Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:efunkelist
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:FAQ: Tee se itse kaiutinkaappi
Aika:21.10.2015 17:46
Shredator: Olen ajatellut rakentaa Champ-kloonilleni combo-kaapin, mahdollisesti 8" tai 10" elementillä. Materiaaliksi 18 mm mäntylevyä. Tiedättekö, mistä näitä levyjä saa sopivaan hintaan pk-seudulta ja missä täällä olisi mahdollista tilata tuo kaiuttimen kiinnitykseen tarvittavan vanerilevyn muotoonleikkaus?
 
Mitä liimaa tarvitaan kaapin seinämien liimaukseen? Kannattaako käyttää myös tukinauloja? Entä tolexin liimaaminen?

 
Noin pienelle 18mm kuulostaa turhankin järeältä ellei combon päällä ole tarkoitus aikuisen yli 80kg miehen seisoskella. Itse tein juuri neljän elementin kaiutinkotelon käyttäen 9-12mm levyjä.
 
Erilaisia levyjä kannattaa tsekata mistä tahansa puutavaraliikkeestä (bauhaus, K-Rauta jne) levyt myydään kokonaisina ja yhdestä sellaisesta levystä saat useammankin pikkukaapin tehtyä. Hintaeroa kauppojen välillä on loppujen lopuksi niin vähän että hae sieltä missä on mukava asioida, oli se sitten lähin kauppa tai miten vain.
 
Tarkoitatko muotoonleikkauksella pelkästään kaiutinelementin pyöreää aukkoa vai kaikkia levyjä? Jos aiot verhota elementin etukankaalla (jolloin jäljen ei tarvitse olla millimetrityötä) voit tehdä tuon aukon itsekin poraamalla porakoneella reikää reiän viereen ja niiden välit sitten sahaat pisto/lankasahalla.
 
Btw, juuri kun sain valmiiksi tuon em. kaiuttimen niin mulla jäi ylimääräiseksi yksi 8" celestion pienessä väliaikaiskotelossa. Jos kiinnostaa ostaa se niin laita pikaviestiä, siinä ois sulle iskumutteritkin sopivasti sekä liitäntäterminaali :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105