Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä säveltäjä/teos/soitin/tms. kolahti viimeksi?
1 2 3 4 5 6
Prophet
27.05.2023 20:44:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kappale on luonnollisesti Bachin parhaita. Tulkinta on täyttä rautaa, potkua riittää.
 
Carlo Curley plays Sinfonia from Cantata no 29 - Bach
 
https://www.youtube.com/watch?v=IpKkONEkoOs
 
Henri Henri Olavi
27.05.2023 20:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Glassin tuotanto.
 
Niinq cha cha cha oon tulessa.
megatherium
27.05.2023 21:41:10 (muokattu 31.05.2023 19:48:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuukkasen Meri sinfonia ja Fougstedtin sinfonia, joita kuuntelin vaikuttuneena. Pitkästä aikaa kuuntelin tuota Fougstedtinkin sinfoniaa joka pyrkii pois tonaalisuudesta ja täytyy totta vie todeta. että sehän on emotionaalisesti vaikuttavaa musiikkia, joka kuuluu suomalaisen sinfoniakirjallisuuden klassikoihin, vaikka on useiden muiden kuten Fordellin ja Aaltosenkin sinfonioiden tavoin epäoikeudenmukaisesti totaalisesti unohdettu ollessaan siten huomattava menetys koko säveltaiteelle.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
27.05.2023 21:44:21 (muokattu 27.05.2023 21:46:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt palasin kaljan juonnin ohessa tuttuun ja turvalliseen Penderckyyn. Otin pitkästä aikaa kuunteluun hänen oopperansa "Die Teufel von Loudun". Upea teos. Aihekin on täyttä rautaa: vuosien 1632-1638 välillä tapahtuneet riivaukset Loudunissa, vaikka se onkin vain viitekehys poliittisesta voiman tasapainosta.
 
Niinq cha cha cha oon tulessa.
Prophet
02.06.2023 22:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jean-Baptiste Barrière - Sonatas for Harpsichord
 
https://www.youtube.com/watch?v=56XS9BmJFAY&t=2780s
 
Prophet
03.06.2023 21:07:18 (muokattu 03.06.2023 21:10:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enrico Baiano, Aapo Häkkinen, harpsichords. Hieno sovitus. Kohdassa 10:47 taitaa joku nuotti jäädä soittamatta, kun on käännettävä sivua.
 
Johann Sebastian Bach - Brandenburg concerto no. 3 in G major BWV 1048
 
https://www.youtube.com/watch?v=0cGfwv5nJwM
 
Prophet
07.10.2023 18:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Variaatioista 1.
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZhaeJi-WYwA
 
https://www.youtube.com/watch?v=AF2xNJ7nTGc
 
Kissatäti
15.11.2023 20:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eesitys Purcellin upeasta aariasta, ja Helenin todella kaunis, selkeä, hieno nuori mezzoääni.
 
Video on Jamie Thravesin, Coldplayn-videon ohjaajan uusintaversio Coldplayn hittivideosta The Scientist. Tässä videolla leikitään ja rikotaan genrejen rajoja.
 
Henry Purcellin vuonna 1688 säveltämä, surullinen tarina kertoo Didosta, jonka Aeneas on hylkäämässä. Hän pakenee Troijan piiritystä päättäen laivatovereidensa kanssa, että on aika jatkaa matkaansa ja lähteä Karthagosta. Ei usko Didon pyyntöihin jäädä, ja Dido tietää, että hänen kohtalonsa on kuolla. Kun minut on pantu maahan, , älköön minun vääryyteni aiheuttako vaivaa, ei vaikeuksia rinnassasi; Muista minua, muista minua, mutta ah! unohda kohtaloni. Muista minua, mutta ah! unohda kohtaloni.
 
Dido's Lament (When I am Laid) film inspired by Coldplay | Helen Charlston - Remember me - Purcell
https://www.youtube.com/watch?v=19RJKnh9hbU
 
Kissatäti
15.11.2023 20:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitan jotain joka varmasti hämmentää. Uteliaisuudesta aloin kuuntelemaan ja yhtäkkiä olin jossain syvällä siellä isossa ja hämärässä alkukodissa.. En osaa selittää mutta kuuntelin koko teoksen vaikkei siinä ollut mitään järkeä. Tämä on enemmänkin mielentila tai paikka missä mieli on kuin musiikkia minusta. Vaikuttava.
 
Amerikkalainen säveltäjä John Luther Adams on viettänyt suuren osan elämästään Alaskassa, ja ympäristövaikutukset ja luonnonmaisema vaikuttavat syvästi hänen musiikkiinsa.
Become Ocean on eeppinen teos suurelle orkesterille ja yhdessä Debussyn La Merin kanssasaattaa olla vain yksi mielikuvituksellisimmista merikuvista, joita olemme koskaan kuulleet, paitsi että tämä valtameri todistetaan syvyydestä, alhaalta, ja valtavat ääniaallot hitaasti romahtavat ja kaatuvat yläpuolella.
Se on myös hieno esimerkki tiukasta musiikillisesta prosessista (minimalistisen musiikin keskeinen piirre), koska koko teos on suuri iso palindromi, mikä tarkoittaa, että koko 42 minuutin pala on täysin symmetrinen (pohjimmiltaan kappaleen toinen puoli on ensimmäinen puoli päinvastoin).

 
Become Ocean _ Seattle Symphony Orchestra
https://www.youtube.com/watch?v=dGva1NVWRXk
 
megatherium
16.11.2023 14:52:23 (muokattu 16.11.2023 14:55:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En liene milloinkaan kuullut kauniimpaa kuorolaulua kuin Urho Sipposen Havaijin rannalla joka on kolahtanut jo useamman kerran. Sikäli ihmeellistä kun ajattelee kuinka tuntemattomasta säveltäjästä suurelle yleisölle on kyse. Esim. Sibbe ei milloinkaan päässyt vastaavaan saavutukseen omissa kuorolauluissaan. Kuulalla on a cappella kuoroissaan Sipposeen verrattavaa melodista keksintää ja väkevää tunnetta, mutten muista lumoutuneeni hänenkään lauluistaan niin voimakkaasti kuin Sipposen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
16.11.2023 15:03:25 (muokattu 18.11.2023 11:49:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kissatäti:
Become Ocean _ Seattle Symphony Orchestra
https://www.youtube.com/watch?v=dGva1NVWRXk

 
Hassu yhteensattuma. Soitan tätä taustamusiikkina kun yleisö saapuu saliin TFO:n Open Orchestra -konserteissa. Seuraavaksi tänä iltana. Tosin, laittaisnko mä sitä klasarin alle, niin ehken. Munsta tavan ambientia, mutta voihan sekin olla klassista musiikkia. Miten haluaakaan tekijä itse asian kokea.
 
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Kissatäti
18.11.2023 01:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Hassu yhteensattuma. Soitan tätä taustamusiikkina kun yleisö saapuu saliin TFO:n Open Orchestra -konserteissa. Seuraavaksi tänä iltana. Tosin, laittaisnko mä sitä kasarin alle, niin ehken. Munsta tavan ambientia, mutta voihan sekin olla klassista musiikkia. Miten haluaakaan tekijä itse asian kokea.
 
Minulla on kaksi aikuista poikaa ja toisen heistä kaveri tuli soittamaan omasäveltämäänsä ambient musiikkia minun taidenäyttelyn avajaisiin. Hienosti sopi!! Nuori jäbä, alle parikymppinen.
 
Kissatäti
18.11.2023 01:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Hassu yhteensattuma. Soitan tätä taustamusiikkina kun yleisö saapuu saliin TFO:n Open Orchestra -konserteissa. Seuraavaksi tänä iltana. Tosin, laittaisnko mä sitä kasarin alle, niin ehken. Munsta tavan ambientia, mutta voihan sekin olla klassista musiikkia. Miten haluaakaan tekijä itse asian kokea.
 
Niin että olen huppelissa tässä enkä ensin edes oikein käsittänyt mitä kirjoitit. Kulostaa hienolta!!
 
