Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kivi
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Mikkiäänestys
Aika:01.10.2003 13:24   (muokattu 01.10.2003 13:42)
Tällä kyselyllä olis tarkoitus selvittää mnettiläisten keskimääräinen mielipide tai top-lista siitä, millaisia mikkivalintoja eri tilanteisiin voisi suositella.
 
Kerro siis kolme (3) mikkiä joita suosittelisit/suosit seuraavien kohteiden äänittämiseen "harrastelija/koti/semipro"-pajassa.

 
1. Laulu - U47:-) ...eiku U87, AKG C414, Shure Unidyne III, Shure SM7, AKG D12, Sennheiser MD441, Shure Unisphere I, Shure Unisphere B (oliks jo kolme? Se on niin tilanteesta kii, laulussa tarvitaan kaikki mitä vaan on, ja vähän enemmän;-)...
2. Akustinen kitara, maniska - Neumann U87, AKG C414, Sennheiser MD441, Sennheiser MD421; avainkysymys kaikissa on: tallanko vaiko kopan puolelta?
3. Kontrabasso - tää on vaikea. Kontaktimikki (esim Keiyo nappipiezo) ainakin, ja sitten jollain isolla konkalla edestä.
4. Kitaravahvistin - Shure SM57, Sennheiser MD421, Shure SM81 (ambienssi)
5. Bassovahvistin - AKG D12, Sennheiser e602, AKG C1000S, Shure SM57 ja sitten se mun iso vanha Sonyn mikki, josta on koodilappu tippunut pois;-)
6. Bassorumpu - Sennheiser e602, AKGD12, Shure b52, AKG D112
7. Virveli - Shure SM57, Shure Unidyne III, EV PL6 (kylki)
8. Tomit - Shure SM57, Shure Unidyne III, Audio-Technica ATM21 (lattiatomi), Sennheiser MD421, Sennheiser e602 (lattiatomi).
9. Overheadit - Shure SM81, AKG C1000S, underhead Behringer ECM8000 toimii yllättävän siististi
10. Hi-hat - Shure SM57, Shure SM81; ulkolaidalta ylhäältä pystysuorassa
11. Tamburiini - AKG C1000S (korkea), Neumann U87 (matala)
12. Percat - AKG C1000S, ATM21 (matala), SM57 (preesens)
13.Piano: Keiyo nappipiezo takapuuhun, edestä mikkipari esim 2x AKG C1000 tai dynaamisesti Sennheiser e602 - Sennheiser MD421, flyygeli vaikka tilamikeillä esim hajautettu pari Behringer ECM8000:sia
14. Bonukset:-) - Crown PZM sopii kaikkeen, samoin RCA 74B -ribbonmikki (paitsi että kova äänenpaine rikkoo ne!)
 
Torvet - Audio-Technica ATM21, Sennheiser MD421, AKG D1000C

Mulla ei oo ihan kaikkia listaamiani mikkejä. Mutta kyllähän mikkejä saa vuokraan kun tarvii, ei niitä käyttöpäiviä vuodessa niin monta oo. Useimmin tarvitsemani C414 ja SM81 on kyllä ostoslistalla, jos vastaan tulee.
 
Lisäksi tuosta U87:sta on saatavissa hyvinkin samaan tarkoitukseen sopivia kopioita, joita en mielelläni mee yksilöimään, koska kopiot eivät oo tasalaatuisia. Sanotaan vaikka näin, että mulla on TSM MT87 aika paljon käytössä, eikä kuulosta pahalta, varsinkin kun se sopii (Art Tube Pac) putkietuseeni. Samoin Studio Projectseja kannattaa ostaa kun löytää.
 
Kyllä tuolla omallakin kattauksella levyn tekee:-) Mä olen huomannut, että ne "keskitason" mikit joita äänittelyn alkuvaiheessa osti yleismikeiksi ja muuten, ovat aika lailla saaneet jäädä käytöstä, ja kehässä ovat aina ne samat lempparit, joista tiedän heti miten pitää laittaa. Silti, ei siitä ainakaan haittaa ole jos jää käyttämättä mikkejä - aina joskus niitä voi tarvita, tai sitten vaikka oivaltaa jonkun mikin ominaisluonteen ja siitä tulee uusi lemppari. Mitenkähän tuo vanha Sennheiserin omni tuolla laatikossa...;-)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=39967