Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Marzi
Alue:Livetoiminta
Aihe:Valosanaston peruskurssi
Aika:02.09.2006 10:58   (muokattu 14.09.2006 02:29)
Oli muuten pari svobodaa ajossa yksillä kekkereillä kesällä. Mahtavaa vintageosastoa! Ne on oikeasti hyvännäkösiä. :D
 
EDIT:
Vanhalla oli joskus joku tapahtuma, jossa oli noita. Hassuja ovat. Oliskohan ollu PSP-julkaisukekkerit tms. Pakko laittaa kuva, on ne niin ihquja.
http://www.solarisnetwork.com/itemimage_1313_o23i4u5y25017.jpg
 
Mä sanon, että tällaista snobbailua ei tarvitse kenenkään bändisoittajan ymmärtääkään. Ei myöskään roudarin ja kaikkein vähiten vierailevan valosuunnittelijan. Sen "talon sepän" tehtävä on sen sijaan ymmärtää ja toteuttaa suunnitelma, jonka hän vierailevalta valosuunnitelijalta saa.
 
Sepäs siinä onkin, että tuo on ihan peruskauraa. Samoilla sanoilla multa on tilailtu asioita kun oon ollu houstaamassa. Se ei siis oikeasti ole mitään snobbailua. Tyypit nyt vaan puhuu asioista soumi-enklanniksi. "Ympyränmuotoinen positio-juoksutus, jonka siirtymäaikoja hallitaan liukusäätimellä" kuulostaa vaan jotenkin kalsalta. Ja jos sen tilais noin, niin vastaus olisi, että HÄH? Voitko toistaa?
 
Mut joo, valo-oppia pattipäämuusikoille mainittiin aloituksessa. Kai sit pitäs liikkua ihan perusperustasolla. Tai veetustako minä tiedän. Kysymyksiin on aina helpompi vastata kuin yrittää listata tietoa.
 
Mutta niin.
 
Toki talon ukon on toteutettava se, mitä suunnittelija/orkesterin oma mies tahtoo, mutta se tarkoittaa myös sitä, että on tiedettävä mitä pyytää. Ja kun on kiire, pitää puhua samaa kieltä. Tässäkin on vaan se, et tyypit on tottunut vähän eri termeihin. Se hidastaa. Vanhan liiton jätkät tilaa tilanteita ihan eri tyyliin kun nuorempi polvi, mikä tietenkin johtuu siitä ikäerosta. Nuori polvi saattaa tietää ne vanhemman porukan asiat, mutta kun perus hampputukkaroudari kasikytluvulta menee lippalakkipäisen pc-valotiskisepän houstattavaksi, voi kulttuurien kohtaaminen olla aika hassua. Eihän ne ymmärrä toisiaan aluksi kuinkaan. Nytkin tuntuu välillä, vaikken vanhaa ookkaan, kun menee itse jonkun nuoremman sepän tontille, että nyt en mä tajua tästä kyllä yhtään mitään. Mut jotenkin on aina selvittävä ja kommunikoimalla samalla kielellä se on iisimpää.
 
Joka ikisellä alalla on oma ammattisanastonsa. Niin valoalallakin. Se saattaa sisältää slangia, lempinimiä ja vieraskielisiä nimiä. Mut niin se vaan menee.
 
Pompin pompin---
 
Monesti on nopeampaa laittaa tiskeihin tyhjät sivut ja ohjelmoida kaikki alusta kuin ruveta opettelemaan muiden ohjelmoimaa systeemiä. Tahtoo sanoa, että kaikilla on vähän oma stailinsa sijoitella esim. etuvalon ja liikkuvien intensiteetit pöytäänsä. Pätevä sikopaimen/mummopaimen/whatever ohjelmoi sulle kaiken tarvittavan hyvinkin pienessä ajassa, kun taas se toisen ajosysteemin opettelu voi viedä liikaa aikaa. Toki, jos homma ei oo talon virkaatekevällä hanskassa, niin se pitää myös tajuta. Sit voi tsekata, et mitäs täällä oikein on.
 
Mut kun on ammattitaitoa niin on. Törnävänsaaren kekkereillä osasto Kauppinen/Virtanen suolisti settinsä mulle Hogin Wingiin ja Jandsin Vistaan puolessa tunnissa. Se ei oo mikään pikkusetti, mut sain sinne just kaiken mitä halusin. Siihen auttoi se, että mä tiesin tasan tarkkaan mitkä positiot/värit/efektit ym. mä sinne tarvin ja missä järjestyksessä, ja osasin esittää asiani nin, että sain ne sinne ilman jatkuvaa mitähähsänyttarkoitat -kyselyä. Sainpahan lavalle vähän ekstraakin kun kauniisti pyysin. Oli niin hieno kesänavaus, että pelotti. Mutta oli noita hyviä juttuja muuallakin. Suomessa myös osataan nämä hommat. Ja tämä nyt oli vaan esimerkki. Ei kukaan tonne tietenkään lähde pelleilemään pelkän sanaston turvin. Mut joskus sen joutuu opetella.
 
Se suunnitelma on plot, johon on merkitty heitinkartta, heitinten korkeudet, avauskulmat, filsat, linjat ja tietysti heitintyypit ynnä muuta tarpeellista. Sitten on kuvalista ja myös ajolista, jos "talon seppä" ajaa.
 
Moniko täällä lähettelee omia valoplottejaan mestoille? Bändien matkassa kun se valomies on yleensä itse suunnittelija, kasaaja ja valojen ajaja. Ja festariolosuhteissa pelkkä filsujen vaihtaminen on usein sellainen urakka, että sitä ei tehdä ihan nuin vaan. Pikkufestarilla kiipeillään kattoon tikapuilla kun nostimet on ketjutaljoja ja isommilla lasketaan koko trussihelvetti alas moottoreilla. Jep joo. Ei tapahdu kovin usein. Paitsi, jos oot viimeisen päivän viimeinen esiintyjä. Silloin voi jopa saada pelkkää valkoista koko setin jos niin tahtoo. Aikataulukysymyshän tämä on monesti.
 
Tarkoitus tässä sanastojutussa on mun mielestä se, että kun se orkesterin autokuski uskaltautuu kotona asioita tutkittuaan ja suunniteltuaan ensi kertaa jonnekin scenemasterin ääreen, niin sillä vois olla joku käsitys siitä, miten voi talon ystävällismieliseltä henkilökunnalta tilata sinne tiskiin vaikka chasen. Niillä sanoilla/"termeillä", että se talon rautainen ammattilainen tajuaa sen niin, ettei autokuski/valomiehen tarvi häpeillen sanoa, että sori mutku mä en tiedä mikä se on, mut teetkö sellaisen ku se olis kiva..
 
Sitten ne "talon sepät" voi keskenään höpöttää ihan mitä haluaa. Pääasia, että ne toteuttaa sunnitelmat.
 
Tykkään tuosta talon seppä -termistä. Oot varmaan havainnu. :D Oon silti vahvasti sitä mieltä, että olisi järkevää puhua niiden seppien kanssa samaa kieltä.
Tuostahan tuli runo. :D
 
Oisko ideaa jossain pysyvässä kysymyspalstassa? Sitenhän tuo FAQ on viime aikoina musta ihan hyvin toiminutkin.
 
Kuulostaa järkevältä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=130829