Henri Henri Olavi
18.11.2023 11:49:32 (muokattu 18.11.2023 11:50:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kissatäti: Niin että olen huppelissa tässä enkä ensin edes oikein käsittänyt mitä kirjoitit. Kulostaa hienolta!!
 
Siis tarkoitin sitä mainitsemaasi biisiä. "Kasari" -> "klasari".
 
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Rut
06.12.2023 20:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mozart.
Varsinkin pianosonaatit. Varsinkin ykkönen. Jää soimaan päähän.
Aion soittaa sen jonain päivänä, mutta on aika haastava, joten siihen menee kyllä aikaa.
Saan pian nro 16 valmiiksi soitettua. Hänen sonaatit ovat niin hauskoja, leikkisiä. Sormet saavat niinkuin tanssia. Joskus tulee vähän synkempiäkin sointuja, jotka antavat syvyyttä koko kappaleelle.
 
Henri Henri Olavi
06.12.2023 20:36:27 (muokattu 06.12.2023 20:36:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on kuunnellut tänään Beethovenin 23. pianosonaattia ja kyllähän tämä aina kolhtaa kovasti.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual.
Prophet
23.12.2023 21:23:23 (muokattu 23.12.2023 21:29:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika moni kymmenestä vaikeimmasta. Lyhyillä sormilla ei tuollaisia soiteta. Poloneesi kolahtaa eniten.
 
https://www.youtube.com/watch?v=4gv0LiOe4dg
 
sub zero
29.12.2023 11:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Aika moni kymmenestä vaikeimmasta. Lyhyillä sormilla ei tuollaisia soiteta. Poloneesi kolahtaa eniten.
 
Tietääkseni esim noita Mozartin konserttoja ei pidetä erityisen vaikeina ammattilaisille. Taitaa olla vähän hatusta revitty lista. Sen sijaan esim. Prokofievin toinen pianokonsertto tunnetaan oikeasti erityisen vaikeana.
 
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
megatherium
29.12.2023 15:51:22 (muokattu 05.01.2024 14:22:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Tietääkseni esim noita Mozartin konserttoja ei pidetä erityisen vaikeina ammattilaisille. Taitaa olla vähän hatusta revitty lista. Sen sijaan esim. Prokofievin toinen pianokonsertto tunnetaan oikeasti erityisen vaikeana.
 
Orkesterimusiikkikirjasessa puhutaan niiden musertavista teknisistä vaatimuksista, jotka on alistettava jäännöksettä musiikin humaanille sanomalle ja kerrotaan, että ne ovat hirvittävän vaikeita esittäjilleen. Se, mitä tämä musiikki kykenee ilmaisemaan parhaimmillaan on jotain aivan uskomatonta vieden aatokset ja tuntemukset jonnekin syvälle ihmissieluun, vaikka teosten välillä on mielestäni suuria eroja, eivätkä kaikki heijastele yhtä syvällisiä tuntoja. Mutta esim. Elvira Madigan konserton andante osaa on luonnehdittu henkeäsalpaavaksi sielunripiksi triolien tasaisessa pulssissa ja vankkumattomassa yhtenäisyydessä ja jota on myös kuvailtu Mozartin soitinnustaidon erääksi suurimmaksi saavutukseksi. En usko, että niiden vaikeus on niinkään teknisessä onnistumisessa, siten että saisi sormet osumaan automaatin tavoin oikeille koskettimille, vaan saada musiikki soljumaan teknisistä vaikeuksista huolimatta luontevasti ja spontaanin kuuloisesti. Mozartiahan osaa kait lapsikin soittaa, vaikka uskoisi nopeiden juoksutusten tuottavan paljon työtä. En huomannut Mozartia lainkaan soivissa ääninäytteissä, vaan klassismin aikakauden konsertoista bongasin lähinnä vain Beethovenin Keisarikonserton.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Kissatäti
06.01.2024 20:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piotr Anderszewski J.S. Bach: Well-Tempered Clavier, Book 2: Prelude and Fugue No. 12 in F Minor
 
https://www.youtube.com/watch?v=W-N5qtpq4qo
 
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «