Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:megatherium
Alue:Klassinen
Aihe:Pidättekö enemmän Rannasta vai Raitiosta säveltäjänä?
Aika:08.02.2024 21:12   (muokattu 08.02.2024 21:18)
Henri Henri Olavi: Mä pystyn muodostamaan täydellisen mielipiteen minkä tahansa musiikin arvosta, vaikka kuulisin teoksen ekaa kertaa.
 
Minä en ole kyennyt tähän luultavasti milloinkaan ja kaikkein vähiten suurten klassikoiden osalta. Ja asian ymmärrettävämpään muotoon kiteyttääkseni, niin uskomattomalta, kuin se kokemattomasta henkilöstä saattaa tuntuakin, niin sanojeni tueksi pianon legendaa ja kuuluisaa maestroa Ashkenazya siteeratakseni kapellimestarijättiläisiä esittelevästä Maestro kirjasta, nämä teokset ovat viime kädessä ja loppupelissä "Korkeimmanasteisia psykofyysisä tiloja", jotka nämä suuret nerot ovat itse kokeneet ja omaavat kyvyn välittää niiden ytimen musiikissaan kuulijoille, mikäli nämä ovat oikealla aaltopituudella tai ehkä paremmin sanottuna virittäytyneet vastaanottavaiseen viretilaan ja tällaiseen tilaan pääseminen osatakseen muodostaa täydellisen käsityksen teoksen arvosta, harvemmin tapahtuu ensikuulemalla, vaan, kuten minäkin suorastaan erehdyin täysin ensi arvioissani jonkun teoksen suhteen pitäessäni sitä epäilyttävän kepeänä ja kevyenä suureksi taidemusiikiks, saati, että olisin päässyt teoksen luomaan tai synnyttämään kokonaisvaltaiseen tunnelman ja tilaan ensikuulemalla, vaan se edellytti vaikka kunka monta kuuntelukertaa sisäistää teoksen syvin olemus ja muodostaa siitä kattava käsitys. . Ss valtava kontrasti vaikutelmien välillä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=249359