Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DAWless - onko tuttu termi kenellekkään ?
1 2 3
Mikael
22.10.2021 20:48:51 (muokattu 22.10.2021 20:51:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä teen aika lailla vähän kaikella :D On perineisiä akustisia ja sähköisiä soittimia, analogista synaa ja modulaaria, mut sit myös digisynaa, DAW:ia, plugareita ja softasoittimia. Pitää mielen virkeenä kun ei jämähdä mihinkään dogmaan.
 
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
23.10.2021 19:13:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinpä. Sitä käytetään mitä löytyy ja millä tulee mieleisintä soundia.
 
Je suis 190221
Mikael
24.10.2021 12:28:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep ja kaikkea iloisesti ristiin rastiin. Analoginauhuria ei oo pitkään aikaan ollut, paitsi C-kassusoitin mikä sekin on kyllä oivallinen laitos.
 
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
24.10.2021 13:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Jep ja kaikkea iloisesti ristiin rastiin. Analoginauhuria ei oo pitkään aikaan ollut, paitsi C-kassusoitin mikä sekin on kyllä oivallinen laitos.
 
Mullakaan ei ole kotistudiokäytössä ollut koskaan muuta nauhaa kuin c-kassu. Sillä on ollut kiva joskus leikkiä.
 
Je suis 190221
Mikael
24.10.2021 17:44:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä aloitin Fostex E16 kelanauhurilla ja 2448-tiskillä. Sit on ollut Otaria ja Studeria, sekä Fostexin kovalevytallentimia ennen tietsikkasysteemeitä. Kaikella saa aikaan, mut ite en enää DAWista kokonaan luopuisi. Välillä tulee fiilis, että tekis taas mieli äänittää nauhalle mutta ei sit kuitenkaan niin paljoa, että olis tullut hankittua uudelleen mitään nauhureita. 3-päisellä hyvällä kasettidekillä saa kyllä mun tarpeisiin nauhasoundia ja kyllä mä käytän siihen nyös plugareita.
 
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
24.10.2021 18:59:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkin verran tuli Otaria käytettyä kun opiskelin musateknologiaa muinoin. Se oli kivaa, mutta jos pitäisi valita, niin DAW ennemmin kuin nauha.
 
Je suis 190221
Mikael
25.10.2021 11:53:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun alkupäässä mä kyllä diggaan analogisista vehkeistä (synat, rumpukoneet, efektit) missä on nappuloita mistä väännellä. Mun eksperimentoiva työskentelytapa tukee random vääntelyä :D
 
Tietty varmaan softasoittimillekin sais varmaan jonkun hyvän kontrollerin millä pääsis riittävästi käsiksi niiden potikoihin. Pitäis tutkia et löytyiskö joku hyvä masterkiippari missä olis riittävästi liukuja ja potikoita mitkä mäppäytyis kätevästi softasoittimiin...
 
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
28.10.2021 12:25:57 (muokattu 28.10.2021 12:26:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on kyllä kivaa ja intuitiivista tekemistä raudan kanssa. Itse olen kuitenkin tehnyt lähes pääsääntöisesti boksin sisällä 90-luvun puolesta välistä saakka (trackereilla ensin), niin se on se mun lähestymistapa. On mullakin ollut kaikenlaista rautaa matkan varrella, mutta ei kovin paljoa. Nytkin vain jokunen efektipedaali, joita joskus käytän. Modulaarikamppeisiin (euroreack) meinasin antaa itselleni luvan hullaantua, mutta jälkeenpäin ajateltuna olen erittäin hyvilläni siitä, etten koskaan siihen molokin kitaan heittäytynyt.
 
Je suis 190221
Mikael
28.10.2021 17:28:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VCV Rack on aika kiva ITB-modulaarisimulaattori:
https://vcvrack.com/
 
Fuzz is Clean!
dewil
26.01.2022 11:56:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat: Millä saisi järkevästi nauhotettua noita syntikoita jos tekee ilman DAW ?
Mulla on erinäisiä rumpukoneita ja synia.

 
Erinäisten kokeilujen kautta mä itse päädyin Zoom Livetrak pikkumikseriin, joka toimii myös stand-alone moniraitaäänittimenä. Hintaansa nähden erinomainen pikku peli.
 
Tää topiikki on sinäänsä ajankohtainen, että mä itse olen tässä vuodenvaihteen molemmin puolin kasaillut nimenomaan hardware konemusiikkistudiota, joka mahtuu enimmäkseen yhteen salkkuun.
Asiasta tarkemmin mun blogissani:
https://jazmanaut.blogspot.com/2022/01/teknojumalan-paluu.html
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
anonymuzik
26.01.2022 12:45:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää o hei Hywä juttu
 
dewil: Erinäisten kokeilujen kautta mä itse päädyin Zoom Livetrak pikkumikseriin, joka toimii myös stand-alone moniraitaäänittimenä. Hintaansa nähden erinomainen pikku peli.
 
Tää topiikki on sinäänsä ajankohtainen, että mä itse olen tässä vuodenvaihteen molemmin puolin kasaillut nimenomaan hardware konemusiikkistudiota, joka mahtuu enimmäkseen yhteen salkkuun.
Asiasta tarkemmin mun blogissani:
https://jazmanaut.blogspot.com/2022/01/teknojumalan-paluu.html
 
jappo121
03.02.2022 09:02:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastauksena aiemmin esitettyyn kysymykseen audion tallentaamisesta DAWless maailmassa:
Itse käytän Akai MPC One:a. Aparaatti pystyy 8 audioraitaan, ja tämä määrä on omassa käytössäni riittänyt mainiosti. Sekvensseriraitojahan voi lisäksi olla liki rajattomasti.
Olen kytkenyt kaikki synat niin että MPC One toimii keskusyksikkönä ja syntikoiden audio ulostulot mikserin kautta Akaihin mikäli raitaa halutaan tallentaa.
Fiksummalla mikserillä (esim Tascam 12/16) voisi tallettaa myös miksauksesta automaatiot ja lisätä audioraitojen määrää...
 
Vaikka tuo MPC One mielletään sampleriksi, en ole sitä ominaisuutta käyttänyt kuin kokeilumielessä.
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
anonymuzik
04.02.2022 22:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Vastauksena aiemmin esitettyyn kysymykseen audion tallentaamisesta DAWless maailmassa:
Itse käytän Akai MPC One:a. Aparaatti pystyy 8 audioraitaan, ja tämä määrä on omassa käytössäni riittänyt mainiosti. Sekvensseriraitojahan voi lisäksi olla liki rajattomasti.
Olen kytkenyt kaikki synat niin että MPC One toimii keskusyksikkönä ja syntikoiden audio ulostulot mikserin kautta Akaihin mikäli raitaa halutaan tallentaa.
Fiksummalla mikserillä (esim Tascam 12/16) voisi tallettaa myös miksauksesta automaatiot ja lisätä audioraitojen määrää...
 
Vaikka tuo MPC One mielletään sampleriksi, en ole sitä ominaisuutta käyttänyt kuin kokeilumielessä.

 

 
Mulla Mpc-3000(&Mv-8800) toimii vastaavasti samassa tehtävässä. 24-raitanen Mackie tiski,
lisäks parit räkki-lunjamikserit(16&24trck). Äänilähteitä(syntikoita) rupee olemaan jo sewerran
että hyvä ku kanavat riittää.
 
Muovinen
08.02.2022 10:28:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä teen aika lailla vähän kaikella :D On perineisiä akustisia ja sähköisiä soittimia, analogista synaa ja modulaaria, mut sit myös digisynaa, DAW:ia, plugareita ja softasoittimia. Pitää mielen virkeenä kun ei jämähdä mihinkään dogmaan.
 
Sama juttu täällä miinus tuo modulaari, johon en ole lähtenyt. Siitä lähtien kun alkoi tutustumaan synamaailmaan on ilmaisu kyllä laajentunut huomattavasti ja synien kanssa joutuu myös uusiin tilanteisiin miksatessa ja sitä kautta taas uusia jippoja siirtyy muihin soittimiin. Vaikka olen edelleen sitä mieltä, että rumpujen soittamisesta on ollut eniten hyötyä kokonaisuuden kannalta niin synien kanssa varsinkin soundi- ja tila-asiat on nousseet ihan eri tavalla peliin mukaan. Oikeastaan mun lempiasioita nykyään on nimenomaan hakea soittimille omia tiloja miksauksessa. Se ei ole helppoa, eikä aina onnistu mutta pirun mielenkiintoista se on.
Digital Beat
12.02.2022 11:56:39 (muokattu 12.02.2022 11:58:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin yamaha rs-7000 jolla voi kyllä tehdä kaikki alusta asti.
 
https://www.vintagesynth.com/yamaha/rs7000.php
 
En ole nyt pariin kuukauteen säveltänyt mitään tietokoneella kun on tää.
Ainoastaan nauhoitus puuttuu. Pitäiskö hommata pieni digiraituri?
 
///Digital Beat
slowdive
17.02.2022 08:45:25 (muokattu 17.02.2022 09:02:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat: Hankin yamaha rs-7000 jolla voi kyllä tehdä kaikki alusta asti.
 
https://www.vintagesynth.com/yamaha/rs7000.php
 
En ole nyt pariin kuukauteen säveltänyt mitään tietokoneella kun on tää.
Ainoastaan nauhoitus puuttuu. Pitäiskö hommata pieni digiraituri?

