Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jelppikerho (kysymykset tänne!!)
1 2 3 4 5 6 719 20 21 22 23
Prophet
05.05.2007 23:42:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on tuo mahtava urkuteos, joka alkaa soida videolla kohdassa 1min 27s (Classical Hector)?
 
http://www.youtube.com/watch?v=2_mFg42LlUI
 
Sacce
06.05.2007 00:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan klassisen musiikin sivustoa jossa selitettäisiin tietoa sävellyksistä. Semmoista syväluotaavaa katsausta sävellysten ideaan ,mitä säveltäjä yrittänyt sävellyksellään kertoa jne..
 
Kannattaa etsiä Wikipediasta säveltäjän nimellä, monesta sävellyksestä löytyy aika kattavasti tietoa.
 
Perkjärveltä saatavana junalautoja
sellisti
07.05.2007 14:47:41 (muokattu 07.05.2007 14:52:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on tuo mahtava urkuteos, joka alkaa soida videolla kohdassa 1min 27s (Classical Hector)?
 
http://www.youtube.com/watch?v=2_mFg42LlUI

 
Charles-Maria Widorin Toccata Urkusinfoniasta nro 5.
 
Vaihtuu tosin aika pian Rossinin Wilhelm Tell -oopperan alkusoittoon.
 
E. Tuossa biisi kokonaan: http://www.hyperion-records.co.uk/MP3Audio/55144-05.m3u
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
wrshredder
09.05.2007 16:46:07 (muokattu 09.05.2007 16:46:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Riittääkö teorian 2/3 suoritukseen se että saa kirjallisen osuuden tehtävät läpi?
Eli onko joku pisteytysjärjestelmä / paljonko laulu/intervallikuuntelu/melodiadiktaatti painaa tossa?
 
e: huomenna olis koe
sellisti
09.05.2007 20:13:04 (muokattu 09.05.2007 20:13:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Riittääkö teorian 2/3 suoritukseen se että saa kirjallisen osuuden tehtävät läpi?
Eli onko joku pisteytysjärjestelmä / paljonko laulu/intervallikuuntelu/melodiadiktaatti painaa tossa?
 
e: huomenna olis koe

 
En oo varma pisteytyksestä, mutta kyllähän ne kaikki koeosuudet pitää läpi saada ennen kuin kurssi hyväksytään, siitä riippumatta miten tehtäviä painotetaan. Eli jos tenttiin kuuluu solfatehtävät ja ne reputtaa täydellisesti niin enpä usko että todistusta vielä kouraan lyödään. Mutta senhän kai voi sitten uusia jos ei heti ekalla yrityksellä mee läpi.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
wrshredder
09.05.2007 20:31:49 (muokattu 09.05.2007 20:32:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo varma pisteytyksestä, mutta kyllähän ne kaikki koeosuudet pitää läpi saada ennen kuin kurssi hyväksytään, siitä riippumatta miten tehtäviä painotetaan. Eli jos tenttiin kuuluu solfatehtävät ja ne reputtaa täydellisesti niin enpä usko että todistusta vielä kouraan lyödään. Mutta senhän kai voi sitten uusia jos ei heti ekalla yrityksellä mee läpi.
 
Uusia? Luulin että kokeet pidetään kerran vuodessa?
Siis en ollu 1/3 kokeessa ollenkaan joten en tiedä oikeen näitä hommeleita..
Schnowotski
09.05.2007 22:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin tuossa Alfred Schnittken teosta, jonka hän on nimennyt ironisesti mukaillen Shakespearea: Kein sommernachtsraum. Teoksesta pomppasi esiin eräs teema. En ole varma, että onko Schnittke pöllinyt sen jostain, vai onko se hänen omaa käsialaansa. Se menee jotenkin näin:
 
http://img232.imageshack.us/img232/9508/sommernachtwb2.jpg
 
Sävelkorvattomana ja nuotinkirjoitustaidottomana olmina olen tietenkin kuullut sen aivan väärin ja nuotintanut huonosti, mutta jos joku sen tietää, niin varmaan tunnistaa tuosta. Kirjoitin sen E-mollisävellajiin, mutta toki se voi oikeassa elämässä olla kovin monessa muussakin sävellajissa, vaikka GX#-mollissa.
 
Jatkokysymys: pitäisikö minun kuunnella säveltäjiä, jotka oikeasti ovat tehneet biisinsä eivätkä kollaaseja.
No, Schnittkellä olisi muissakin teoksissa ilmeisempiä lainoja, joiden alkuperästä haluaisin olla tietoinen, mutta ehkä kyselen niitä myöhemmin, tai en ollenkaan, sillä niiden etsiminen kirjaston levyistä satunnaisotannalla pitää vauhdin päällä. *Hölk hölk*.
 
Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..."
Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä.
sellisti
09.05.2007 23:19:48 (muokattu 09.05.2007 23:20:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusia? Luulin että kokeet pidetään kerran vuodessa?
Siis en ollu 1/3 kokeessa ollenkaan joten en tiedä oikeen näitä hommeleita..

 
Niin kai ne pidetäänkin, mutta jos kurssin läpimeno nyt jää jostain prima vista -laulusta kiinni, niin olettaisin ettei sen takia pitäisi istua tunneilla toista vuotta putkeen ennen kuin saa yrittää uudestaan. Ainakin sellainen muistikuva on omasta musiikkiopistoajasta että uusintamahdollisuus oli. Ei sillä että olis koskaan tarvinnut uusia, hör hör... :)
 
E. En siis tarkoittanut että koko kirjallista tenttiä saa uusia vaan nimenomaan noita solfajuttuja, jos se nyt on ihan kiikun kaakun niistä kiinni.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
sellisti
09.05.2007 23:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatkokysymys: pitäisikö minun kuunnella säveltäjiä, jotka oikeasti ovat tehneet biisinsä eivätkä kollaaseja.
 
Ei kai sitä muut tiedä kuin sinä itse? Kuuntele musiikkia josta tykkäät ja joka kuulostaa hyvältä. Siinähän se.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Schnowotski
10.05.2007 00:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai sitä muut tiedä kuin sinä itse? Kuuntele musiikkia josta tykkäät ja joka kuulostaa hyvältä. Siinähän se.
 
Heh, sori, se oli sellainen vitsin kaapuun puettu puolustautuminen kuviteltuja mörköjä vastaan.
 
Mutta pistäähän se kyllä.
Pistäähän se kyllä.
 
Tuosta /3-tentistä sen verran, että kun minua jännitti niitä motorisia taitoja testaavissa jutuissa ihan älyttömästi niin armollinen ohjaaja salli niitä kokeilla uudestaan siinä paikan päällä. Erään toisen kurssilaisen hän salli uusia intervallikuuntelun myöhemmin.
Mahdollinen ei siis ole mahdotonta.
 
Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..."
Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä.
wrshredder
29.05.2007 11:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes.
Kannattaako viulun kotelon sisälle laittaa semmonen kosteuden-poistaja-imijä-pussi juttu? Jostain vain jäi semmonen kuva että pitäs olla..
 
kakka ponu sääh Juha Mieto röpellin ponumajava Riihonem Rehvonem corolla kilju ribuli hevymedal karjui !!!
jon lord
29.05.2007 11:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Tuosta /3-tentistä sen verran, että kun minua jännitti niitä motorisia taitoja testaavissa jutuissa ihan älyttömästi niin armollinen ohjaaja salli niitä kokeilla uudestaan siinä paikan päällä. Erään toisen kurssilaisen hän salli uusia intervallikuuntelun myöhemmin.
Mahdollinen ei siis ole mahdotonta.

 
Kyllä ne yleensä siinä tenttihetkellä antaa uusia parikin kertaa jos siltä näyttää. Kyllä mäkin 2 solfan tentissä sain rytmidiktaatit vetää pariin kertaan. Melodia meni kerrasta,mutta rytmiin vedin ensin oman pulssin 8 osissa ja ne sanoi että lyö 4 osissa. No siinä meni vähän aikaa että sain niistä 4 osista kiinni joten sain pari kertaa yrittää.
Jos läpimeneminen on kiinni jostain pienestä osiosta niin kyllä sen melko varmaan saa uusia. Aikataulukysymykset on sitten tietysti eri asia joten "epävarmuudesta johtuva" tentin pitkittäminen ei kannata,joskus se tulee kuitenkin eteen jos sen meinaa tehdä.
 
COVS jäsen N.o 3
Sävis
29.05.2007 11:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes.
Kannattaako viulun kotelon sisälle laittaa semmonen kosteuden-poistaja-imijä-pussi juttu? Jostain vain jäi semmonen kuva että pitäs olla..

 
En kyllä oo tollasiin törmännyt. Monet käyttävät nimenomaan sellaista kosteutusmatoa, koska viulu siis pitää kosteahkosta ilmasta. Kuivuus voi saada viulun halkeilemaan.
 
Säviksen pimeä puoli
wrshredder
29.05.2007 11:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä oo tollasiin törmännyt. Monet käyttävät nimenomaan sellaista kosteutusmatoa, koska viulu siis pitää kosteahkosta ilmasta. Kuivuus voi saada viulun halkeilemaan.
 
Juu ,näin päin se olikin.
 
kakka ponu sääh Juha Mieto röpellin ponumajava Riihonem Rehvonem corolla kilju ribuli hevymedal karjui !!!
sellisti
29.05.2007 20:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ,näin päin se olikin.
 
Tuossakin kannattaa olla tarkkana, sillä jos viululla on kotelossa sopiva kosteus ja kotelon ulkopuolella se joutuu yllättäen huomattavasti kuivempaan ilmaan niin silloinkin voi sattua vahinkoja. Puuhun ei vaikuta ainoastaan kuivuus vaan myös nopeat muutokset lämpötilassa ja kosteudessa. Toiset sanovat että parempi sitten että soitin on tasaisen kuivassa ilmassa kuin että kosteus vaihtelee koko ajan. Riippuu soittimen laadustakin miten se reagoi.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
wrshredder
29.05.2007 21:02:22 (muokattu 29.05.2007 21:10:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossakin kannattaa olla tarkkana, sillä jos viululla on kotelossa sopiva kosteus ja kotelon ulkopuolella se joutuu yllättäen huomattavasti kuivempaan ilmaan niin silloinkin voi sattua vahinkoja. Puuhun ei vaikuta ainoastaan kuivuus vaan myös nopeat muutokset lämpötilassa ja kosteudessa. Toiset sanovat että parempi sitten että soitin on tasaisen kuivassa ilmassa kuin että kosteus vaihtelee koko ajan. Riippuu soittimen laadustakin miten se reagoi.
 
Juu. Eiköhän se ihan hyvässä jamassa pysy tuo viulu. Isoveljen viulu on siis lainassa mulla (tai paremminkin säästössä ,tuskimpa ihan heti kyselee takaisin). Omakuvissa on kuva jos kiinnostaa. Ostimpa viululle jopa 50e kotelon ,että sain lainaan. :)
 
e: Pääsin teoriakokeista läpi! Ja jopa primavista laulu meni vielä paremmin kuin luulin. Hyvät numerot tuli..
Sekä opettaja laittoi vielä johonkin erikoisryhmään suorittamaan 3/3 vuodessa ,kun muilla menee kauemmin. Luulin kyllä että se mentäs ihan normaalistikin vuodessa.. Omituisia nämä..
 
kakka ponu sääh Juha Mieto röpellin ponumajava Riihonem Rehvonem corolla kilju ribuli hevymedal karjui !!!
sellisti
29.05.2007 23:47:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulin kyllä että se mentäs ihan normaalistikin vuodessa..
 
No niin minäkin oon aina kuvitellu mutta ilmeisesti erilaisia systeemejä löytyy. Meidänkin opistossa taitaa olla sellainen mahdollisuus suorittaa noita teorioita, että ne on tavallaan integroitu jonkun muun aineen yhteyteen, esim. orkesterin tai sitten omien soittotuntien tai ryhmätuntien. Veisikö se sitten enemmän aikaa... Joka tapauksessa onnittelut läpäisyn johdosta! :)
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
MaD PiAnIsT
11.06.2007 17:01:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän tämän kysymyksen tännekkin jos vaikka täältä löytyisi vastausta.
 
Eli, haluaisin äänittää Johannes Brahmsin kappaleen tietokoneelle ja laittaa sen nettiin musanäytteeksi? Brahmsin kuolemasta on jo yli 100 vuotta joten eikö silloin rikkoudu jotkut oikeudet?

Kertokaa miten asia on. Teenkö jonki sortin rikoksen jos laitan itse soittamani kappaleen nettiin?
 
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
sellisti
11.06.2007 20:58:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa miten asia on. Teenkö jonki sortin rikoksen jos laitan itse soittamani kappaleen nettiin?
 
Ymmärtääkseni et, kun säveltäjän kuolemasta on tosiaan noin kauan.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
wrshredder
12.06.2007 11:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkseni et, kun säveltäjän kuolemasta on tosiaan noin kauan.
 
Juu ,niin mustakin. Mulla on ainakin Soria ja Tarregaa jne mikserissä. Muistasin vain että noi tekijänoikeudet vois jotenkin siirtyä sukulaisille tms ,mutten ole varma oliko se nuoteissa vai miten..
 
kakka ponu sääh Juha Mieto röpellin ponumajava Riihonem Rehvonem corolla kilju ribuli hevymedal karjui !!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 719 20 21 22 23

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «