Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Espanjan Mozart
1
megatherium
08.07.2022 18:29:37 (muokattu 08.07.2022 19:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä musiikillisia ihmelapsia ja lapsineroja tunnet?
 
Ihmelapsi Pepito Ariolla pystyi soittamaan 2 ja puoli vuotiaana kuulemansa perusteella ulkomuistista juuri kuulemansa sonaatin jota hänen äitinsä oli ensin soittanut ja mennyt toiseen huoneeseen kunnes piano oli tullut eläväksi ja toisti kappaleen musiikillisesti oikein, mutta hieman kömpelösti, vain korkeimpien äänten osalta diskantissa ja vain matalimmat juoksutukset olivat hieman mielikuvituksen värittämiä mutta muuten lapsen soitto ei ollut vailla musiikillista harmoniaa hänen palatessa yhä uudelleen pianon ääreen ja pianonsoiton korvatessa kaikki muut leikkikalunsa mutta hän ei tyytynyt vain toistamaan kuulemaansa kappaletta vaan improvisoimaan omia musiikillisia ideoitaan. Näin kerrottiin Pariisissa istuntojaan pitäneen psykologikongressin pöytäkirjassa v. 1900. Pepito osasi säveltää ennen kuin osasi lukeakaan.

https://youtu.be/NYm8Gd5HW9s

https://youtu.be/91YPXahw6nY

https://youtu.be/gifpCdgLH-o
 
OLi toinenkin ja varhaisempi Espanjan Mozart:https://www.bing.com/ck/a?!&&p=c504 … mlzJUMzJUIzc3RvbW9fQXJyaWFnYQ&ntb=1
 
https://youtu.be/3HBdkXckS8E Orkesterimusiikkioppaassa kirjoitettiin että arriagan musiikissa on synnynnäistä viehkeyttä jonka takia sitä voi kutsua schubertmaiseksi.
 
Kuuntelin Spotifysta säveltaidetoimikunta nimistä ohjelmasarjaa neroudesta ja siellä kerrottiin 1903 syntyneestä ihmelapsesta nimeltä Ervin Nyiregyhazy joka osasi oikeasti laulaa melodioita jo 1 vuotiaana, sävelsi jo 2 vuotiaana ja nimesi sävelkimpusta tai klusterista kaikki äänet erikseen alle 5 vuotiaana ja soitti vain 12 vuotiaana Berliinin filharmonikkojen solistina Lisztin 2. pianokonserton jne. mutta hän ei osannut sitoa edes kengännauhojaan tai syödä itse aikuisuuden kynnyksellä koska vanhemmat oli raivanneet kaikki vaikeudet hänen tieltään. Oli 10 kertaa naimisissakin ja eräs vaimo jopa puukotti häntä ja yhdestä hän otti eron koska tämä haukotteli konsertissa. Yli 1000 teoksen sävellysluettelo joita ei ole julkaistu. Schönberg lähetti kirjeen Otto klemperille 1935 jossa hän kertoi ettei missään ole kuullut sellaista kuin Ervinin pianonsoitto mutta loppuelämänsä aikana pianisti alkoholisoitui ja nukkui metrossa, moteilleissa ja siltojen alla ja hengasi prostituoitujen kanssa kun kaikki alkoi mennä pieneen. hän yritti vielä paluuta pianistina muttei saavuttanut aikaisempaa tasoaan.
 
Onkohan suomessa elänyt musiikillisia ihmelapsia?
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
09.07.2022 14:35:21 (muokattu 09.07.2022 17:06:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhtaasti objektiivisella harrastuksella kysyn teiltä tuleeko musiikillisesta ihmelapsesta ilman muuta suuri säveltäjä aikuisena vai voiko varhaiskypsyydestä tehdä näin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ellei kyseessä ole ylilahjakas lapsinero Mozartin tavoin joka kirjoitti mieleenpainuvia kappaleita jo huomattavan nuorena ja kasvoi säveltäjänä ennen näkemättömään suuruuteen aikuisiällä?
 
Tunnetaanhan myös tapauksia jossa poikkeuksellista lahjakkuutta osoittanut varhaiskypsä lapsi on taantunut aikuisena eivätkä musiikilliset kyvyt ole myöhemmin enää kehittyneet.
 