 
Hetkellisesti kokeilin paluuta digiraituriin kanssa. Mukava puoli oli tietenkin se, että sai jättää tietokoneen avaamatta, mutta loppujenlopuksi se säästynyt aika ja vaiva kostautui siinä, että se raiturin kanssa puljaaminenkin vaatii joka tapauksessa muutakin kuin REC -nappulan painamista. Hankalaksi meni kun käyttö ei tule selkäytimestä, niin sai manuaalin kanssa yrittää joka kerta selvitellä että miksi ääni ei kuulu vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa :D
 
Toisekseen se raitojen synkkaaminen niin midi-hommissa kuin raitojen siirtämisessä koneelle ei ainakaan itsellä sujunut kovinkaan kätevästi, se tietenkin osittain omakin vika. Jos ei osaa kunnolla käyttää, niin ei osaa ja raitureitakn on monenlaisia, mutta ainakin oma kokeilu tyssäsi loppujen lopuksi siihen, että siitä tuli vaan yksi vaivalloinen välivaihe joka vei vaan enemmän aikaa ja energiaa, vaikka tavoite oli juuri päinvastainen.
 
Halvallahan niitä kyllä saa, että kokeileminen ei mikään iso satsaus ole.
 
Knobs to the southeast.
Digital Beat
30.12.2022 21:52:39 (muokattu 30.12.2022 21:57:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slowdive: Hetkellisesti kokeilin paluuta digiraituriin kanssa. Mukava puoli oli tietenkin se, että sai jättää tietokoneen avaamatta, mutta loppujenlopuksi se säästynyt aika ja vaiva kostautui siinä, että se raiturin kanssa puljaaminenkin vaatii joka tapauksessa muutakin kuin REC -nappulan painamista. Hankalaksi meni kun käyttö ei tule selkäytimestä, niin sai manuaalin kanssa yrittää joka kerta selvitellä että miksi ääni ei kuulu vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa :D
 
Toisekseen se raitojen synkkaaminen niin midi-hommissa kuin raitojen siirtämisessä koneelle ei ainakaan itsellä sujunut kovinkaan kätevästi, se tietenkin osittain omakin vika. Jos ei osaa kunnolla käyttää, niin ei osaa ja raitureitakn on monenlaisia, mutta ainakin oma kokeilu tyssäsi loppujen lopuksi siihen, että siitä tuli vaan yksi vaivalloinen välivaihe joka vei vaan enemmän aikaa ja energiaa, vaikka tavoite oli juuri päinvastainen.
 
Halvallahan niitä kyllä saa, että kokeileminen ei mikään iso satsaus ole.

Menin hommaamaan Polyend trackerin. Jotenkin sopii omaan tyyliin parhaiten. Mod file tuki on vähän niin ja näin mutta standalone tracker tyylinen biisinteko toimii. Eikä ole vst plugareita vaan sampleja.
Tiedä sitten voiko sanoa dawless tyyliseksi mutta ei varsinaisesti ole tietokone vaan rauta jossa oma tracker käyttöliittymä.
Se vaan että ei ihan oldskool hexadesimaaleja voi käyttää.
 
///Digital Beat
Henri Henri Olavi
31.12.2022 14:04:37 (muokattu 31.12.2022 14:05:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat:
Se vaan että ei ihan oldskool hexadesimaaleja voi käyttää.

 
Suola puuttuu!!!!
 
Mä muistan varmaan kaikki komennot edelleen, vaikka viimeisestä tekemästäni tracker-biisistä on lähes 20 vuotta aikaa.
 
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
slowdive
03.01.2023 07:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat: Menin hommaamaan Polyend trackerin. Jotenkin sopii omaan tyyliin parhaiten. Mod file tuki on vähän niin ja näin mutta standalone tracker tyylinen biisinteko toimii. Eikä ole vst plugareita vaan sampleja.
Tiedä sitten voiko sanoa dawless tyyliseksi mutta ei varsinaisesti ole tietokone vaan rauta jossa oma tracker käyttöliittymä.
Se vaan että ei ihan oldskool hexadesimaaleja voi käyttää.

 
Itsellä kans tuo Tracker aktiivikäytössä. Vaikka jotain hataraa tracker-pohjaa olikin viime vuosituhannelta, niin periaatteessa ei ollut mitään sellaista pohjaa mistä olisi ollut hyötyä. Minusta tracker oli aika helppo ottaa haltuun ja sillä biisinrunkojen ja looppien väsäily käy mukavasti. Performance Modea en ole oikein ottanut vielä ainakaan haltuun, enkä kovin pitkälle Trackerissa efektoi tai miksaa, kun kuitenkin Cubasella biisit viimeistelen.
 
Knobs to the southeast.
Digital Beat
05.01.2023 23:15:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Suola puuttuu!!!!
 
Mä muistan varmaan kaikki komennot edelleen, vaikka viimeisestä tekemästäni tracker-biisistä on lähes 20 vuotta aikaa.

 
Totta turiset aika suolaton versio raudalla. On mulla vielä Atari Ste jos haluaa Protracker tunnelmaa ja siinä modit joissa vanhat tracker komennot.
Nuo tulee vielä selkäytimestä.
 
Polyend osaa ainakin volyymiefektin tuoda mod fileistä oikein mutta esim. glide komento eli nuotin liuku ei toistu oikein. Ehkä manuaalisesti korjaamalla saa soundin kuulostamaan sinne päin mutta soittorutiini ei osaa emuloida kaikkea oikeankuuloisena.
 
///Digital Beat
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «