Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat suomalaiset pianokonsertot
1
megatherium
23.09.2023 16:45:31 (muokattu 23.09.2023 18:21:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä suomessa sävelletyistä pianokonsertoista ovat ne kaikkein merkittävimmät?
 
Vaikuttavista suomessa sävelletyistä pianokonsertoista muistuu mieleen Lingon, Palmgrenin, Fougstedtin, Törnen, Klamin ja Leiviskän pianokonsertot. Ikosellakin lienee sävellysluettelossaan kyseisen lajityypin teos. Unohdin, että myös Aaltonen on rikastuttanut pianokonserttokirjallisuutta kyseisen lajityypin merkittävillä teoksilla, kuten myös Fordell, Merikanto, Englund ja Meriläinen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
23.09.2023 20:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovin hyvin ei suomalaisia pianokonserttoja taideta tuntea vaikea sanoa mikä tai mitkä olisivat merkittävimpiä. Englundin nro 1:stä olen aina tykännyt. Samoin Aarre Merikannon nro 3 tuli tutuksi opiskeluaikana. Molemmat ovat mielenkiintoisia; raikkaasti kirjoitetut soolo-osuudet ja mukavan kirpeän dissonanttista sävelkieltä. Pitäis varmaan tutustua ko. säveltäjien muihinkin konserttoihin, tuskin ovat huonoja nekään.
 
Palmgrenin 5 konserttoa, erityisesti nroa 2 (Meri) kai pidetään ihan ansiokkaina teoksina. Youtubessa törmäsin joskus Ilmari Hannikaisen konserttoon, joka sekin oli vaikuttavasti kirjoitettu. Rautavaaran kolme konserttoa lienevät myös merkittävimmästä päästä. Löytyisihän noita varmaan vielä lisääkin kun vaan penkoisi
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
megatherium
23.09.2023 21:29:21 (muokattu 24.09.2023 09:54:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lingolla sävelkieli ajan myötä uudistui siten, että varhaistuotantoa edustavat ensimmäiset selkeästi romanttissävyiset pianokonsertot, joista jälkimmäinen on tullut erityisen suosituksi radiokanavilla uudehkona radiotallenteena, saivat seurakseen kahdessa jälkimmäisessä pianokonsertossa leimallisesti ilmenevän uusklassisen tyylillisen ilmeen, joskin Salmenhaara kutsuu niitä ehkä hieman erheellisesti tyyliltään wieniläisklassisiksi ja luonnehtii niiden teemoja kumma kyllä maskuliinisiksi, mutta sanoo niiden sävelkielen omaavan, sikäli kun oikein muistan, myös prokofjevmaista tonaalista ja rytmistä oikullisuutta (molemmat sisältävät sielukkaan kauniin ja henkevän hitaan osan) ja joista jälkimmäisen 4. pianokonsertto herättää tämän lisäksi huomiota ehkä joinekuine mozartmaisine melodisine ääriviivoineen ja käänteineen, mutta on jäänyt kakkoskonserton varjoon. On silti merkille pantavaa, etteivät uusklassiset tyylilliset piirteet kuulu juurikaan säveltäjän niinikään myöhäistuotantoa edustavan Kavaljeerisinfonian ilmeessä, kyseisen sinfonian ollessa tyyliltään leimallisesti pikemminkin selkeästi postromanttinen, mutta on saanut vaikutteita eurooppalaisilta esikuvilta ja viljelee viimeisessä osassaan puupuhallinten burleskia polyfoniaa. Joku fugatokin siihen taitaa sisältyä Lingon tyyliin, kuten monissa muissakin hänen soitinteoksissaan jousikvartetosta pianotrioon.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
24.09.2023 12:16:44 (muokattu 24.09.2023 12:16:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Kovin hyvin ei suomalaisia pianokonserttoja taideta tuntea vaikea sanoa mikä tai mitkä olisivat merkittävimpiä. Englundin nro 1:stä olen aina tykännyt. Samoin Aarre Merikannon nro 3 tuli tutuksi opiskeluaikana. Molemmat ovat mielenkiintoisia; raikkaasti kirjoitetut soolo-osuudet ja mukavan kirpeän dissonanttista sävelkieltä. Pitäis varmaan tutustua ko. säveltäjien muihinkin konserttoihin, tuskin ovat huonoja nekään.
 
