Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 517 18 19 20 21
arska72
12.04.2014 00:33:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime syksynä minulle tehtiin tuo rannekanava leikkaus vasempaan.
Elämän laatu parani huomattavasti.Yöt menee ilman heräämisiä puutumiseen,työ luistaa ja otelauta käsi ei puudu missään vaiheessa.
Oman käsityksen mukaan,ennen leikkaus päätöstä tehdään aina se sähkötutkimus.
Sen suorittanut lääkäri sanoi sen kertovan absoluuttisen totuuden leikkauksen tarpeesta.
Tunnen yli kymmenen henkilöä,kenelle tämä on tehty.Kaikki ovat onnistuneet.
 
Terve ruumis ei työtä kaipaa ja sairas ei voi tehdä.
baron
12.04.2014 10:52:33 (muokattu 12.04.2014 10:53:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos diagnoosi on oíkea:
1. Kivut jäävät leikkauspöydälle
2. Tuntohäiriöt korjautuvat viikoissa
3. Halvaukset/lihassurkastumat ei koskaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
freakingenius
02.05.2014 10:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iski pari päivää sitten joku mukava rasitusvamma? yläselkään ja siitä alkoi säteillä laajemmalle alueelle ja koko vasempaan käteen. Ei pystynyt tekemään yhtään mitään, ei edes nukkumaan. Hengittäminenkin oli pahimmassa vaiheessa vaikeaa ilman hirveitä kipuja. Nyt on hellittänyt onneksi. En tiedä onko liiallinen kitaran räplääminen syypää. Kova on hinku räpläämään lisää.
 
rähmä
17.09.2014 11:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys
 
Suosittelen kokeilemaan hierontaa käsiin. Jos ongelma on päässyt pahaksi, pitää ottaa ainakin 4 puolentoistatunnin hierontaa kahden viikon sisällä.
 
Todennäköisesti käsiin on tullut myös tulehdusta. Eli pidä soittamisesta parin viikon tauko ja samanaikaisesti tulehduskipulääke kuuri ennen kuin menet hierontaan. Hiero kipualueille myös jotain kipugeeliä, geeli pitää hangata iholle kunnolla jotta se menee syvälle ihoon näin saat paremman tehon.
 
Muista tehdä myös venytyksiä käden lihaksille joka päivä.
 
Hieronnan jälkeen hoidat käden lihaksia päivittäisellä venyttelyllä, omatoimisella hieronnalla. Voit harjoitella hoitamaan käsiesi lihaksia lihaskalvolastalla (gastron tegnique). Lastan voit tehdä itse tai ostaa netistä. Tekniikka nopeuttaa lihasten palautumista, lisäten aineenvaihduntaa. Kylmä/kuuma hoito on myös tehokas.
Upotat kätesi jääkylmään veteen ja pidät niitä siihen upotettuna niin kauan kuin pystyt. Senjälkeen suihkutat niitä lämpimällä vedellä tai otat saunassa oikeen kunnon löylyt. Toista käsittely muutaman kerran. Uimahallissa voit upottaa kätesi kylmäaltaaseen ja sitten kunnon löylyt. Jos haluat olla pedantti lopeta hoito kylmäkäsittelyyn.
 
Yleensä hieronta auttaa. Jos vaiva on ollut kauan kannattaa olla kärsivällinen.
Leikkausta kehoittaisin välttämään niin pitkälle kun pystyy, kannattaa kokeilla miedompia hoitoja ensin. Leikkauksissa on olemassa aina suuret riskit, harvoin kädet palaavat ennalleen leikkauksen jälkeen. Muista myös että kortisoni tuhoaa ja haurastuttaa lihaksia.
 
,Ardy
11.02.2015 17:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos mahdollista että kyseessä on juuri tämä kyseinen, vaikken ole ranteessa mitään selvää kipua tuntenut. Etusormeni ensimmäinen (sormenpäätä lähimpänä) oleva nivel sen sijaan tuntuu välillä hieman jäykältä ja siinä on vaihtelevaa kipua. Kipu ei estä soittamista mutta syö motivaatiota soittamisesta jne. Tämä siis molempien käsien etusormissa, myös keskisormessa välillä jotain pientä, mutta todellakin minimaalista. Olen vähän huolissani vaivan kanssa, se on vaivannut jo useamman kuukauden. Lääkärissäkin kävin, johon lekuri vain totesi ettei tässä mitään ole ja sanoi että "syö buranaa". Käytän myös tietokonetta todella paljon päivittäin.
 
