Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:airisvaari
Alue:Klassinen
Aihe:Jelppikerho (kysymykset tänne!!)
Aika:13.04.2019 11:42
Kontrabasson kielet ym.
Moi
Olen entinen ammattimuusikko, mutta joutunut jättämään soittamisen kaularankavamman ja siitä seuranneen osittaisen neliraajahalvaantumisen takia.
Olen ajatellut laittaa soittimiani myyntiin mm. 1830-luvulta peräisin olevan saksalaista tai italialaista alkuperää olevan 3/4 kontrabasson. Nyt pitäisi löytää sopivat jousella soitettavat kielet bassoon, ennen kuin sitä voi antaa koesoitettavaksi (nykyiset kielet eivät ole vanhat, mutta edellinen lainaaja hommasi siihen kokobasson täyshiotut teräskielet, joten talla on väärässä kohdassa kielien liian pikän "narutuksen" takia). Itse olen soittanut bassoa viimeksi n. 30 v. sitten ja uusia kieliä ja kielimerkkejä on sen jälkeen tullut älyttömästi. Basso on kyllä ollut tämän ajan lainassa mm. opiskelijoilla ja parilla tutulla
basistilla (jotka valitettavasti ovat kuolleet) eli bassoa on kyllä käytetty ja soitettu sen ajan kun itse en ole sitä pystynyt soittamaan. Mun kädet toimii sen verran, että saan kielet, tallan ja diskanttikepin vaihdettua ja laitettua oikeille paikoille.
 
Siis mitkä kielet bassoon?
Tallakin pitäisi uusia, kannattaako ostaa Thomanilta uusi säätötalla?
Mitä pihkaa suosittelette?
Kenelle jousi kannattaa laittaa jouhitettavaksi ja trimmattavasksi?
 
Kiitos etukäteen auttamisesta!
 
Seppo Lindewall
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=132231