Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:maza
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Omat valmiit projektit
Aika:15.06.2004 09:55
Laitetaas tämä nyt tännekin: http://maza.fi/pics/6ak6/

Eli tässä viikonloppuna kasasin vaihteeksi styrkkarin. Alustavasti oli aikeena käytellä virtalähdepuolella romumuuntajia, mutta Radioduon muuttomyynnistä nappasin kuitenkin mukaan yhden heidän omassa pajassaan valmistetun muuntajan.

Härvelissä on EF86-etunen (tällä hetkellä Philips) ja ECC83-vaiheenkääntäjä (Telefunken) Matchless DC-30:n mukaan tehtynä. Pääteaste onkin sitten omaa suunnittelua: siinä on 6AK6-putket push-pullina A-luokassa. Tai ainakin näin olen ymmärtääkseni värkin biasoinut. Tehoa on n. 2 wattia, mikä on ihan liikaa kerrostaloon. Soundi on yleisesti ottaen aika perkeleen hyvä, ainakin Hammondin kanssa. Kitaraa kun en omista, niin en voi testata. Huomisten bänditreenien jälkeen olen varmaankin viisaampi.

En muuten löytänyt netistä speksiä yhdestäkään toisesta push-pull 6AK6-styrkkarista, joten sikäli pidän tätä ihan mielenkiintoisena kokeiluna. Olen vielä aikeissa lisätä pentodi/triodi-kytkimen päätteeseen sekä kytkimellä valittavan takaisinkytkennän. Lisäksi eq-piiristä pitää vaihtaa yksi 10 nF konkka 5-nanoiseen - oikeaa kokoa kun ei rakennushetkellä sattunut himassa olemaan. Mielessä olisi myös laittaa kehiin toinen input-liitin suoraan vaiheenkääntäjälle. Näin voisin testailla styrkan kanssa esim. tekemääni Champ-etusen kopiota (kuvia joskus).

Virtalähde on turhankin monimutkainen; laitteen päällä näkyvä yksi 330 uF / 385V konkka olisi ollut riittävä. Seuraavalla kerralla koteloa avatessani otan sisällä olevat 47 uF konkat hevontuuttiin. Ison konkan lisäksi hurinoita vaimentelen ottamalla hehkuille referenssin pääteputkien katodilta (n. 9V).

Niinjoo, kotelossa oli alunperin "TM-95 ROBOÄÄNILAITE", mikä sitten lieneekään. Sain boksin Radioduosta, kiitos ja kumarrus sinne suuntaan jälleen kerran. Muut osat ovat mikä mistäkin; kytkentärimat Yleiselektroniikasta, virtalähteen iso konkka Bebekiltä, potikat, nupit ja liittimet Mikolta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=59317