Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista
1 2 3 4 5109 110 111 112 113
mpekkanen
01.12.2023 20:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Kuulemma Les Paulin tallamikki ei sovellu Stratoon. En enää muista miksei, voisiko joku valaista asiaa? Thnx
 
Arvaan, että napapalat ei välttämättä osu ihan oikein. Kyllä sen lp mikin silti voi stratoon laittaa jos haluaa. Toimii ihan normaalisti.
 
jra72
03.01.2024 18:02:51 (muokattu 03.01.2024 18:24:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tämä mikrofonejakin koskee eli: Sain melko raffissa kunnossa olevan ltd ec-100qm kitaran ja ajattelin viritellä soittoharrastusta noin 30v tauon jälkeen. Kitarahan ei oikein toimi, ja ajattelin tsekata sähköt.
 
Seymour Duncanin sivuilla on hyviä diagrammeja johdotuksista, ainoa ongelma että ltd:ssä ne on eri tavalla. Jakkiin näyttäisi menevän vain yksi johto ja sekin lähtee väärästä paikasta (sävypotikan keskimmäisestä), kuvassa alas menevä harmaa. Mä en ole näiden kanssa aikaisemmin touhunnut mitään, oisko kenelläkään antaa vinkkejä mistä lueskella apuja seuraavaksi? Tuosta alla olevasta kuvasta ei tietenkään saa mitään selkoa, mutta mikä on tuo punaisen nuolen osoittama piuha joka lähtee kaulamikin volumepotikasta ja katoaa jonnekin rungon sisälle? Maadoituksiakin mun kitarassa näyttää olevan todella paljon enemmän kuin tuossa SD oppaassa. Paitsi jakista puuttuu kokonaan. Ja sävypotikan konkka(?) on kiinni potikassa ihan eri kontaktissa kuin diagrammissa.
 
Ennen ku joku sanoo että osta mieluummin valmiiksi toimiva, niin mä haluan myös oppia tekemään tämän :)
 
Kuva https://www.dropbox.com/scl/fi/z0bj … lkey=evtc6k5mezbfwvwdxlifwhedw&dl=0
 
ituvirtanen
03.01.2024 18:24:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallan alle menee se musta maadoitusjohto.
 
Jos potikat ovat kuivat eli rutisevat, hanki pullo ruskeaa PRF 7-78:a vaikka Uraltonesta/Motonetistä. Kevyt suihkaus ja pyörittelyä.
 
Kaapelit saattavat olla kytketty hieman eri tavoin mutta toiminta voi olla identtinen.
 
luuppaaja
03.01.2024 18:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://evershop2.top/ProductDetail.aspx?iid=232841622&pr=65.88
 
jra72
03.01.2024 22:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se sitten muuta tarvinnut kun uuden maapiuhan jakkiin ja alkoi toimimaan. Sain vielä SD SH-4 JB:n sujahtamaan onnistuneesti tallan eteen.
 
Leatherman
27.01.2024 11:39:19 (muokattu 27.01.2024 11:39:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran soittamiseen menee jo nyt kaikki vapaa aika, joten olen jättänyt kitaran tuunaamisen aina toisille harrastajille.
 
Mietin kuitenkin nyt 22 vuotta samaa kitaraa soittaneena, että ehkä voisi huvikseen päivittää mikit uusiin. Kitarassa on alkuperäiset Ibanezin V7, S1, V8 mikit tjms. Setuppi H-S-H, singlecoil myös erittäin tärkeä osa soittamista.
 
Soitan raskaahkoa musiikkia, enemmän rock ja metal kuin jäts tai blyys, mutta en halua että kitara on lukittu genreen, pidän kevyistä poprock-soundeista.
Etsinnässä on "sairaan hyvät perusmikit joilla soittaa lähes mitä vaan" siis -hinnasta viis.
 
Mitkä mahtaisi olla Seymour Duncanilta tällaiset, kun näköjään pojat ovat tehneet enemmän kuin vain "one size fits all" mikit?
Thomannin perusteella
https://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_sh4bk_jeff_beck_pickup.htm
 
Osta ja unohda nämä ja se on siinä?
(ok varmaan neckkiin eri ja singleen tietty eri..)
 
https://www.facebook.com/rajapintayhtye "Wisest men follow their own erections" -Euripides
McNulty
30.01.2024 00:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leatherman: Kitaran soittamiseen menee jo nyt kaikki vapaa aika, joten olen jättänyt kitaran tuunaamisen aina toisille harrastajille.
 
Mietin kuitenkin nyt 22 vuotta samaa kitaraa soittaneena, että ehkä voisi huvikseen päivittää mikit uusiin. Kitarassa on alkuperäiset Ibanezin V7, S1, V8 mikit tjms. Setuppi H-S-H, singlecoil myös erittäin tärkeä osa soittamista.
 
Soitan raskaahkoa musiikkia, enemmän rock ja metal kuin jäts tai blyys, mutta en halua että kitara on lukittu genreen, pidän kevyistä poprock-soundeista.
Etsinnässä on "sairaan hyvät perusmikit joilla soittaa lähes mitä vaan" siis -hinnasta viis.
 
Mitkä mahtaisi olla Seymour Duncanilta tällaiset, kun näköjään pojat ovat tehneet enemmän kuin vain "one size fits all" mikit?
Thomannin perusteella
https://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_sh4bk_jeff_beck_pickup.htm
 
Osta ja unohda nämä ja se on siinä?
(ok varmaan neckkiin eri ja singleen tietty eri..)

 
Vähän vaikeahan tätä on lähestyä kun ei tiedä tarkasti millainen signaaliketju sinulla on. Mutta jos ajatellaan että käytössäsi on high gain vahvistin tai pedaaleja joilla tuo rankempi hevi onnistuu, niin mä laittaisin kitaraan melko miedot mikit. Siksi, että sitä "gainia" on aina helpompi lisätä kuin ottaa pois.
 
Niinpä HSH-mikitykseni olisikin DiMarzio PAF 36 Anniv. Bridge (DP223F) tallassa ja DiMarzio PAF 36 Anniv. (DP103) kaulamikkinä. Keskimikkinä oikeastaan mikä tahansa Stratocaster-henkinen yksikelainen. Esim. DiMarzio True Velvet Middle.
 
Duncanilta vastaava setti olisi '59 Model tallaan, Jazz kaulaan ja keskimikiksi Vintage tai Custom Flat Strat.
 
Sitten jos vahvistimesi onkin jokin vintage-masiina, joka kaipaa kitaran mikeiltä enempi potkua ja "yliajoa" niin silloin DiMarziolta tallamikiksi Super Distortion. Muutoin oikeastaan sama. Ja Duncanilta sitten tallamikiksi joko JB tai Duncan Distortion. Silloin saat tallamikistä sen kaipaaman kuuman, hevimmän ulostulon pitämällä kitaran mahdollisimman monipuolisena ja monikäyttöisenä.
 
moving in stereo
Leatherman
03.02.2024 13:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta ylempänä, luulen että nuo kevyemmät mikit voisi olla paremmat siis, sillä mitään tiukka trash / riffiheviä en soita. Pitänee tsekata mainitsemasi mikit ja jatkaa siitä.
 
Olen vannoutunut multi-effect / mallintavien mies. Suoraan linjaan ilman mikitystä.
Eli oletettavasti kitaran mikkien profiilia saan kompensoitua erilaisilla mallintavien säädöillä.
 
https://www.facebook.com/rajapintayhtye "Wisest men follow their own erections" -Euripides
Sabbathologist
11.02.2024 14:48:18 (muokattu 12.02.2024 23:40:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo tovin haeskellut käyttökelpoista kitaraa ja metsästänyt humbuckerilla varustettua. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin. Haluankin sinkkumikkikitaran ja asentaa siihen itse humbuckerin. Kysymys kuuluukin; Minulla on yksikelaisen kokoinen humbucker, jonka ostin taannoin Ural Tonesta. Ostin sen Stratoa varten. Kävisikö se myös Telecasterin tallamikiksi? Itse en Telecastereista juuri mitään ymmärrä ja nähdäkseni niiden tallamikin ainut ero on se, että Stratossa se on suorassa ja Telessä kenossa. Vaan onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä lukki?
 
EDIT: Musitin väärin. Vinossahan se Stratonkin tallamikki on. Noh, mutta nyt tiedän mikä ero niillä on. Stratossa se on kiinni kahdella ruuvilla ja Telessä kolmella. Eli ei käy Straton mikki Teleen kirveelläkään. Ja tuskin toisinpäinkään. Eli alankin tästä metsästämään sinkkumikkistä Stratoa, koska mulla on Strato-humppari. Jos jollain on myydä hyvä Squier Affinity tai Harley Benton Strato n. huntilla, niin voisin olla kiinnostunut. Vien sen Öösekille ja hän saa asentaa. Itse en uskalla alkaa moisia tekemään, menis kuitenkin vituix.
 
EDIT#2: Mulla on kyllä myös Les Paul-humbucker. Mutta se on jo normikokoinen ja vaatisi muutoksia Straton plektrasuojaan. Ennen vanhaan luulin, että kaikki LP.t ja SG.t(kin) ovat automaattisesti humbucker-kitaroita. Vaan eipäs p*rkele olekaan. On niitä Junior-mallejakin. Jos jostain löytyisi saippuapalamikrofonilla varustettu LP tai SG (tuskin löytyy ainakaan jälkimmäistä, kun sellaista ei kai ole ikinä valmistettukaan), niin siihenhän voisi sen LP.n humpparin varmaan melko kivuttomasti istuttaa.
 
Er geht wie ein Bärtiger
luuppaaja
11.02.2024 17:32:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Olen jo tovin haeskellut käyttökelpoista kitaraa ja metsästänyt humbuckerilla varustettua. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin. Haluankin sinkkumikkikitaran ja asentaa siihen itse humbuckerin. Kysymys kuuluukin; Minulla on yksikelaisen kokoinen humbucker, jonka ostin taannoin Ural Tonesta. Ostin sen Stratoa varten. Kävisikö se myös Telecasterin tallamikiksi? Itse en Telecastereista juuri mitään ymmärrä ja nähdäkseni niiden tallamikin ainut ero on se, että Stratossa se on suorassa ja Telessä kenossa. Vaan onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä lukki?
Sinkku kokoinen humppari ei käy suoraan telen alkuperäisen tallamikin tilalle, kiinnitys erilainen. Teleen kyllä saa normihumpparille tarkoitettuja talloja.
Stratossa/telessä tallamikit on vinossa kummassakin.
 
fox
12.02.2024 18:42:36 (muokattu 12.02.2024 18:46:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: .. Vaan onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä lukki?
 
Varmaan meinaat "lookkia".. ;) Ihan ratkaiseva erohan on siinä että vakio Tele-tallassa mikin kiinnitys on 3 ruuvilla, 2 alapuolella ja sitten yks yläpuolella, toisin kuin stratomikeissä. Mutta nou hätä, Teleen saa kyllä tuollaisella "vakio"kiinnitykselläkin humppareita. Viimeisimmät mitä oon laittanut, on SeemoreTunkkasen Lil' 59 ja joku HotRailssi. Ja onhan niitä muitakin.
 
Vastausta tulikin jo tuosta kiinnityksestä.. Tsekkasin, ja jos ei halua pistää euroja paljonkaan, niin Roswellillakin on joku huokea humppari..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sabbathologist
12.02.2024 23:43:01 (muokattu 12.02.2024 23:47:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luuppaaja: Sinkku kokoinen humppari ei käy suoraan telen alkuperäisen tallamikin tilalle, kiinnitys erilainen. Teleen kyllä saa normihumpparille tarkoitettuja talloja.
Stratossa/telessä tallamikit on vinossa kummassakin.

 
Jep, näin huomasin itsekin muistivirheeni. Dementia tulee hiipien.
 
fox: Varmaan meinaat "lookkia".. ;)
 
Joo, kyllä sitä juuri. Yksi vanha mummo vaan puhui lukista tarkoittaessaan lookkia, niin siitä minä sen sitten tartutin omaankin vokabulariteettiini.
 
Ihan ratkaiseva erohan on siinä että vakio Tele-tallassa mikin kiinnitys on 3 ruuvilla, 2 alapuolella ja sitten yks yläpuolella, toisin kuin stratomikeissä. Mutta nou hätä, Teleen saa kyllä tuollaisella "vakio"kiinnitykselläkin humppareita. Viimeisimmät mitä oon laittanut, on SeemoreTunkkasen Lil' 59 ja joku HotRailssi. Ja onhan niitä muitakin.
 
Vastausta tulikin jo tuosta kiinnityksestä.. Tsekkasin, ja jos ei halua pistää euroja paljonkaan, niin Roswellillakin on joku huokea humppari..

 
No joo, mutta tarkemmin ajateltuna hylkäsin jo koko ajatuksen Telestä. Ei oo mun juttu. Paitsi siinä tapauksessa, että siihen voisi asentaa Les Paulin humbuckerin. Vaan taitaisi vaatia aikamoista työstöä, jyystöä ja jyrsimistä...
 
Er geht wie ein Bärtiger
luuppaaja
13.02.2024 18:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se niin vaikeeta tarvi olla. Dimarziolla ja Duncanilla on tallaan sopivia alkuperäisen kokoisia mikkejä. Ja kaulaan saa normi humpparin jos bodyssa on tila valmiina, niinkuin usein nykyään on.
 
Sabbathologist
14.02.2024 18:35:38 (muokattu 21.02.2024 03:26:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nuo yksikelaiset saippuapalamikit (Wilkinson P90) samankokoiset kuin normihumppari? Eli jos olisi esim. semmonen kitara, missä on P90, niin meneekö siihen iisisti tilalle ''iso'' humbucker? Vastaan itselleni; menee.
 
Sitten toinen on kysymys, kun nuo saippuapalamikit on alkaneet kiinnostaa; Minkälainen soundi niissä on? Jos vertaa esim. tavallisen perus-Straton yksikelaisiin?
 
Er geht wie ein Bärtiger
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5109 110 111 112 113

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «