Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Pieni rumpalipoika
Alue:Livetoiminta
Aihe:Helposti laajennettavat PA-Kamat pikku budjetin bändille
Aika:30.04.2010 11:14   (muokattu 30.04.2010 11:26)
Monitorointikin on melko yliarvostettua puuhaa tuon kokoisissa paikoissa. Instrumenttivahvistimien oikealla sijoittelulla pärjää pitkälle ja harva orkesteri tarvitsee treenikselläkään monitorointia joka jätkälle erikseen, joten mikä muuttuu pienessä keikkapaikassa? Mielestäni ei mikään. Pikkumestoissa varsinkin ilman miksaajaa painettaessa mielestäni ainoa järkevä ja edes jotenkin hallittavissa oleva systeemi perustuu siis sidefilleihin, ts. laitetaan laulukamat lavan kulmiin kohti soittajia.
 
Laulava rumpali (jota on tullut itsekin harrastettua paljon), on hieman eri asia. Itse mieluummin melkein laulan tulpat päässä ilman monitorointia jos sitä ei voida hoitaa todella hyvin. Osalle tuo taas ei tietysti sovi lainkaan. Tapauskohtaista.
 
Edit. Ja tavaran ja tehonmäärän tarve muutenkin on todella tapauskohtaista. On the rocks on 350 ihmisen rock-luola. Käyppä sivuiltaan katsomassa paljonko siellä sitä rojua on. Tietysti sillä pitää kyetä hoitamaan bändi kuin bändi, mutta se setti maksaa todennäköisesti kymmeniä tuhansia. Ja minun käsittääkseni all-round-käyttöön se ei ole mitenkään ylimitoitettu. Jäsen LHU tietysti on melko hyvin kartalla tästä puolesta : )
 
Edit2. Vielä lisäyksenä, että tällä palstalla pyörii tautisesti tämän maan eturivin äänimiehiä. Ja se on tietysti todella hyvä asia, mutta fakta vain on että heistä ei varmasti kovin moni tee edes miksaajan ominaisuudessa sellaisia keikkoja mistä tässä nyt varmasti puhutaan. Puhumattakaan, että kävisivät lähiöpubeissa itse soittamssa jurrisille apinoille suomirokkia. Tarkoitan vain, että karusta arjesta saattavat monet olla jo hieman vieraantuneita ;D Vaikka jokainen heistäkin on tietysti vuosikausia sitten uransa aloittanut muualta kuin PMMP:n tai Nightwishin etupäästä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=190294