Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:NailHead_
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:FAQ kitaran säätämisestä?
Aika:23.09.2019 21:29
Laulava Kylätohtori: Kun alensit virettä, niin kitaran kieliä kiristetään vähemmän, jolloin ne ovat löysemmällä. Siksi tuntuma on löysempi (matalammalla vireellä). Jos hankit paksummat kielet alemmalle vireelle, saat tuntumaa kireämmäksi.
 
Tuo ylivire painettaessa johtuu siitä, että nauha on sen verran korkea, että kun nyt painat sitä löysempää kieltä samalla voimalla, se painuu alemmas ja samalla niin paljon, että se alkaa nostamaan virettä. Eli ikäänkuin "bendaat" sitä kieltä, mutta otelaudan suuntaan. Kyse on nauhojen korkeudesta, ei fannedeista. Ratkaisuna taas paksummat kielet, matalammat nauhat tai vähemmän voimaa painamiseen, jolloin se soi, mutta ei nosta virettä.

 
Tätä minä epäilinkin. Uudet kielet mitkä minulle myytiin (koska hakemaani ei ollut) ovat ohuempia, parikin numeroa pienemmät, tämä on ilmeisesti se radikaalinen ero ja syy. Toisessa kitarassa ei ole tätä ongelmaa koska kielisetti on se juuri hakemani ja vire menee droppi b:stä tosin tämä uusi vire menee tuostakin vielä hieman alemmaksi eli en ihmettele ongelmaani nyt.. kiitoksia kumminkin vastauksesta kun valaisit tämän asian minulle!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886