Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja | |
---|
|
Mitä taikuutta tämä on: Gojiran Born in Winterissä tulee pull-off 7-välistä 2:een, no tuo vielä juuri onnistui, mutta sitten menee tosi kummaksi kun tulee pull-off 12:sta 2:een. Sanokaa, että tuohon on joku apuväline, ei kai tuota muuten voi soittaa? Vai onko lie Songsterissa nuo kohdat merkitty jotenkin väärin, tarkoittaen jotain muuta tapaa. | |
Iris K.: Mitä taikuutta tämä on: Gojiran Born in Winterissä tulee pull-off 7-välistä 2:een, no tuo vielä juuri onnistui, mutta sitten menee tosi kummaksi kun tulee pull-off 12:sta 2:een. Sanokaa, että tuohon on joku apuväline, ei kai tuota muuten voi soittaa? Vai onko lie Songsterissa nuo kohdat merkitty jotenkin väärin, tarkoittaen jotain muuta tapaa. Kaipa ne täppäyksiä ovat. En tosin ole perehtynyt juuri kyseisen biisin soittamiseen. Youtubesta kannattaa etsiä ja katsella oppitunteja ja covereita, hakusanoiksi Youtubessa tässä tapauksessa esim: Gojira Born In Winter guitar cover tai Gojira Born In Winter guitar lesson Tietysti on välillä niin, että joku soittoesimerkki on päin honkia, mutta usein löytyy varsin hyvätasoisia vetoja ja esimerkkejä joista voi ottaa opikseen. | |
calf: Pidättekö täppäävän käden sormissa pitkiä vai lyhyitä kynsiä? No tämä onkin ikuisuusongelma. Klassista kitaraa varten haluaisin kasvattaa kynnet, mutta täppäyshommissa ne on tiellä/alttiina vahingoittumiselle. Olen miettinyt, voisiko täpätä plektralla, mutta soundi ei ole niin hyvä kuin sormenpäällä ja plektra saattaa vahingoittaa otelautaa(?). Keksin aikoinaan sellaisen ratkaisun, että yritin opetella täppäämään pikkusormella (muissa näppäilykäden sormissa pidempi kynsi). Mutta se jäi kuriositeetiksi pikkusormen heikkouden vuoksi. Mutta voisikohan se vahvistua treenaamalla? | Jaketsu 21.04.2020 21:32:52 (muokattu 21.04.2020 21:40:38) | |
|
Tosiaan nyt kun vallitsevasta tilanteesta johtuen on aikaa, niin onpahan tullut treenattua oikein ajatuksella enemmän kuin vuosiin. Aloin kahlaamaan läpi Jarmo Hynnisen Rhythm & Blues Workshopia ja tuli törmättyä mielenkiintoiseen heikkouteen omassa soitossa: kvarttien soittaminen (ja osin pentatoninen asteikko). Tajusin, että olen vältellyt kvarttien soittoa melodisissa jutuissa kuin ruttoa. Jotenkin tämä vielä korostuu pentatonisilla linjoilla, koska ei tule käytettyjä omia lihasmuistiin jumiutuneita maneereita (legatot, liuut jne.) ja jos haluaa pikata kaikki nuotit. Pentatonic niminen etydi vie tosi voimakkasti epämukavuusalueelle kun alan nostamaan tempoa lähelle 85% tavoiteltavasta. Siispä kysynkin: kuinka soitatte kvartteja ja miten pikkaatte ne? Hynnisen kirjan luvussa 2 esitellään pentatonisella asteikolla harjoituksia, joissa pyritään rullaamaan otelaudan sormea joko ylös tai alaspäin kvarttien soittamiseksi. Eli siis vaikka A mollipentatoninen 5. asemasta, laskevasti E,D,A,E (E b-kielen 5. nauhalta, muut laskevasti 7. nauhalta) kuudestatoistaosanuoteilla. Tuossa nyt on kaksi kvartti-intervallia peräkkäin. Miten soittaisitte linjan jos ajatuksena on, että pystyisi tuollaisia ideoita toteuttamaan vauhdikkaallakin tempolla ja nimenomaan kaikki nuotit plektralla näpäten? Nimettömällä kaikki 7. nauhan sävelet (D,A,E)? Alternate pikkauksella kaikki? edit: https://youtu.be/i_PI3llC6r0 Tällainen tuli tubessa vastaan. En itse kylläkään lähesty probleemaa niinkään jazz-kontekstissa, mutta haluaisin kvartit soljumaan paremmin rock -ja blues tyyliseen soolosoitantaan. | |
Jaketsu: Siispä kysynkin: kuinka soitatte kvartteja ja miten pikkaatte ne? Hynnisen kirjan luvussa 2 esitellään pentatonisella asteikolla harjoituksia, joissa pyritään rullaamaan otelaudan sormea joko ylös tai alaspäin kvarttien soittamiseksi. Eli siis vaikka A mollipentatoninen 5. asemasta, laskevasti E,D,A,E (E b-kielen 5. nauhalta, muut laskevasti 7. nauhalta) kuudestatoistaosanuoteilla. Tuossa nyt on kaksi kvartti-intervallia peräkkäin. Miten soittaisitte linjan jos ajatuksena on, että pystyisi tuollaisia ideoita toteuttamaan vauhdikkaallakin tempolla ja nimenomaan kaikki nuotit plektralla näpäten? Nimettömällä kaikki 7. nauhan sävelet (D,A,E)? Alternate pikkauksella kaikki? Esimerkiksi juuri noin nimettömällä, eli barré-henkinen ote, jonka sit nostaa pystyyn, mutta mulla on sen verran ohuet nakit, että hitaana soittaisin tuon varmaan sormituksella 1 3 2 1 tai mikäli tarve pysyä asemassa niin 1 4 3 2. Riippuu ihan siitä mitä sen jälkeenkin tulee. Kovalla tempolla yrittäisin varmaan nimettömällä hirveällä sweep-röydöllä ryyditettynä. Mitään yhtä vakiintunutta tapaa ei ole mulle muodostunut näihin. | |
Arkka: Esimerkiksi juuri noin nimettömällä, eli barré-henkinen ote, jonka sit nostaa pystyyn, mutta mulla on sen verran ohuet nakit, että hitaana soittaisin tuon varmaan sormituksella 1 3 2 1 tai mikäli tarve pysyä asemassa niin 1 4 3 2. Riippuu ihan siitä mitä sen jälkeenkin tulee. Kovalla tempolla yrittäisin varmaan nimettömällä hirveällä sweep-röydöllä ryyditettynä. Mitään yhtä vakiintunutta tapaa ei ole mulle muodostunut näihin. Hitailla temmoilla näin onkin parempi itsellekin. Olin paneutunut aiemmin mainitsemaani etydiin hieman ylimalkaisesti kun nyt tuli huomattua, että ei aivan kaikkia nuotteja tarvitse pikata. Helpottaa "hieman". Mutta kummasti saa kyllä pentatoninen asteikkokin omassa käytössäni uutta eloa tästä oivalluksesta, että voihan niitä niitä sekvenssejä luoda myös enimmäkseen kvarteista. | |
Tuosta vähän mietittävää yksi mun lempi proge bändeistä: https://makeweirdmusic.com/learn/experience/ Kiva brain twister sormiharjoitus ja rytmikin ihan mukavaa 13/4-5/4 ja tahtilaji vaihtuu koko ajan. Talousasioiden homekoira. | |
Olisikohan fingeröinti-ehdotusta kyseiseen passageen? Olen koittanut ottaa tuon ala F#:n peukalolla, mutta kyllä on hyvin epämukava. https://muusikoiden.net/dyn/users/168257.jpg | Arkka 14.12.2020 15:04:44 (muokattu 14.12.2020 15:06:36) | |
|
LordWinter: Olisikohan fingeröinti-ehdotusta kyseiseen passageen? Olen koittanut ottaa tuon ala F#:n peukalolla, mutta kyllä on hyvin epämukava. https://muusikoiden.net/dyn/users/168257.jpg Ei oo helppo ei. Meniskö treenaamalla lopulta etusormi 6. kielellä? Tarkkana saa kyllä olla. Yks kompromissi, joka äkkiä tuli mieleen, olis laskea etusormi alas barré-otteeksi vikan cissän kohdalla, jolloinka kyllä e ikävästi kuoleutuu. Ite soittaisin varmaan niin. | |
Arkka: Ei oo helppo ei. Meniskö treenaamalla lopulta etusormi 6. kielellä? Tarkkana saa kyllä olla. Yks kompromissi, joka äkkiä tuli mieleen, olis laskea etusormi alas barré-otteeksi vikan cissän kohdalla, jolloinka kyllä e ikävästi kuoleutuu. Ite soittaisin varmaan niin. Löytyi alkuperäisesitys ja siinä näköjään soittaa barreella mutta ottaa tuon vikan e:n h-kieleltä. Ei ole helppo kyllä sekään, mutta taitaa molemmat keinot olla loppupeleissä peukaloa parempia. Kohdassa 0:48. https://www.youtube.com/watch?v=i-RB_J2P3ys | |
LordWinter: Löytyi alkuperäisesitys ja siinä näköjään soittaa barreella mutta ottaa tuon vikan e:n h-kieleltä. Ei ole helppo kyllä sekään, mutta taitaa molemmat keinot olla loppupeleissä peukaloa parempia. Kohdassa 0:48. https://www.youtube.com/watch?v=i-RB_J2P3ys Barreella munkin mielestä, koska 3nuottia 2nauhavälistä. Talousasioiden homekoira. | |
LordWinter: Löytyi alkuperäisesitys ja siinä näköjään soittaa barreella mutta ottaa tuon vikan e:n h-kieleltä. Ei ole helppo kyllä sekään, mutta taitaa molemmat keinot olla loppupeleissä peukaloa parempia. Kohdassa 0:48. https://www.youtube.com/watch?v=i-RB_J2P3ys Juu kyl tää lienee paras kun tempo on noinkin nopea. | |
Moro.. Ongelmana on etenkin pikku e:n soimattomuus sointuja soitellessa kitaralla. Etenkin soinnuissa, jossa painat b-kieltä.. osuu e-kieli pikkurilliin/nimettömään eikä se soi. En tiedä johtuuko basismista vai mistä.. :D Apuja!! | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|