Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vasenkätiseksi opettelu
1 2
Inevitable
05.03.2024 08:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän omituisempi aihe, onko kellään kokemusta kitaransoiton opettelusta vasenkätisesti? Taustaa sen verran, että olen siis soittanut viimeiset 15 vuotta oikeakätisesti, mutta otelautakäden sormissa sen verran paha nivelrikko että ei enää taivu juurikaan. Plektraa pystyisin vasemmassa kädessä pitämään ja oikea käsi on täysin kunnossa. Mitenhän vaikea projekti olisi opetella soittamaan vasuristi.
 
mpekkanen
05.03.2024 08:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä taitaa olla aika mahdoton tehtävä muuttaa kätisyyttä.
 
Mitä jos opettelisit soittamaan lap steel kitaraa?
 
Inevitable
05.03.2024 08:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Kyllä taitaa olla aika mahdoton tehtävä muuttaa kätisyyttä.
 
Mitä jos opettelisit soittamaan lap steel kitaraa?

 
Lap steel olisikin aika kova. Toki varmasti vasuriksi opettelu onnistuisi mutta ei koskaan sinne päinkään samala tasolla kuin nyt soitan oikeakätisesti, joka voisi taas olla tosi turhauttavaa.
 
Iiwana-80
05.03.2024 09:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kysyy Geminiltä (Googlen AI) niin se lohduttaa näin:
 
Kyllä, on mahdollista opetella käyttämään vasenta kättä yhtä hyvin kuin oikeaa, vaikka se vaatiikin aikaa ja harjoittelua. Aivomme ovat plastisia, eli ne muokkautuvat ja sopeutuvat uuden tiedon ja taitojen oppimiseen.
 
Tässä on joitakin vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua oppimaan käyttämään vasenta kättä:
 
Aloita yksinkertaisista tehtävistä:
 
Harjoittele syömään vasemmalla kädellä.
Pese hampaat vasemmalla kädellä.
Harjoittele kampaamista vasemmalla kädellä.
Kirjoita ja piirrä vasemmalla kädellä.
 
Ole kärsivällinen:
 
Älä lannistu, jos et näe tuloksia heti. Käsien koordinaation ja hienomotoriikan kehittäminen vaatii aikaa ja toistoa.
 
Harjoittele säännöllisesti:
 
Varaudu siihen, että vasenkätisyyden oppiminen voi viedä kuukausia tai jopa vuosia. Tärkeintä on harjoitella säännöllisesti, jotta aivosi ehtivät sopeutua uuteen käden käyttöön.
 
Käytä apuvälineitä:
 
On olemassa apuvälineitä, jotka voivat helpottaa vasenkätisyyden oppimista. Näitä ovat esimerkiksi vasemmankätisten sakset, veitset ja kirjoitusvälineet.
 
Löydä tukea:
 
On olemassa vertaistukiryhmiä ja muita resursseja, jotka voivat auttaa sinua vasenkätisyyden oppimisessa.
 
Muista, että tärkeintä on olla kärsivällinen ja harjoitella säännöllisesti. Ajan ja vaivan avulla voit oppia käyttämään vasenta kättä yhtä taitavasti kuin oikeaa.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
Mordax
05.03.2024 10:50:23 (muokattu 05.03.2024 10:50:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se varmasti parempi vaihtoehto on vasenkätisyyttä opetella, kuin jättää soittohommat tyystin sikseen.
 
Ei tietenkään ole hienomotorisesti sama asia, mutta koska klassisen kitaran soitossa olen pitänyt oikeassa kädessä pitkiä kynsiä, niin monta arkista juttua hoidan vasemmalla kädellä. Omat kynnet on sen verran hauraat varsinkin siinä vaiheessa kun niihin tulee riittävästi mittaa, jolloin mielelläni säästää niitä sen verran että jättää riskialttiimmat hommat suosiolla vasemmalla kädellä tehtäväksi. Ja hyvin sujuu.
 
Jos jossain vaiheessa a) leikkaan kynnet ja b) on aikaa alkaa opetella, niin pitäisi kyllä kokeilla miten kätisyyden vaihto onnistuu kitarahommissa. Voisi olla oikein mainioita aivotreeniä se.
 
Gary Enfield
05.03.2024 12:15:08 (muokattu 05.03.2024 12:15:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Inevitable: Vähän omituisempi aihe, onko kellään kokemusta kitaransoiton opettelusta vasenkätisesti? Taustaa sen verran, että olen siis soittanut viimeiset 15 vuotta oikeakätisesti, mutta otelautakäden sormissa sen verran paha nivelrikko että ei enää taivu juurikaan. Plektraa pystyisin vasemmassa kädessä pitämään ja oikea käsi on täysin kunnossa. Mitenhän vaikea projekti olisi opetella soittamaan vasuristi.
 
Olen kokeillut, koska olen vasuri, mutta soitan oikeakätisesti. Motorisesti pitää oppia kaikki uudestaan. Muutaman viikon soittelun jälkeen kääntyi otelauta päässä, mikä helpotti ja nopeutti hahmottamista. Lopetin, koska ei ollut pakko, lähinnä uteliaisuuttani kokeilin.
Eli pakottavassa tapauksessa kyllä se onnistuu, jos ei halua vaihtaa soitinta. Alusta joutuu alkamaan ja opettelemaan uudestaan, mutta se otelaudan hahmottaminen alkaa sujua entiseen malliin jo kuukauden päästä. Semmoista kokemusta.
 
Zibaldone
05.03.2024 13:45:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäpäs siinä. Mikään ei estele. Itse kokeilin vasuria muutamia kertoja vaan seurauksena oli päänsärkyä ja hartiajumeja.
 
p130
05.03.2024 14:00:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuu varmasti, jos halu ja motivaatio opetella ylittävät homman epämukavuuden.
 
Sen kun vaan opettelee, toteaisi eräs jo palstan jättänyt hahmo.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Kontiak
05.03.2024 15:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mordax: Kyllähän se varmasti parempi vaihtoehto on vasenkätisyyttä opetella, kuin jättää soittohommat tyystin sikseen.
 
Tosin se voi olla niinkin, että soittohommista ei pääse eroon kuin soittamalla - olipa nivelrikkoa tai ei. Silloinhan nivelrikkoiselle kätisyyden vaihtaminen on oikeinkin hyvä vaihtoehto.
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
mpekkanen
05.03.2024 16:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan yhden vasenkätisen kaverin, joka teki normaalisti kaiken vasenkätisesti, mutta soitti oikeakätisesti. Kirjoitti ja söi vasemmalla, mutta tosiaan soitti toisinpäin. En tiedä miten se on mahdollista. Joskus itse olen kokeillut vasenkätisesti soittaa ja se tuntuu täysin mahdottomalta.
 
JohnnyLee
05.03.2024 21:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeaa se varmasti aluksi on, mutta paljon helpottaa, kun 15 vuoden kokemuksella tiedät, kuinka soittohomma ylipäänsä tapahtuu.
Alkuvaiheen "vauvan motoriikasta" kun kehittyy, niin sitten kehityskaari lienee aikamoista, jos päivittäin jaksaa kovasti treenata.
 
Klikkaa musanäytettä!
Arkka
05.03.2024 22:19:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Muistan yhden vasenkätisen kaverin, joka teki normaalisti kaiken vasenkätisesti, mutta soitti oikeakätisesti. Kirjoitti ja söi vasemmalla, mutta tosiaan soitti toisinpäin. En tiedä miten se on mahdollista. Joskus itse olen kokeillut vasenkätisesti soittaa ja se tuntuu täysin mahdottomalta.
 
Kato klasarimaailmaa. Kaikki soittaa "oikeakätisesti" kätisyydestä riippumatta. Eiköhän kömpelyys perustu 99 prosenttisesti harjoituksen puutteeseen. Kätisyys itsessäänkin taitaa olla vähän monimutkaisempi ilmiö, mitä voisi äkkiseltään luulla.
 
Kefiiri
06.03.2024 08:53:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Mikäpäs siinä. Mikään ei estele. Itse kokeilin vasuria muutamia kertoja vaan seurauksena oli päänsärkyä ja hartiajumeja.
 
Se on varmaan vaikeimpia juttuja tuossa kätisyyden vaihtamisessa että oppii soittamaan ilman ylimääräisiä lihasjännityksiä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
gemisti
07.03.2024 07:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Muistan yhden vasenkätisen kaverin, joka teki normaalisti kaiken vasenkätisesti, mutta soitti oikeakätisesti. Kirjoitti ja söi vasemmalla, mutta tosiaan soitti toisinpäin. En tiedä miten se on mahdollista. Joskus itse olen kokeillut vasenkätisesti soittaa ja se tuntuu täysin mahdottomalta.
 
Ite oon kanssa vasenkätinen, mutta soitan oikeakätisillä vehkeillä. Tässä varmasti vaan se, että kotona pikkupoikana kaikki tarjolla olevat vehkeet oli oikeakätisiä, eli siten soittaa miten opettelikin. Enkä ole koskaan huomannut mitään rajoitetta siinä, joskaan en ole mikään ällistyttävän hyvä soittaja muutenkaan :'D
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Otustelija
07.03.2024 08:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Kyllä taitaa olla aika mahdoton tehtävä muuttaa kätisyyttä.
 
Jos lähtökohtainen asenne on tuo, niin tuskin kannattaa edes yrittää.
 
Onhan noita jotka opettelee toiste päin touhun. Koskee kaikkea mahdollista. Oli sitten soittaminen, kirjoittaminen tai mitä vain.
 
stratomaster
07.03.2024 19:15:09 (muokattu 07.03.2024 20:38:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gemisti: Ite oon kanssa vasenkätinen, mutta soitan oikeakätisillä vehkeillä. Tässä varmasti vaan se, että kotona pikkupoikana kaikki tarjolla olevat vehkeet oli oikeakätisiä, eli siten soittaa miten opettelikin. Enkä ole koskaan huomannut mitään rajoitetta siinä, joskaan en ole mikään ällistyttävän hyvä soittaja muutenkaan :'D
 
Sama täällä, olen melko lailla umpivasuri muuten, mutta soitan oikeakätisesti. Se oli itselleni ihan luontevaa alusta alkaen, eikä mikään muu tullut edes mieleen. Varmaan tuokin on saattanut vaikuttaa, ettei vasurikitaroita ollut kokeiltavaksi. Hyvin tää on sujunut näinkin. Tosin plekutekniikka ei ole kovin hyvä, mutta otelautakäden tatsi ja voima kompensoivat sitä.
 
Välillä tulee huvikseen kokeiltua vasenkätisesti soittoa ihan vain kääntämällä oikeakätinen kitara sylissä. Ainakaan siinä ei oma vasenkätisyys auta yhtään, soittotaitoni noin päin ilman mitään harjoittelua on tasan nolla tai ainakin hyvin lähellä sitä.
 
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen, totta kai vasenkätisesti voi oppia soittamaan. Vaatii ehkä jonkin verran töitä ja kärsivällisyyttä, mutta parempi niin kuin totaalinen soiton lopettaminen. Toisaalta ehkä helpottaa, että kitara on jo tuttu soitin ja tietää kuinka asiat tulee tehdä. Tekniikka ja käsien koordinaatio haltuun, niin siitä se lähtee.
 
WanhaWetäjä
10.03.2024 16:59:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stratomaster:
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen, totta kai vasenkätisesti voi oppia soittamaan. Vaatii ehkä jonkin verran töitä ja kärsivällisyyttä, mutta parempi niin kuin totaalinen soiton lopettaminen. Toisaalta ehkä helpottaa, että kitara on jo tuttu soitin ja tietää kuinka asiat tulee tehdä. Tekniikka ja käsien koordinaatio haltuun, niin siitä se lähtee.

 
Omalta kohdalta juna on jo aikaa sitten mennyt JOS pitäsi opetella oikeakätisesti soittamaan eli olen umpivasuri joka on soittanut kitaraa yli 50 vuotta, enemmän ja vähemmän aktiivisesti ja jopa ammatikseni, soitan myös lapuista ja musiikin teoria on aika ok hallussa joten tiedän mistä minkäkin äänen löydän otelaudalta.
 
Kokeilin tyttären oikeakätisellä kitaralla millaiset lähtökohdat olisivat jos joutuisin nivelrikkoni takia luopumaan vasurina soittamisesta, vaikeaa oli löytää jopa helpoin Em molli sointu saati että pystyisin jotain helppoa riffia soittamaan.
Tällä hetkellä nivelrikko on hallinnassa enkä tarvi lääkkeitä ja sormissa ei ole kipuja mutta tietynlainen jäykkyys ja motorinen kömpelyys hieman vaivaa joissain arkisissakin asioissa kuin myös soitossa.
 
