Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Katti
Alue:Livetoiminta
Aihe:My first speakers
Aika:17.03.2013 09:39
sam_u: Pitäis alkaa kehittelemään monitoreita 3-henkiselle bändille. Oon tässä miettiny aktiivin ja passiivin väliltä. MInkälaisen päättärin tarvisin kolmelle 300 wattiselle monitorille jos ois passiivi? Oon tähän asti pelaillu aktiivikaapeilla, joten onko passiivi+päättäri setti kuinka paljon "työläämpi" kasata keikkapaikalla?
 
Niin-no, ja no-niin... Passiivi vs. aktiivi keskustelua täällä on usein käyty, monessa ketjussa, ja itse olen sitä mieltä että mieluummin passiivi...
 
Mut ennen tuon perustelua, tohon vahvistimen koko kysymykseen...
- Onko tarkoitus syöttää jokaiselle monitorille omaa signaalia, vai siten että linkittää kahden kuuntelun yhteen?
- Mimmoiset ohmi-luvut noissa komeroissa on?
 
Eli siis päätteitä on pääasiallisesti käytännössä 2 ja 4 kanavaisia. Jos 3:een kanavaan haluat siis, sulle jää yksi kanava käyttämättä, esim. sit spareksi, tai vaan hängöraundiksi...
Jos taas kahdelle kaverille ajetaan samaa asiaa, selviät 2 kanavalla...
 
Se minkä kokoinen pääte on oikea riippuu, ei pelkästään tehoista, vaan myös siitä mihin ohmikuormaan tuo teho annetaan...
_oletan_ että noi sun kulmas olis 8 ohmin vehkeitä, jolloin tarvitsisit sellaisen päätteen mikä sylkee sen 300-350W _puhdasta_ tehoa 8 ohmiin...
...toisaalta jos meinaat linkittää noi kaksi kulmaa niin toi sama teho pitäis tulla sit tuplana 4 ohmiin... (eli siis jotain 600-700W@4ohm).
 
Käytännössä suosittelisin ostamaan liian ison päätteen (esmes 400W@8ohm) tai jopa 500W@8ohm), ja ajamaan sitä sit maltilla. Tällöin päätteen klippaamisesta syntyvä kanttiaalto ei pääse tuhoamaan puhekelaa... ...toisaalta liian isolla päätteellä on myös helppo taas tehdä kesähattuja toisella tapaa, luukuttamalla liian kovaa...
 
Mut siis miks mä puollan passiiveja?
 
Aktiivissa kun on se ainoa hankala asia, että jos sieltä jostain syystä (esim. väärään paikkaan eksynyt juoma) korkkaa pääte, ni se on sit moido sen osalta ennen huoltoa.
Passiivipurkille ensihoidoksi riittää että kaataa sen nesteen sieltä ulos ja rokki jatkuu. ...toki on ensiarvoisen tärkeää sitten putsata toi komero heti kun mahdollista ja kuivailla kunnolla, muuten sekin on pian moido.
 
Se onko passiivi hankalampi / helpompi kasata riippuu ihan siitä miten sen rakentaa. Jos pääteräkin rakentaa vaikka site, että siinä on selkeä patch-paneeli jossa on kaikkien monitorien lähdöt ja syöttöinputit, niin ei se kovin kummoinen rasti oo kasata. Eikä tartte vetää sitä sähköä joka nurkalle... ...toisaalta taas melkein joka nurkarltahan sitä sähköä löytyy eniveis kun on polkimia sun muita jotka sitä tarvii...
 
Mut siis itse en näe eroa siinä kuinka nopea / hankala toinen olisi toiseen verrattuna.
 
Passiivien haittapuoli on taas se että se pääteräkki pitää erikseen kuljetella. Joskus toi voi olla oikeasti ongelma jos liikutaan pikkuisella autolla, mutta minulle tuo ei koskaan ole ollut se määräävä tekijä...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=151688