Palmgrenin 5 konserttoa, erityisesti nroa 2 (Meri) kai pidetään ihan ansiokkaina teoksina. Youtubessa törmäsin joskus Ilmari Hannikaisen konserttoon, joka sekin oli vaikuttavasti kirjoitettu. Rautavaaran kolme konserttoa lienevät myös merkittävimmästä päästä. Löytyisihän noita varmaan vielä lisääkin kun vaan penkoisi

 
Se, ettei niitä erityisen hyvin tunneta, johtuu todennäköisesti siitäkin, että ne ovat järjestään ajan myötä kait miltei kaikki kadonneet ohjelmistosta esimerkiksi jotakin Pingoudin sekä eräiden nykysäveltäjien pianokonserttoja lukuun ottamatta, joista nro 2 kuuluu olevan Pingoudin monissa teoksissaan yleensä viljelemästä modernismista huolimatta tyyliltään sangen perinteinen, romanttinen, melodinen, tonaalinen ja melko virtuoosinenkin konsertto, mikäli ensikuulemalta saatu vaikutelma on oikeaan osuva.
 
Tuubista voi kuunnella myös Raution tyyliltään uusklassisen pianokonserton, joka herätti huomiota aikanaan muusikoiden netin yleisellä alueella.
 
Tuo mainitsemasi Palmgrenin kuuluisin pianokonsertto taitaa olla lisänimeltään Virta ja melodisesti vuolas, pianistisesti taitavasti kirjoitettu ja suosittu teos se onkin.
 
Muistaakseni eräs BBC:n englantilainen musiikkitoimittaja luonnehti Lingon kakkoskonserttoa sanoin "charming brief concerto" ja kyseli sen potentiaalisen levytyksen perään, mutta ainut siitä oleva tallenne ei ole kaupallinen äänite, vaan ylen kantanauha.
 
Maasalokin on säveltänyt nuoruudessaan konserton pianolle, mutta siitä tehdyn soivan näytteen perusteella en sitä erityisen merkittävänä teoksena pitäisi.
 
Mutta eräs kiehtova pianokonsertto on jäänyt mainitsematta. Nimittäin Kullervo Karjalaisen Lappi aiheinen pianokonsertto, josta on tehty tuore levytyskin.
 
On todennäköistä, että suomessa on sävelletty enemmänkin pianokonserttoja, mutta tuntemukseni suomalaisesta musiikista on niin ohutta, että useita suomalaisia säveltäjänimiä Salmenhaaran toimittamasta suomalaisia säveltäjä kirjasta on minultakin tyystin unohtunut.
 
Kuuluisimmista suomalaisista moderneista säveltäjistä taitaa myös Väinö Raitio olla säveltänyt venäläisellä kaudellaan pianokonserton, jos oikein muistan.
 
Jo mainituksi tulleet Fordell ja Aaltonen ovat myös potentiaalisia merkittävien pianokonserttojen säveltäjiä ja joista edellä mainitulla on tilillään yhtä monta pianokonserttoa kuin Lingollakin.
 
Bengt von Törnen pianokonserton olen joskus kuullut lähiradion klassisessa illassa ylen kantanauhatallenteelta ja siitä on jäänyt mieleen eräät vaikuttavan mukaansatempaavat ja vauhdikkaat jaksot klassisromanttisessa ilmeessään.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
tpaloj
24.09.2023 13:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannikaisen ja Leiviskän pianokonsertot ovat mittasuhteiltaan ja laadultaan hieno osoitus suomalaisesta pianokonserttotaiteesta. Yllättävän paljon vanhempia konserttoja on yhä esittämättä ja levyttämättä.
 
Nuoren Ernst Mielckin konsertto (1895), joka on säilynyt vain osittain, on myös mainittava. Pingoudin ja Lingon pääosin laadukkaista pianokonsertoista on levytetty vain muutamia. Raition konsertto on kelvollinen vaikka nuoruudentyönä ei olekaan kypsintä Raitiota.
 
Unohtuneista pianokonsertoista Armas Maasalon ja Ahti Sonnisen konsertot tulisi ehdottomasti kaivaa esiin ja levyttää.
 
megatherium
24.09.2023 14:16:28 (muokattu 24.09.2023 14:16:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On olemassa myös useita täysin unohdettuja ja nimensä perusteella minullekin tuiki tuntemattomia vanhempia suomalaissäveltäjiä, joista olen kyllä jotakin niukasti saatavilla olevaa tietoa lukenut Salmenhaaran kirjan liitteistä, mutta eivät niminä ole jääneet mieleen pänttäämisestäkään huolimatta, mutta joilla uskoisin olevan teosluettelossaan mahdollisesti ehkä jokunen pianokonsertto.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Kjolligan
25.09.2023 07:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari listasta puuttuvaa:
Moses Pergament (muutti tosin Ruotsiin parikymppisenä, kannattaa kuunnella myös hänen suuri kuoro-orkesteriteoksensa Den Judiska Sången). Löytyy täältä. https://www.youtube.com/watch?v=-1q0fX9RLHk
 
Ja Laura Netzel, joka hänkin muutti Rantasalmelta lapsena Ruotsiin mutta vieraili Savossa myöhemminkin ja korosti suomalaisia juuriaan lötyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=hNlbqcoDDBk
 
megatherium
25.09.2023 18:22:50 (muokattu 25.09.2023 20:10:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutalainen kuorosinfonia on kunnianhimoinen ja vaikuttava suurteos, josta olen kirjoittanut aiemmin artikkelin muusikoiden nettiin teosnäytteineen.
 
Tunnetun suomalaisen vanhemman polven kapellimestarin Eero Kososen sävellystuotantoon kuuluu mm. pianokonsertto.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
27.09.2023 15:55:17 (muokattu 03.10.2023 18:20:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tpaloj: Hannikaisen ja Leiviskän pianokonsertot ovat mittasuhteiltaan ja laadultaan hieno osoitus suomalaisesta pianokonserttotaiteesta. Yllättävän paljon vanhempia konserttoja on yhä esittämättä ja levyttämättä.
 
Nuoren Ernst Mielckin konsertto (1895), joka on säilynyt vain osittain, on myös mainittava. Pingoudin ja Lingon pääosin laadukkaista pianokonsertoista on levytetty vain muutamia. Raition konsertto on kelvollinen vaikka nuoruudentyönä ei olekaan kypsintä Raitiota.
 
Unohtuneista pianokonsertoista Armas Maasalon ja Ahti Sonnisen konsertot tulisi ehdottomasti kaivaa esiin ja levyttää.

 
Sonnisen v. -45 sävelletystä pianokonsertosta on olemassa v. -52 taltioitu kantanauhatallenne, jolla pianoa soittaa säveltäjä Jouko Tolonen ja radio orkesteria johtaa kapellimestari Erik Cronvall.
 
Jos olisi taideyliopiston opiskelija, sen voisi kuunnella taideyliopiston sivuilla, Taju, jossa voi kuunnella monia muitakin hienoja suomalaisia teoksia, kuten Saikkolan oopperan Mestarin nuuskarasian, Fougstedtin Trittico sinfonicon, pianotrion, Pylkkäsen jousikvarteton, jonka olen kuullut kerran vaikuttuneena radiostakin sekä Pylkkäsen mestarillisen oopperan Varjo jne.
 
Pianokonserton ohella sodan jälkeen v. -45 kyseinen suomen musiikin monipuolinen suurmies kirjoitti myös viulukonserton, jota ei myöskään liene aikoihin esitetty.
 
Sonninen kait piti merkittävimpänä teoksenaan suomalaista Messiadia vaikka baleteista Pessi ja Illusia lienee säveltäjän tunnetuin ja esitetyin teos ylimalkaan ja ehkä radio ooppera Merenkuninkaan tyttären lisäksi, josta radiossa on kuultu Lian aaria. Klamin mukaan luonteeltaan nuorekas teos ja viime vuosisadan alkupuolen modernismiin assosioituva Sinfonisia tuokioita herätti suurta huomiota ruotsissa.
 
Rapsodian orkesterille voi kuunnella internet archivessa, kuten myös Alesis Kiven teokseen perustuvan näytelmämusiikkisarjan ja mainitun balettisarjan. Sonninen on säveltänyt myös pari suurta oopperaa ja baletin Ruususolmu ym orkesteri-, kamari ja vokaalimusiikkia.
 
Sonnisen musiikkia on levytetty aika vähän, mutta minulla on säveltäjän moderneja ja kiehtovia pianoteoksia CD:llä, jota ei voi kuunnella tuubista eikä Spotifysta.
 
Suomalainen modernismin airut Erik Bergman on myös säveltänyt pianokonserton.
 
Nils Lerche on säveltänyt pianokonserton lisänimeltään "Romanttinen".
 
Musiikkineuvos Urho Sipposella on myös pianokonserttoja.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
tpaloj
04.10.2023 09:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Sonnisen v. -45 sävelletystä pianokonsertosta on olemassa v. -52 taltioitu kantanauhatallenne, jolla pianoa soittaa säveltäjä Jouko Tolonen ja radio orkesteria johtaa kapellimestari Erik Cronvall.
 
Jos olisi taideyliopiston opiskelija, sen voisi kuunnella taideyliopiston sivuilla, Taju, jossa voi kuunnella monia muitakin hienoja suomalaisia teoksia, kuten Saikkolan oopperan Mestarin nuuskarasian, Fougstedtin Trittico sinfonicon, pianotrion, Pylkkäsen jousikvarteton, jonka olen kuullut kerran vaikuttuneena radiostakin sekä Pylkkäsen mestarillisen oopperan Varjo jne.

 
Jos käy paikan päällä Taideyliopiston kirjastossa musiikkitalolla tai teatterikorkeakoulun kirjastossa, näitä Tajussa olevia ylen kantanauhaäänitteitä voi kuunnella kuka vain, vaikka ei olisi opiskelija. Heillä on oma työpiste näiden kuuntelemista varten.
 
megatherium
27.01.2024 20:23:07 (muokattu 28.01.2024 09:59:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä on jo kulunut kauan aikaa kun kuulin Törnen pianokonserton. Mutta jonkun teoksesta syntyneen muistikuvan mukaan, ellen sitten muista väärin; taikka syynä saattoi olla myös puutteellinen keskittyminen soivaan objektiin, jonka takia äänikuva oli epäselvä, ja en jostain syystä, mahdollisesti heikon äänityksen tai orkesterisoiton epätäsmällisyyden tai sameuden takia hahmottanut ehkä hieman paksusti kirjoitetun orkesterijohdannon ensimmäisiä tahteja, vaan alku jäi hämäräksi ja jotenkin profiilittomaksi. Ja vasta pianon ensitahtien myötä selkiintyi musiikin virta ja melodialinja ja musiikillinen materiaali vaikutti jollain tavalla tutun oloiselta, ainakin tyylillisesti, niin kuin olisin kuullut sen joskus aikaisemminkin. Vaikkei se tuntunut jäljittelyltä. Ja se oli teemoiltaan niin tarttuvaa, että miellytti heti korvaa ja vaikutti luontevalta ja mukaansa tempaavalta teokselta. Siis hämärästä ja ehkä hieman kummallisesta ja kenties jotenkin töksähtävästä alusta huolimatta musiikki kiteytyi vähitellen selkeästi hahmottuvaan muotoon ja sai liike energiaa ja rytmistä työntövoimaa ja teemojen ponnekkaan maskuliininen luonne hämmästytti virtaviivaisuudellaan, menevyydellään ja klassisen ryhdikkäällä ilmeellään, jota teoksen alkutahdit eivät lupailleet tai en saanut niistä välittömästi selvyyttä. Mutta tämä on varsin hatara muistikuva teoksesta, jota kaikesta huolimatta kelpaisi esittää.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «