Muusikoiden.net
05.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5 6244 245 246 247 248
Ancie
19.05.2006 23:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipi olla et tää juttu kuuluis jo tonne Aloittelijat-palstalle, mut täytyyhän nyt sentään kokeilla tätä tänne...
 
Elikkäs mitä kaikkea tarvitaan, että pystyy nauhottamaan synan, kitaran, basson ja mahdollisesti myös jonkin sortin laulamista....Juttuja on tullu lueskeltua niin tietokoneista ku raitureistakin, mutta mikä on suhteellisen halpa mut silti toimiva ratkaisu tähän? Studioilu kiinnostaa kovasti ja jostain se on aloitettava..kysymys kuuluukin että mistä kannattaa aloittaa?
 
-All for one and each man (or woman) for himself (or herself) =)
kalakukko
20.05.2006 11:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipi olla et tää juttu kuuluis jo tonne Aloittelijat-palstalle, mut täytyyhän nyt sentään kokeilla tätä tänne...
 
Elikkäs mitä kaikkea tarvitaan, että pystyy nauhottamaan synan, kitaran, basson ja mahdollisesti myös jonkin sortin laulamista....Juttuja on tullu lueskeltua niin tietokoneista ku raitureistakin, mutta mikä on suhteellisen halpa mut silti toimiva ratkaisu tähän? Studioilu kiinnostaa kovasti ja jostain se on aloitettava..kysymys kuuluukin että mistä kannattaa aloittaa?

 
Vastaan vähän aiheen vierestä, mutta jos studiojutut kiinnostaa niin lainaapa kirjastosta kirjat: J. Pekka Mäkelä - Kotistudio ja Silja Suntola - Luova studiotyö
Ite luin molemmat kun aiheesta kiinnostuin. VÄhän vaikeaselkoista voi olla aluks, mutta ne kun lukee niin pääsee jo aika lailla jyvälle :) Suosittelen.
 
Eikä mistään tiiliskivistä ole kyse, Silja Suntolan kirja about. 70 sivua tekstiä, mutta täyttä asiaa :) Kotistudio sen sijaan paljo pidempi kyllä, mutta rentoa luettavaa :)
 
Ja juu annan kuminki kokeneempien konkareitten vastata tohon sun ite kysymykseen tai sitten oon vaan laiska =D
 
Justo Almario ,,/
ewq
20.05.2006 18:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan nyt kaverin kanssa laajentamassa noita omia himapajojamme nyt yhteiseksi isommaksi rutioksi.
 
Mietimme pajan päälaitokseksi M-Audion ProctMixia tai Alesiksen Multimix 16 FireWirea.
Nyt noiden laitteiden latenssit kiinnostaisivat ja joitakin kokemuksia voisi vielä lisäillä.
 
M-Audiossa houkuttaisi kontrolleri ominaisuudet sekä ADAT jonka avulla laitetta voisi laajentaa esim. http://www.thomann.de/thoiw3_sm_pro … 8_mk2_inkl_adat_modul_prodinfo.html tuollaisen avulla.
 
Alesiksen halvempi hinta taas olisi tietenkin nuorille mukavampi.
 
Ja miten on mikkietusien laita, kummassa paremmat?
 
rokkisoi
23.05.2006 20:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä lueskellut tämän ketjun viestejä ja yrittänyt saada mahollisimman paljon selvää noista asioista. En siis tiedä oikeastaan mitään näistä äänityshommista, paitsi sen, mitä olen tästä lukenut.
Mulla on soittimet ja taidot, hehe. Ja ymmärtääkseni tarvitsen siis mikit, piuhat ja jotkin laitteet tuohon äänittämiseen.
Äänittäisin siis kaikkia soittimia, pääasiassa rummut, basso, kitara ja laulu ja ajattelin sijoittaa noihin kamoihin reilu 1000 euroa. Tulisin vielä soittamaan kaikki soittimet itsekseni (yksitellen) yleensä.
Mulla on käytössä ainoastaan tämä yksi tietokone, mutten tiedä tulenko sitä jotenkin käyttämään noissa hommissa. Toivonkin, että kertoisitte, mikä olisi järkevin ratkaisu.
 
let's get radical
Jaakkoopuukkoo
30.05.2006 17:49:02 (muokattu 30.05.2006 17:53:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipi olla et tää juttu kuuluis jo tonne Aloittelijat-palstalle, mut täytyyhän nyt sentään kokeilla tätä tänne...
 
Elikkäs mitä kaikkea tarvitaan, että pystyy nauhottamaan synan, kitaran, basson ja mahdollisesti myös jonkin sortin laulamista....Juttuja on tullu lueskeltua niin tietokoneista ku raitureistakin, mutta mikä on suhteellisen halpa mut silti toimiva ratkaisu tähän? Studioilu kiinnostaa kovasti ja jostain se on aloitettava..kysymys kuuluukin että mistä kannattaa aloittaa?

 
Aikamoinen aloittelija olen itsekin, mutta suosittelen jonkinlaisen raituriohjelman lataamista kotokoneelle, Audacity on freewareohjelma, itsellani siita ei ole tosin kokemusta, muinoin harjoittelin FAsoftin n-trackerilla, joka oli varsin helppo oppia. Kaytin itse sen sharewareversiota, joka ei osannut tehda biiseista yksittaisia aanitiedostoja, mutta sen pystyi kiertamaan helposti nauhoittamalla satsin linjan kautta MD:lle ja takaisin. Sitten et oikeastaan tarvitsekaan mitaan muuta, kuin jonkinmoisen mikin/linjapiuhan, jonka survoa aanikorttiin kiinni. Tallaisella kombolla olen itse treenaillut lajin alkeita. Kovin hifilaatua en saanut kyllakaan aikaan, mutta osasyynsa lieni Sonyn halpistietokonemikilla ja kappaisella aanikortilla.
 
Metsät kasvavat kuin syöpä
Jaakkoopuukkoo
30.05.2006 17:50:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kysymysta kokeneemmille.
 
G4 iBookin ostelin, ja pienen 2-kanavaisen interfacen valityksella olen jotain nauhoitellut. Nyt polttelisi useampikanavaisen interfacen ostaminen. T-kaupan sivuilta selailin eri vaihtoehtoja ja merkinnat pistivat paan pyoralle:
 
Miten ilmoitetaan se, kuinka monta kanavaa interface varsinaisesti osaa kuljettaa kerralla? Liittyyko merkinta 16 in / 12 out asiaan?
 
Mita tarkoittaa SPDIF input?
 
Mika on fiksu audio resolution? Enta sampling rate? 24-bit 96KHz luki talle kaverille: http://www.thomann.de/thoiw3_hercul … 12_firewire_interface_prodinfo.html mutta sitten siella lukee erilaisia sampling rateja (Sampling rates: 44.1, 48 and 96KHz). Tarkoittaako tama sita, etta sita voi vaihtaa?
 
Mainittu interface kiinnostaa sen halvan hinnan vuoksi. Toinen, jota ihailin, oli tama: http://www.thomann.de/thoiw3_edirol … rewire_audiointerface_prodinfo.html koska siina lukee varsin selvasti, jotta You can record and monitor all 10 channels simultaneously. Sen kohdalla ihmetytti maininta, etta 10x 24bit/96KHz suorituksen voi vaihtaa 2x 24-bit/192kHz meininkiin. Tarkoittaako tama sita, etta 10x 24bit/96KHz kuulostaa ulosteelta?
 
Metsät kasvavat kuin syöpä
kivi
30.05.2006 21:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ilmoitetaan se, kuinka monta kanavaa interface varsinaisesti osaa kuljettaa kerralla? Liittyyko merkinta 16 in / 12 out asiaan?
 
Kyllä, se meinaa just sitä.
 
Mita tarkoittaa SPDIF input?
 
s/pdif on digitaalinen stereokanava, jota käyttävät pääasiassa kotikäyttöön tarkoitetut digitaalilaitteet. s/pdif:ää on sekä optista (samanlaisella kaapelilla kuin 8-kanavainen ADAT) että koaksiaalia pitkin kulkevaa.
 
Mika on fiksu audio resolution? Enta sampling rate? 24-bit 96KHz luki talle kaverille: http://www.thomann.de/thoiw3_hercul … 12_firewire_interface_prodinfo.html mutta sitten siella lukee erilaisia sampling rateja (Sampling rates: 44.1, 48 and 96KHz). Tarkoittaako tama sita, etta sita voi vaihtaa?
 
Tarkoittaa. Fiksu resoluutio riippuu siitä mitä aiot tehdä - usein CD-taso (44.1/16) on ihan riittävä. Enemmän itse kiinnittäisin huomiota siihen, kuinka laadukkaita muuntimet ovat.
 
Mainittu interface kiinnostaa sen halvan hinnan vuoksi. Toinen, jota ihailin, oli tama: http://www.thomann.de/thoiw3_edirol … rewire_audiointerface_prodinfo.html koska siina lukee varsin selvasti, jotta You can record and monitor all 10 channels simultaneously. Sen kohdalla ihmetytti maininta, etta 10x 24bit/96KHz suorituksen voi vaihtaa 2x 24-bit/192kHz meininkiin. Tarkoittaako tama sita, etta 10x 24bit/96KHz kuulostaa ulosteelta?
 
Ei tarkoita. Se kuulostaa hyvinkin hyvältä. Miksatessa saattaa olla hyötyä järjettömän suuresta resoluutiosta, koska silloin masterointiin saadaan mahdollisimman paljon informaatiota (ja dynamiikkaa) työstettäväksi. Nuo bitithän ovat "täynnä" vain mittarin näyttäessä nollakohtaa, sen alla resoluutio on aina alempi.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
kalakukko
30.05.2006 23:53:36 (muokattu 01.06.2006 12:22:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokees jotain vaihtoehtoja kun tarttis saada koneelle äänitettyä ainakin semmonen 8 raitaa kerralla ja saada ne koneelle omille raidoilleen, että niitä vois miksata sit softalla erikseen.
Vajaa 700eurolla sais just ton Alesis Multimix 16 firewire jutun, millä sais ne omille raidoilleen:
http://www.thomann.de/thoiw3_alesis_multimix_16_firewire_prodinfo.html
 
Kalliimpi vaihtoehto (mikä kans toimis?) olis vaikka tuo Digidesignin 002-räkki:
http://www.thomann.de/thoiw3_digide … ack_firewireinterface_prodinfo.html
ja lisäksi jokin mikseri sitten erikseen.
 
Budjetti kuitenkin pyöris tossa 700 euron kieppeillä, mutta mitäs ratkasuja olis jos haluis saada mikserin ja ton "interfacen" kumminki erikseen toisinku Alesiksen vermeessä jossa ne o samassa. Tai ylipäätään heittäkää vaihtoehtoja. Joku äänikortti vaikka EMU 0404 ja sit joku mikseri ois muuten jees, mutta sit sais ne mikserin kautta äänitetyt vaikka 8 mikkiraitaa koneelle vaan yheks raidaks eikä niiten eri mikkien äänittämää mökää sais miksata koneella erikseen :/
 
Edit: Oikeestaan ylipäätään kiinnostas, että mikä ois mahd. halpa vaihtoehto, että toi juttu onnistus? Eli 8 raitaa kerralla koneelle omille raidoilleen.
 
Justo Almario ,,/
varakeef
31.05.2006 00:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ilmoitetaan se, kuinka monta kanavaa interface varsinaisesti osaa kuljettaa kerralla? Liittyyko merkinta 16 in / 12 out asiaan
 
Tässä täytyy huomata, että monet valmistajat käyttävät surutta mallinimimissään harhaanjohtavia numerointeja. Esimerkiksi M-Audion fw 1814 ei äänitä millään kikalla 18 kanavaa yhtä aikaa eikä pukkaa ulos 14 kanavaa.
 
Siinä markkinamiehen laskukaava menee jotenkin näin: 8 analogikanavaa plus 8 adatin kautta plus 2 s/pdifin kautta ja (ulospäin 4 analogia plus adat ja s/pdif kuten edellä). Kikka on siinä, että adattia ja s/pdiffiä ei voi käyttää yhtäaikaa, jolloin oikeasti päätään korkeintaan 16 yhtaikaiseen sisäänmenoon. Muillakin olen samantyyppistä huomannut. On kaivettava manuaali, jotta asia selviäisi.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jaakkoopuukkoo
31.05.2006 20:03:13 (muokattu 31.05.2006 20:28:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia Kivelle lyhyista ja informatiivisista vastauksista! Tasta viela kysyisin:
 

Tarkoittaa. Fiksu resoluutio riippuu siitä mitä aiot tehdä - usein CD-taso (44.1/16) on ihan riittävä. Enemmän itse kiinnittäisin huomiota siihen, kuinka laadukkaita muuntimet ovat.

 
Mista muuntimien laadun saapi selville?
 
EDIT: Jaaha, mainostamani herkuleksen kohdalla luki: A/DConverters: 105 dB (A-weighted), D/A Converters: 114 dB(A-Weighted), mika liittynee aiheeseen? Toisen mainitsemani interfacen kohdalta ei kyllakaan vastaavaa merkintaa loytynyt. Sound on sound tietaa siita kertoa: A-D converters: 24-bit. D-A converters: 24-bit. Naiden vertailu ei ainakaan heti onnistu meikalta.
 
Metsät kasvavat kuin syöpä
kivi
01.06.2006 12:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia Kivelle lyhyista ja informatiivisista vastauksista! Tasta viela kysyisin:
 
Mista muuntimien laadun saapi selville?

 
Nytpä sohaisitkin muurahaispesää:-D
 
Suoraan spekseistä sitä ei voi lukea. Pitäisi tietää mitä komponentteja on käytetty signaalitiellä, ja miltä ne soundaavat; ovatko ne kenties tuttuja jostain high-end-pro -laitteesta tms.
 
Esimerkiksi nimimerkki Virtalähde osaa arvioida laitteita aika hyvin noilla perustein, usein se vain vaatii että laite pitää olla käsillä ja avattavissa, että nähdään mitä se on syönyt.
 
Itse turvaan vähemmän tieteelliseen mutta itseäni miellyttävään metodiin: kuuntelen miltä kuulostaa, enkä juuri ajattele datasheetin numeroita
:-D
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
kalakukko
01.06.2006 12:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kellään sitten konkreettista kokemusta tosta Herkuleksen pelistä just, merkki ei ainakaan mulle sano mitään. http://www.thomann.de/thoiw3_hercul … rewire_interface_prodinfo.html#fpix
 
Onkos siis niin, että kun tossa näyttäs olevan 10 line inputtia, että tommosen pelin ja mikserin kautta saa 10 raitaa äänitettyä samaan aikaan koneelle erillisille raidoilleen, jossa niitä voi softalla miksata? Kun toihan vois olla ratkasu munki probleemaan sit.
 
Justo Almario ,,/
oiva tumpeloinen
03.06.2006 20:44:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse turvaan vähemmän tieteelliseen mutta itseäni miellyttävään metodiin: kuuntelen miltä kuulostaa, enkä juuri ajattele datasheetin numeroita
:-D

 
Kuulostaa aika kalliilta vaihtoehdolta, varsinkin jos joutuu tutkimisen aloittaa ihan ruohonjuuritasolta. Mukavalta tosin.....
 
Tähän voisi pikkaisen jatkaa omalla avuttomuudellaan:
 
Mun pitäisi laittaa pikkuhiljaa tuota nauhoituspuolta kuntoon myös. Ongelmana on vain se, että viimeksi kun mä oon jotain nauhoitellut, on meidän silloisella kämpällä ollut avokela. Ts. mulla ei ole minkäänlaista käsitystä kunnollisista äänikorteista, interfisuista ja softista.
 
Mitä sitten pitää ostaa? Pro Tools, Cubase, joku muu? Entäs sitten rautapuolelle? Joku RME+interface, M-audio, vai pitääkö ottaa joku Digi002R?
 
Romut tulisi näin alkuun kotiin, mahdollisesti jonkun ajan päästä treenikämpälle pienen studiovirittelyn yritykseen (ei mitään isompaa kuitenkaan). Mieluummin lähdetään nyt kerralla rakentamaan hyvää harrastelija/semi-pro -tasoista romuläjää, kuin että sitä pitää kohta päivittää uudestaan. Mieluummin siis, että romut olisi pikkuisen liian hyvät kuin pikkaisen liian huonot. Budjetista ei osata vielä sanoa tarkkaan, riippuu paljolti tilanteesta, milloin asia rouvalle esitetään. Monia tonneja ei ole tarkoitus tuohon rauta+softa -pakettiin upottaa. Saako tonni
lla tai sen pintaan vielä mitään?
 
kivi
03.06.2006 21:01:58 (muokattu 03.06.2006 21:07:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monia tonneja ei ole tarkoitus tuohon rauta+softa -pakettiin upottaa. Saako tonnilla tai sen pintaan vielä mitään?
 
Saa, jos käyttää N-track-studiota, mitä suosittelen sikäli kuin pikaisesti siihen olen tutustunut. Maksaapi 50 taalaa lisenssi, ja tekee loppupeleissä kuulemma kaiken mitä "isommatkin".
 
Osta tehokkain kone mitä käytettynä löydät, ja missä on Intelin prosessori. Yritä löytää se "äänettömällä" tuulettimella, tai osta saman tien pitkät jatkojohdot näppikselle, hiirelle ja kahdelle näytölle, että saat koneen toiseen huoneeseen. Koneessa pitää olla kaksi fyysisesti erillistä kovalevyä.
 
Kaikki fancyt pelinäytönohjaimet ovat turhia, sen sijaan Dualhead on must. Tarvitset kaksi näyttöä. TFT-näytöt ovat ehdottomasti pop, mikäli aiot soittaa sähkökitaraa (häiriöitä!), mutta eivät must.
 
Hae käytettynä hyvää äänikorttia. Mulle se tarkoitti RME 9652:sta mikä on idioottivarma ja überpro, mutta ei sisällä midiväylää eikä analogiväyliäkään ilman muuntimia - mä ostin sitten kolme käytettyä ADAT-interfacea joten mulla tulee 24 kanavaa sisään ja ulos. Kortti maksoi loppujen lopuksi tinkimisen jälkeen satasen (normaalihinta käytettynä varmaan noin 350 euroa), samoin jokainen muunnin (sata euroa per kahdeksan kanavaa i/o:ta), yhdelläkin pärjäät varmaan. Midiä varten ostin erillisen midikortin.
 
Osta kunnolliset lähikenttämonitorit. Mä tiedän, että tonni on jo mennyt, mutta osta silti. Ilman et pärjää ja kuulokkeet ovat vain apu, eivät ratkaisu.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
oiva tumpeloinen
03.06.2006 21:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa, jos käyttää N-track-studiota, mitä suosittelen sikäli kuin pikaisesti siihen olen tutustunut. Maksaapi 50 taalaa lisenssi, ja tekee loppupeleissä kuulemma kaiken mitä "isommatkin".
 
Tästä pitänee sitten ottaa selvää. En ole koskaan kuullutkaan, mutta kuulostaa kiinnostavalta.
 
Osta tehokkain kone mitä käytettynä löydät, ja missä on Intelin prosessori. Yritä löytää se "äänettömällä" tuulettimella, tai osta saman tien pitkät jatkojohdot näppikselle, hiirelle ja kahdelle näytölle, että saat koneen toiseen huoneeseen. Koneessa pitää olla kaksi fyysisesti erillistä kovalevyä.
 
Onko tuossa Intelin prossussa joku taika tähän touhuun? Mulla olis kotona kone, jossa Amd +2700 (barton?)? Hiiret ja näppikset saa langattomaksi, jos siitä ei haittaakaan ole, on pitänyt sellaiset muutenkin hommata.
 
Tuo koneen saaminen eri huoneeseen....liittyykö sekin jotenkin noihin häiriöihin? Muutamat kovot löytyy jo, ei ole ongelma.
 
Kaikki fancyt pelinäytönohjaimet ovat turhia, sen sijaan Dualhead on must. Tarvitset kaksi näyttöä. TFT-näytöt ovat ehdottomasti pop, mikäli aiot soittaa sähkökitaraa (häiriöitä!), mutta eivät must.
 
Mitä niillä kahdella eri näytöllä käytännössä studiossa sitten tehdään? Kuvissa ne aina näkyy, mutta tarkoituksesta ei ole mitään käsitystä. Onko kaksi näyttöä elinehto tolle touhulle?
 
Hae käytettynä hyvää äänikorttia. Mulle se tarkoitti RME 9652:sta mikä on idioottivarma ja überpro, mutta ei sisällä midiväylää eikä analogiväyliäkään ilman muuntimia - mä ostin sitten kolme käytettyä ADAT-interfacea joten mulla tulee 24 kanavaa sisään ja ulos. Kortti maksoi loppujen lopuksi tinkimisen jälkeen satasen (normaalihinta käytettynä varmaan noin 350 euroa), samoin jokainen muunnin (sata euroa per kahdeksan kanavaa i/o:ta), yhdelläkin pärjäät varmaan. Midiä varten ostin erillisen midikortin.
 
Jotain tällaista täytynee sitten lähteä kaivamaan. Toi ei vissiin kuitenkaan skulaa yhteen Pro Toolsin kanssa? Tää kuulostaa aika dorkalta, mutta kaikki aina kehuu kovasti sitä, niin ajattelin, että menetänkö jotain, jos unohdan sen kokonaan.
 
Osta kunnolliset lähikenttämonitorit. Mä tiedän, että tonni on jo mennyt, mutta osta silti. Ilman et pärjää ja kuulokkeet ovat vain apu, eivät ratkaisu.
 
Tästähän rouva vasta innostuukin. =)
 
Mutta jos pitää hommata, niin pakko kait se on. Semmoinen homma tässä kuitenkin on, että tän paketin joutuu kasaamaan palikoissa. Ei taida rahareikä revetä tarpeeksi kerrallaan. =)
 
Kiitos jo näistä vinkeistä.
 
kivi
03.06.2006 21:47:30 (muokattu 03.06.2006 21:51:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuossa Intelin prossussa joku taika tähän touhuun? Mulla olis kotona kone, jossa Amd +2700 (barton?)? Hiiret ja näppikset saa langattomaksi, jos siitä ei haittaakaan ole, on pitänyt sellaiset muutenkin hommata.
 
Ei muuten kuin hermojen kannalta. Se nyt vain on se, minkä mukaan noi kaikki muut rakennuspalikat on sovitettu, eli toivottavasti kaatuu harvemmin. (Mulla on kaatunut kone tasan kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana, ja 50+ raitamääriä pyöritellään.) Mutta toki jos jotain jo on, sillä mennään.
 
Tuo koneen saaminen eri huoneeseen....liittyykö sekin jotenkin noihin häiriöihin? Muutamat kovot löytyy jo, ei ole ongelma.
 
Henkisistä häiriöistä on kyse. Koneen hurina korvan juuressa syö miestä, kun pitäisi kuunnella musiikkia vakavammin.
:-)
 
Mitä niillä kahdella eri näytöllä käytännössä studiossa sitten tehdään? Kuvissa ne aina näkyy, mutta tarkoituksesta ei ole mitään käsitystä. Onko kaksi näyttöä elinehto tolle touhulle?
 
Raitaikkuna, pöytäikkuna, plugarit. Tarvitset kaiken työpöydän mitä ikinä voit saada.
 
Jotain tällaista täytynee sitten lähteä kaivamaan. Toi ei vissiin kuitenkaan skulaa yhteen Pro Toolsin kanssa? Tää kuulostaa aika dorkalta, mutta kaikki aina kehuu kovasti sitä, niin ajattelin, että menetänkö jotain, jos unohdan sen kokonaan.
 
Jos ostat PT:n, eli käytännössä Digi001:n tai 002:n, sulla on softa ja rauta jo hankittu. Midi niissä on ankea, mutta audio toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
 
Tästähän rouva vasta innostuukin. =)
 
Tee musaa mistä rouva tykkää. Tai sitten... Sibelius taisi sulkea Aino-rouvan pianoineen (Aino oli kova pianisti, jotkut sanovat että miestään parempi) perunakellariin pois häiritsemästä, kun mestari loi. Aika törkymöykky koko Sibbe.
;-D
 
Kiitos jo näistä vinkeistä.
 
Olepa hyvä.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
oiva tumpeloinen
03.06.2006 22:10:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuten kuin hermojen kannalta. Se nyt vain on se, minkä mukaan noi kaikki muut rakennuspalikat on sovitettu, eli toivottavasti kaatuu harvemmin. (Mulla on kaatunut kone tasan kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana, ja 50+ raitamääriä pyöritellään.) Mutta toki jos jotain jo on, sillä mennään.
 
