Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Zeeboo
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:LifeSaver modaus, kuvaa
Aika:24.10.2011 12:36   (muokattu 24.10.2011 14:14)
guitarras electricas: Täysin turhaa diiba-daabaa tuon jauhaminen tässä yhteydessä silti on. Normikitaristille riittää tieto, että DC ei mene konkasta läpi. Ei täällä tarvitse ruveta ihmisiä differentiaaliyhtälöillä sen yksinkertaisen tiedon vuoksi kiusaamaan - ellei tarkoitus ole vain yrittää heikosti päteä ja sotkea pakkaa.
 
Perustelut ovat perusteluita. Jos kysyjän vastaanotin menee tukkoon perustietojen puutteesta, niin sille ei mahda mitään. Tuolla äskeisellä en nyt tarkoita sinua, mutta joillekkin lukijoille ihan pelkkä mutu ei piisaa. Tuo diibadaaba on sitä kieltä, jota olen työkseni käyttänyt sähkön ja elektroniikan kanssa viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana amiksesta tkk:hon. En tosiaan yritä mitään guruilua, koska sellaiseen paukut ei piisaa.
 
Usko nyt huviksesi Zeeboo, ettei sitä vastusta tarvita MIHINKÄÄN henkilösuojauksen vuoksi kytkennässä. Riittävän pieneksi mitoitettu laadukas konkka suojaa sinut kyllä verkkojännitteeltä - kuten jotkut ovatkin tämän kytkennän toteuttaneet. Suomalainen kitarakirjakin mainitsee vain konkan kytkennässään. PISTE.
 
Faktat ovat kivoja niin kauan kun ne eivät muutu fucktaksi. Ei se vastus tosiaan välttämätön ole, mutta siitä on oma hyötynsä. Voi olla, että vastuksen kanssa soitin on häiriöherkempi. Tätä en ole erikseen labrannut.
 
Se vastuksen funktio kytkiksessä on vain ja ainostaan estää mahdollinen staattisen varauksen kertyminen konkkaan. Toki meillä ei ole siitä hra Leggin perustelua, mutta näin ovat viisaat päätelleet. Se onkin sitten kokonaan eri asia, syntyykö sinne konkkaan yhtään mitään staattista varausta koskaan ja missä oloissa niin voisi mukamas käydä. Kitaristin suojauksen kannalta vastusta ei tarvita - mutta saa sen toki sinne laittaa kunhan mitoittaa riittävän suurelle ohmiarvolle.
 
Just tästä kirjoitin edellisen postauksen lopussa.
 
Zeeboon "vastauksessa" nimenomaan EI ollut perusteluita vastuksen käytölle. Eihän hän ollut ymmärtänyt vastuksen funktiota kytkennässä. Hourii jostain impedansseista ym.
 
Vaihtosähköllä puhutaan mieluummin impedanssista niiden Ohmien yhteydessä. Se Ohmimäärä kun koostuu muustakin kuin resistanssista.
 
Nyt kun mulla on vastaus kasassa, niin oion virheenne.
 
No hyvä. Toivottavasti vastaukselle on myös todellisia perusteita.
 
... Kyselin perusteluja enkä niitä saanut. Hain faktat muualta, mutta ärsyttää, että sinä ja Zeeboo möykkäätte jauhamassa diiba-daabaa vaikkette selvästi käsittäneet kytkentää sen kummemmin.
 
Koeta nyt hyvä mies rauhoittua. Kukaan ei ole möykännyt mitään. Jos olisit malttanut lukea rauhassa mun ja foxin postaukset, niin aikalailla samat jutut olisit löytänyt kuin tuossa jäljempänä olevassa Muro-säikeestä kopsatuista ohjeista.
 
Jos et ymmärrä jotain, siis jos joku täällä ei ole osannut yksiselitteisesti jotain esittää, niin kokeile kysyä asiallisesti. Ei joku konkan hetkellisen virran laskukaava kai nyt noin pahasti voi viisareita punaiselle vetää. Ei se mun vika ole, jos konkkaan kytketty tasajännite saa aikaan transienttipiikin ja se saattaa kuulua paukkuna vahvistimessa. Jossain muualla tätä ilmiötä olen käyttänyt hyötytarkoitukseenkin.
 
...Kytkennässä oleellista on siis KONDENSAATTORIN käyttö, ei vastus, toisin kuin täällä on erheellisesti jankutettu.
 
Höpöhöpö, ei tosiaan ole jankutettu
 
Vastusta ei tarvita kytkennässä välttämättä mihinkään.
 
Niinkuin jo jossain aiemmassa postauksessa itsekin kirjoitin...
 
Jos käyttää heikkolaatuista kondensaattoria tai soittelee paljon villapaita päällä, niin vastuksen voi laittaa purkamaan potentiaalierot, jota hillitön hinkkaus voi teoriassa konkkaan ladata.
Vähän lepikkoon, mutta antaa nyt olla.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=120325