Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: AV - Jelppikerho
1 2 3 4 59 10 11 12 13
wrshredder
07.09.2009 21:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelimpa perustaa tännekin Jelppikerhon jotta saadaan vähän rajoitettua "turhien" topikkejen määrää sekä paikka AV-alueeseen liittyville kysymyksille.
 
Onko bueno idea?
 
Alue käsittelee videoiden tekoa, nettisivujen tekoa, ohjelmointia, valokuvausta, grafiikkaa, kuvankäsittelyä, animaatioita, valaisua sekä esitystekniikkaa. Editointi, kamerakalusto, leikkausohjelmat, äänityöstö ym.
 
Eli noihin asioihin liittyvät pikku kysymykset tänne!
 
Tarmo: "Iham saletisti heitän akan tänää pihalle sieltä tulee PMMP konserti kakkoselta, pistän nauhalle ja ostan maggaraa ja kaliaam ja käsivoidetta. Timangia!"
Antti1
08.09.2009 17:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan nyt itseäni tuolta toisesta ketjusta, josko täällä tavoittaisin sopivan kohderyhmän paremmin.
 
"Hei onkos jollain sälleistä täällä monitaitoketjussa kokemusta piirtopöydistä? Mua kiinnostaa erityisesti nämä uudemmat Aiptekit. Niille povataan melkoista laatua hintaan katsomatta, jopa Wacomin hiukan parempien pöytien veroisia huomattavasti halvempana. Mahtaako pitää paikkaansa ollenkaan? Mä oon mahdollisesti moisen vaan synttärilahjaksi saamassa, mutta budjetin takia Aiptek on oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto. Testaamaan ei tietenkään oo mahdollista mennä mihinkään..."
 
Kokemusta kehiin ja mieluummin nopeasti, jos on mitään hajua aiheesta. Juhlapäivä lähestyy. ;)
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Qsysi
08.09.2009 18:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Lainaan nyt itseäni tuolta toisesta ketjusta, josko täällä tavoittaisin sopivan kohderyhmän paremmin.
 
"Hei onkos jollain sälleistä täällä monitaitoketjussa kokemusta piirtopöydistä? Mua kiinnostaa erityisesti nämä uudemmat Aiptekit. Niille povataan melkoista laatua hintaan katsomatta, jopa Wacomin hiukan parempien pöytien veroisia huomattavasti halvempana. Mahtaako pitää paikkaansa ollenkaan? Mä oon mahdollisesti moisen vaan synttärilahjaksi saamassa, mutta budjetin takia Aiptek on oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto. Testaamaan ei tietenkään oo mahdollista mennä mihinkään..."
 
Kokemusta kehiin ja mieluummin nopeasti, jos on mitään hajua aiheesta. Juhlapäivä lähestyy. ;)

 
Itsellä on joku Aiptekin piirtopöytä, maksoi aikanaan Verkkokaupasta n. 80€. Ihan hauska sillä oli kaikenlaista kokeilla, mutta skannerin omistavana en löytänyt sille kuitenkaan kunnollista funktiota, muuta kuin valmiin kuvan päälle piirtämistä, varsinkaan kun en mitään animaatioita osannut tehdä. Ihan hyvää jälkeäkin sillä sai tehtyä, kunhan oppi. Kyseinen vehjes jäi porukoitten työ, kun omilleni muutin, ja on ollut pari vuotta käyttämättömänä. Mutta uskoisin kyllä, että aika hyvänlaatuisen vehkeen saa tänäpäivänä siihen satasen pintaan. Mukana tuli Corelin ohjelmia, kaikkea käsialasalasanaohjelmista (vit mikä sana) lähtien.
 
I reject your reality and substitute my own!
Antti1
08.09.2009 18:23:47 (muokattu 08.09.2009 18:25:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo no tommonen harrastelu tietty asia erikseen, mutta mä tarttisin vehkeen tulevaa ammattia varten. Tai siis sen harjoitteluun, ammattiin on vielä piiiiitkä matka ja sitä varten sitten hankitaan ne kunnon vehkeet aikanaan.
 
Taiteilut sit hoituu vähän millä hoituu, mutta skannerikaan ei auta ihan kaikkeen.
 
EDIT: Mutta tosiaan, kiitokset kommentista!
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Qsysi
08.09.2009 18:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Joo no tommonen harrastelu tietty asia erikseen, mutta mä tarttisin vehkeen tulevaa ammattia varten. Tai siis sen harjoitteluun, ammattiin on vielä piiiiitkä matka ja sitä varten sitten hankitaan ne kunnon vehkeet aikanaan.
 
Taiteilut sit hoituu vähän millä hoituu, mutta skannerikaan ei auta ihan kaikkeen.
 
EDIT: Mutta tosiaan, kiitokset kommentista!

 
Mihis alaan oot kouluttautumassa? Itse viestinnän opiskelut juur aloittaneena oon ajatellut kaivaa tuon piirtopöydän naftaliinista, jos vielä sais sen jotenkin asennettua.
 
I reject your reality and substitute my own!
Antti1
08.09.2009 18:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsysi: Mihis alaan oot kouluttautumassa? Itse viestinnän opiskelut juur aloittaneena oon ajatellut kaivaa tuon piirtopöydän naftaliinista, jos vielä sais sen jotenkin asennettua.
 
Teollista muotoiluahan minä. Melko graafista puljaamista siis suurelta osin, vaikka kaikenlaista muutakin luvassa suunnittelun ja mallinrakennuksen saralla.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
wrshredder
08.09.2009 20:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Lainaan nyt itseäni tuolta toisesta ketjusta, josko täällä tavoittaisin sopivan kohderyhmän paremmin.
 
"Hei onkos jollain sälleistä täällä monitaitoketjussa kokemusta piirtopöydistä? Mua kiinnostaa erityisesti nämä uudemmat Aiptekit. Niille povataan melkoista laatua hintaan katsomatta, jopa Wacomin hiukan parempien pöytien veroisia huomattavasti halvempana. Mahtaako pitää paikkaansa ollenkaan? Mä oon mahdollisesti moisen vaan synttärilahjaksi saamassa, mutta budjetin takia Aiptek on oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto. Testaamaan ei tietenkään oo mahdollista mennä mihinkään..."
 
Kokemusta kehiin ja mieluummin nopeasti, jos on mitään hajua aiheesta. Juhlapäivä lähestyy. ;)

 
Kannattaa seurata myös huuto.nettiä. Oman Wacomini ostin sieltä ja ihan kelpo peli on ollut..
Luulisin kyllä että Aiptek tekee ihan kelpo pelejä, mutta eihän noista ikinä osaa sanoa koittamatta. Ellei sitten osta sitä Wacomin kalleinta :D
 
Tarmo: "Iham saletisti heitän akan tänää pihalle sieltä tulee PMMP konserti kakkoselta, pistän nauhalle ja ostan maggaraa ja kaliaam ja käsivoidetta. Timangia!"
OPJ1974
08.09.2009 23:46:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Teollista muotoiluahan minä. Melko graafista puljaamista siis suurelta osin, vaikka kaikenlaista muutakin luvassa suunnittelun ja mallinrakennuksen saralla.
 
Kuten musasoittimissakin, köyhän ei pidä ostaa halpaa ;)
 
Itse omistan Wacomin Intous 3 A5 wide -mallin, ja on se hyvä. Noista muista en oikein osaa sanoa mitään. Aikanaan wacomilta käytössä oli jotan vanhempaa/halvempaa A4-kokoista pöytää, eikä ollut lähellekään tätä nykyistä. Itse en niinkään pulaa vektoreiden ja 3d-maailman, vaan ihan vapaan taiteilun/piirtämisen ja maalamisen/illustroinnin parissa.
 
Tuota mun omistamaa mallia saa jo alle pariinsataan käytettynä halvimmillaan (hiiren kera), kun valmistus ja myynti on lopetettu. INTOUS 4:sta kun myyvät tänä päivänä - mikä on astetta parempi. Henkilökohtaisesti mua kiinnostaisi kovasti hankkia seuraavaksi Cintiq, mutta lompakko haraa siinä tällä hetkellä vastaan.
 
Toisin sanoen, syö makaronia vaikka kuukausi pidempään, mutta hanki kunnon laitteet. Ei kaduta sitten jälkeenpäin :D
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Antti1
09.09.2009 00:09:41 (muokattu 09.09.2009 00:11:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Toisin sanoen, syö makaronia vaikka kuukausi pidempään, mutta hanki kunnon laitteet. Ei kaduta sitten jälkeenpäin :D
 
Ei auta, musakamaan menee mun kaikki rahat ja isipappa maksaa synttärilahjaksi pöydän, JOS se on edullinen. Muuten ei oo mitään... :(
 
EDIT: Ja mä tiedän paremmin, kuin hyvin ton köyhä/halpa -kuvion. Usko pois. ;)
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
OPJ1974
09.09.2009 19:10:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei auta, musakamaan menee mun kaikki rahat ja isipappa maksaa synttärilahjaksi pöydän, JOS se on edullinen. Muuten ei oo mitään... :(
 
EDIT: Ja mä tiedän paremmin, kuin hyvin ton köyhä/halpa -kuvion. Usko pois. ;)

 
Mut hei, sä voit perustella Intuosin edullisuutta sillä, kun laitat verrokiksi Cintiqin: "Hei, kato, tää on VAIN neljäsosan verran TON hinnasta"... muista valmistajista et hiiskukaan sitten midn :D
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Qsysi
14.09.2009 23:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heittäkääs valokuvauksen harrastajat sunmuut aiheesta tietävät, joku sellainen n. 700€:n semijärjestelmäkamerakitti? Ei oo väliä onko canon vaiko nikon, mutta turha nyt mitään D90:iä on suositella. Sellanen pari optiikkaa jos sais vielä haarukkaan niin avot.
 
I reject your reality and substitute my own!
Antti1
14.09.2009 23:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsysi: Heittäkääs valokuvauksen harrastajat sunmuut aiheesta tietävät, joku sellainen n. 700€:n semijärjestelmäkamerakitti? Ei oo väliä onko canon vaiko nikon, mutta turha nyt mitään D90:iä on suositella. Sellanen pari optiikkaa jos sais vielä haarukkaan niin avot.
 
Alotetaan nyt vaikka sillä, että mikä on vikana D90 ja millaista optiikkaa sulla on hakusessa? Et sä tohon rahaan lisäputkilla saa edes käytettynä mitään kovinkaan ihmeellistä. Hyvän kameran toki.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
OPJ1974
14.09.2009 23:49:07 (muokattu 14.09.2009 23:50:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsysi: Heittäkääs valokuvauksen harrastajat sunmuut aiheesta tietävät, joku sellainen n. 700€:n semijärjestelmäkamerakitti? Ei oo väliä onko canon vaiko nikon, mutta turha nyt mitään D90:iä on suositella. Sellanen pari optiikkaa jos sais vielä haarukkaan niin avot.
 
Hmm. Mulla on ollut metsästyksessä vähän samanlaista settiä itsellenikin.
 
Mulla on pari valokuvaajakaveria, jotka suosittelivat metsästämään käytettynä: Esimerkiksi Canon D40-mallia maksanee käytettynä, säkällä ja tinkimällä semmoiset 400 euroa. Tietty riippuu kuvauksen määrästä, mutta kyllä ne kennot kuitenkin kuuleman mukaan kestää 150 000 kuvaa ja jos vaikka 50 000 laukausta on jäljellä, niin luulisi riittävän harrastelijalle muutaman vuoden tarpeisiin.
 
Ja oikeasti, vanhemmat järkkärit on perk... hyviä. Joskus otin kuvia 60-luvun alkupuolen nikonilla (tai olikohan joku muu.. no enivei), jossa oli 35 mm objektiivi, teräsrunko ja niin edelleen. Painoi kylläkin kuin synti, mutta toimi kuin junan vessa ja parhautta tuli mustavalkokuvista.
 
Tuossa mainitsemassani mallissa on kait kunnon kokoinen kenno, niissä leiuimmissa malleissa (D350-500) on se pienempialainen, joka on "huonompi". Mutta jos harrastuskäyttöön tulee, niin eiköhän noilla pienemmillä kennoillakin pärjää.
 
Siihen sitten jokin tarvikeobjektiivi tai pari, yleiskäyttöön (lähikuvaus ja laajakulmaominaisuudet samassa) yksi ja joku spessumpi ehkä rinnalle. Käytettynä pitäisi hyvä irrota johonkin kahteen ja puoleen sataan, kuulemma, vaikka Sigmalta.
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Qsysi
15.09.2009 00:19:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Alotetaan nyt vaikka sillä, että mikä on vikana D90 ja millaista optiikkaa sulla on hakusessa? Et sä tohon rahaan lisäputkilla saa edes käytettynä mitään kovinkaan ihmeellistä. Hyvän kameran toki.
 
Siinä justiin, että D90 + jotain perushärpäkkeitä laukkuineen = n. 1000 - 1100€. Optiikoista en juurikaan mitään tiedä, mutta että joku 35mm ja 50-100mm olis varmaan siinä mitä olis hyvät olemassa.
 
I reject your reality and substitute my own!
OPJ1974
15.09.2009 11:25:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsysi: Siinä justiin, että D90 + jotain perushärpäkkeitä laukkuineen = n. 1000 - 1100€. Optiikoista en juurikaan mitään tiedä, mutta että joku 35mm ja 50-100mm olis varmaan siinä mitä olis hyvät olemassa.
 
Mä olen kyllä siinä uskossa ja käsityksessä, että harrastelijalle sopii kyllä semmoinen vähän halvempikin malli rungoksi. Optiikkahan ja nimenomaan objektiivit sitten oikeasti on, mikä ratkaisee: on kuitenki ihan sama, onko sun kamerassa 6 miljoonaa vai 10 miljoonaa pikseliä se erottelutarkkuus. Mieluummin niin päin, että vähemmän ja parempilaatuisena. Eli voisi lähteä jopa ajatuksesta, että joku Canonin D350 rungoksi käytettynä plus juurikin pari erilaista objektiivia rinnalle yllä mainitun mukaisesti mahtuisi kenties just ja just tuohon 700 eukkoon.
 
Harrastelijakameroiden mukana tulevia vakkariobjektiiveja tulee kyllä välttää, niissä ei yleensä valoteho riitä alkuunkaan (jos aikoo vähänkin hämärämmässä kuvata).
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
gunner
15.09.2009 23:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis toiveena saada jonkunnäkönen pokkarikamera nyt ihan yleiskuvaukseen. Mikähän mahtaa olla hinta/laatu -suhteeltaan paras, 200-300 euroa olen valmis laittamaan rahaa. Ominaisuuksien osalta lähinnä vaatimuksina on SD-kortit tallennusmediana ja mielellään hd videokuvausmahdollisuus. Ja tietysti suhteellisen pieni koko.
 
Olen miettinyt Canonin ixus 120 is -mallia, mutta en tosiaan tiedä onko se hintansa arvoinen, vai saako käytännössä vastaavat ominaisuudet halvemmallakin.
 
Linkki verkkokauppaan:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=41313
 
Vaihtoehtoina tällä hetkellä on lähinnä canonin ixus 100 ja ixus 110.
 
Vauhti korjaa virheet
ankkiz
16.09.2009 10:36:37 (muokattu 16.09.2009 10:39:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoituksenani oli leikellä/tallentaa treenikämpällä kuvaamamme video vähän pienemmäksi windows movie makerin avulla, mutta törmäsin sellaiseen ongelmaan, että kun importatun videoleikkeen vetää collections kansiosta aikajanalle, ei soitin toista muuta kuin äänet.
 
Kieltäytyy myös tallentamasta tiedostoa lopulliseen muotoonsa. Pyytää tarkastamaan, että alkuperäisleikkeet ovat tallella (ok), sekä tallennuskohteessa on tilaa (ok). Jatkovaihtoehtoina "Finish" ja "Cancel", joilla molemmilla sama lopputulos.
 
Helppiä luin jotain puolisentoistatuntia täysin tuloksetta, joten te olette tästedes ainoat oljenkorteni.
 
Kuuntele möhlö! www.mikseri.net/lampas
Kukkis 77
16.09.2009 19:49:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Tarkoituksenani oli leikellä/tallentaa treenikämpällä kuvaamamme video vähän pienemmäksi windows movie makerin avulla, mutta törmäsin sellaiseen ongelmaan, että kun importatun videoleikkeen vetää collections kansiosta aikajanalle, ei soitin toista muuta kuin äänet.
 
Varmaankin kodekkeja uupuu. Missäs formaatissa se kamerasta koneelle viety videotiedosto on?
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Sir Härö
16.09.2009 21:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos movie makerissa mitään "Log and capture" valintaa? Tai "tuo video"?
 
Ko. valinnoilla video tuodaan suoraan ohjelman läpi koneelle eikä moisia ongelmia pitäisi tulla.
 
If you can't convince them, confuse them
tsugaru
22.09.2009 18:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi saada samalle dvd:lle vhs:ltä kopioidut videonpätkät erillisiksi tiedostoiksi, jotta yhden niistä voisi siirtää youtubeen. Tietäisiköhän joku, miten se erottaminen tapahtuisi?
 
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 59 10 11 12 13

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «