Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Rokkipeikko
Alue:Muut soittimet
Aihe:Kysymys harpisteille
Aika:08.01.2023 09:19
Tässä nyt on tullut kokeneimpien avustuksella vähän ymmärrystä laajennettua tämän puitteissa, vielä kerran kiitos molemmille vastaajille!
 
Luin tuon linkkaamasi Steve Bakerin -artikkelin, niin vastaavaa tekniikka-asiaa luin toisesta lähteestä liittyen tuohon soittotekniikkaan.
 
Tuo taulukko, mihin viittasit mitä tuossa artikkelissa on, on ihan kätevä, vaikka taulukko on sama mitä instrumenttia harrastanut, niin käynyt varmaan jokaisen instrumentin harrastaja läpi ainakin osittain vastaavat omalla instrumentilla, jos aikomus ymmärtää sillä tavalla "oikein" teorian pohjalta jotain asioita.
 
Yhdyn tosiaan täysin tuohon, mitä peesasit Samuli mpekkasen kommenttia tuosta C-harpusta siinä mielessä, mitä itsekin totesin ja olen täysin perillä siitä, että lopulta sävellajilla ei ole merkitystä, mistä soitetaan ja mikäli aikoo esiintyä edes joskus, niin pitää hallita kaikista sävellajeista soittaa omaa instrumenttia.
 
Tuohon audiosoftaan tietokoneella liittyen, oikeastaan nykyisin vielä tässä Windows 10 -ympäristossä, mitä elinikäisen tietokoneharrastukseni tähden minulla on 2-3 ajan mukaisine tehoineen tehokkaita ja hyviä koneita raudan puolesta, mutta sitten käyttiksinä natiivissa tykkään käyttää ykkosläppärissäni ajankohtaista Windowsia, missä on päivitystuki jäljellä ja pitää se sentään ajan tasalla, kyllä se enemmin kannattaa pitää ajan tasalla, kuin pitää vanhentuneita versioita koneessa, vaikka se nyt ei mikään absoluuttisesti todellakaan kaikkia uhkakuvia eliminoi pois, vaikka käyttäjä ei koskaan käyttäisi nettiä koneessa.
 
Mulla on ollut Audacity päätoiminen äänenkäsittelytyokalu Windows 7 -ajoilta lähtien sen, mitä välillä ajan kuluksi ja ihan ollut äänenkäsittelyyn liittyvät pari projektiakin minulta tilattu, niin ainakin oma kokemukseni tuosta Audaicitystä on, että se on ihan näppärä ja kaiken lisäksi vielä laillisesti ilmainen. Linux on myos jokseenkin tuttu minulle harrastuksen pohjalta, mutta siinä vähemmän perehtynyt noihin audio-tyokaluihin, mutta Audacity on käsittääkseni käännetty ja saatavilla myos Linux-ympäristoon, en nyt uskalla sanoa, onko se saatavilla noista virallisista Linuxin -repolähteistä. Tämä käsitys jäänyt, kun kuulin, että eräs kontaktini oli myynyt radio-ohjelmasarjan, ja kertoi käyttävänsä Audacityä ohjelman ääniraidan jaksojen valmistuksessa tyokaluna, mitä ohjelma sisälsi pelkkää puhetta. Hänellä on käytossä Linux Mint.
 
Audacityssä on ihan järkeviä filttereitä vakiona, ja puutteena siinä on se, että mitään liitännäisiä ei voi asentaa, mutta mitä ääniraidan normalisointi, raidan feidaus sisään ja ulos ja tosiaan tuo transponointi on ne järkevän oloiset, tai poislukien tuo transponointi, nuo kolme ensin mainitsemaani ollut itselläni ne eniten käytossä siinä olleet.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=247118