Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne | |
---|
|
Digitallenninta olisin hommailemassa treenien nauhoitukseen, ja tässä nopeasti silmäiltyäni täällä oli juttua Zoomin H4N-mallista, ja sitä suositeltiin. Mitä vaihtoehtoja porukka suosittelisi suurinpiirtein tuossa hintaluokassa (300€~ dv247.comista...), vai onko Zoom paras vaihtoehto? Eli tarpeina olisi, että 2x kitarat, basso, ja rummut saataisiin nauhoitettua tarpeeksi selkeästi, että laulajamme saa biisistä hyvän kuvan, jotta voi rakentaa jo kotona(tai tällä hetkellä intissä... :p) valmiiksi melodioita treenikselle tuotavaksi - säästyisi aikaa huomattavasti nimittäin... Kattelin ihan vertailun vuoksi parit mallit tuolta kaupasta, liekö näistä mihinkään? Edirol R-09HR http://www.dv247.com/studio-equipme … l-r-09hr-and-cover-stand-set--70588 Olympus LS-11 http://www.dv247.com/studio-equipment/olympus-ls-11--68401 Ja toi Zoom H4N http://www.dv247.com/studio-equipme … 4n-handheld-digital-recorder--61412 www.constantineband.net | pegi69 14.03.2010 09:58:41 (muokattu 14.03.2010 10:00:19) | |
|
Hei, Tarkoituksena olisi nyt hankkia parempi äänikortti nauhoitteluun, kun tuo integroitu kalikka ei oikein toimi kyseisessä hommassa. Onko parempi ostaa ulkoinen audio interface(esim. joku line6 toneport) vai sitten ihan sisäinen äänikortti? Mitä ehdotuksia äänikortiksi? Max hintana voisi olla noin 100e. Tarkoituksena on pääasiassa noihoittaa sähkökitaraa (välissä pari pedaalia) ja akustista kitaraa ulkoisella mikillä(konkkamikki). | |
Terve Semmoinen homma on mietityttänyt kuin saundin levittäminen. Meinaako se, että jos esim kitarasaundia levitetetään,e ttä kahta erillistä raitaa laitetaan enemmän laitoihin stereokuvassa vai onko joku plugari jolla yhtä raitaa voi jotenkin levittää peittämään enemmän stereokuvaa? Tuo pannailu on muutenkin vähän hakusessa ja tuota oon miettinyt. Esimerkkinä nyt vaikka tämä jPekan kommenttin 60-70 progesaundi keskustelusta: "Pannataan sitten jonnekin yhteen kohtaan stereokuvaa, eikä pahemmin levitellä miksausvaiheessakaan." Eli siis tuosta saan sen kuvan, että vaikka nyt kitararaita pannataan johonkin kohtaan ja sitä olisi mahdollista jotenkin siitä levittää? Jotenkin olen ajatellut, että ne äänet on siinä stereokuvassa tavallaan pisteinä ja jos halutaan sitä pistettä levittää niin se piste äänitetään toisellekkin raidalle ja tätä sitten pannataan vastakkaiselle puolella, mutta eikö se olekaan näin? | |
Toi levittäminen on aika monitahoinen juttu kaikenkaikkiaan, kun jokaisella äänisepolla on vähän omia reseptejään. Tehdään ties mitä kopioraitojen muokkauksia, käytetään tilaefektejä, toiselle puolelle viivästettyä raitaa (vaiheiden kanssa kikkailua), stereoääntä jäljitteleviä plugareita, tuplauksia, tilamikityksiä jne. Kaipaatko sä tarkemmin neuvoa johonkin tiettyyn juttuun? "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | |
Antti1: Toi levittäminen on aika monitahoinen juttu kaikenkaikkiaan, kun jokaisella äänisepolla on vähän omia reseptejään. Tehdään ties mitä kopioraitojen muokkauksia, käytetään tilaefektejä, toiselle puolelle viivästettyä raitaa (vaiheiden kanssa kikkailua), stereoääntä jäljitteleviä plugareita, tuplauksia, tilamikityksiä jne. Kaipaatko sä tarkemmin neuvoa johonkin tiettyyn juttuun? No oikeastaan tuossa olikin jo aika paljon lisätietoa, eli siihen on miljoona eri tapaa :) Lähinnä siis sitä mietin, että jos minä oon nyt äänittänyt vaikkapa kitararaidan ja haluan sitä levittää, niin sen voi tehdä monella tapaa. Kun itse olen tähän asti ajatellut asian yksinkertaisesti niin, että jos haluaa levittää saundia niin se tehdään äänittämällä se kitararaita toiseen kertaan (tai kopioimalla) ja sitten nämä raidat laitetaan eri laitoihin. Mutta sen voi siis tehdä sen yhden alkuperäisen raidankin kanssa, jotenkin efekteillä kikkailemalla. Täytynee jossain vaiheessa vähän tutustua tuohonkin, siihen asti varmaan pärjää sillä, että äänittää kitaran kahteen kertaan ja levittää niitä. Vai onko tuo oikea termi tässä yhteydessä edes? Eli jos mulla on kaksi kitararaitaa toinen täysin oikealla ja toinen täysin vasemmalla, niin koetaanko tuo saundi leveänä, vaiko vaan kahdesta eri paikasta tulevana? Meni nyt vähän pohdiskeluksi tämä homma, mutta onpa vaan tämmöinen ollut mielen päällä... | |
Tuota kutsutaan ihan vaan tuplaamiseksi, eikä niinkään levittämiseksi. Tokihan stereokuva muodostuu isomman oloiseksi, kun tulee eri kanavista erilaista mekkalaa. Se on hyvä tapa, jos se sopii biisiin. Sitä ne isot pojatkin suosivat. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | Hestroyer 17.03.2010 22:37:52 (muokattu 17.03.2010 22:40:16) | |
|
Kysymys: Shure SM58 ja Presonus FP10 pitäisi saada toimimaan keskenään. Mikähän mättää, kun ei menaa löytyä tarpeeksi (input-) volumea nauhoitukseen. Jos kääntää input-volat kaakkoon niin äänen taso suunnilleen ok, mutta hirveä suhina. Ideoita / ajatuksia? Mulla on myös yksi StudioProjectsin VTB1 käytettävissä. pitäisikö se kytkeä vielä väliin? kyllähän firepodissa pitäisi hönkää ilmankin riittää??? | |
Kyllä Firepod riittää. Kokeile kanavat läpi, pysyykö mekkala yhtä alhaisena kaikilla? Jos näin, niin sitten sun äänilähteen melun määrä on vain yksinkertaisesti liian pieni. Paremman snr:n saat yleensä aikaan hönkimällä mahd. kovaa siihen mikkiin. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | |
Konkkamikkiä ajattelin hommata, kumpi näistä olisi paree rumpujen/laulun äänittämiseen: http://www.thomann.de/fi/behringer_c1_grossmembran_studiomikrofon.htm http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc300.htm Mikä ero iso- ja pienikalvoisilla on? "no se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei mandi viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau,
vittu tehdään levy sitten." | |
Stain: Konkkamikkiä ajattelin hommata, kumpi näistä olisi paree rumpujen/laulun äänittämiseen: Jos noi on vaihtoehdot, niin kummallakaan ei mennä vielä kuuhun ja sit taas molemmilla tarttuu nauhalle oleellinen informaatio melko varmasti oikein käytettynä. Mä valitsisin Behkun ihan mututuntumalla, olen kuullut tuosta ko. T-kapulasta enempi rienausta. Mikä ero iso- ja pienikalvoisilla on? No ensimmäinen ero on se kalvon koko. Isokalvoisissa on enempi heittelyä soundissa yksilöiden välillä ja kaikenkaikkiaan ne saattavat ehkä värittää ääntä enempi. Toisaalta taas pienikalvoiset voivat kuulostaa tämän takia jotenkin rasittavilta, tai ehkäpä kylmiltä. Molemmille tyypeille on oma paikkansa, vaikka molemmilla voikin äänittää kaikkea. Myöskään tuo soundiero ei välttämättä pidä paikkaansa, koska monissa pienikalvoisissakin on oma vahva ominaissoundinsa ja suurikalvoinen voi kuulostaa hyvinkin lineaariselta. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | |
Antti1: Kyllä Firepod riittää. Kokeile kanavat läpi, pysyykö mekkala yhtä alhaisena kaikilla? Jos näin, niin sitten sun äänilähteen melun määrä on vain yksinkertaisesti liian pieni. Paremman snr:n saat yleensä aikaan hönkimällä mahd. kovaa siihen mikkiin. äänilähteenä on omat keuhkot ja niistä kyllä tarvittava melun määrä pitäisi löytyä. Kaikissa kanavissa sama homma. Aivan surkean kuullonen, aiva liian hiljainen, täysin alataajudeton nauhoitusjälki vaikka inputvolumet täysillä. Ja vaikka kuuntelisin suoraa fp10 "direct monirotista" niin sama homma. eli ei DAW päässä ongelma...? APUVA? | |
Hestroyer: eli ei DAW päässä ongelma...? Äänilähde, johto, mikki, tai interface viallinen. Siinäpä ne vaihtoehdot. Tee testi ja kokeile osa osalta missä vika piilee. Vaihda ensin johtoa, kokeile. Vaihda mikkiä, kokeile. Jos ei toimi, niin kokeile erillisellä etusella linjatuloon. Jos ei toimi, niin marssi takasin kauppaan laite kourassa ja sano, ettei pelaa halutulla tavalla. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | Antti1 18.03.2010 16:38:15 (muokattu 18.03.2010 16:56:47) | |
|
Oikeastaan mä voisin myös kaivata neuvoja, koska pitäisi kotikalustoa vähän päivitellä tämän hetken vaatimuksia paremmin vastaaviksi. Interface kyseessä siis. Vaatimuksina: -4kpl linjasisääntuloja ja 2kpl mikkituloja, joista 2kpl ns. hi-z liitäntöjä (comboliitännätkin käy, käyttö 4 sisääntuloa yhtäaikaisesti) -hyvä kuulokevahvistin, 2 ei olisi ollenkaan pahitteeksi -48V phantom -Windows 7 64bit ajurituki -rautamonitorointi olisi kans jees, kun kaikkea ei tarvitse kierrättää softan kautta aina -volapotikat kajareita ja luureja varten erikseen -midi-interface (tästä voidaan tinkiä tarvittaessa) -fw tai usb -liitännällä, ei sinänsä väliä Mitään kovin vakavaa tuolla ei sinänsä äänitellä, joten megakalliit pro-romut jää pois laskuista. Kaipaan vaan tommosen kaiutinkontrolleri/luurivahvistin/interface -systeemin sähkörumpujen, kitaran ja basson yhtäaikaiseksi kytkemiseksi. Systeemin pitäisi taipua mataliin latensseihin, muuten ei tuu hommista mitään. Laajennusvaraa en oikeastaan tarvitse, toi systeemi ei lähde kotoa mihinkään. E: Vähän alustavasti katsomiani vaihtoehtoja: http://www.thomann.de/fi/alesis_io26.htm http://www.thomann.de/fi/echo_audiofire_4.htm http://www.thomann.de/fi/focusrite_saffire_pro_24.htm http://www.thomann.de/fi/focusrite_saffire_pro_24_dsp.htm http://www.thomann.de/fi/maudio_profire_610.htm http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_konnekt_24d.htm Nämä kaikki FW-laitoksia, usb:n maailmaan en ole vielä ehtinyt tutustumaan. Sen verran sanon vielä, että Presonuksen laitteet ei tuu kyseeseen huonojen kokemuksien takia tällä mun nykyisellä kokoonpanollani. FP10 ja Firepod ei oo toimineet mitenkään vakaasti. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | |
Antti1: Äänilähde, johto, mikki, tai interface viallinen. Siinäpä ne vaihtoehdot. Tee testi ja kokeile osa osalta missä vika piilee. Vaihda ensin johtoa, kokeile. Vaihda mikkiä, kokeile. Jos ei toimi, niin kokeile erillisellä etusella linjatuloon. Jos ei toimi, niin marssi takasin kauppaan laite kourassa ja sano, ettei pelaa halutulla tavalla. Piuhastahan se vika löyty ku tarpeekshaki. tai itseasiassa kahdesta piuhasta. mut nyt toimii. nyt vaan pitäis olla aikaa vähä leikkiä, mutta ei ku kiire taas seuraavaan paikkaan. kiitti sulle. | |
Joo... TC menee hankintaan, ei tarvii enää ehdotella. Se täyttää mun vaatimukseni yhtä pienenpientä juttua lukuunottamatta, mutta se on kärsittävä. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | |
Antti1: Joo... TC menee hankintaan, ei tarvii enää ehdotella. Se täyttää mun vaatimukseni yhtä pienenpientä juttua lukuunottamatta, mutta se on kärsittävä. Ite oisin tullu suosittelemaan tuota Saffire Pro 24:sta. Itse hommailin sen tuossa joulukuussa läppärin kaveriks ja hyvin pelaa. Etuset on kivat ja pelaa samperin varmasti, ainakin macilla. Jotkut niitä focusriten octopre 8-kanavaisia etusia haukkuu mutta tuossa ei kyllä ole mtn vikaa vaikka samaa pitäs olla. Ei suhise ja hönkä riittää pitkälle. ... Tosin TC:stä ei kyllä kuule senkään vertaa poikkipuolista sanaa =) Fake Noir ---
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. | |
HTMono: Ite oisin tullu suosittelemaan tuota Saffire Pro 24:sta. Itse hommailin sen tuossa joulukuussa läppärin kaveriks ja hyvin pelaa. Etuset on kivat ja pelaa samperin varmasti, ainakin macilla. Jotkut niitä focusriten octopre 8-kanavaisia etusia haukkuu mutta tuossa ei kyllä ole mtn vikaa vaikka samaa pitäs olla. Ei suhise ja hönkä riittää pitkälle. ... Tosin TC:stä ei kyllä kuule senkään vertaa poikkipuolista sanaa =) No itseasiassa mä nyt kuitenkin vielä tappelen Pro 24 DSP:n (ne kaksi luurivahvaria syynä tähän...) ja TC:n välillä kuitenkin. Syynä on se, että mä löysin kuitenkin netin uumenista hiukan huomautettavaa TC:n laitteista noiden interfacejen kohdalla. Toi on tosin sen verran vanha malli, että luulisi olevan lastentaudit käyty jo läpi, muttei sitä ikinä tiedä. Tutkimus jatkuu, mutta jompikumpi noista luultavasti on the thing tähän hätään. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | Tqmi 20.03.2010 17:54:53 | |
|
Terve Oon tässä viimevuoden puolella alotellu soittaa kitaraa. Aluks pari kuukautta akustisella ja sit innostuttuani enemmän ja ostin sähköskitan. Elikkä kysymys nyt ois ku haluisin päästä kokeilee tota äänitystä ihan näillä vehkeillä mitä löytyy ja huomasin tossa muutamaa sivua aiemmin NiksurR:n kirjotuksen: Tässä vähän ihmettelen näitä kaikkia viestejä lukiessa että miten helvetissä meikä on saanu äänitykset kuntoon ostamatta juuri mitään. Ihan yksin kertaisuudessaan hommahan toimii ilman ostettuja mikkejä yms. että Kitara-->*(*tarkoittaa piuhaa)Vahvistin-Vahvistimen Phones liitäntä--->Tietokoneen takana line-in-liitäntä, ja ohjelmaksi ilmainen audacity, joka on omasta mielestä pirun hyvä. Ja tuota samaa koitin itse, saan äänen koneelle asti ja audacityyn, mutta audacityssä jokin sitten ilmeisesti mättää. Kun alkaa äänittää niin äänite säilyy n. 6sek jonka jälkeen "pyyhkiytyy" pois uuden tilalta. Ja kun painaa stop tai pause nappia niin äänitettä ei pysty edes toistamaan. Toivottavasti joku ymmärsi hieman epäselvän kirjotuksen | Vessajono 21.03.2010 19:27:30 (muokattu 21.03.2010 19:28:18) | |
|
Oon tässä suunnitellu demohommien siirtämistä Fostexin varasta tietokonepuolelle. Kertokaas noin osviittaa että minkälainen määrä rautaa niin kuin suurinpiirtein tarvittaisiin? Rumpuja ehkä kaheksan raitaa, basso, kitara ja mahdollisia tuplauksia, laulu, koskettimet ja kenties jotain muutakin kilkettä. Eli ehkä jossain n. 16 raidassa pyörittäisiin. Ja olis niitä kiva saada jotenkin miksailtuakin ettei puhti aivan lopu siinä vaiheessa kun yhteen raitaan lyö kompuran. edit: ja älkää suositelko Macia, en ole rahasta tehty :) "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org | |
viksa: Oon tässä suunnitellu demohommien siirtämistä Fostexin varasta tietokonepuolelle. Kertokaas noin osviittaa että minkälainen määrä rautaa niin kuin suurinpiirtein tarvittaisiin? Rumpuja ehkä kaheksan raitaa, basso, kitara ja mahdollisia tuplauksia, laulu, koskettimet ja kenties jotain muutakin kilkettä. Eli ehkä jossain n. 16 raidassa pyörittäisiin. Ja olis niitä kiva saada jotenkin miksailtuakin ettei puhti aivan lopu siinä vaiheessa kun yhteen raitaan lyö kompuran. edit: ja älkää suositelko Macia, en ole rahasta tehty :) No mimmosella budjetilla sitten olet liikkeellä, ja pitääkö olla kannettava vai voiko olla pöytäkone? Äänikortiksi esim. Firepod, jonka saa käytettynä n. 300 eurolla, jos joku omaansa myy. Se tosin vaatii firewire-liitännän koneeseen. Mikä tahansa nykynen markettikone pyörittää noita äänityssoftia ainakin demotasolle riittävästi. Näytönohjaimella ei ole merkitystä, eli siitä ei kannata maksaa ylimäärästä. Vauhti korjaa virheet | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|