Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:TheGore
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Sointujen muodostaminen kitaralla
Aika:02.05.2018 19:39
eras: Siis jos sointuun kuuluvat sävelet 1 3 5 4 niin jokaisen sävelen kohdalla intervallien laskeminen aloitetaan perussävelestä (1)? Eli ei niin että kvintin jälkeen jatketaan laskemista kvartti eteenpäin sävelasteikolla vaan että kvartti lasketaankin jälleen perussävelestä? Miksi merkintätapana ei sitten ole 1 3 4 5?
 
Joo kaikki intervallit ovat suhteessa perussäveleen, eihän siinä olisi mitään järkeä jos referenssisävel muuttuisi kesken soinnun. Olisi tosin hyvä tietää, mistä lähteestä nuo sun esimerkit on peräisin. Mulle ei ole tainnut koskaan tullut tilannetta vastaan, jossa sointu olisi ilmaistu kuvaamallasi tavalla.
 
Musiikin analyysille ei ole yhtä vakiintunutta konventiota, vaan tekijä merkitsee asiat itselleen luontevimmalla tavalla. Tässä tapauksessa on varmaan haluttu alleviivata, että kyseessä on duurisointu jota on laajennettu yhdellä lisäsävelellä. Itse olisin merkinnyt 1 3 5 9 sekä 1 3 5 11.
 
Mistä tulee/mihin viittaa soinnun X9 tai X9b5 numero 9?

Ilman add-merkintää 9 tarkoittaa, että ysi on lisätty seiskasoinnun päälle. Esim. X9 = 1 3 5 b7 9 kun taas Xadd9 = 1 3 5 9.
 
Laskevatko soitttajat sointuja muodostaessaan/miettiessään aina puolisävelaskelia vai pyrkivätkö opettelemaan sointujen sormitukset ulkoa?
 
Oleellista ei ole miljoonan irrallisen sormituksen ulkoaosaaminen vaan sointujen intervallirakenteen hahmottaminen. Sointujen muodostamisessa pääsee itse asiassa jo pitkälle kun opettelee E- ja A- barre-soinnun rakenteen hyvin.
 
Esim. A-duuri barre-soinnun intervallit ovat matalimmasta sävelestä lukien 1 5 1 3 5. Tästä saadaan dominanttisointu alentamalla G-kieleltä ylimääräinen perussävel kokosävelaskeleella, jolloin soinnuksi tulee 1 5 b7 3 5. Jos halutaan muodostaa X9-sointu, saadaan 9 alentamalla soinnun terssi B-kieleltä kokosävelaskeleella. Nyt soinnusta kuitenkin puuttuu terssi, mutta se löytyy alentamalla D-kielellä olevaa kvinttiä kolmen puolisävelaskeleen verran. Nyt meillä X9-sointu jonka rakenne kitaran kaulalla on 1 3 b7 9 5.
 
Tämä on edemmän tai vähemmän mitä minulla liikkuu päässä sointuja muodostettaessa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=62355