Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:aimotuska
Alue:Livetoiminta
Aihe:My first speakers
Aika:21.08.2009 10:34   (muokattu 31.08.2009 11:03)
Nyt tulee semmonen artikkeli, mitä mä en olis ikinä uskonut kirjoittavani, mutta uskottava se on. Pienenä disklaimerina, että älkää nyt sekoittako näitä siihen 345€ 2x18" subiin, mitä T-kauppa myöskin myy.
 
Malli: The Box Pro TP218/1600 MkII
Tehonkesto RMS: 1600W@4ohm (passiivi)
Taajuusvaste: 36Hz - 150kHz (+- 3dB)
Herkkyys: 101dB/1W/1m
Max SPL: 143dB (139dB uskoisin olevan todellisempi)
Sijoittelu: Plaattialle pystyyn/vaakaan, voi stäkätä päällekäin
Soveltuvuus: äänekkäämmän bändin subiksi
Hinta: 879€/kpl

Oma status musabisneksessä: semi-pro
OMAKOHTAINEN arvio:
 
Mulla oli jo pitkään kaihertanut mielessä entisten subien vaihtaminen järeämpiin vehkeisiin ja jossain vaiheessa olin jo melkein ostaa EV T252-yläpäiden kaveriksi saman puulaakin 2x18" Tour-X-subit, mutta joku vaan pisti vastaan. Netistä satuin lueskelemaan useita positiivisia arvioita Thomannin pahamaineisen T.Box-merkin alla kulkevista subuttimista ja kiinnostus alkoi herätä. Pikainen soitto T-kauppaan ja 30pv sisällä saa tosiaan laatikot palauttaa ilman minkäänlaisia kustannuksia, mikäli ei vehkeet kelpaa. No pistäkääpä tulemaan, eihän tuo ota jos ei annakaan.
 
Laatikot tuli kuriirifirman kautta takaovelle asti ja painoa oli pahvin päälle merkattu 100kg/kpl. Koska halusin säilyttää mahdollisuuden lähettää vehkeet takaisin, piti subien kuorimisessa venyttää kaikki lihasvoimat äärimmilleen, että pakkaukset säilyy nätissä kunnossa. Onneksi tilasin rullat kyytiin, näitä rantasaunoja ei nimittän kanna minkäänsorttinen supermies. Rullille oli subien selässä ihan valmiiksi ruuvit paikoillaan, 15min ja liikuttelu sujui jo ihan eri tahtia.
 
Subien konstruktio on todella pro:n tasoista paksua ja painavaa vaneria. Päällä on kunnollinen kerros "kajarimaalia", eikä mitään hometta ja pölyä keräävää huopaa. Ilman edessä killottavaa T.Box-merkkiä voisin kartioiden ulkonäön perusteella olettaa käsitteleväni JBL:n kajaria (joka itseasiassa onkin aika lähellä todellisuutta).
 
Noniin, subia hissiin ja testaamaan. Verrokkina oli kartiomäärältään saman verran HK LR118 subeja ja kuuntelukertojen kasvaessa alkoi homma olla melko selvänä. T.Boxeista lähtee aivan järjettömästi enemmän löylyä tasaisemmalla vasteella ja aivan korvinkuultavasti ne yltää reippaasti alemmaksi kuin nuo verrokkikajarit. Soundikin on oikeasti todella tiukkaa. Basarin iskut kuuluu ja tuntuu, vaikka pohjalla on jo melkoinen bassomöyhe. Mun korville ja käyttötilanteisiin nää vaikuttais olevan ihan täydelliset subit. 90% tilanteista näissä on jo liikaakin potkua, mutta nyt pystyy ihan hyvillä mielin hoitaan ne loput 9% ja jättää sen viimosen 1% vuokraromuille.
 
Vahvareina mulla on näille 2xPLX3402 sillattuna (piikki 3400W@4ohm, joka on tyhjän verran enemmän, kuin kajareille luvattu 3200W maksimikesto). Toisaalta mua ei haittaa yhtään, vaikka saisinkin huudatettua näistä kartiot paskaksi. Nää on ihan selkeesti speakerplans.com:ista tutut G-Subit, joita meinasin joskus alkaa tekemään ja joihin vois sitten tökätä jotkut "oikeat" kartiot, mikäli entisistä aika jättää. Mutta tosiaan, mä uskoisin, että kartiot on näissä se heikoin lenkki, jos joku näissä nyt alkaa oikeesti prakaamaan. No onhan näissä toki se 3v takuu myös.
 
Ainut paska puoli nyt on se, että mä ostin nähtävästi T-valinnan viimeisen parin. Kuulemma syksyllä/alkutalvesta sinne tulee kolmosversio kyseisistä kajareista, mutta siitä nyt voi vaan sitten spekuloida, että meneekö ne huonompaan vai parempaan suuntaan. No tietty, mitkään raideriystävälliset subithan nää ei missään nimessä ole. Kaikissa raidereissa kun speksataan, että teeboksit kannetaan jortaaniin mikäli niitä edes tuodaan näytille. Mulla ei onneksi tuota riippakiveä ole kannettavanani, joten skruu juu vaan. ;)
 
Tuo hinta näissä on vaan ihan käsittämätön. Mainitut EV Tour-X:t tekee jotain 1100€/kpl ja antaa jo speksienkin mukaan samat SPL:t kuin yksi LR118. Turbon TXD 218 on jo ~1400€/kpl ja loput siitä edespäin. Joskus oli noiden turbojen edeltäjät, TL 2x18" subit keikkatestissä ja vaikka niitä ajettiin isoilla lappalaisilla, niin semmonen "naurettavan kallis näinkin ontoksi subiksi"-maku niistä vaan jäi. Ei tehnyt mieli ostaa, vaikka entiset kajarit olikin tässä ketjussa aiemmin mainitut korvapuukko-CerwinVegat.
 
Mutta katotaan nyt mitä tapahtuu, kun kuluu vähän aikaa... Toistaiseksi on vielä leveä ja tyytyväinen hymy naamalla.
 
E: Olipahan viikonloppuna ulkoilmakeikka Oulun Rotuaarin lavalla (ulkona siis). Ohjelmassa oli päivällä rennompaa menoa, jolloin subit oli lähinnä koristeena. Iltasella tuli sitten soul&funk-jaostoa, perinteistä rokkia ja loppuillasta rehellistä tuplabasariheviä. Entisillä subeilla olisi tullut äiteetä ikävä jo päivällä, mutta T.Boxit jaksoivat duunata hyvällä paineella ja soundilla loppuun asti. Vettä tuli koko ajan kuin saavin laidasta, mutta oltiin pistetty pressut kajarien päälle, joten suurin osa pisaroista meni onneksi ohi. Loppuroudauksen yhteydessä kartioissa näkyi muutamia pisaroita, joten laitoin laatikot kuivumaan avoimeen tilaan, ettei liimaukset lähde kiitämään.
 
Edelleen on leveä hymy naamalla...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=151688