Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Marzi
Alue:Livetoiminta
Aihe:Rakennetaanpas bändille valoshow.
Aika:06.11.2003 19:18   (muokattu 06.11.2003 20:25)
Täytyy sanoa, että sulla on hivenen epärealistinen käsitys esitysmaailmasta---Compuliten 4D:lle, joka on näistä sitten ainoa, jota edes voi verrata noihin sun esimerkkeihisi Hog ja Frog.
 
No joo voi olla. Mähän sanoin, etten oo aikoihin teatterin tarkkamossa piipahtanut. Jotenkin sitä vaan tuumii, että kun vanhalla teatteritalolla (toimii nykyisin nuorisokeskuksena)on käytössä fat frog, kannusto jotain profiilia, pc:tä ja par-pataa, niin uudella, kaupunginteatterilla, täytyy olla jotain ihan muuta. Just ton epärealismin takia siellä pitäs käydä. Ja mä ehkä miellän tässä tuon teatterin kumminkin luokkaa TTT ja kaupunginteatterit. Mut onhan noita kesämeininkejä, joissa mennään kuudella kanavalla tai pelkällä päivänvalollakin. Jotenkin mulla on vaan teattereista(noi isot siis) sellanen käsitys, että kun äänitiskit on välillä digiä sen scenetallentamisen takia, niin tiskienkin täytyy sitten olla jotain Grand Ma -meininkiä. Mut ei sitte. :)
 
Eikä mun mielestäni muutenkaan ole mitenkään hedelmällistä vääntää kättä siitä, kuka nyt on tehnyt jotain ja millä.
 
Joo, oikeassa oot, eikä mulla todellakaan ole tarkoitus tollasta turhaa vääntöä tehdä. Mulla on susta vaan sellainen kuva, että sä oot tehny paljon enemmän juttuja kuin minä, joten sulla on helposti kokemusta monista asioista, joista mä en oo välttämättä edes koskaan kuullut mitään. Eli ei ollut tarkoitus vängätä mitään joutavia. Esim. noi tiskit mitä luettelit, niistä mä tiedän varmaan yhden tai kaksi. :D Mulla on olllut sikäli onnellinen asema, että oon saanu valita työkaluni ja oudoilla koneilla on ollut hyvät houstit. Tosin, jos osaa noi perustyypit, osaa aika monta pöytää jotenkin siinä sivussa(esim Hog-pohjaiset konsolit).
 
Kyllä mä eilen näin siellä Stella Starissa taas "rockpuolta" ja veikkaan, että siellä olisi ollut käyttöä ihan 10A:n sulakkeen perään tehtävälle kuvalle.
 
Mä ehkä miellän tuon rokipuolen jotenkin silleen eroavaksi teatterihommista, että rahaa on vähemmän ja valaisu on rajumpaa. Tai pitäskö sanoa isompikontrastista. Toki teatterissa tehdään välillä ihan uskomattomia juttuja ja trikkejä, mutta silti siellä käytetään ehkä enempi "oikeaa" valaisua jos tiedät mitä tarkoitan. Ei välttämättä räiskitä 8:lla molella ja strobolla ihmisiä näköön.
 
Rokkipuolelle mennään pystymetsästä tai bussinratista, teatteriin ei vielä bussikortti ihan riitä. :D Vanhan liiton ukot on tietty luku erikseen. Mikä missäkin aloittanut. Nythän tuo koulutuspuolikin on muuttunut parempaan suuntaan ja nuori alan jengi on muutenkin koulutetumpaa kuin ennen.
 
Mä itse arvostan teatteripuolella toimivia valoukkoja, koska niillä on usein paljon tietoa siitä valon ilmaisullisesta puolesta ja muutenkin sellaista "hifimpää" tietoa, millä olis oikeesti käyttöä rokkiareenallakin. Samon esim. kuvauksissa. Itsellä kun se välillä tuntuu rajoittuvan siihen iskujen kalastukseen ja värien vaihtamiseen kun on lähtenyt hommaan sieltä pystymetsän kautta. Se ilmaisuvoima mikä valoissa on, on jotenkin vaikea asia käsittää. Mut toisaalta, nyt kun on vakkaribändi, jolle on saanut tehdä enemmän kuin 20 keikkaa, alkaa syntyä taas joku kuusa niistä biisien tunnetiloista, mitä pitää sitten tukea valoilla. Muutamassa laulussa sitä vieläkin herkistyy kun valot ja musa ja fiilis vaan synkkaa niin hienosti. Tietyt iskut ja sanat tulee alleviivattuna, nostatukset nousee myös valoissa, tiettyihin biiseihin on klikin kanssa taimattuja juttuja liikkuvissa ja yleisöä blindataan kuin vierasta sikaa kun aletaan karjahdella niinkuin eläimet. Hikinen rokkimeininki, josta bändi ja sen yleisö pitää. Noiden hetkien takia mä tätä teen. Aina ei osaa eikä pysty tehdä oikein, mutta jos siinä on hyvä fiilis, se riittää mulle. Enempää tai vähempää ei voi, eikä saa tehdä kuin parhaansa joka ilta ja joka keikka. Jos se ei riitä, niin sitten ei. Luetaan läksyt sitten paremmin ens keikaksi.
 
Mut koko ajan pitää yrittää kehittyä, uutta tietoa kun on aina ihan sairaasti joka puolella. Pieni murunen tietoa sieltä täältä pitää mielen virkeenä. :D
 
EDIT:
Mulla on muuten tämänhetkisessä setissä tuo lavasini/taustaoranssi -hässäkkä. :D Ja aggressiivista on meininki. :D
 
Tuli vielä mieleen verrata omaan keikkasettiin näitä U2-juttuja:
 
(1) siinä oli taustafondi, joka teki tilan.
 
Mulla on taustalakana ja helvetisti harsoa, jolla vuorataan kaikki kamat ja lavan sivut. Ne valaistaan tietty miten kyetään.
 
(2) siinä oli muutama spotti, jotka valaisivat bändin tyyppejä.
 
Etuvaloa, etuvaloa. :D
 
(3) siinä oli sitten lattialla muutama heitin, joilla saatiin tykitettyä rockia peliin.
 
Näitäkin löytyy. 6 kpl. :D
 
(4) siinä oli peilipallo.

Mulla liikkuvat...
 
No, tältä pohjalta kun lähtee, niin ei voi olla kovin väärässä.
 
Jotenkin se noihin muutamaan perusjuttuun vaan menee aika helposti. Yhtäläisyydet on silmiinpistäviä. :D Enpäs ollut ennemmin ajatellu asiaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=42122