baron
11.02.2015 20:48:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

,Ardy: Onkos mahdollista että kyseessä on juuri tämä kyseinen, vaikken ole ranteessa mitään selvää kipua tuntenut. Etusormeni ensimmäinen (sormenpäätä lähimpänä) oleva nivel sen sijaan tuntuu välillä hieman jäykältä ja siinä on vaihtelevaa kipua. Kipu ei estä soittamista mutta syö motivaatiota soittamisesta jne. Tämä siis molempien käsien etusormissa, myös keskisormessa välillä jotain pientä, mutta todellakin minimaalista. Olen vähän huolissani vaivan kanssa, se on vaivannut jo useamman kuukauden. Lääkärissäkin kävin, johon lekuri vain totesi ettei tässä mitään ole ja sanoi että "syö buranaa". Käytän myös tietokonetta todella paljon päivittäin.
 
Ei ranteessa ole kipua rannekanavaroireyhtymässä.
Oireet on
1. 1-4 sormista jonkun/joidenkin tunnottomuus/kipu.
2. Niitten toimintahäiriö
3. Epämääräinen yöllinen yläraajan kipu (Brachialgia paresthetica nocturna)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
lifer
15.07.2016 14:56:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässäpä tullut mielenkiintoisia kokemuksia ja vinkkejä. kiitos niistä.
 
en äkkiseltään törmännyt, että olisi nostettu esille myös soittimeen tehtävät muutokset. on puhuttu jonkin verran soittoasennoista mutta oma järki sanoisi, soittimen tulisi olla tästä näkökulmasta katsottuna mahdollisimman kevyesti soitettava. toki tässä kohtaa miettii jokainen itselleen sopivaa virettä ja kielen paksuutta mutta ajattelen, että omaan soittoon mahdollisimman ohuet kielet tekee soittamisesta fyysisesti vähemmän rasittavaa.
normaali viritteisessä musisoinnissa olen käyttänyt hieman paksumpaa settiä ja soitettujen tuntien kertyessä vyöllä alkaa otelautakäsi ajoittain reagoimaan. koitan lähteä asiaa ratkomaan soittoasentoihin kiinnittämällä huomiota sekä vaihtamalla kielisetin pykälää ohuempaa.
 
bussoli
31.08.2016 20:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä kokemusta "ranteen osittaisesta jäykistämisestä" leikkauksella. Kyseessä on siis vanha veneluun murtuma oikeassa ranteessa joka ei ole luutunut. Veneluuta ei voida enää korjata joten se poistetaan ja lopuista luista kasataan "uusi ranne". Leikkauksen seurauksena ranteen liikerata pienenee. Olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavanlaisesta operaatiosta soittajilta, jos sellaisia löytyy. Suoli24 keskusteluista kun ei aina saa kovinkaan hyvää käsitystä mistään aiheesta.
 
Ahti Tuumiainen
02.06.2018 06:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on alkanut vasen ranne kipuilemaan. Otelautakäsi siis. Mistähän vois johtua? Olen kyllä treenannut skitansoittoa 10 tuntia melkein päivittäin, voisko johtua siitä... Teenköhän jotain väärin?
 
tomten
19.12.2018 21:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tehtiin tuo kanavan ahtaumaleikkaus oikeaan käteen. Työperäinen ehkä Oli puutumista peukalo,etusormi ja keskisormi. Ja kivut ainoastaan nukkuessa. Ne viimeset ennen leiikausta olivat unettomia hammasta purren jotkut yöt. Sähkötutkimus vahvisti heti ahtaumadiagnoosin. Lääkäri valotti että tuo on ihmisen tavallaan "suunnitteluvirhe" se on alunperin jo liian ahdas ja siksi yleinen vaiva.
 
Leikkauksen jälkeen olivat vaivat hei, hei. Ainoa joskus harvoin kun esim keppijumppa tai venyttelyä tekee niin sellanen jännä hermon pieni kihelmä tai säkenöinti voi häivähtää muttei kipuna. Täydellisen tyytyväinen siis.
 
cr4b
20.12.2018 13:15:47 (muokattu 20.12.2018 13:32:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, olen usein pelonsekaisin tuntein lukenut tätä ketjua, kun itsellä on ollut jo kauan vasemman käden satunnaista puutumista (olen vasenkätinen). Puutumisen saattoi aiheuttaa soittamisen lisäksi esim. kynällä kirjoittaminen pitkään. Välillä käsi on ollut parempi, välillä huonompi.
 
Viime aikoina käsi on ollut aina puuduksissa aamuisin ja on alkanut esiintyä myös ranteen voimakasta kipua öisin, joka säteilee rintaan, kainaloon ja lapaan asti. Tällöin kättä on myös vaikea laittaa nyrkkiin kivun/ahtauden tunteen takia. Laitoin soittamisen nyt tauolle, mikä on poistanut kivut, mutta käsi on nyt jatkuvasti lievästi puuduksissa juuri peukalon puolelta, mutta eniten tuntuisi olevan etu- ja keskisormi sekä nimetön.
 
Venyttelyt ym. on kokeiltu ja havaittu täysin tuloksettomaksi. Hieronnassakin olen käynyt, mutta en kuitenkaan ole kokeillut tuota aikaisemmin mainittua parin viikon "hierontakuuria" jossa otetaan useampi sessio. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen ENMG-tutkimukseen.
 
Hartian seutu on myös tosi kireänä, ja mietin, onko tässä vielä muita mahdollisuuksia kuin rannekanava?
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
baron
20.12.2018 20:47:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Hartian seutu on myös tosi kireänä, ja mietin, onko tässä vielä muita mahdollisuuksia kuin rannekanava?
 
Käy siinä EMG:ssä. Jos siinä ei näy rannekanavaoireyhtymä niin alat miettiä muita vaihtoehtoja.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
cr4b
25.12.2018 15:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Käy siinä EMG:ssä. Jos siinä ei näy rannekanavaoireyhtymä niin alat miettiä muita vaihtoehtoja.
 
Jep. Nyt ollut melkein 2 viikkoa koskemattakaan kitaraan, ja oireet ovat täysin samat eli puuduksissa koko ajan.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
cr4b
28.12.2018 14:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Jeps, olen usein pelonsekaisin tuntein lukenut tätä ketjua, kun itsellä on ollut jo kauan vasemman käden satunnaista puutumista (olen vasenkätinen). Puutumisen saattoi aiheuttaa soittamisen lisäksi esim. kynällä kirjoittaminen pitkään. Välillä käsi on ollut parempi, välillä huonompi.
 
Viime aikoina käsi on ollut aina puuduksissa aamuisin ja on alkanut esiintyä myös ranteen voimakasta kipua öisin, joka säteilee rintaan, kainaloon ja lapaan asti. Tällöin kättä on myös vaikea laittaa nyrkkiin kivun/ahtauden tunteen takia. Laitoin soittamisen nyt tauolle, mikä on poistanut kivut, mutta käsi on nyt jatkuvasti lievästi puuduksissa juuri peukalon puolelta, mutta eniten tuntuisi olevan etu- ja keskisormi sekä nimetön.
 
Venyttelyt ym. on kokeiltu ja havaittu täysin tuloksettomaksi. Hieronnassakin olen käynyt, mutta en kuitenkaan ole kokeillut tuota aikaisemmin mainittua parin viikon "hierontakuuria" jossa otetaan useampi sessio. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen ENMG-tutkimukseen.
 
Hartian seutu on myös tosi kireänä, ja mietin, onko tässä vielä muita mahdollisuuksia kuin rannekanava?

 
No niin, sieltähän paljastui vakava-asteinen medianushermon pinnetila ranteessa ja leikkaushoitoa suositeltiin, elikkä sinne sitten vaan...
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
KenSentMe
18.02.2020 19:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totanoin...mites aloittelijat? Mulla on ranne kipeenä vaikka sottanut vasta pari kuukautta. Voisiko ajatella että tässä opetellaan tulevaa rannevammaa väärillä soitto otteilla?
 
Hynkel
09.03.2020 16:39:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KenSentMe: Totanoin...mites aloittelijat? Mulla on ranne kipeenä vaikka sottanut vasta pari kuukautta. Voisiko ajatella että tässä opetellaan tulevaa rannevammaa väärillä soitto otteilla?
 
Kyllä se voi näin olla. Mitään kipua ei saa olla, koska normaali soittoasento ei kipua ranteeseen tee ilman jotain rakenteellista vikaa. Toki ylirasitus voi aiheuttaa kaikenlaista. Oletko ammattitaitoisen soitonopettajan kanssa tsekannut soitto- ja treeniasentoa? Se on todella tärkeä asia ja olennainen osa soittotaitoa.
 
