Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Kolvaus ja tina 2024
Aika:24.03.2024 09:19
Moi.
 
ituvirtanen: Oliko tuo letkautus lyijyhöyryistä ihan vain tahallinen sohaisu?
Pb: sulamispiste 327 ja kiehumispiste 1749 astetta Celsiusta.

 
Sekä että, tuo seikka oli kuitenkin yksi niistä valta-argumenteista jolla lyijyä sisältävien juotoslisäaineiden rajoittamista ja loppujen lopuksi myynti-/käyttökieltoa elektroniikkapuolen ihmisille seliteltiin.
Kuten kaikessa muussakin lyijyä sisältävien tuotteiden rajoittamisessa, pohjasyy oli kuitenkin suurvaltapolitiikka, lyijy oli merkittävä kauppatavara tietyille valtioille/firmoille ja kupari osittain samoille, osittain toisille ;).
Vahvasti ot:tä, mutta samaisesta suurvaltapoliittisesta syystä emme luultavasti koskaan tule näkemään kaupallista Thorium-reaktoria.
 
Vaikkei edes ammatikseen elektroniikkajuotostyötä tekevälle lyijy-yhdisteiden osuus juotoshöyryissä ollut merkittävä, aina siellä sitä kuitenkin oli.
Ja on toki edelleenkin kun lyijyllisen juotoslisäaineen kanssa puuhailee.
Vähemmän kuitenkin kuin ennenvanhaan vaikkapa bensiinimoottorien pakokaasuista kaupunkiolosuhteissa lyijytetraetyyliä käytettäessä saatu altistus.
 
Kaikesta sensaatiouutisoinnista huolimatta ympäristönsuojelu näytteli tuossa teatterissa loppujenlopuksi kokolailla mitätöntä roolia vaikka kaiken kunnian itselleen loppumetreillä haalikin, lyijyn myrkyllisyys kaikelle elolliselle -etenkin faunalle- on ollut hyvin tiedossa vuosituhansia.
Teollistuneen ajan puitteissakin kesti vähintään reilun vuosisadan siitä kun asia oikeasti alettiin ottamaan huomioon, siihen että edes osittainen kielto saatiin aikaiseksi.
 
Pääpointti kommentissa oli kuitenkin juoksutehöyryjen haitallisuus terveydelle ennen ja nyt.
 

 
erty: Tää on kyllä yks useesti nostettu asia mihin en ite oo ikinä törmännyt useempien satojen germanium transistorien juottamisen jälkeen.
 
En ole saanut tuhottua minäkään, tosin en ole germaniumtrankku-uskovainen joten olen koemielessä juottanut noita vain harvakseltaan.
Ja jo penskana tuosta mainittiin ja olen tehnyt tietoisen valinnan olla ottamatta riskiä.
 

 
erty: Näkisin et juotostekniikalla on suurempi merkitys, mitä nopeemmin homman hoitaa hyvän juotoksen aikaansaamiseksi sen parempi.
 
Tottahan toki, mutta kaikilla ei ole vuosikymmenten kokemusta juotostöistä eikä asiallisia välineitä käytettävissään.
 

 
erty: Toki jos juottaa huonolla tinalla niin sitä lämpöä tarvii enemmän ja pidempään, jollon lämmön johtaminen komponentista on ihan hyvä idea, mut siinä mennään mun mielestä perse edellä puuhun jo lähtökohtasesti.
 
Jos haluaa ottaa riskin ge-puolijonhteen tai muun lämpöherkän komponentin vikaantumisesta tai hoksata kantapään kautta että taikapölykomponentti vikaantui "mystisesti" (=oli jo ostettaessa rikki=REKLAMAATIO myjälle ...tana) niin mikäpä siinä.
 
Itse näen kuitenkin että on parempi kertoa avoimesti tietämistään mahdollisista sudenkuopista ja niihin keksityistä ratkaisuista, eikä pitää niitä omana tietonaan ja korkeintaan naureskella jälkikäteen kun kakkonen osuu propeliin.
 

 
charvette: Ja kolvi on ikivanha 25W Weller SP26C jolla kylläkin kolvasin aikoinaan isot kasat efektejä ym. Ehkä lienee aika päivittää, suosituksia kohtuuhintaiselle?
 
Ääni täältäkin uudelle kärjelle ja laadukkaalle tinalle.
Wellerin kärjet ovat olleet ainakin mun tietääkseni pinnoitettuja jo vuodesta kirves ja kives, joten jollei ole mennyt hätäpäissään viilaamaan pinnoitetta pois, voi hyvin toimia vieläkin.
Kokeilemalla selviää.
Uusi terä kannattaa kuitenkin joka tapauksessa hankkia, jättää vaikka vanhan varalle, noiden(kin) ensiasennuskärjet ovat turhan kookkaita elektroniikkakomponenttien juottamiseen.
25W:sta ei etenkään lyijyttömällä tinalla ole tehoa liiemmin hukattavaksi leveään kärkeen.
 
Toisin kuin lyijytön tina/juoksute, lyijyllinen tina/juoksute ei juurikaan kärjen pinnoitetta tuhoa.
Eikä toisaalta omaan kokemukseen nojaten tuhoa ainakaan tuo aiemminmainitsemani Mundorf:kaan.
 
Kohtuuhintaiselle korvaavalle ei ole valitettavasti suositusta antaa, en ole noita seurannut vuosikymmeniin.
Pl. tuo mainitsemani Ersa Multitip C25, tosin ei ainakaan mun mielestä ole enää kovin kohtuuhintainen, "vähän" on hinta pompsahtanut :O.
Toisaalta, kärkirakenne mahdollistaa Wellereitä näppärämmin imujuotin-, erikoiskärki- tmv. askartelut jos sellaiseen tuntee poltetta.
Ja Ersa sinänsä on hyvä perusjuotinbrändi kuten Wellerkin.
 
T:Samuli
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=249587