Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sormunen
Alue:Livetoiminta
Aihe:Rakennetaanpas bändille valoshow.
Aika:06.11.2003 16:10
Joo joo. Näistä asioista on vaan kysytty aina silloin tällöin ja mun mielestä oli aika avata keskustelua aiheesta. Onko siinä sun mielestä jotain perustavan väärää, että haluaa jakaa tiedonmurusiaan. Eikös tämä foorumi ole juuri sitä varten?
 
Ei tietystikään. Kysymys on vain mun mielestäni suhteellisuuden tajusta. Voi tietty olla, että nykypäivänä on yleistä liikkua tommosella setillä. Tosin eilen, kun kävin vilkaisemassa Stella Star -klubilla artisteja, joista yksi on sentään joskus saanut kultalevynkin, niin kyllä siellä arpikin olisi ollut kaunistus.
 
Mutta siis vain mun mielestäni. Voihan olla, että ko. paikan yleisö (ja bändit) tykkäävät, että ei.
 
Mut miksei jossain kalliissa pöydissä mitä sullakin varmaan käytössä on tuolla teatteriympäristössä. Eipä siellä tartte Frogilla leipoa. :D Joku Avokin lienee täysin epäkäytännöllinen. Eipä oo tullu teatterin valokalustoon tutustuttua ainakaan kuuteen vuoteen. Pitäs vissiin käydä vierailulla Muutamissa mestoissa joskus et tietäs missä siellä mennään. Rokkipuolta näkee kumminkin koko ajan.
 
Täytyy sanoa, että sulla on hivenen epärealistinen käsitys esitysmaailmasta. Tän vuoden jutuissa olen suunnitellut Pulsarin Rockdeskille, Baby Celcolle, Zeron XL:lle, ADB:n Tangolle, Zeron nyky-Siriukselle, Zeron Alcoralle, Compuliten Mini kolmoselle, AVAB:in Prontolle ja AVAB:in Designerille (vm-82) ja seuraava menee vissiin Compuliten 4D:lle, joka on näistä sitten ainoa, jota edes voi verrata noihin sun esimerkkeihisi Hog ja Frog.
 
Eikä mun mielestäni muutenkaan ole mitenkään hedelmällistä vääntää kättä siitä, kuka nyt on tehnyt jotain ja millä. Kyllä mä eilen näin siellä Stella Starissa taas "rockpuolta" ja veikkaan, että siellä olisi ollut käyttöä ihan 10A:n sulakkeen perään tehtävälle kuvalle.
 
Mä tässä nyt ihan esimerkin vuoksi kirjoitan yhden kirjoittaessa keksimäni keissin:
 
Ajattelepa vaikka U2:n PopMart -rundia. Sehän oli silloin maailman teknisesti suurin, mutta suunnittelija Willie Williams sanoi, että perusperiaate oli "keep it simple". Ja kun sitä analysoi, niin sehän oli simppeli!
 
(1) siinä oli taustafondi, joka teki tilan. Olkoonkin, että se fondi oli tehty ledeistä ja se oli ihan järjettömän iso.
 
(2) siinä oli muutama spotti, jotka valaisivat bändin tyyppejä. Olkoonkin, että ne spotit olivat helvetinmoisia seuriksia.
 
(3) siinä oli sitten lattialla muutama heitin, joilla saatiin tykitettyä rockia peliin. Olkoonkin, että ne olivat kahden kilon sankavärivaihtajia.
 
(4) siinä oli peilipallo. Olkoonkin, että se peilipallo oli helvetinmoinen avaruusalus.
 
Oikeastaan ainoa poikkeava juttu oli se, että miksauskopissa oli omat fiilisvalot, joita ohjattiin Rockdeskillä.
 
No, tältä pohjalta kun lähtee, niin ei voi olla kovin väärässä.
 
Olis nyt sitten vaikka trio- tai kvartettibändi, joka soittaisi vaikka vähän aggressiivista rockia ja sähköä olisi 10A. Jäbillä olisi vaikkapa tummat ja yksinkertaiset asut.
 
Käytössä olisi vaikka neljä 300W paria ja kaksi standia. Voisi tehdä vaikka seuraavasti:
 
(1) tekisi harmaapohjaisen taustarätin, jossa nyt voisi olla vaikka logo. Harmaaseen tarttuu erityisesti sininen valo paremmin, kuin puhtaaseen valkoiseen.
(2) ostaisi vaikka kuusi 150W työmaalamppua. Tietysti 500W olisi tehokkaampi, mutta niissä tahtoo filsa palaa ja vähän ajan päästä kukaan musikanteista ei jaksa rapsutella niitä puhtaaksi. Pitää ottaa huomioon, että halogeeneissa reilut 90 % tehosta on lämmitystä, joten se valotehon ero 150W ja 500W välillä ei suinkaan ole 350W.
(3) standit puolelleen, kaksi par-kannua per puoli ja ilman filsaa. 300W umpio ei riitä avaamaan oikeastaan mitään väriä, siis värit näyttävät vain likaisenruskeilta.
(4) suuntaa ne (siis kyseessä oli aggressiivinen, vaikkapa bluesahtava kitarabändi) siten limittäin, että
(4.1) etumaisista toinen osuu mikkiin huutavaan laulajaan ja toinen snadisti mikin taakse
(4.2) takimmaisista toinen huitovaan rumpaliin ja toinen snadisti siihen eteen.
(4.3) kaksi työmaista vaikka 141- tai 132- tai 183- tai 165- tai muulla miedolla, mutta brightilla sinisellä (tummat puvut) standeihin takimmaisiksi sojottaan siten, että ne toivonmukaan vähän antavat sävyä
(4.4) neljä työmaista ruuvaa vanerilätkille ja pistää ne rätin alapuolelle ja jos standeissa on toi sinimeininkin, niin filsaksi näihin vaikka joku tulenpuna, 182 tai 164 tai sitten tumma "ora" vaikka 135.
 
Jos haluaa, voi rättiin menevät ja standissa olevat värit vaihtaa. Voisi olla enemmän bluesia. Kannattaa kumminkin muistaa, että sininen ei oikein syty ilman tinttaavaa punaista.
 
Tuolla par-kannujen suuntauksella vähän "väärin" haen sitä, että lavalle syntyy luonnollista liikettä sen mukaan, astuuko musikantti suoraan keilaan vai ei ja kummalta puolelta se keila osuu.
 
Sitten jakaa vaikka kahteen piuhaan niin, että vaikkapa standista plojottaa ennen keikkaa joku pari. On etukäteen sovittu, että joku (vaikkapa laulaja-komppikitaristi) tulee vimosena. Bändi tulee lavalle, puuhailee mitä puuhailee alkuasetelmissa, kun puuhailut on puuhailtu tulee viimenen lavalle, tökkää töpselin reikään ja samalla rumpali hakkaa alun.
 
Esmes tälleen. Vielä helpompaa tietysti on, jos kumminkin olisi käytössä vaikka 1xPulsar 6-ch -himmennin, jonka on muuttanut yksivaiheiseksi ja siinä saman firman 6-kanavainen ohjauspalikka. Ei o kallis.
 
Tuli mieleen vastaavalla sähkönkulutuksella toimiva idea hibahtavalle, mutta modernille kitarabändille, mutta jotta ei tulisi liian pitkiä juttuja, niin siirretään tuonnemmaksi.
 
Mutta toivottavasti idea tuli selville: matkitaan muita. Katotaan esmes, mimmoset valot suosikkibändillä on, mietitään, minkälainen se perusidea niissä on ja tehdään itse rautalangasta samanlaiset.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=42122