It really is now isn't it?
Bulli
20.04.2020 23:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2017 keväällä ensimmäisen kerran heräsin aamuyöllä vasemman käden etusormen, keskisormen ja nimettömän kovaan puutumissärkyyn. Luulin johtuvan jossain hartiaseudulla olevasta jumista tai pinteestä. Kova lihastreeni helpottikin hiukan. Käytin myös käsitreenilaitetta sormien ja kämmenlihasten treenaamiseen säännöllisesti. Soittaminen sujui vaihtelevasti. Sinnittelyä pari vuotta, kunnes 2018 syksyllä oikea käsi alkoi myöskin oireilemaan. Edelleen en mennyt vieläkään lekuriin, jatkoin käsien treenaamista sinnikkästi. Sitten 2019 syyskuussa romahdus. Soittaminen tyssäsi lähes täysin, sormet puutuivat minutin sisään tunnottomiksi pötkylöiksi. Työnteko(olen koneasentaja) huononi todella paljon. Tammikuussa 2020 työterveyteen, siitä tutkimuksiin eli ENMG kumpaankin käteen. Tulos; vasen keskivaikea/vaikea, oikea keskivaikea. ( luokitukset ahtaumalle ovat lievä,kohtuullinen,keskivaikea, vaikea). Vasen leikattu 14.4 , oikea leikataan 29.5. Vasemman käden hermo oli jo kaventunut voimakkaan ahtauman takia. Käsien lihakset ja hermotus pysyivät kunnossa kovan ja kivuliaankin treenin avulla. Puutumisoireet aamuöisin hävisivät heti leikkauksen jälkeisenä yönä. Jopa soittamaankin pystyy jotenkin, vaikka leikkauksesta on vasta 6 päivää.
Sormet EI puudu, lievää kihelmöintiä, joka ei haittaa ollenkaan.(kihelmöinnin pitäisi poistua ajan myötä).
 
Yhteenveto; Jos ilmenee samanlaisia oireita kun meikäukolla, niin ENMG tutkimuksiin vaikka väkisin. Tutkimus selvittää onko kyse rannekanavaoireyhtymästä. Ainakin käsikirurgi sanoi ettei mikään muu kuin leikkaus tätä korjaa.. luulisi ammattilaisen tietävän. Minä menin melkein liian myöhään, meinas soittaminen loppua kokonaan.
 
Tällanen tarina Bullisedällä. Soittamisiin.
 
Bulli
21.04.2020 00:01:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, vielä lisäys edelliseen.
Leikkaus maksaa Mehiläisen sairaalassa vähän yli tuhat euroa. ENMG hinnasta en tiedä, epäilisin noin 500€ + -100€. Meikäläinen on työn puolesta Mehiläisen asiakas. Vakuutusyhtiö lähi-tapiola (joka on mehiläisen vakuutusyhtiö) korvasi kummankin käden leikkauksen, piti olla leikkaavan kirurgin lausunto leikkauksen tarpeellisuudesta ja johtuuko se työn rasituksista.
Mulle kerrottiin että yleisen puolen leikkausjonosta ei tiedä pääseekö ens kuussa tai ensi vuonna jos silloinkaan...ja silloin on huonolla tuurilla hermotukset paskana ja lihakset surkastuneet.
 
Oli senverran kädet huonoksi menneet että olisin maksanut vaikka itse koko roskan. Vaikka luottokortilla.
Kyyllähän sitä tietysti vois ostaa ennemmin uusia soittokamoja sillä rahalla.....mutta jos ei ole käsiä millä pystyis soittaan niitä, niin...öh.
 
Terv. Bulli.
 
lifer
02.12.2020 09:11:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä ihmisillä kokemuksia eri skaalaisten soittimien vaikutuksista käsivaivoihin?
Ostin Firebirdin eli leveämmällä ja paksummalla kaulalla olevan soittimen straton tilalle ja otelautakäsi (vasen) alkoi kipeytymään samoin tein. Ei toki itselle ihan uusi vaiva mutta kuitenkin käsi on kestänyt paremmin ohuemmalla kaulalla soittelut kuin tuolla pölkyllä.
 
Kefiiri
02.12.2020 09:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko varma että syynä on kaulan muoto eikä se, että Firebirdissä se kaula on niin pitkällä siellä otelautakäden suunnalla, että soittoasento ei ole kauhean ergonominen?
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 517 18 19 20 21

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «