Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 531 32 33 34 35263 264 265 266 267
Gary Enfield
14.08.2015 23:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhumattakaan biisistä ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta jne... pitäiskö siihen valita tyysteri?
 
zedder
14.08.2015 23:31:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara on tehty halvasta vanerista, MDF:stä tahikka lastulevystä, niin mikiksi kannattaa valita/vaihtaa EMG 81.
 
Jos kepissä ei ole muuta vikaa, niin ainakin sillä voi soittaa heviä ilman huolen häivää.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Ziggy Bubba
14.08.2015 23:32:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Jos kitara on tehty halvasta vanerista, MDF:stä tahikka lastulevystä, niin mikiksi kannattaa valita/vaihtaa EMG 81.
 
Jos kepissä ei ole muuta vikaa, niin ainakin sillä voi soittaa heviä ilman huolen häivää.

 
85:lla vielä paremmin, tulee vähän alapään jynkkyä lisää.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
zedder
14.08.2015 23:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: 85:lla vielä paremmin, tulee vähän alapään jynkkyä lisää.
 
Tuo nyt on jo semmoista korkinhaistelua ja nyanssien hakua..
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Ziggy Bubba
14.08.2015 23:38:21 (muokattu 14.08.2015 23:39:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tuo nyt on jo semmoista korkinhaistelua ja nyanssien hakua..
 
85:ssä on enemmän tehoa ja alapäätä, munsta oli Zakk Wylde -setti paree kun soitti väärinpäin.
 
E: EMG:t on tosin ainoat mikit millä oon vahingossa soittanut kaulamikillä hevikomppia :) Et kyl ne aika samalta kuulostaa aina, juu.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
petteri m
15.08.2015 00:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Tätä kysymystä pohtiessani olen tullut siihen tulokseen, että ainakin Uralin pihlaja vaatii erilaisen soundin kuin esim Norwegian wood tai Lemon tree. Et on puilla kai jotain merkitystä.
 
Täysin totta joka sana.
 
Vaan kun itse kävin ostamassa soitinpuita sahalta ja sanoin kauppiaalle että anna puu, niin kauppias sanoi että mitä hänestä, ihan hyvä laulajatar on, varsinkin se kolme pientä sanaa.
 
tumppusormi
15.08.2015 10:09:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freakingenius: Taitaa tää keskustelu olla jo käyty, mutta pakko pistää linkit tänne. Willseasyguitar on pistänyt Youtubeen pari aiheeseen liittyvää videoita.
 
https://www.youtube.com/watch?v=lLqIzt2_eIw
 
https://www.youtube.com/watch?v=VXS8bP43ERM

Kuuntelin tuota jälkimmäisen videon soittoa useaan kertaan, enkä huomannut eroa. Joko sitä puuta ei vaihdeta ollenkaan, tai sitten niillä puilla ei olekaan merkitystä, tai jampan soitto on sellaista, että puut ei vielä vaikuta asiaan tai soittaa sellaisesta kohtaa, missä runkopuulla ei ole isoa merkitystä. Tuon jälkimmäisen videon perusteella sanoisin tällä hetkellä, että puilla ei ole merkittävää vaikutusta. Tietenkin joku märkä homehtunut paju tai vaneri on eri asia kuin kuiva vaahtera, mutta käyttökelvottomat puut eivät kuulukaan tähän keskusteluun.
 
Asiasta toiseen, Koitin tolla semi-hollow epiphonellani selvittää, mistä se sähkötön ääni tulee. pisti A4 paperia kelten ja rungon väliin siten, että kielet eivät osu paperiin. Ei mielestäni ollut akustisesti mitään eroa siihen, oliko paperi paikoillaan vai ei. Tungin mikrokuituliinat f-aukkoihin ja vieläkään ei mitään eroa akustisessa äänessä, oli liinat aukoissa tai sitten ei. Kitaran runko kuitenkin värisee kauttaaltaan. Eli ilmeisesti se akustinen ääni on vain kielistä tulevaa ääntä, eikä rungon värähtely vaikuta siihen akustisesti kuultavaan ääneen. Täytyisi varmaan vuorata koko runko jonkun äänieristys massan sisään, jotta saisi siihen varmistuksen.
 
En myöskään huomannut akustisesti eroa äänen sävyssä, jos kieli soi vapaasti, eli yläsatula oli toinen kiinnityspiste, verrattuna esimerkiksi ekalta nauhaväliltä kuuluvaan ääneen. Sähköisesti kyseinen ero on aika selkeä ja jopa ärsyttävä.
 
Entropia666
24.08.2015 11:35:06 (muokattu 24.08.2015 11:46:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Pykäilin tuossa pienimuotoisen testin.
 
Kitarat:
 
Jackson Archtop Soloist Pro: Kaula ja runko mahonkia, vaahterakansi, Eebenotelauta, setneck.
Grover Jackson RR Custom: Kaula vaahteraa, siivet poppelia, neckthrough, eebenotelauta.
 
Molemmissa tallassa Lundgren M6 ja molemmissa Schallerin floikat.
 
Kertokaa kumpi on A ja kumpi B. Siellä on riffi rumpujen kanssa, ilman rumpuja, särösoundilla ja reunasäröllä.
 
http://haje.fi/lundgrentesti/
 
Lisäksi ko. kansiosta löytyy klippejä ennen ja jälkeen mikinvaihtoa RR:stä. Ennen oli Duncanin TB5 ja tilalle tuli Lundgren M6.
 
Oma lopputulema on se että erot ovat hyvin minimaaliset. Bändin seasta olemattomat. Sen sijaan kahden mikin väliset erot olivat jo huomattavasti suuremmat.
 
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
LaMotta
24.08.2015 12:03:53 (muokattu 24.08.2015 15:56:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naurettavaa väittää, etteikö puilla olisi mitään vaikutusta sointiin. Kuuluko se sitten sähköisessä soundissa, on eri asia.
 
Itsellä on PRS Custom 24 ja PRS 513 Swamp Ash. Noiden akustinen sointiero on samoilla kielillä täysin selvästi kuultavissa akustisesti jälkimmäisen eduksi. Soi ja syttyy herkemmin.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Entropia666
24.08.2015 12:09:57 (muokattu 24.08.2015 12:11:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kuuluko se sitten sähköisessä soundissa, on eri asia.
 
Mun mielestä tää on ihan olennainen homma kun kuitenkin sähköisesti sitä vehjestä soitellaan. :D
 
Ennen luulin että puut merkkaa, mutta näköjään ton oman testin perusteella ei juurikaan. Kuitenkin tietyt puut palvelevat esteettistä tarkoitusta, joten ihan lastulevystäkään ei viiti keihästä tehä.
 
Doctrine of Damnation ulkona 17.8 Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
hallu
24.08.2015 12:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Naurettavaa väittää, etteikö puilla olisi mitään vaikutusta sointiin. Kuuluko se sitten sähköisessä soundissa, on eri asia.
 
Itsellä on PRS Custom 24 ja PRS 513 Swamp Ash. Noiden akusten sointiero on samoilla kielillä täysin selvästi kuultavissa akustisesti jälkimmäisen eduksi. Soi ja syttyy herkemmin.

 
Eipä ole tainnut kukaan väittääkään etteikö puut vaikuttaisi akustiseen sointiin ja olet oikeassa erot ovat merkittäviä akustisesti. Sähköisnen sointi on sitten huomattavasti monimutkaisempi juttu. Mä vähän luulen, että riippuu ihan tosi paljon myös siitä minkälaisella välineellä sen soinnin sähköistää. Jotkut vahvistimet ja signaaliketjut toistavat erilaisia nyansseja todella tarkasti ja taas joskus ne ovat tosi tunnottomia sille mitä siihen ketjuun syöttää. Joku halpa mallinnin saattaa olla jopa tunnonton eri mikrofoneille (siis kuulostaa samalta käyttääkö kaulamikkiä tai tallamikkiä), niin miten siinä voisi joku puu enää kuulua.
 
Tässä väännössä näyttää kuitenkin yksimielisyys löytyneen. Eli puut vaikuttaa sähköiseen soundiin tai sitten ei tai sitten se ero on ihan minimaalinen tai.........
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jucciz
24.08.2015 12:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: syttyy herkemmin.
 
Eli oiva nuotio- tai saunakitara. Tavallaan.
Kunnallisjäte
24.08.2015 13:40:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän ketjun perusteella olen osittain suostunut hylkäämään soundwood ajattelun siinä mielessä, että jokin tietty puulaji kuulostaisi merkittävästi erilaiselta. Ainakin niin, että lajikkeen soundin voisi selkeästi kiteyttää. Silti uskon, että samanrakenteiset kitarat eri puuosilla kuulostavat keskenään erilaiselta.
Harmittaa kun on niin köyhä, ettei ole varaa ostaa rinnalle toista identtistä teleä eri puuosilla, joten joudun edelleen elämään uskomuksissa.
 
En ole ihan varma voiko kaksi samanrakenteista kitaraa (esim teleä) samoilla puilla ja samoilla mikeillä kuulostaa erilaiselta. Tämäkin olisi kiva testata, kun vaan löytyis kuvetta.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
zedder
24.08.2015 13:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs puut soi akustisesti hiljaa mutta sähköisesti ihan riittävästi?
 
Kerrostalossa on etua hiljaisuudesta jos soittaa ns. pikkutunneilla...
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Laulava Kylätohtori
24.08.2015 13:43:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: En ole ihan varma voiko kaksi samanrakenteista kitaraa (esim teleä) samoilla puilla ja samoilla mikeillä kuulostaa erilaiselta. Tämäkin olisi kiva testata, kun vaan löytyis kuvetta.
 
Voi ja kuulostaakin. Jos ne kuulostaisivat aina samalta, niin sehän tarkoittaisi, että puulajilla on oma tietty soundinsa. Jos kaikki telet samoilla puilla ja rautaosilla kuulsotavat samalta, niin sehän todistaa, että sillä puulla on oma tunnistettava ominaissoundi.
 
Jos ei ole ominaissoundia, niin yhtä eriltä ne kitarat kuulostavat (keskimäärin), olipa niissä mitä puuta tahansa...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Seba
24.08.2015 13:50:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarpeeksi säröä niin kaikki kuulostaa yhtä paskalta
 
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
Juzpe
24.08.2015 13:59:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Tarpeeksi säröä niin kaikki kuulostaa yhtä paskalta
 
Tiivistit mun skittasoundin hienosti.
 
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Karvamammutti
24.08.2015 14:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Tarpeeksi säröä niin kaikki kuulostaa yhtä hyvältä.
 
Akkarit sit erikseen, ne lähtee kiertämään liian helposti.
 
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
Seba
24.08.2015 14:15:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Tiivistit mun skittasoundin hienosti.
 
Mutta mun käsittääkseni sulla on mun vanha junakolari jossa on mun tekemä mahonkikotelo, niin se saundaa aina parhaalta
 
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
Karvamammutti
24.08.2015 14:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Mutta mun käsittääkseni sulla on mun vanha junakolari jossa on mun tekemä mahonkikotelo, niin se saundaa aina parhaalta
 
Siulla on kyllä selkeesti väärä käsitys. Sehän on Essolla.
 
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 531 32 33 34 35263 264 265 266 267

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «