidemmissä piuhoissa). Enemmän johtoa = enemmän kapasitanssia ja siten lojuu enemmän tavaraa matkan varrella ja käytännössä se toimii low-pass filtterinä (vähänniinkuin) ja botne putoo. Lepsuilta plugipäiltä ja häiriöääniltäkin välttyy vähän laadukkaammilla piuhoilla, ja se on varmaan sellainen ilmeisin häiritsevä asia. En keksi syytä, miksi pitäisi samaa merkkiä olla, ehkä joku viisaampi keksii. Ei tarvitse olla samaa merkkiä, vaan se on juurikin piuhan laatu, joka ratkaisee. Mutta sen verran pitää halkoa pilkkua, että se ei mene aina automaattisesti niin, että mitä matalampi kapasitanssi sen parempi. Kapasitanssi muuttaa resonanssitaajuutta, eikä toimi varsinaisesti low-pass filtterinä, vaikka yläpäätä kyllä leikkaakin. Ja olihan Hendrixin, SRV:n ynnä monen muun soundin "salaisuus" pitkässä "soundia syövässä" kierrepiuhassa. Pitkän piuhan vaikutustahan saa "mallinnettua" konkilla, jos haluaa kokeilla. Usein sanotaan, että se on sama asia, jos vääntää trebleä vähän pois, mutta ei se oikeasti ole. Jos soundi tuntuu liian ohuelta ja treblekkäältä, voi ratkaisu joskus olla pistää väliin paljon (laadukasta) korkeamman kapasitanssin piuhaa tai vaikka modata konkka signaalitielle. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
|
Poistan soundista yläkihinän equlla joka pitäisi kuulua jokaisen bändissä soittavan kitaristin lautaan. Mielestäni. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
|
Kierrepiuha on todettu hyväksi yläkihinän syöjäksi tosiaan. "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
|
Tämmönen juolahti mieleen, pystyykö toisen nupin efektiloopissa olevasta mööpelistä ottaan singaalin toiseen nuppiin kitaran ja inputin väliin? Toisessa nupisa ei ole looppia, ja kitaran singaali vaihetaan a/b purkilla Ocean Machinesa on stereo lähöt, ja oikea kanava jäis vapaaksi, joten jos sen kautta kulettas piuhan siihen toiseen nuppiin..? |
|
Lord Of The Swords: Tämmönen juolahti mieleen, pystyykö toisen nupin efektiloopissa olevasta mööpelistä ottaan singaalin toiseen nuppiin kitaran ja inputin väliin? Toisessa nupisa ei ole looppia, ja kitaran singaali vaihetaan a/b purkilla Ocean Machinesa on stereo lähöt, ja oikea kanava jäis vapaaksi, joten jos sen kautta kulettas piuhan siihen toiseen nuppiin..? Jos nyt oikein ymmärrän, niin signaali pitäisi kyllä kulkea, mutta toki tuossa on jonkun verran mahdollisuuksia saada aikaan ylimääräisiä hurinoita ja surinoita, koska molemmat vahvistimet ovat kiinni tuossa Mooerissa koko ajan. Mutta sen tietää oikeastaan vain kokeilemalla. Oletan, että Mooerin oikea kanava toimii, kunhan vasemmassa on piuha kiinni ja molemmissa kanavissa kulkee sama signaali. Eli oliko niin, että kitara menee A/B-purkkiin josta mennään seuraavasti: A -> Nuppi 1 input -> Mooerin vasen kanava efektiluupissa -> Päätteeseen -> Kaappiin B -> Mooer oikea input -> Oikeasta outputista -> Nuppi 2 input -> Kaappiin Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. |
|
Vainottu: Jos nyt oikein ymmärrän, niin signaali pitäisi kyllä kulkea, mutta toki tuossa on jonkun verran mahdollisuuksia saada aikaan ylimääräisiä hurinoita ja surinoita, koska molemmat vahvistimet ovat kiinni tuossa Mooerissa koko ajan. Mutta sen tietää oikeastaan vain kokeilemalla. Oletan, että Mooerin oikea kanava toimii, kunhan vasemmassa on piuha kiinni ja molemmissa kanavissa kulkee sama signaali. Eli oliko niin, että kitara menee A/B-purkkiin josta mennään seuraavasti: A -> Nuppi 1 input -> Mooerin vasen kanava efektiluupissa -> Päätteeseen -> Kaappiin B -> Mooer oikea input -> Oikeasta outputista -> Nuppi 2 input -> Kaappiin Kyllä just näin olis tarkotus, pitänee kokeilla mitä se sanoo ku näin virittää.. |
|
Onko ketään kokeillut Bossin piuhoja? Itse törmäsin tällaisiin välipiuhoihin ja mietin, että mahtaako olla hintansa väärtejä.. https://www.thomann.de/fi/boss_bic_ … jeSI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%3D Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
|
Laulava Kylätohtori: Onko ketään kokeillut Bossin piuhoja? Itse törmäsin tällaisiin välipiuhoihin ja mietin, että mahtaako olla hintansa väärtejä.. https://www.thomann.de/fi/boss_bic_ … jeSI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%3D Varmaan ihan Boss-laatua eli OK, mutta liittimethän tuossa on ainakin järkyttävän suuret. Samoin kaapeli aivan turhan paksua pedaalilautaan. Jos vertaa vaikka Monorail+SquarePlug tai Evidence SIS. moving in stereo |
|
Evidence Audio julkaisi vuodenvaihteessa uuden kolvattavan kaapelin, Blackrock. Kyseessä on huippulaatuinen, ohut kaapeli pedaalilautoihin ja muihin ahtaisiin paikkoihin. Ja vaikka kaapeli on Evidence Audion ja George L:n paksuinen, on se ominaisuuksiltaan Forten ja Revealin tasoa, eli creme de la creme. Täydellinen kaapeli Squareplug SP400 liittimien kanssa. Hinta on aika kova... melkein 4 dollaria per jalka (31cm), eli kotimaassa metrihinta 9,90€ tms. Toisaalta, isoonkin lautaan kaapelia menee enintään muutamia metrejä, joten 20-100€ sijoitus ei sinänsä ole paha. Itsehän tilasin tänään ja toivottavasti pääsen ensi viikolla kolvailemaan ja ottamaan tyypit. http://www.evidenceaudio.com/product/blackrock https://customboards.fi/products/ev … ble-1-m?_pos=1&_sid=87f5bc7f0&_ss=r moving in stereo |
|
Mihin kohtaan viisaat pistäisi kompuran, kun nyt on laudassa viritin-fuzz-wah-od-od/boost-delay? Olin ajatellut tunkea sen laudassa heti virittimen perään mutta löytyykö täältä minkälaisia näkemyksiä kompuran paikasta tai vaihtoehtoja tuolle järjestykselle ylipäätään? |
KaRa 01.02.2021 20:36:46 | |
|
lifer: Mihin kohtaan viisaat pistäisi kompuran, kun nyt on laudassa viritin-fuzz-wah-od-od/boost-delay? Olin ajatellut tunkea sen laudassa heti virittimen perään mutta löytyykö täältä minkälaisia näkemyksiä kompuran paikasta tai vaihtoehtoja tuolle järjestykselle ylipäätään? Low-gain leadissa ei ole mahdoton ajatus pistää säröjen jälkeenkin. Tasapäistää ja tekee smoothin silauksen saundiin. What is mind? Don't matter. What is matter? Don't mind. |
|
Kompura reagoi (eri kompurat reagoivat) eri tavoin kitaran korkeaimpedanssiseen tai bufferoituun matalaimpedanssiseen signaaliin. Siksi paikalla on saundin kannalta merkitystä. Toinen huomioitava asia saundin kannalta on se, että kompura tasaa soiton kulmia. On siis joko niin, että: 1) kompura tasaa soittoa ennen efektejä ja efektit reagoivat tasalaatuisempaan ääneen (saundi helpompi vakioida), tai 2) kompura tasaa saundeja efektien jälkeen, jolloin soitolla voi ohjata efektejä tehokkaammin. Kannattaa siis kokeilla kompuraa ihan ensimmäiseksi suoraan kitaran lähtöön, jotta voi todeta yhteensopivuuden. Mikäli siis tahtoo kompuran signaaliketjun alkuun (bufferoitua viritintä voi kokeilla myös toisena tai vaikka kolmantena ketjussa). Jos taas tavoite on panna kompressori viimeiseksi, se pitää testata sen efektiketjun perässä. Jotta kompressoria voi käskeä, termit ja toiminnan merkitys kannattaa opetella kunnolla. https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-how-does-compressor-work http://www.ovnilab.com/ |
Exhausted 03.02.2021 12:00:22 (muokattu 03.02.2021 12:01:04) | |
|
Riippuu ihan siitä mitä kompressorillasi teet ja minkä efektien kanssa sitä käytät. Jos et käytä koskaan säröjen kanssa niin eihän sillä järjestyksellä ole väliä. Mutta noin muuten laittaisin sen säröjen kanssa samaan osastoon, eli ennen modulaatioita ja kaikuja, mutta voihan se toimia myös jännästi niiden jälkeen. Anssi Kelan pedaalilaudassa tais olla kompura ekana ja se pitää sitä päällä käytännössä koko ajan. |
KaRa 03.02.2021 12:09:34 (muokattu 03.02.2021 12:10:42) | |
|
Itse tosiaan suosin kahta kompuraa. Ensimmäinen on linjan melko alussa ja on aina päällä. Toinen kompura on säröjen jälkeen smoothittamassa leadia. Miedoilla asetuksilla, eli kahdesta kompurasta huolimatta ei puske läpi. What is mind? Don't matter. What is matter? Don't mind. |
|
Exhausted: Riippuu ihan siitä mitä kompressorillasi teet ja minkä efektien kanssa sitä käytät. Jos et käytä koskaan säröjen kanssa niin eihän sillä järjestyksellä ole väliä. Mutta noin muuten laittaisin sen säröjen kanssa samaan osastoon, eli ennen modulaatioita ja kaikuja, mutta voihan se toimia myös jännästi niiden jälkeen. Anssi Kelan pedaalilaudassa tais olla kompura ekana ja se pitää sitä päällä käytännössä koko ajan. No jos anssilla on ekana niin ei se huonosti ole pärjännyt sen kanssa. Kiitos kaikille neuvoista. Tästä kokeilemaan. Voin 20 vuoden päästä kehua Ylen dokkarissa että käänteen keskinkertaisuudesta tähteyteen teki kyllä kompurapedaali ja muusikoiden netin foorumi. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|