Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:alanko
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
Aika:16.03.2010 10:22
Antti1: Toi levittäminen on aika monitahoinen juttu kaikenkaikkiaan, kun jokaisella äänisepolla on vähän omia reseptejään. Tehdään ties mitä kopioraitojen muokkauksia, käytetään tilaefektejä, toiselle puolelle viivästettyä raitaa (vaiheiden kanssa kikkailua), stereoääntä jäljitteleviä plugareita, tuplauksia, tilamikityksiä jne.
 
Kaipaatko sä tarkemmin neuvoa johonkin tiettyyn juttuun?

 
No oikeastaan tuossa olikin jo aika paljon lisätietoa, eli siihen on miljoona eri tapaa :) Lähinnä siis sitä mietin, että jos minä oon nyt äänittänyt vaikkapa kitararaidan ja haluan sitä levittää, niin sen voi tehdä monella tapaa. Kun itse olen tähän asti ajatellut asian yksinkertaisesti niin, että jos haluaa levittää saundia niin se tehdään äänittämällä se kitararaita toiseen kertaan (tai kopioimalla) ja sitten nämä raidat laitetaan eri laitoihin. Mutta sen voi siis tehdä sen yhden alkuperäisen raidankin kanssa, jotenkin efekteillä kikkailemalla. Täytynee jossain vaiheessa vähän tutustua tuohonkin, siihen asti varmaan pärjää sillä, että äänittää kitaran kahteen kertaan ja levittää niitä. Vai onko tuo oikea termi tässä yhteydessä edes? Eli jos mulla on kaksi kitararaitaa toinen täysin oikealla ja toinen täysin vasemmalla, niin koetaanko tuo saundi leveänä, vaiko vaan kahdesta eri paikasta tulevana? Meni nyt vähän pohdiskeluksi tämä homma, mutta onpa vaan tämmöinen ollut mielen päällä...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298