Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Huevos
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Musiikkikoulun ja -opiston teoriakurssien vaatimukset
Aika:30.11.2004 20:53   (muokattu 30.11.2004 21:21)
Sibis keskittyy jazzmusiikkiin ja "huippujen" kouluttamiseen. Jatsipuolella on niin vähän töitä, että pitää satsata huippuosaamiseen kapeammalla alueella. AMK on monialameininkiä, joka tähtää tyylilliseen laaja-alaisuuteen. Ajatuksena saada leipä siitä että vetää mitä vaan tilataan riittävän hyvin että saa ne keikat. AMK:ssa opettajalinja on myös yksi olennainen osa. Eli kouluttaa jengi opettamaan, joka on useasti monen muusikon olennainen pää- tai sivutulon lähde.
 
Molemmat varmaan pyrkii samaan lopputulokseen mutta tavallaan vastakkaisista suunnista.
 
Sibikseen sisäänpääsy on paljon tiukemmassa kuin AMK:hon. Jos Sibikseen mielii, kannattaa yrittää saada opiskelupaikka AMK:n tai PJK:n puolelta että voi ottaa sieltä vauhtia. Voi myös hakeutua oppilaaksi Sibiksen loppusuoran opiskelijoille - ne on jo tosi hyviä soittajia ja tietää talon meiningit etc.

 
mmm...pitäis varmaan kyl ihan eka päästä vaikka konsikselle...
 
mulla on niin omituinen musiikkitausta, että mulla on hirveitä vaikeuksia saada jalkaa oven väliin mihinkään.
 
mä nyt valaisen vähän:
 
soitin koskettimia (EI pianoa siis) joskus 7-9 vuotiaana. aloitin kitaran n. 12 vuotiaana rakentamalla itse ensimmäisen kitarani. kävin klassista kitaraa tunneilla jonku ehkä 6-12kk ja lopetin, koska se oli tylsää. soittelin sitten enimmäkseen ite himassa, koska kaikki veti jotain bläkkistä enkä siis juuri vaivautunut opettelemaan nuotteja tai mitään.
 
no, sitten lukiossa hommasin ekan sähkiksen ja vahvarin. tein konemusiikkia kitaralla eikä tietenkään nuoteilla tehny yhtään mitään siinä touhussa. sitten jossain vaiheessa lukiossa iski AHAA- elämys, että tämä on nyt se mun juttu. no, opettelin sit 17 vuotiaana nuotit "uudelleen" ja aloin tahkomaan jazzia sun muuta läpi, kunnes pääsin pariin bändiin...vaihtoehto metallia ja sen sellasta. opiskeluhommat jäikin kesken, koska olin niin bänditouhuissa mukana...klassisesta jäi käteen sävelteoria ja -tapailu I, kenubasso sekä sovitus ja soitinnuskurssi AMK:sta. (itsenäisesti...vaikee selittää) kitarasta en oo suorittanu mitään. jazz- teoriaa oon tahkonu itsenäisesti ja oon ehkä suurin piirtein samalla teorian tasolla.
 
nyt sitten opiskelen helsingin yliopiston musiikkitieteellisessä monien eri vaiheiden kautta ja yritän oppia kaiken mahdollisen säveltämisestä, luen partituureja ja käyn sävellystunneilla. vapaa-ajalla tahkoan kitaransoiton oppaita läpi. eli, mitähän ihmetttä tässä tekis? ikää on 22-v. ja ei houkuttele yliopistomaailman esseiden vääntäminen yhtään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=33212