Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:eth0
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Soittotaidon tyssääntyminen, miten jatkaa
Aika:10.12.2023 09:52
Tämä! Pystytkö konkretisoimaan tuota lisää?
 
Yritän. Eli minulla on tosiaan kokemusta lähinnä soittamisesta yksin tai bändin ainoana kitarastina. Ja käytännössä bändisoitto on ollut aiemmin lähinnä vitossointuja, riffejä, pentatonisella sooloilua tai komppaamista siitä, mistä sointu kulloinkin helpoimmin löytyy.
 
Nyt olen ottamassa haltuun ykköskitaristin tonttia iskelmä/rautalanka/cover -bändissä. Melodioiden ja soolojen lisäksi pitäisi pystyä koristelemaan biisejä maltillisesti laulajan taustalla. Tähän mennessä oppimani perusteella keskeistä on pysyä poissa basistin ja komppikitaristin tontilta, eli esim. tutun barree -soinnun sijaan toimiva ratkaisu onkin kolmisointu (käännös) oktaavia tai kahta ylempää. Tai sitten mitä suomeksi lienevätkään "double-stopit". Eli tämä ihan soundin näkökulmasta.
 
Harmonian suhteen homma menee vielä vaikeammaksi, eli jos sointu on esim. kutonen, ysi tai maj, niin se liidaava kitaristi ei voikaan heittää mitä tahansa skaalan säveltä tai kahta, vaikka ne olisivat sävellajissa, koska (ainakin meidän sovituksessa) basso ottaa sen soinnun neljännen sävelen ja kitaristin kyvyttömyys lukea tilannetta paljastuu. Samoin kotona korvakuulolta opeteltu melodia saattaa mennä ihan metsään yhden väärin kuullun intervallin takia. Virhe paljastuu vasta yhdessä soittaessa.
 
Nämä varmaan ovat ihan perusjuttuja musiikin opinnoissa ja bänditouhuissa. Jotenkin olen ne onnistunut tähän asti välttämään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=248739