Sillähän se on pakko aloittaa, kyllä. Pitää sitten ensi kerran konetta päivittäessä kiinniittää siihen huomiota, jos tarvetta ilmenee.
 
Henkisistä häiriöistä on kyse. Koneen hurina korvan juuressa syö miestä, kun pitäisi kuunnella musiikkia vakavammin.
:-)

 
Okei. Mä en usko tuota kovin kovaksi ongelmaksi. Kone on jo rakennettu mahdollisimman hiljaiseksi, ja jos sitä siirtää pikkaisen sivummalle, niin uskoisin tuon ongelman ratkenneen.
 
Raitaikkuna, pöytäikkuna, plugarit. Tarvitset kaiken työpöydän mitä ikinä voit saada.
 
Niin mä vähän ajattelinkin. Tosin mä luulen, että mä joudun aluksi ikkunahelvettiin. Kaikki fyrkat kuitenkin luultavasti menee jo noihin muihin romuihin, omat ja lainatut.
 
Jos ostat PT:n, eli käytännössä Digi001:n tai 002:n, sulla on softa ja rauta jo hankittu. Midi niissä on ankea, mutta audio toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
 
Kun just tuota mä mietin. Onko se kuitenkaan sen kalliimpi juttu, kun siinä on kaikki samassa paketissa. Tonnin pintaan tuommoinen paketti muistaakseni irtoaa.
 
Pystyykö tuota 002R:ää sitten laajentamaan jatkossa, esim. noiden sisään- ja ulostulojen suhteen vai pitääkö sitten uusia koko rauta? Ja vielä tyhmempi kysymys: mitä sillä midillä käytännössä tehdään? Mua hävettää jo tollaisen kysyminen, kun luulen että se on ensimmäinen perusjuttu noissa, mutta kuten sanottu, mä oon vuosia sitten leikkinyt sillä avokelanauhurilla. Ei siinä mitään midejä kaivattu.
 
Tee musaa mistä rouva tykkää. Tai sitten... Sibelius taisi sulkea Aino-rouvan pianoineen (Aino oli kova pianisti, jotkut sanovat että miestään parempi) perunakellariin pois häiritsemästä, kun mestari loi. Aika törkymöykky koko Sibbe.
;-D

 
Sillä on huono maku, siis mun mielestä. Sen mielestä kaikki hyvä musiikki on jotain läähättävää siirappia, mikä taas ei oikein muhun uppoa kuin korkeintaan huonona huumorina. Ja toi toinen juttu tarkoittaisi todennäköisesti ulkoruokintaa mulle, johon mä en (taas) haluaisi joutua. ;)
 
Olepa hyvä.
 
Uudistan kiitokseni jälleen.
 
kivi
03.06.2006 22:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun just tuota mä mietin. Onko se kuitenkaan sen kalliimpi juttu, kun siinä on kaikki samassa paketissa. Tonnin pintaan tuommoinen paketti muistaakseni irtoaa.
 
Riippuu niin siitä miten haluaa työskennellä. Onhan noissa kai ADAT-väylän verran laajennusvaraa, että kyllä niillä bändiäkin äänittää, mutta ProTools LE on kuitenkin "vain" LE, kyllä se voi jäädä pieneksi jos sessiot karkaa käsistä.
 
Toisaalta rajallinen raitamäärä voi olla hyväkin.
 
Ja vielä tyhmempi kysymys: mitä sillä midillä käytännössä tehdään? Mua hävettää jo tollaisen kysyminen, kun luulen että se on ensimmäinen perusjuttu noissa, mutta kuten sanottu, mä oon vuosia sitten leikkinyt sillä avokelanauhurilla. Ei siinä mitään midejä kaivattu.
 
Ei häpeämistä. Mä olin myös Midin kanssa huuli pyöreänä vielä ...hm... vuonna 1984, mutta sitten oli jo pakko opetella perusteet. Jokainen opettelee joskus kun tarvii.
:-)
 
Mikaelin ansiokas esittely ja sitä seurannut keskustelu selventää varmaan kummasti:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=7472
 
Ja loppukevennys:
 
Tri. Watson: "No mutta Holmes! Aivanko totta sinä et tiedä, että Kuu kiertää Maata ja Maa Aurinkoa?"
Sherlock Holmes: "En! Ja nyt kun olet sen minulle kertonut, teen parhaani pyyhkiäkseni sen mielestäni. Sillä ei ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä käytännön kriminologian kanssa."
 
(Ulkomuistista Sir Arthur Conan Doylea suomentaen)
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
oiva tumpeloinen
04.06.2006 12:20:56 (muokattu 04.06.2006 13:50:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaanpa vielä vähän utelua.
 
Törmäsin tuossa eilen noita katsellessani M-Powered Pro Toolsiin ja M-Audion kortteihin. Olisko tuollainen hyvä juttu? Budjetin puolesta tuollainen M-Audion Delta 1010 ja siihen softa ei olisi välttämättä pahin mahdollinen skenaario. Jäisi samaan läjään vähän fyrkkaa siihen kuunteluunkin.
 
E:
 
Osta kunnolliset lähikenttämonitorit. Mä tiedän, että tonni on jo mennyt, mutta osta silti. Ilman et pärjää ja kuulokkeet ovat vain apu, eivät ratkaisu.
 
Tähänkin vielä kaivattaisiin hyviä ehdotuksia....
 
Pondeh
06.06.2006 16:58:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eli lueskelin näitä ketjun judduja tässä ja täytyy myöntää että suurin osa meni ohi ja vauhdilla. ;D
 
Eli siis iski into hankkia kohtuu hyvälaatuiset äänitysvehkeet kotikäyttöön, joilla pystyy taltioimaan vähintään nyt neliraitaisia kitarainspiraatioita. Tarkoitus ei ole ruveta kikkailemaan millään super vehkeillä, joilla pystyy tekemään vaikka minkä näköistä extrakaiku- sun muuta kikkailua, vaan idea on vain saada taltioitua suhteellisen hyvällä äänenlaadulla kitaroita kuunneltaviksi biiseiksi.
 
Olen siis täydellinen aloittelija näissä äänityshommissa, joten teille lankeaa nyt tehtävä opastaa jälleen yhtä kitarapelleä ;D
 
Eli siis budjetti olisi sellaiset 300-400 euroa. Kotonta löytyy suhteellisen uusi pöytäkone, jossa 3.2 giganen intelin prossu ja puol gigaa keskusmuistia. Suhteellisen hyvät kajaritkin löytyy, joten ei ongelmaa sillä suunnalla.
 
Mutta sitten: mitä tältä pohjalta pitäisi lähteä hommaamaan? En nyt muista mikä äänikortti koneesta löytyy, mutta veikkaan, että tähän hommaan ryhdyttäessä ollaan paremman tarpeessa. Jos joku viitsisi listata mahdollisia laitteita ton budjetin sallimissa olosuhteissa niin olisin erittäin kiitollinen. Haluaisin saada mahdollisimman kattavan paketin, jolla pystyisi tekemään kaiken tarvittavan hyvän äänenlaadun ja madollisimman moniulotteisen musiikin tuottamiseksi (tarkoitan siis lähinnä sitä, että pystyy äänittämään mahdollisimman monta raitaa ja sitten jotain mahdollisia "lisämausteita" saisi ympättyä sekaan). Olisi myös suhteellisen siistiä, jos laitteistolla pystyisi äänittämään myös muita soittimia (lähinnä nyt basso, koskettimet ja rummut). Jos pelkästään kitaralaitteistolla ei pysty äänittämään muita soittimia, olisi myös kiva kuulla mahdollisista oheislaitteista, joiden avulla pystyisi hyödyntämään myös näitä muita soittimia.
 
Ja mahdollisia äänitysvinkkejä ottaisin ilomielin vastaan. Kaikki mahdollinen tieto tällaiselle ihan aloittelijalle olis enemmän kuin tarpeellista!
 
Jos joku pystyisi vastaamaan tähän mahdollisimman kattavasti niin olisin enemmän kuin kiitollinen! Jos vaikka vain heittäisitte niitä laite-ehdotuksianne tänne niin voisin sitten kysellä vaikka näistä musaliikkeistä lisätietoa jos tarpeellista.
 
Eli siis kyseessä olevan budjetin olosuhteissa, mahdollisimman kattava ja toimiva paketti aloittelijalle.
 
Kiitos! ;D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6244 245 246 247 248

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «