Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:73nd3r
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:FAQ kitaran säätämisestä?
Aika:30.01.2019 21:36
santakasa: Onkohan yksittäisten nauhojen hionta kauhean riskialtista, jos ei ole kokemusta aikasemmin? Kiillottaminen on tuttua puuhaa, mutta varsinaista hiontaa en ole ennen tehnyt. Mun kitarassa eka nauhaväli ei soi kunnolla vaan särisee ikävästi.
 
Oikeastaan, mummiälestä, yhden tai jokusen nauhan hionta on hankalampi operaatio kuin koko nauhaston tasaus - rutiinien puutteesta varmaan johtuu, kun ei nauharempat mulle mitään jokapäiväistä hommaa ole.
Joka tapauksessa homma alkaa mahdollisimman tarkasta diagnoosista. Esim; varmistan vielä, että vapaat kielet soi oikein (jos ei niin satulassa voi olla vikaa) mutta ekalta nauhalta särisee (silloin voi eka olla matala/lovilla, tai joku ylempi nauha korkea)..?
 
Ammattilainen tekee kustannusarvion aika halvalla, joten se optio kannattaa hyödyntää. Ja sen jälkeen voi pohtia ottaako itse riskin, teettääkö vai peräti vaihtaako kaulan - jolloin voi treenata itse sillä vanhalla. Ohjeita noudattaen, äärimmäisen huolellisesti mitaten ja varovasti edeten, ja vielä sopivilla työkaluilla saa kyllä onnistuneen lopputuloksen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886