Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liittyvätkö suuret tunteet musiikilliseen reseptioon?
1
megatherium
06.03.2024 11:27:07 (muokattu 07.03.2024 14:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri sanallinen nero ja filosofi Schopenhauer on kirjoittanut mm. että "käsittämättömiä tunteita alkaa muodostua musiikin vaikutuksen alaisessa. Hän uskoo voivansa käsittää käsittämättömän ja suorittaa sen mikä on mahdotonta." Mitä tästä väitteestä voi päätellä?
 
Muistin väärin. Leo Tolstoi on sanonut sen Kreutzer sonaatissaan. Mutta Schopenhauerin mukaan muusikko mm. lausuu syvimmän totuuden kielellä, jota hänen järkensä ei ymmärrä. Aivan kuten magneettiseen uneen nukahtanut selittää asioita, joista hänelle herätessään ei ole aavistustakaan, etc.
 
Schopenhauer joko oli vastaanottokyvyltään erityisen lahjakas filosofi tai jopa nero, mutta ainakaan hänen tunteensa ja ajatuksensa eivät olleet "latistuneet ja köyhtyneet".
 
Itse soisin nuo käsittämättömät tuntemukset vain kaikkein suurimpien musiikillisten nerojen hengentuotteita koskeviksi, mutta onhan mahdollista että pienemmätkin mestarit voivat teoksissaan sellaisia kuulijan nautinnoksi ilmaista objektivoitua tunnetta teoksiinsa kenties valettuaan.
 
Mutta voihan tunteiden köyhtyminen olla myös suhteellista, ts. että nuorena lukiolaisena on yltänyt Schopenhauerilaisiin mittasuhteisiin musiikillisessa reseptiossa ja enää ei vanhana pappana siihen kykene vaikka tunteita koenkin ja liikutun musiikista. Kun joku muu ei ole juuri liikutusta enempää eikä vähempää kokenut musiikista milloinkaan. Ts. hänen tunteensa eivät ole latistuneet tai köyhtyneet maksimaalisesta reseption tasosta ajan kuluessa hiukkaakaan, mutta minun ovat. Joka tosiasiassa johtuu useistakin eri syistä, kuuntelutottumusten ja tapojen muuttumisesta luonnollisen rapistumiseen saakka, jos näin voi sanoa.
 
Tämä on ristiriidassa Hildesheimerin teorioiden kanssa, joiden mukaan Mozart kokemukset ovat hellittämättömiä. Puhun nyt vain itsestäni, jolle ei ole suotu hellittämättömiä Mozart kokemuksia enkä koe Eeva Liisa Mannerin ylistämän Möriken oivallisen Mozart novellin tavoin sitä Mozartin musiikkiin liittyvää " ihmettä" jossa "meidät nostetaan pois tavanomaisesta minästämme" ja " tuntuu kuin ääretön koskettaisi rintaa, täyttäisi sen ja tahtois riistää sielun pois" Siinäpä vasta todella voimakkaita tunteita.
 
Olen silti joskus pikkupoikana kokenut vastaavaa ja olin koulussa loistava oppilas jolle elämä hymyili ja viihdyin kavereiden kanssa ja autoin mummoani kaikin tavoin ja sain erinomaisen työtodistuksen kauppakorkeakoulusta, jossa olin työharjoittelussa lähettinä.
 
Alunperin piti kysyä: Koetteko suuria tunteita taidemusiikista vai oletteko mieltyneet yksinomaan popitukseen lyömäsoitinten luomaa rytmitaustaa vasten? Tämä ei liity edelliseen mitenkään, mutta muistan kun Mozart kirjassa kysyttiin, oletteko viehtyneet Ancient regimeen sulokkuuteen vai oletteko mieltyneet vain galanttiin taiteeseen?
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
hernan-1
27.04.2024 16:36:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän Megatheriumia runsaasta ja laadukkaasta, ja pitkään jatkuneesta älyllisestä keskustelusta musiikista näillä palstoilla. Se ei ole tavallista. Se on harvinaista. Toivon sille hyvää jatkoa. - Palaan tähän nimenomaiseen aiheeseen myöhemmin.
 
Antti
megatherium
27.04.2024 16:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hernan-1: Kiitän Megatheriumia runsaasta ja laadukkaasta, ja pitkään jatkuneesta älyllisestä keskustelusta musiikista näillä palstoilla. Se ei ole tavallista. Se on harvinaista. Toivon sille hyvää jatkoa. - Palaan tähän nimenomaiseen aiheeseen myöhemmin.
 
Kiitoksia paljon kohteliaisuudesta. Olen hyvin otettu. Nämä sanat lämmittävät suuresti mieltäni. Toivon myös teidän soittourallenne hyvää jatkoa, sillä olette lahjakas muusikko ja säveltäjä, jonka musisointia on nautinto kuunnella.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
hernan-1
27.04.2024 19:59:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksen sanat lämmittävät myös minua. Kiitos niistä. - Lausumani edellä perustuu aitoon kokemukseen, Megatherium, kirjoituksistasi. Tässähän voimme nähdä myös että aihevalintasi jo yksinään nostaa esiin kanssalukijoissa ja -kirjoittajissa myönteisiä tuntoja.
 
Antti
hernan-1
28.04.2024 10:57:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megatherium: oletko julkaissut mitään painettuna ? Jos et ole, kannattaisi. Suomalaisen ennakkoluulottoman, tasokkaan ja laaja-alaisen musiikkikirjoittamisen merkityksen korostamiseksi.
 
Antti
megatherium
28.04.2024 12:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hernan-1: Megatherium: oletko julkaissut mitään painettuna ? Jos et ole, kannattaisi. Suomalaisen ennakkoluulottoman, tasokkaan ja laaja-alaisen musiikkikirjoittamisen merkityksen korostamiseksi.
 
En ole vielä tullut kirjoittaneeksi ainuttakaan musiikki aiheista kirjaa tai tullut myöskään lähettäneeksi taikka tarjonneeksi vaatimattomia kirjoituksiani musiikkilehtien julkaistaviksi, mutta kiitokset näistä ylistävistä sanoista kuitenkin. Ehkä teidän kannustuksenne vielä innostaa ja motivoi minua tekemään niin ja julkaisemaan jotakin myös painetussa muodossa, jahka saisin taas hitusen inspiraatiota uusien juttujen kirjoittamiseen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
hernan-1
28.04.2024 12:29:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: En ole vielä tullut kirjoittaneeksi ainuttakaan musiikki aiheista kirjaa tai tullut myöskään lähettäneeksi taikka tarjonneeksi vaatimattomia kirjoituksiani musiikkilehtien julkaistaviksi, mutta kiitokset näistä ylistävistä sanoista kuitenkin. Ehkä teidän kannustuksenne vielä innostaa ja motivoi minua tekemään niin ja julkaisemaan jotakin myös painetussa muodossa, jahka saisin taas hitusen inspiraatiota uusien juttujen kirjoittamiseen.
 
Olisi tärkeää että kirjoituksiasi julkaistaisiin - kun asiantunteva editointi on tehty - painettuina. Ensinnäkin siksi että kirjoituksesi osoittavat laaja-alaista ja pitkäjänteistä kiinnostusta aiheeseen, perehtyneisyyttä ja kykyä oman kokemuksen refleksiivisyyteen. Toiseksi, siksi, että silloin kirjoitukset säilyvät myös tuleville lukijapolville joissakin kirjastoissa, joihin kirjoja on hankittu, ja varsinkin siksi että maassamme painetuista kirjoista yksi - kaksi kappaletta säilytetään Helsingin yliopiston kirjaston arkistossa.
 
Antti
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «