Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:ewq
Alue:Jazz
Aihe:Jazzin perusasiat, auttakaa te viisaammat!
Aika:08.11.2012 20:23
baron: Ai, mä oon aina soittanut sitä G-mollissa!
Originaalisävellaji oli E-molli.
(Les feuilles mortes, Yves Montand 1946)
 
Jos ton piisin haluaa yhdellä asteikolla rämpiä läpi niin G-bluesasteikko.
Siinä on kakkosvitosia neljässä sävellajissa: Bb, Gm, Fm ja Eb eli pelkällä Bb-duuriasteikolla tulee kyllä äitiä ikävä.

 
Joo, totta G-molli. Kelasin tuota mun duuriskaalahommaa niin sekoitin sen verran.
Ei sillä Bb-duurilla kovin jazz-uskottavia linjoja loihdita, mut kysymys oli enemmän tollasesta keinosta päästä käsiksi jonkun iisin stankun soittoon ja vähän oppia kuulemaan niitä sointutehoja jne. Soitella biisiä läpi jonkun komppinauhan kanssa niin, että sulla on vaan yks työkalu käytössä. Ei tarvitse miettiä tavallaan mitään, vaan keskittyä vain kuuntelemaan ja löytämään niitä sointuja merkkaavia säveliä.
 
Cm7 F7 Bbmaj Ebmaj, siis neljä ekaa tahtia, pelkästään diatonisia sointuja Bb duurista. Voidaan siis sanoa, että Bb-duuriskaalalla "pärjää".
Am7b5 D7 Gm6, seuraavat neljä tahtia siis. Am7b5 Bb-duurin 7. aste, duuriskaala siis toimii. D7:n päälle Bb-duuriskaala tuo muunnetut ysit ja b13, ei siis lainkaan hullumpi soundi sekään, tuo johtosävel tietty jää uupumaan, mutta edelleen sanoisin että Bb-duuriskaalalla "pärjää". G-molliin tultaessa Bb-duuri toimii, kunhan varoo Eb ja F säveliä.
 
Siinä se biisi melkein kokonaisuudessaan olikin.
 
Pointtini ei ollut se, että menee jameihin tai keikalle myllyttämään autumn leavesiin pelkkää Bb-duuriskaalaa. Ei. Vaan yksi keino treenata ja harjaannuttaa korvaa, mikä toimii ja mikä ei. Sen kautta oppia tiedostamaan ja tuntemaan vaikka tuossa D7 tapauksessa mikä ero sillä oikeasti on, soittaako duuriterssin vai #9:n. Ja samoin kun tullaan kotiin G-mollille, niin miltä se kuulostaa kun siihen lipsauttaakin vaikka Eb sävelen. Okei, samaahan voi tehdä vaikka tuolla G-bluesasteikolla. Mutta ainakin mulle tuo G-bluesasteikko kuulostaa enemmänkin sellaselta hätäavulta, Bb-duuriskaalan ollessa just enemmänkin treenityökalu.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=55&t=211283