Suomessa jotkut nykyään tavattoman tuotteliaat sinfonikot sävelsivät jo huomattavan nuorena, vain 6 vuotiaana, vaikka eivät ole kenties löytäneetkään tietä säveltaiteen huipulle saati ihmisten sydämiin kun hieman myöhemmin siinä 12 vuotiaana "säveltämisen" aloittaneesta tai tarkkaan ottaen mielessään musiikkia kuulleesta Kalervo Tuukkasesta tuli menestyksekäs säveltäjä myös aikuisena ja jonka sinfonioihin valettu objektivoitu tunne saa puhtaan mielteen alueelle heijastuessaan kuulijan pakahtumaan ja tuntemaan lämmöntunteen rinnassaan toisin kun tämä nykypäivän modernistien atonaalinen musiikki vaikkakaan en ole edes vaivautunut sitä tutkimaan perinpohjaisesti.
 
Tunnettuja ihmelapsia ovat olleet mm. 1900 luvulla eläneet Jose Pepito Arriola, espanjan Mozart ja Ervin Nyiregyhazi unkarista jolla on yli 1000 teoksen sävellysluettelo mutta ilmeisesti yhtään teosta ei ole julkaistu vaikka hän aloitti säveltämisen jo 2 vuotiaana.
 
Pepiton Habanera on myös pienen lapsen sävellys mutta koska Jose Pepiton asunto Berliinissä tuhoutui 2. maailmansodan aikana paljon sävellyksiä katosi sen myötä jäljettömiin mutta muutamia aikuisiälläkin sävellettyjä kypsiä orkesteriteoksia on säilynyt mm. divertimento concertante jotka brillant classics on levyttänyt ja musiikissa voi kuulla välimerellisiä sävyjä ja concertinossa pianolle ja orkesterille toisinaan impressionismin ja divertimentossa uusklassismin vaikutusta allegro rytmico osassa.
 
Englantilainen William Crotch osasi soittaa urkuja jo 2 vuoden ikäisenä. Hänen käsistään taitava isänsä rakensi ajan kulukseen urut jotka hän sijoitti tupaansa joita kyläilemässä käynyt muuan soitonopettaja rouva Lullman usein käydessään talossa soitti ja lauloi urkujen säestyksellä. Äitinsä sylissä istunut poika alkoi tällöin osoittaa levottomuuden oireita ja nukkumaan vietäessä hän kurkotti käsiään kiihkeästi urkuja kohti. Mutta vaikka oli myöhä hänen äitinsä laittoi pojan istumaan urkujenääreen ja antoi hänen takoa niitä hetken kunnes laittoi pojan nukkumaan. Seuraavana aamuna herra Crotch laittoi pojan jälleen istumaan urkujen ääreen ja antoi tämän soittaa. Hämmästys oli suuri kun hän huomasi lapsen soitossa yhteyttä ja järjestystä: siinä oli kokonaisia säkeitä laulusta god save the king ym. kun äiti palasi kotiin hän ei voinut uskoa tarinaa poikansa ihmesaavutuksesta mutta pian poika alkoi uudelleen soittaa ja hän tuli täysin vakuuttuneeksi. Siitä lähtien hän sai soittaa niin kauan ja niin usein kuin halusi.
 
Ihmeiden pikku jättiläinen kirjassa erheellisesti väitetään että pojan lahjat katosivat pian ja kaikki kuuluisuus oli jo tipotiessään mutta pojasta tuli tunnettu englantilainen säveltäjä ja urkuri willam crotch, musiikin professori ja kuninkaallisen musiikillisen akatemian ensimmäinen rehtori, joka on säveltänyt myös sinfonian F ja Es duurissa( keskeneräinen), alkusoiton, 2 urkukonserttoa ja hengellistä musiikkia kuten oratorioita jo lapsena ym. Crotchin menestynein sävellys aikuisiällä oli oratorio Palestiina.
 
Ihmeiden pikku jättiläisessä todella väitetään ettei Crotchista muka tullut myöhempinä vuosinaan mitään mutta väite on täyttä palturia ja silkkaa tietämättömyyttä. Kirjassa on myös hupaisa lause jossa sanotaan että Mozart oli ihmelapsi, josta tuli suurmies myöhempinäkin ikävuosina. Ensinnäkään ihmelapsi ei voi olla suurmies ja toiseksi Mozartin lapsena säveltämät teokset kalpenevat saavutuksena hänen aikuisikänsä töille.
 
Crotchin sinfoniat ja konsertot ovat tyyliltään klassisia joinekin barokkivaikutteineen enkä tiedä murtautuiko hänen sävelkielensä koskaan romantiikkaan esim. oratorioissa, tuskinpa vain vaikka Palestiina on vuodelta 1812.
 
https://youtu.be/DOdVfPCShRU?t=1167
 
https://youtu.be/Yfe_b7FYIgA
 
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=12dd … 2lhbiUyMGluJTIwaGlzJTIwZGF5Lg&ntb=1
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «