Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mikko L
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Tarinasi Mesa/Boogien kanssa
Aika:10.01.2012 03:26
Olen omistanut Mesan vahvistimia melko moneen lähtöön. Tässä tulee järjestyksessä listaus: Mark IV combo, Roadster, Mark III, Mark IV, Dual Rectifier, Single Rectifier ja lopuista ei ole vielä tietoa.
 
Sanoisin että Mesan vahvistimet on erittäin hyviä, mutta yliarvostettuja ja tätä nykyä aivan ylikäytettyjä. Itsessään sana "Mesa" tuntuu olevan kitaristien statussymboli jossain määrin. Rectifier 4x12 kaappi tuntuu olevan ns. "maailman paras kitarakaappi" sillä se löytyy melkeinpä kaikista laadukkaista ammattistudioista.
 
Ostin Mark IV combon ensimmäiseksi putkivahvistimeksi... taustalla oli yllättäen syynä se että eräs progekitaristi käyttää tätä vahvistinta. :) Soundimaku oli niinä aikoina sillä suunnalla. Eipä tuo comboversio C90 kaiuttimella kestänyt ikuisesti.
 
Seuraavaksi sain aika hyvällä hinnalla Roadsterin joka on se maailman siisteimmän näköinen vahvistin. :) Todella monipuolinen, mutta ongelmaksi syntyi se ettei tässä "lippulaivassa" ollutkaan clean-kanavaa joka olisi täysin clean. Myöskin tuli huomattua että käytin vain kahta kanavaa niin neljä kanavainen Mesa oli vähän liikaa minun tarpeisiin.
 
Sain todella halvalla blue stripe Mark IIIsen (800e) jota jopa Marzi Nyman lainasi minulta. :) Tämä vahvistin sai kuitenkin luvan lähteä kun sitä vertasin Mark IV nuppiin. Tämä nuppi oli kyllä unelma minulle ja tulen varmaan aina katumaan että myin tämän. Kuitenkin vaihdoin sen Axe-Fx:n joka tietenkin on taas uudensorttinen hypetyslaitos.
 
Tämän jälkeen omistin Dual Rectifierin ja Single Rectifierin EL34silla. Nooh... täytyy sanoa että olen kyllästynyt tämän vahvistimen soundiin. Ensimmäisen kerran kun soitin Roadsterilla oli tunne aivan yliluonnollinen, mutta nyt tämä Rectifier kuulostaa vaan liian alapäävoittoiselta kihinältä.
 
Nyt viimeisin kitaravahvistin on Hughes&Kettner Triamp ja tämä on mielestäni täysin verrattavissa Mesan Roadkingiin. Ainoa ero on että siinä missä Roadking on Muminaa ja sirinää, niin Triamp on middlevoittoinen kermainen vahvistin... joka kuitenkin kuulostaa yllättävän paljon Mesalta. Tässäpä video jossa käyn läpi tuota omaa triamppia: http://www.youtube.com/watch?v=McTI_lXCRgo
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=206660