Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:peteihis
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Mystinen matkustaja Landolan kaulassa
Aika:06.01.2024 19:16
Kefiiri: Voisko puu olla tammea?
 
Ei se ainakaan tammea ole. Tää on nähtävästi joku 80-luvun kokeilu "korvikeruusupuuksi". Ei tuntunut erityisen kovalta ja oli tosiaan kutistunut oudosti aalloille.
 
Saako Elmerin liimaa jostain Suomesta? Olen pitänyt sitä amerikkalaisten Erikeeperinä :)
 
Yllättäen oli Suomalaisessa Kirjakaupassa askarteluhyllyssä. Pakkohan sitä oli kokeilla. :D
 
Ei se mitenkään muistuta Eri Keeperiä. Se on kirkasta ja liukenee takaisin veteen aika helposti. Eikä se teknisissä kohteissa oikein pidä. Kyllä se sen verran jäi lusikan varteen kiinni, että uskalsin laittaa sitä tuonne jäykistenputken sisään mutta kun kokeeksi liimasin sillä satulan, niin se irtosi seuraavana päivänä hipaisusta.
 
Mutta askarteluunhan se on tarkoitettukin.
 
Hyvä huomio tuo nauhojen pyrkimys pysähtyä entiseen syvyyteen, niin varmaan voi käydä. Itsekin pitäisi vanhan (70-luvun?) Landolan otelauta suoristaa, se on kourumainen ja nauhat meinaavat pullahtaa irti.
 
Minä opettelin 70-luvun Landolalla (V-63, kaiketi) soittamaan. Siinä ei ole ollut koskaan mitään vikaa ja se on edelleen ihan täydellisissä säädöissä tehtaan jäljiltä.
 
Tämä nyt käsillä oleva tapaus on myöhemmältä ajalta ja on ihan selvästi kärsinyt kustannussäästöistä sekä materiaaleissa että tekemisen jäljessä. Otelauta oli tässäkin kopan päältä kutistunut vähän kouruksi. Nauhat piti oikoa viivasuoriksi, ne ei asennusvaiheesa oienneet enää mihinkään. (Noh .. yhden kohdalla oli kaikenlasita ongelmaa.. Sitä sitten piti viilata vähän enemmän.)
 
Yksi paha on kopan liitoksen kohta, kun nauhan puristukselle ei oikein saa vastavoimaa mistään. (Tai no... olisihan mulla ollut pitempikin puristin, mutta kopan pohjasta en silti mielelläni puristaisi edes kaulan liitospalikoiden kohdalta.)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=248754