Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:megatherium
Alue:Klassinen
Aihe:Pidättekö enemmän Rannasta vai Raitiosta säveltäjänä?
Aika:08.02.2024 19:36   (muokattu 08.02.2024 19:37)
Henri Henri Olavi: Eiku mä perustan mun mielipiteeni sille, mikä puhuttelee ja koskettaa mua. En sille, mitä kirjassa sanotaan.
 
Luulen, että tietämyksemme esim. Rannastakin ja hänen sävellystuotannostaan on niin vähäinen, ettemme pysty muodostamaan pitävää mielipidettä hänen musiikkinsa arvosta. Semminkin kun se polystylistysyydessään on niin monitahoinen ja moneen eri suuntaan pyrkivä, että kokonaisarvion ja katsauksen tekeminen sen arvosta ja merkityksestä on haastava tehtävä jopa musiikkitieteilijöille. Kun sen sijaan Raition musiikki on jo lukuisten levytystenkin takia niin tunnettua, että sen pitäisi olla mahdollista ja luultavasti osittain siksi sinunkin valintasi Raition hyväksi on varsin ymmärrettävä. Sillä häneltä on levytetty ja taltioitu runsaasti musiikkia, jota kuunnella, kun sen sijaan Rannalta monet tärkeimmät raenteeltaan laajamuotoisetkin teokset ovat edelleen levyttämistä paitsi. Suoraan sanottuna, eihän Rannalta ole levytetty ainuttakaan laajamuotoista teosta, jotakin sovitusta La serasta tai saksofonikvartettoa lukuunottamatta, jotka on "piirretty" kepeämmällä kädellä, mutta sisällöltään ja emotionaaliselta voimaltaan painavammat teokset antavat yhä odottaa tulemistaan levykatalogeihin, siäli kun tämän musiikin epäkaupallisen luonteen huomioon ottaen tulee milloinkaan tapahtumaan, vaan jäämme ilman Rannan ihanan musiikin suomaa kuuntelnautintoa, jota tarjoaisivat mm. Tuntematon maa, Concertinot, myöhäissinfoniat, joissa hän soinnauttaa mm. polyfonisen taitonsa kieliä ja tarjoaa maalaustaiteesta innoituksensa saaneita musiikillisia tuokioita ja efektejä Jytkyissä ja hhhlessa, joa on scherzo osa Dell arte sinfoniasta. Myös konsertto orkesterille, sinfoninen rapsodia ja tyyliltään polyfoninen sinfoninen partita kannattaisvat levyttää, kuten mm. kansantaru sarjakn, rondo con variazoni, Tietenkn nuoruuden hämmästyttävän kypsät atonaaliset kamarimusiikkiteokset ta vaikka suuri myöhäinen vokaali ja orkesterteos Legoonalaisten rukous. Jousikvartetto ja viulusonaatti sonata lirico, ja fantastinen sonaatti ja eräät atonaaliset pianosarjat, kuten esim. Lettres. Ohjelmallinen sinfonia olis kiinnostava tuttavuus kuulakkuudessaan ja herkkine sointiväreineen, mutta Rannalla on myös valtava tupotanto näyttämömusiikkiakn ja useita orkestersarjoja. Lauluista kaipaan mm. Oceaniaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=249359