Varmaankin homma toimii JOS lähdetään nollasta mutta kun kaikki jutut ovat ns selkärangassa/lihasmuistissa tietyllä tapaa opittuna ja järjestyksessä niin aika epätoivoiselta homma tuntuu. Voi olla toki kovin yksilöllisistä mutta tuo sinuun kommenttisi " vaatii jonkin verran töitä ja kärsivällisyyttä" on aika yltiöpositiivinen ajatelma.
 
Rick Beatolta pohdintaa aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=o1mcgV_3O0c
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Arkka
10.03.2024 18:42:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällanen tuli vastaan:
https://forum.troygrady.com/t/relearned-left-handed-thank-you/11302
 
Siinä ilmeisesti pari vuotta kääntämisen jälkeen.
 
Googlella löytyy kasa anekdootteja muiltakin, mutta harmillisen vähän taltiointeja prosessista. Siinä olisi saumaa mielenkiintoiselle videosarjalle, joka voisi osaltaan toimia motivaattorinakin.
 
stratomaster
10.03.2024 22:36:37 (muokattu 10.03.2024 22:39:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Omalta kohdalta juna on jo aikaa sitten mennyt JOS pitäsi opetella oikeakätisesti soittamaan eli olen umpivasuri joka on soittanut kitaraa yli 50 vuotta, enemmän ja vähemmän aktiivisesti ja jopa ammatikseni, soitan myös lapuista ja musiikin teoria on aika ok hallussa joten tiedän mistä minkäkin äänen löydän otelaudalta.
 
Kokeilin tyttären oikeakätisellä kitaralla millaiset lähtökohdat olisivat jos joutuisin nivelrikkoni takia luopumaan vasurina soittamisesta, vaikeaa oli löytää jopa helpoin Em molli sointu saati että pystyisin jotain helppoa riffia soittamaan.
Tällä hetkellä nivelrikko on hallinnassa enkä tarvi lääkkeitä ja sormissa ei ole kipuja mutta tietynlainen jäykkyys ja motorinen kömpelyys hieman vaivaa joissain arkisissakin asioissa kuin myös soitossa.
 
Varmaankin homma toimii JOS lähdetään nollasta mutta kun kaikki jutut ovat ns selkärangassa/lihasmuistissa tietyllä tapaa opittuna ja järjestyksessä niin aika epätoivoiselta homma tuntuu. Voi olla toki kovin yksilöllisistä mutta tuo sinuun kommenttisi " vaatii jonkin verran töitä ja kärsivällisyyttä" on aika yltiöpositiivinen ajatelma.
 

 
Rick Beatolta pohdintaa aiheesta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=o1mcgV_3O0c

 
Pitäiskö luovuttaa edes yrittämättä? Ei olis ainakaan mun ratkaisu tuossa tilanteessa. Tuossa pari linkkiä aiheesta, videossa Billy Mc Laughlin, joka on nyt käännön jälkeen jopa parempi mielestään. Tosin aika erikoinen tekniikka herralla muutenkin. Samoin tuossa Arkkan linkissä tyyppi on 2 vuoden treenin jälkeen lähes vanhalla tasollaan. No, ehkä 2 vuotta tiivistä treeniä on se mainitsemani jonkin verran töitä. Eihän se tietenkään ihan viikossa taitu.
 
https://www.thegearpage.net/board/i … -after-playing-for-a-while.2176584/
 
https://youtu.be/cNOkvG-15wA
 
Zibaldone
10.03.2024 23:35:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Hauskaa! Omoshiroi! Beaton videoon reagoiden, kirjoitan kiinaa ja japania, siinä on hieman eri lihasmuisti kehittynyt kuin suomen ja englannin kirjoittamisessa. Hanzi- ja kanji -merkeissä on 1-30 vetoa ja kaikille on oma vetojärjestys... ja 1-20 luentatapaa.)
 
Rumpujen järjestys on minulle vasenkätinen, jostain syystä pienenä kun soittelin tyynyihin ja poljin lattiaan (kun ei ollut oikeita rumpuja) tein sen vasuristi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «