Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Zeeboo
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
Aika:29.07.2008 19:57   (muokattu 14.10.2008 11:20)
Jos siellä on mukana kvintin lisäksi vielä ysikin niin eikö soinnusta tällöin tulisi Gmaj9#11?
 
Soinnuissa on aina pohjana kolmisointu, eli duuri, molli, ylinouseva, tai vähennetty. Näitä kun lähdetään laajentamaan, niihin lisätän joko pieni tai suuri septimi, elikkäs 7 tai Maj7. Tähän asti ei vissiin mitään uutta.
 
Kun sitten tähän pinoon lisätään lisä-ääni, on se nooni, elikkä 9. Tämä voi olla joko "paljas" 9, b9 tai #9. Jos meillä on vaikka D9, koostuu se D7:sta, jossa on lisänä E-ääni, eli juuri se ysi. Toinen esimerkki vaikka CMaj9 samalla logiikalla CMaj7 johon on lisätty D-ääni, eli taas nooni C:lle. Edelleenkään ei varmaan juuri uutta, mutta nyt kannattaa huomata, että siitä sointumerkinnästä "häviää" se seiska. Siihen seiskan laatuun viittaa tuo Maj tai sen puuttuminen.
 
Nyt kun laajentaminen jatkuu, on seuraava intervalli perusäänelle terssipinossa, josta sointu muodostuu undesimi, tuttavallisemmin 11. Edelleen laajennettaessa seuraava on 13 (tredesimi). Tuttua on.
 
Ja sitten ne äänet. Sointujen merkinnässä käy ilmi tietysti sen pohjalla olevan kolmisoinnun laatu. Septimin laatu näkyy siitä merkinnästä (Maj tai Maj7 = suuri septimi) tai sen puuttumisesta (pieni septimi = paljas seiska). Tästä laajemmista soinnuista merkitään (tavallisesti) vain se soinnun suurin intervalli perusääneen nähden, ellei siellä välissä ole muunnettuja ääniä. Siis b9, #9 tai #11.
Se, soitetaanko niitä on sitten eri juttu.
 
Esim:
Em11: E, G, B, D, F#, A (mulle "H" on vähän outo, siitä tuo B)
 
E|-5 (11)
B|-7 (9)
G|-7 (7)
D|-5 (b3)
A|-7 (1)
E|-x
Tässähän on ysi mukana, vaikka sointumerkissä sitä ei ole. Siis paljas ysi.
 
D13: D, F#, A, C, E,
E|-7 (13)
B|-5 (9)
G|-5 (7)
D|-4 (3)
A|-5 (1)
E|-x
Ysi mukana, 11 puuttuu. Nyt kun 11 ei ole muunnettu, sitä ei niin hirveästi kaivata
 
Mutta:
D7b9b13:
E|-6 (b13)
B|-4 (b9)
G|-5 (7)
D|-4 (3)
A|-5 (1)
E|-x
Tässä tuo ysi on merkattu sointuun juuri sen takia, että se on muunnettu. Lisäksi seiska merkitään sen takia, ettei tätä sotketa Db-pohjaiseen sointuun: Db9b13
D7b9b13:
E|-5 (b13)
B|-4 (9)
G|-4 (7)
D|-3 (3)
A|-4 (1)
E|-x
 
G13
E|-x
B|-5 (13)
G|-4 (3)
D|-3 (7)
A|-x
E|-3 (1)
Tässä taas on mukana vain oleellinen
Tuosta 13 soinnusta näkee joskus 6/7 merkintää, en ole oikein koskaan sitä ymmärtänyt. Sitä taas ei pidä sotkea 6/9 sointuun, jolla taas ei ole paljoakaan tekemistä X9:n kanssa.
 
D6/9
E|-x
B|-5 (9)
G|-4 (6)
D|-4 (3)
A|-5 (1)
E|-x
Tämä ei ole dominanttitehoinen (seiskasointu)
 
D9
E|-x
B|-5 (9)
G|-5 (7) (E: korjattu)
D|-4 (3)
A|-5 (1)
E|-x
Tämä taas on
 
Saattaa tuntua hämärältä, mutta kyllä tässä ihan selkeä logiikka on. Eri nuottikirjoittajilla on vähän oma "käsiala", mutta pienellä pähkäämisellä nämä kyllä on lopulta selvineet. Kunhan "pelisäännöt" on selvät. Yksi näistä säännöistä on se, ettei sointujen merkkaamis logiikka muutu kesken kappaleen.
Johan taas tuli. Toivottavasti oli järkeä seassa.
 
Edit:
 
Ai niin, mikään ei estä merkkaamasta Gmaj9#11. Kyllä se ihan oikea tapa, ja vielä hyvä tapa on merkitä
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=166578