Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jucciz
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Äänitys/tuotanto - koulutusmahdollisuudet Suomessa.
Aika:24.11.2010 19:47
Hep!
 
Koulu on nyt paketissa - ja kaikeksi ihmeekseni jopa aikataulussa. Viimeinen rykäisy omalla kohdallani oli C-kurssitutkinto sähkökitarasta. Aikaisemmasta viestistäni poiketen D-tutkintoa ei tehty erikseen, vaan suoraan C. Tässäpä vielä lista kursseista, jotka itse suoritin - toisin sanoen musiikkiteknologian pedagogin opinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa (entisessä PIRAMK:issa):
http://jucciz.com/opinnot.pdf
 
Eri vuonna aloittaneilla sisältö on luonnollisesti hieman erilainen, mutta paljon on varmasti samaakin. Itse aloitin siis syksyllä 2006 ja sain hommat päätökseen eilen.
 
Työmahdollisuuksista en osaa vielä sanoa mitään, aika näyttää. Tutkinnossa oli hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä kursseja. Ehkä suurin pettymys olivat pedagogiset opinnot, joita oli todella paljon ja jotka eivät kuitenkaan tarjonneet oikeastaan mitään hyödyllistä - paitsi tietty opettajan pätevyyden, mutta itse opintojaksot kyllä menivät musiikkiteknologian opiskelijoilla käytännössä ihan ohi sisällöllisesti.
 
Lisäksi studiotekniikan opetusta olisi mielestäni saanut olla selvästi enemmän (vaikkapa pedagogisten aineiden kustannuksella) ja opetuksen taso olisi saanut olla selvästi korkeampi. Mielestäni studiotyöskentelyn opettajan tulisi olla pitkän linjan kokenut äänittäjä/miksaaja, jolla on rautainen ammattitaito ja laaja-alainen kokemus hommasta. Näin ei meillä ollut ja koko "huikea" kolmen kurssin mittainen paketti jäi aika säälittäväksi pintaraapaisuksi aiheesta. Oma harrastuneisuus auttoi luonnollisesti asiaa hiukan, mutta odotin kyllä saavani koulun aikana studiotyöskentelyyn huomattavasti enemmän eväitä. Käsittääkseni asiaan on kyllä tulossa/tullutkin jo parannusta, mutta omalla kohdallani toki aivan liian myöhään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=87100