Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Khassera
Alue:Laulaminen
Aihe:Yleisiä Lauluteknisiä kyssäreitä
Aika:20.09.2018 14:53   (muokattu 21.09.2018 09:23)
Heitin tänne tuolta laulunäyteketjusta ettei haitsäkätä:
 
UnderConstruction: volaeroja, mutta kai niitä väkisin tuleee kun korkeammalta laulaa kovempaa (onko se aina niin?)
 
Vaikka volyymi ei lisääntyis korkeammalle laulettaessa, niin jos äänen intensiteetin pitää samana on korkeammat äänet aina vähän "kovemman" kuuloisia, johtuu jostain fysiologisesta jutusta jota en osaa selittää enkä muista kokonaan. Liittyy ihan ihmisen primitiivisiin toimintoihin kuitenki. :D Ja se aiheuttaa aloittelevissa laulajissa sen ettei uskalleta antaa resonanssin syntyä esim. skaaloja tehdessä. Kun omaan korvaan kuulostaa että ääni kasvaa liian isoksi tekee mieli kompensoida sit estämällä resonanssia ja sitä kautta aiheuttamalla jännityksiä joka puolelle kroppaa. Mun mielestä tätä tarkoitetaan kun puhutaan ettei laulaja "luota ylärekisteriinsä." Se aiheuttaa yleensä sen että ääni särkyy falsettiin, eli ilman hallinnassa tapahtuu äkillinen muutos johon ei äänihuulet kerkeä mukaan.
 
ja juuri tuo kaksoisrooli minulla on äänissä eli falsetti vs. rintaääni. eivät oikein kohtaa jos samaan biisiin tulee korkeuseroja.
 
Eräs hyvä ystävä joskus sanoi että "emissio ei muutu, laulettiin sitten ylhäältä tai alhaalta." Eli se perusmekanismi pitää olla olemassa, oli ääni matala, korkea, tumma tai kirkas. Pavarotti puhuu placementistä, eli äänen paikannuksesta, ja miten se placement on "korkealla" lauloi hän mistä tahansa. Uskon että hän viittaa tässä siihen fyysiseen tunteeseen joka seuraa kun ilmavirta on täydellisessä balanssissa äänen kans, silloin tuntuu että ääni syntyy ja kasvaa vähänniinku "kitalaen takana."
 
... Mutta tästä on erittäin mahtava kirja, Great Singers on Great Singing, kirjoitettu joka kannattaa lukea jos nää visualisaatiot kiinnostaa. :)
 
joo olen työväenopistossa ryhmäkurssilla ja läksybiisi. millaisia harjoitteita ajat takaa? Kelpaa kyllä ja kiitos vielä kommenteista!!
 
Varmaan lähtisin ihan äänihuulten perusfunktiota kehittävistä harjoitteista kuten vaikkapa tää erinomainen lauluope tässä videossa demonstroi. Oletuksena tietenkin on että teet kyseisen harjoitteen 100% oikein, ja teet sitä usein.
 
https://www.youtube.com/watch?v=n1ExPaBt6iE
 
Ideana on siis tuottaa tota narina-ääntä ilman että leuan alla olevissa lihaksissa tapahtuu mitään. Kandee painaa peukaloa kevyesti sinne ja tunnustella ja hieroa niitä pehmeiksi samalla kun vokalisoi. Tässä voi mennä jokunen "hoitokerta" jotta alkaa sujumaan, mutta sit ku alkaa sujumaan ei pitäis olla tuen tai äänihuulten vika jos ei suju.
 
Ei ole väliä mitä skaaloja käyttää, voi myös ihan ilman säveltä slaidailla ylös alas, mutta mun lemppari on NG-äänellä tehdä tota narinaa staccatona. Eli joka nuotti saa oman aloikkeen, ehkä kahden nuotin välillä voi olla slide, tai mitäikinä. Kunhan idea pysyy samana ei oo paljoakaan merkitystä mitä skaaloja käyttää.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=217718