Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hannlain
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:M.netin tori ja huijaukset
Aika:22.12.2009 09:17
jniska: Itse olen ottanut sen tavan, että kauppoja sopiessa pyydän myyjän kaikki tiedot osoitetta, henkilötunnusta yms. myöten.
Finderista tai 118:sta varmistan , että ko myyjä asuu ilmoittamassaan osoitteessa.

 
Eipä tuokaan mitään auta... ite maksoin kerran metallica-lipuista ennakkoon osan ja loput piti maksaa postiennakolla. Myyjä oli antanut todellisen nimensä, puh.nronsa ja tilitietonsa. Numerotiedusteluistakin löytyi osoite. Olin hyväuskoinen ja tyhmä, kun luotin että eihän kukaan nyt omissa nimissään rupea petosta yrittämään. Kiinnihän siitä jää. Eipä sitten yllätys yllätys lippuja koskaan näkynyt. Puheluihin/viesteihin ei vastattu, kun rahat oli maksettu. Löytyi täältä toinenkin samaisen huijarin kohtalotoveri. Summat olivat pieniä, mutta molemmat kävimme tekemässä ilmoituksen poliisiasemalla. Osoittautui että samainen kaveri oli tehnyt useampia vastaavia huijauksia eri ostetaan/myydään -foorumeilla ja jo reilun puolen vuoden päästä ilmoituksen teosta kaveri oli saanut sakkorangaistuksen petoksesta. Suurin osa petoksista oli muutaman kympin suuruisia, mutta osa jopa useamman sadan suuruisia. Poliisi sanoi, että parista huijauksesta eivät olisi vieneet oikeuden käsittelyyn, mutta kun kyseessä oli useista tapauksista, niin teko oli tarpeeksi törkeä. Mutta vaikka tuomio tuli, ei vieläkään ole takeita että saan rahat takaisin. Ulosotosta voin periä, mutta jos kaverilla ei ole tuloja, eipä sieltäkään rahaa tule.
 
Jatkossa tulkitsen kaikki myyjät, jotka eivät suostu posti-/bussiennakolla maksuun, huijausta yrittäviksi. Itse maksan mielihyvin sen muutaman euron palvelumaksun, ettei tarvitse jännittää tuleeko tavaraa vai ei...
 
Mutta siis Vladille. Poliisin juttusille vain, jos tavaraa ei näy. Itse kyllä antaisin kyllä enemmän kuin viikon aikaa, mutta jos pariin viikkoon ei kuulu niin rikosilmoitus vaan. Tässä tapauksessa vaikuttaa melko todennäköiseltä, ettei tavaraa koskaan tulekaan, jos viesteihin ei rahojen maksun jälkeen vastata.
 
-Hannu
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=185894