Muusikoiden.net - Keskustelu | |
Kirjoittaja: | Zeeboo |
Alue: | Kitarat: soittaminen |
Aihe: | Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun? |
Aika: | 13.10.2008 21:38 (muokattu 13.10.2008 21:56) |
Mutta jos sekotetaan mukaan maj7 "normaalin" (sori tuosta termistä kertokaa ihmeessä parempi) seiskan sijasta. e||---|---|---|-o-|---| XIII h||---|-o-|---|---|---|IX g||---|---|-o-|---|---| #VII d||-o-|---|---|---|---| III a||---|-o-|---|---|---| I e||---|-x-|---|---|---| VII Miten tämä merkittäisiin? Tiedän että tuo on suunnilleen mahdoton sointu soittaa mutta teoriassa. Emaj713? Numerot ovat peräkkäin ja se ei tunnu luonnolliselta :( Vai onko asia kuitenkin noin? Ihan lyhyesti: Emaj13. Tuo "maj" jo viittaa septimin luonteeseen, eli suureen septimiin. Maj13 pitää sisällään 1, 3, 5, maj7, 9, #11 (#11, koska 11 kuulostaa todella pahalta. Maj7 ja #11 antaa sointuun lyydisen soundin) ja 13. Kaikkia ääniä ei soiteta kitaralla - seitsemän ääntä, kuusi kieltä, neljä (ok, viisi) sormea - vaan karsitaan jotain pois. Jos perusääni tulee vaikka bassosta, niin joutaa pois, jos kvintti ei ole muunnettu, niin hyvästit sillekin. Ts käytetään soinnun ns. karaktääri-äänet. Tuo sun sointu on periaatteessa oikein, mutta pirun hankala soittaa. Entäs näin: e|---|---|---|-o-|---|---|---| 3 h|---|---|---|-o-|---|---|---| maj7 g|---|---|---|---|---|-o-|---| 13 d|---|---|---|---|---|-o-|---| 3 a|---|---|---|---|---|---|-o-| 1 e|---|---|---|---|---|---|---| o Tää on kanssa hemmetin kauniin kuuloinen kun soittaa vähän arpeggion tapaan, tosin joutuu vähän viruttamaan. (Mulla on aika iso käsi & soittanut näitä aika paljon...) e|---|---|---|---|---| o h|---|---|---|-o-|---| maj7 g|-o-|---|---|---|---| 3 d|---|-o-|---|---|---| 1 a|---|---|---|-o-|---|13 e|---|---|---|---|---| x simppelimpi, eikä ollenkaan pahan kuuloinen: e|---|---|---|---|---|-o-|---| #11 h|---|---|---|---|---|---|-o-| 9 g|---|---|---|---|---|-o-|---| 13 d|---|---|---|---|---|-o-|---| 3 a|---|---|---|---|---|-o-|---| maj7 (tai x) e|---|---|---|---|---|---|---| 1 jne... Noissa seitsemän äänen soinnuissa kannattaa miettiä myön ns. upper-structure sointuja. Eli katsella, mitä kolmi- tai nelisointuja sieltä soinnun yläpäästä löytyy: Emaj13: E, G#, B, D#, F#, A#, C#.... F#, A#, C# = F# duuri kolmisointu D#, F#, A#, C# = D#m7 B, D#, F#, C# = Badd9 jne... Jotkut vajaamuodot soundaa aika hyvältä. Selvyyden vuoksi nuo sointuäänet kannattaa merkata normi-nuomeroilla. Roomalaisilla merkataan sointuasteet... E: Olipa tosiaan lyhyesti. | |
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=166578 |